USA:n Sport Pilot / Light Sport Aircraft tulee

Aloittaja Nils Rostedt, heinäkuu 21, 2004, 09:52:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nils Rostedt

USA:n ilmailuviranomainen on nyt julkistanut tietoja sikäläisestä uudesta harrastelentäjien lupakirja- ja lentokoneluokasta. Tässä yhteenveto, lähteenä EAA:n uutiskirje:

MTOW: 1,320 pounds (600 kg)
Vesikoneiden MTOW: 1,430 (650 kg)
Suurin vaakalentonopeus: 120 knots (222 km/h)
Sakkausnopeus: 45 knots (83 km/h)
Kiinteänousuinen potkuri - voi olla maassasäädettävä
Kiinteä laskuteline (pl. amfibiokoneet)
Enintään kaksipaikkainen kone, vain päivä-VFR käyttöön

Huomattakoon että luokkaan hyväksytään nyt hieman suuremmat ja nopeammat koneet kuin alustavissa tiedoissa on ilmoitettu.

Sport Pilot - ohjaajan medikaaliksi kelpaa ajokorttitaso - edellyttäen ettei ilmailuviranomainen eli FAA ole aiemmin evännyt medikaalin, jolloin erikoismenettelyllä saattaa sittenkin päästä Sport Pilotiksi.

LSA-koneille sallitaan että omistaja voi huoltaa konetta jos se on ELSA-kategoriassa. Itserakennettujen sekä niiden normaaliluokan koneiden osalta jotka operoidaan LSA:na, huoltovaatimukset ovat entisellään.

Koneiden uudelleenhyväksyntää ei tarvita eikä sallita. Tämä tarkoittaa että USA:laisista ultrakevytkoneista tulee ELSA-luokan koneita, mutta muiden koneluokkien osalta tilanne ja huoltovaatimukset pysyvät muuttumattomina.

Sport Pilot on, ainakin etukäteiskohun perusteella, aika mittava asia jenkkien harrastelentämiselle. Nähtäväksi jää miten Euroopan ja Suomen viranomaiset tulevat suhtautumaan tähän luokkaan, joka kaluston osalta asettuu ultra (FAI Microlight) ja VLA-koneiden väliin mutta lupakirjavaatimusten osalta on selvästi lähempänä meikäläistä ultralupakirjaa kuin PPL:ää.  

/Nils

masal

#1
Suomen viranomainen ei tuohon mitenkään reagoi koska se vain toteuttaa ja valvoo EASA:n määräyksiä. Euroopan yhteinen viranomainenkaan tuskin reagoi mitenkään koska siellä asioita pähkii ja päättää henkilöt joilla ei itsellään ole edes lupakirjaa saati mitään tietoa käytännön harrastelentämiseen liittyvistä hankaluuksista ja tarpeista. USA:ssa harrastajat ovat itse EAA:n kautta kehittäneet tämän SportPilot hommelin ja ajaneet sen viranomaishyväksyntään asti. Meiltä puuttuu täältä sellainen harrastajavoima mikä kehittelisi ja ajaisi tuollaisia uudistuksia valmiiksi asti ja käyttöön. Pienen porukan varpaille on helppo talloa eikä se edes pidä suurta ääntä kun tallotaan...

Tuo SportPilot hommeli on kyllä harrastajalle hyvä asia ja vaikuttaa järkevältä.
Markku Salminen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod