Miten tehdään 49 laskua 1 h5min ajassa

Aloittaja kate, elokuu 22, 2007, 22:54:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kate

On tässä joskus yritetty läpäreitä tehtailla urakalla mutta
silti taidan ola aika amatööri, yleensä kun laskua kohti menee kierrokseen
sentään n. 5 minuuttia.                           


Onnettommustutkintaraportti B2/2006L http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/lmu2xfs.pdf
Näillä viidellä lennolla hän oli tehnyt yhteensä 53 laskua mutta näistä 49 oli tehty yhdellä 1 h 5 min kestäneellä lennolla (lasku
joka 1 min 20 s välein),


Aika kova saavutus , en olisi pystynyt  ;)

Alkuaikoina tuli joskus pomppulaskuja, olisiko ne saanut laskea lentopäiväkirjaan pomppujen määränä :embarassed:
Tosin en silloinkaan nyt sentään millään tunissa olisi saanut päälle neljääkymmentä.

Kate

Markku Hiedanpää

10 km järvenselkää niin siinä kerkiää vesikoneella tehdä monta laskua ja lentoonlähtöä, jos ei käytä aikaa kierrokseen ;-)

kate

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - elokuu 23, 2007, 08:37:29
10 km järvenselkää niin siinä kerkiää vesikoneella tehdä monta laskua ja lentoonlähtöä, jos ei käytä aikaa kierrokseen ;-)

Miten pitkä tai korkea pompun pitää olla että se lasketaan laskuksi ?

Voisihan sitä pirkkalan pitkällä paanallakin saada ainakin pari kolme kerralla  ;)

Tosin samassa lauseessa kyllä se onnettommustutkintakin totesi että
ei tuollainen pomppujen tehtailu oikein oppimismielessä läpäristä käy.

Kate

Toma

Lainaus käyttäjältä: kate - elokuu 23, 2007, 10:52:11
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - elokuu 23, 2007, 08:37:29
10 km järvenselkää niin siinä kerkiää vesikoneella tehdä monta laskua ja lentoonlähtöä, jos ei käytä aikaa kierrokseen ;-)

Miten pitkä tai korkea pompun pitää olla että se lasketaan laskuksi ?

Voisihan sitä pirkkalan pitkällä paanallakin saada ainakin pari kolme kerralla  ;)

Tosin samassa lauseessa kyllä se onnettommustutkintakin totesi että
ei tuollainen pomppujen tehtailu oikein oppimismielessä läpäristä käy.

Kate


Nuo järvenselän "pomput" kesäällä ponttooneilla ja talvella suksilla toimivat loistavasti keskeytettyjen lentoonlähtöjen harjoituksena, tuupparilla tuota on ihan oikeasti hyvä harjoitella sillä kun on aikamoinen nokka ylös taipumus kun moottori yhtäkkiä lopettaa sen työntämisen.
Terveisin
Tom Arppe

Ansis

Malmin kierrokseen kuluu aikaa keskimäärin 3 minuuttia yleisimmillä ultrilla hidasteluineen liikenteen niin salliessa. Nopeampaankin kierrosaikaan pääsee, jos laskee sileänä, eikä hidastele matkalentonopeudesta ennen finaalia.
Eri asia on kuitenkin jälkimmäisen toiminnan järkevyys ilman nopeamman koneen olemista seuraavana, kaikkihan osaa lentää kovaa moottoroidulla lentolaitteella, mutta hidaslennossa vaaditaan taitoa. Varsinkin matalalla.
My mind is willing, but purse is weak.

Markku Koivurova

Lainaus käyttäjältä: Toma - elokuu 23, 2007, 11:24:07
...tuupparilla tuota on ihan oikeasti hyvä harjoitella sillä kun on aikamoinen nokka ylös taipumus kun moottori yhtäkkiä lopettaa sen työntämisen.

Ei kaikilla tuuppareilla ole moista taipumusta, ei edes vähän.

Karoliina

Lainaus käyttäjältä: Ansis - elokuu 23, 2007, 11:44:02
Malmin kierrokseen kuluu aikaa keskimäärin 3 minuuttia yleisimmillä ultrilla hidasteluineen liikenteen niin salliessa. Nopeampaankin kierrosaikaan pääsee, jos laskee sileänä, eikä hidastele matkalentonopeudesta ennen finaalia.
Eri asia on kuitenkin jälkimmäisen toiminnan järkevyys ilman nopeamman koneen olemista seuraavana, kaikkihan osaa lentää kovaa moottoroidulla lentolaitteella, mutta hidaslennossa vaaditaan taitoa. Varsinkin matalalla.

Taidatkin ajaa laskukierroksia aika lujaa ja matalalla ja ohitella hitaita sekä vääntää lyhyttä kierrosta.
Malmilla aina on joku edessä eikä voi ajaa lyhyttä kierrosta läpärien tehtailemiseksi ja keskimäärin tunnin
lennolla ei ehdi tekemään paljoa kymmentä enempää läpilaskua. Starilla laskukierros ei ole kestänyt merkittävästi
eri aikaa kuin mopolla ja kuviosta tulee melko saman kokoinen ja muotoinen, laski sitten sileänä tai laipoilla. Lähestymisnopeus
sileänä on sama kuin olisi mopedilla laippojen kanssa. En tiedä sitten jollain stol-koneella, joka
olisi kuin hissi - ylös - alas, ylös, alas, jos sillä vaikka pääsisi tekemään kierroksia nopeammin, mutta mitä hauskaa
sellainen tehtailu toisaalta edes olisi. Omasta mielestä oppimisen kannalta esim. korkeintaan 12 läpilaskua (esim. oppi-)tunnissa on ihan
tarpeeksi. Suurempi tehtailu menee vaan puutumiseksi eikä tehokasta oppimista enään tapahdu. Joskus ultrakurssin aikana ajattelin että
sitten kun tulee lupakirja valmiiksi, otan koneen ja ajan sillä laskukierroksia ainakin 50 kpl yhteen menoon. Eipä tullut koskaan tehtyä sitä
sitten oikeasti ja ei siinä olisi niin järkeäkään ollutkaan ja tulihan sitä silti tehtyä aika suuri määrä läpilaskuja
pikku hiljaa ajellenkin. Nyttemmin ei ole tullut enään tehtailtua paljoa läpäreitä kun se on alkanut käydä vähän tylsäksi.
Ehkäpä siinä voisi olla uutta haastetta jos olisi oikealla penkillä ja oppilas puikoissa tekemässä kaikenlaisia virheitä, ehkäpä siitä saisi
jotain uusia iloja mene ja tiedä...

Jouni Laukkanen

Lennonjohtajajoulutuksessa käytetään laskukierroksen mittana yleensä 4 minuuttia ja sitä se oli minun mielestä Malmillakin, kun oli paljon liikennettä. Jollain korpikentällä 3 min ja jopa hieman alle kierrokset onnistuvat ihan hyvin.

Toma

Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - elokuu 23, 2007, 11:50:00
Lainaus käyttäjältä: Toma - elokuu 23, 2007, 11:24:07
...tuupparilla tuota on ihan oikeasti hyvä harjoitella sillä kun on aikamoinen nokka ylös taipumus kun moottori yhtäkkiä lopettaa sen työntämisen.

Ei kaikilla tuuppareilla ole moista taipumusta, ei edes vähän.

Anteeksi yleistys  ;) juuh onhan niitä jolla on tuo huiska hieman lähempänä keskilinjaa ja jotka muilla keinoin on tuota pyrkimystä kompensoinut. Lausunto vain heijasti omia kokemuksia tuuppareista...
Terveisin
Tom Arppe

Ansis

Piti tarkistaa tilanne lentopäiväkirjasta, 45 min koululennolla oli yleensä tullut 12-15 laskua. Kaikki lento-ohjekirjan mukaisesti lennettynä Ikaruksella ja Eurostarilla maksimimassalla lähdettäessä. Ehkä silmäkin oli vähän kehittynyt autourheilun myötä, ei siinä koskaan tarvinnut hitaampia ohitella eikä matalalla lentää. Omasta mielestäni joskus tuli perusosakin teetettyä hieman kauempana, kuin muut opettajat, johtuen korpikentillä opitusta omasta porrastuksesta kuitenkin selvitys huomioiden.

Ainoastaan kerran kentän, Lahdentien ja kehä ykkösen välillä ollutta pientä, mutta kovaa CB- pilveä väistettäessä Bravon tullessa takaa kakkosena ja sen oikaistessa eteen pienempien minimiensä turvin tekemällä peruksen arviolta satametriä kenttää lähempää pilven satavan osan läpi jouduin 1-moottorikoneen ohitamaksi. Tornin äijän kyseltyä olosuhteista ja saatuaan tyydyttävän vastauksen molemmilta ei papereita tarvinnut tehdä, vaikka välillä ei koneesta nähnyt tornia.
My mind is willing, but purse is weak.

Aero

Morjens Kari.
Ihan mielenkiinnosta, mitä takoitat Bravon pienemmillä minimeillä noissa olosuhteissa? Ilmeisesti suhteessa Sinuun?

Jukka

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Aero - elokuu 23, 2007, 23:07:48
Morjens Kari.
Ihan mielenkiinnosta, mitä takoitat Bravon pienemmillä minimeillä noissa olosuhteissa? Ilmeisesti suhteessa Sinuun?

Jukka

1.5km näkyvyys ehkä sateessa vrt 5km ei-ppl-pahvilla?

JariS

Lennonopettajani mukaan aikuisten oikeaan laskuun kuuluu myös jonkinlainen laskukierros. Silloin kai se on 3-5 min/lasku....

Jari
Lennän hitaasti ja nauttien

Lauri Lounasheimo

Lainaus käyttäjältä: Tuomas  Kuosmanen - elokuu 23, 2007, 23:52:48
Lainaus käyttäjältä: Aero - elokuu 23, 2007, 23:07:48
Morjens Kari.
Ihan mielenkiinnosta, mitä takoitat Bravon pienemmillä minimeillä noissa olosuhteissa? Ilmeisesti suhteessa Sinuun?

Jukka

1.5km näkyvyys ehkä sateessa vrt 5km ei-ppl-pahvilla?
Laskukierroksessa ehkä sittenkin luultavasti näin: OPS M1-16, 2.1.2.b

/ Lare

Toma

Nyt ne ovat tehneet laskukierroksetkin kilpailuksi. Eli kolme läpilaskua lyhyemmällä mahdollisella ajalla.



http://www.youtube.com/watch?v=ALz0h8yD4E0
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod