Ultran (kasko)vakuutus

Aloittaja jla, heinäkuu 19, 2004, 11:01:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jla

Onkohan olemassa muita vaihtoehtoja kaskovakuuttaa kone kuin Pohjola? Suomessa ei liene muita yhtiöitä, mites ulkomaat? Onko kokemuksia?

JLa

Hanu

Taitavat tänä päivänä olla vakuuttajat pienkoneelle vähissä. Pohjolan lisäksi asiaa voi
kysyä Vakuutusmeklarit Risto Sihvola Oy:stä tai Marsh Oy:stä, jotka ovat ns. meklareita ja
edustavat koti ja ulkomaisia vakuutusyhtiöitä. Heidän kanssaan on tehtävä ns. hoitosopimus.
Yhteystiedot löytyvät netistä tai numerotiedotuksesta.

Oman kokemukseni mukaan (vakuutin 4 mottikonetta ja 7 purjekonetta), pienkoneiden
lentovakuuttamisessa ei ole liiemmin vaihtoehtoja.  Sitten kun kaskovakuutusten
vakuutusmäärät alkavat nousta, voivat ulkomaisetkin vakuuttajat kiinnostua.
Kannattaa siis ainakin yrittää,  varsinkin jos kaskovakuutat täydestä arvosta
uuden ultran.  

Jos yrittää ottaa koneeseen vain pakolliset vakuutukset, Pohjola lienee lähes
ainoa vaihtoehto (kyseeessä vakuutuspooli).

T: Hanu

Aki Suokas

Jos olet fennian asiakas, niin pitäisi myös sieltä löytymän vakuutusta.

Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Simo Piiroinen

Minulla on pakolliset vakuutukset + kasko Tapiolassa. En tiedä, tekevätkö
uusia vakuutuksia, mutta ainakin v. 2000 otetut ovat voimassa.  
Vakuuttaminen ei muistaakseni onnistunut tiskillä vaan piti soittaa Helsinkiin
jollekin naisihmiselle. Yhteystiedot sai tiskiltä.

Simo Piiroinen
 
Simo Piiroinen

Jonny Majava

Heippa Ruotsista!

No minkänlaiset ovat vakuutusehdot ultrille suomessa?

Täällä ruotsissa käytetään interhannoverin vakuutuksia ja ehdot ovat semmosia että ne eivät kattaa kellukekoneita ollenkaan jos onnettomuus sattuu laskussa tai startissa vedelle!
Vakuutuksen hinta on lähes 10%  koneen hinnasta, että puolen miljoonan kone maksa n 50 000 vuodessa vakuutuskustannuksissa. Omariski om 20 000 kr. Mun mielestä semmosesta vakuutuksesta ei ole paljon hyötyä ollenkaan mutta kun ei ole parempia ehtoja täällä.

Kertokaa minkänlainen vakuutustilanne on suomessa ja mitä ne maksaa.

Jonny Majava, Huskvarna.
www.fly4fun.se  •  www.sportpilot.se   •   www.pilotmix.com

Ansis

Aiemmin kaskovakuutuksen hinta oli 2-t moottori ultrissa 10% +alv vakuutussummasta vudessa ja 4-t moottori ja moottorittomalle 5%+alv vuodessa. Jos koneessa oli onnettomuushetkellä sukset, kellukkeet tai se kävi hyväksymättömällä lentopaikalla tai lannoitus tms. tapauksessa normaaliin 5% omavastuuseen lisättiin 10%. Nykyisistä ehdoista en tiedä. Venevakuutukset on hieman halvemmat :D  
My mind is willing, but purse is weak.

jla

Kiitokset vastauksista! Vakuutusmaksut ovat kovia, mutta siitä saa syyttää myös itseään - valitettavan paljon pieniä (mutta kalliita) nokilleenmenoja yms. tapahtuu ja sitä kautta maksut nousevat. Jotain tarttis silti tehdä, koska kokoluokkaa 4000 e (sis. kasko) olevat maksut ovat kyllä korkeita, mittaa niitä sitten millä mitalla tahansa.

Jos joku haluaa kokeilla onneaan, sain vinkin firmasta nimeltä IngoNord. Kyseessä on ilmeisesti venäläistaustainen Pohjoismaissa(kin) toimiva yhtiö. Lähettivät jopa ihan asiallisen vakuutustarjouksen pyyntölomakkeen! Vielä ei vaan antanut usko myötä... ehkäpä joku kokeilee  :yee: , kuulisin mielelläni (ja muutkin varmaan) minkälaisilla ehdoilla ja millä hinnoilla sieltä vakuutuksia tarjotaan.

JLa

Karoliina

Joo ja 60000 maksavasta koneesta vastaavasti vakuutusmaksu 6000 (pelkkä kasko).
Hui. 6000 eurolla lentää vuodessa 92 lentotuntia vuokrakoneella ja korjaakin
konetta aika runsaasti - etenkin kun ottaa huomioon että jokaisesta korjaukset
välttävästä vuodesta tulee 6000 plussaa korjauksiin käytettävissä olevaan kassaan.
6000 euroa ei ole ihan vähän kun ottaa huomioon että se on 36000 mummon markkaa...
Hui.

Soitimme vakuutusyhtiöön ja yksi ratkaisu on vakuuttaa kone alemmasta
kuin sen kokonaisesta vakuutusarvosta jolloin maksimikorvaushinta voitaisiin
rajata vaikka 20000 euroon vaikka koneen ostohinta olisi 60000.
Tällöin koneen täysromutuksesta ei saisi
rahojaan takaisin, mutta kaikki pienemmät vauriot
(laskutelineet rikki + moottori hajalle jne.) saisi vakuutuksella katettua.
Tämmöinen sopisi yksityishenkilön omistuksessa olevalle koneelle jota
ei käytetä kerho- tai koulutuskäytössä. Lisäksi jos koneen varustaa
pelastusvarjolla, on mahdollista vaurio mikä voi syntyä pahimmassa tapauksessa,
eli pelastusvarjopakkolaskusta, olisi vielä korjattavissa jollakin 20000 euron summalla,
kun lähtee siitä että konetta korjataan jos se menee rikki eikä heti pistetä
lunastukseen vaikka se menisikin nokilleen tms. pienempää vahinkoa sattuisi
(ei siis kokonaan romuttamista).


Ansis

Aikonaan mm. kotivakuutuksessa korvattiin alivakuutetun kohteen vahinkoa samassa suhteessa.
Eli kolmanneksesta vakuutetun osavahingosta korvattiin kolmasosa.
Vakuuttaminenkaan ei ole persaukisten puuhaa.

Hyvän yrityksen tuntomerkit: Yksinkertaiset tilintarkastajat, kaksinkertainen kirjanpito ja kolminkertainen palovakuutus :yee:  
My mind is willing, but purse is weak.

kate

LainaaAikonaan mm. kotivakuutuksessa korvattiin alivakuutetun kohteen vahinkoa samassa suhteessa.
Eli kolmanneksesta vakuutetun osavahingosta korvattiin kolmasosa.

Kun soittelin Pohjolan ilmailuvakuutusosastolle, kysyin juuri tätä.
Sieltä vastattiin kyllä että korvaa omavastuulla vahingot
mutta vain vakuutussumman enimmäismäärään saakka.
Tämä siis kuulopuhetietoa, ei viralliselle paperille
präntättyä.

Eli pienemmät ja vähän isommatkin kolhut korvaa mutta
täystuhossa jäisi pahasti tappiolle.

On tässä kyllä tullut ajatelluksi että jos koko kone menee
silpuksi niin voi olla että sen jälkeen ei edes pysty enää lentämään
tai huonoimmassa tapauksessa edes rahoista iloitsemaan kun
henkikultakin on samassa rytäkässä lähtenyt. Jos jää henkiin niin
isomman rytäkän jälkeen ei ehkä saa medikaaleja ja jos
saa niin voi olla että lentohalutkin lähti.....

LainaaVakuuttaminenkaan ei ole persaukisten puuhaa.

Voi kuitenkin olla halvempaa pistää 6000 Eukkia sukanvarteen
joka vuosi ja kaivaa sieltä esille jos vahinko sattuu. Tuollaisella
summalla jo tekee aikamoisen remontin. Rotaxin voisi uusia joka
toinen vuosi ja periaateessa koko rungon osatkin saisi
"varaosiana" ostamalla koneen rakennussarjan ainakin
nyt Eurostar/Zenair yms koneissa.

Eli jos se vakuutus on 10% koko koneen hinnasta niin voi olla että
sukanvarsi tulee edullisemmaksi.  Jos sensijaan vakuuttaa käytännössä
esim 20000€ arvosta ja vaikka 9kk vuodessa niin 1500€
vuodessa alkaa tuntua aika kohtuulliselta. Kuitenkin vuodessa on nämä
muutamat talvikuukaudet sellaisia että lentäminen jää senverran
vähiin että kannattaa mielummin lentää kerhon koneella kuin maksaa
vakuutuksia.

Tämä on siinäkin mielessä perusteltua että joka tapauksessa oletaan
että onnettomuusriski koneella on suhteessa lentoaikaan niin
yksityiskäytössä ei millään tule niin paljon lentotunteja kuin kerhon
koneella jonka täysarvon vakuuttaminen voi olla paikallaan.


Kate

Aki Suokas

Lainaamaksimikorvaushinta voitaisiin
rajata vaikka 20000 euroon vaikka koneen ostohinta olisi 60000.
Tällöin koneen täysromutuksesta ei saisi
rahojaan takaisin, mutta kaikki pienemmät vauriot
(laskutelineet rikki + moottori hajalle jne.) saisi vakuutuksella katettua.
Ja riskinä on sitten se pikkuvaurio, johon tuo 20000 e ei riittäisi (esim tarvitaankin 20001 e).

Kyseessä vakuutusteknisesti täystuho, jolloin kone siirtyy vakuutusyhtiölle, jos vahingosta maksetaan täysi korvaus.

Tällöin kaikki vahingot, joiden arvo olisi haarukassa 18000 - 59999 e olisi viisasta jättää kertomatta.


Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Karoliina

Ei kai nyt ihan niinkään. Vakuutuksesta ei liene pakollista käyttää
koko summaa. Eli jos tulee 20001 e vaurio, niin kaiketi voi todeta
vakuutusyhtilölle että se oli 19999 ja maksaa sen 2 e omasta pussista.
Ainakin kun soittelimme vakuutusyhtiölle tämmöiseen ei nähty
mitään estettä, vakuuttaminen täydestä arvosta ei ollut pakkollista eikä
vakuutusta ollut pakko käyttää täydestä tuhon arvosta. Korjatkaa jos olen
väärässä, mutta tällaisen käsityksen sain suoraan vakuutusyhtiöltä.
Mitä olen keskustellut eräiden koneenomistajien kanssa, koneet on
vakuutettu puolikkaasta arvosta, ei täydestä arvosta. On toki niitäkin
tuttavapiirissä jotka ovat vakuuttaneet täydestä arvosta, mutta niin ei ole
kaiketi pakko tehdä.

Aki Suokas

Kaskovakuutus on nimenomaan vapaaehtoinen sopimus koneenomistajan ja vakuutusyhtiön kanssa.

Alivakuuttamisessa taiteilu on siinä, että vahinkoa ei saa päästää kokonaishäviöksi.
Mikä on kokonaishäviön raja riippuu ehdoista, mutta se ei ole 1 euro alle vakuutusarvon vaan jotain ( luokkaa 20%) alle sen. Jos haettu vahinko menee yli sen (sopimuksessa määritellyn) rajan, vakuutusyhtiöllä on (tämän vapaaehtoisen sopimuksen ehtojen mukaisesti) oikeus maksaa täysi korvaus (eli kokonaishäviökorvaus), jolloin omaisuus siirtyy yhtiölle.

Toinen tie maksujen alentamiseen on muuten omavastuun kasvattaminen.
Tällöin se täystuho tulisi hyvin katettua, mutta pikkuvauriot menis omasta pussista.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod