FAA julkaissut uuden ehdotuksen harrasterakenteisia experimenteja (EAB) koskien

Aloittaja pimattil, heinäkuu 22, 2008, 09:05:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pimattil


Ja sen voi kaivaa täältä:

http://www.faa.gov/aircraft/draft_docs/display_docs/index.cfm?Doc_Type=Pubs

Tässä lyhennelmää jne.:
http://eaa.org/news/2008/2008-07-15_overview.asp
http://www.eaa.org/news/2008/2008-07-15_policy.asp
http://edocket.access.gpo.gov/2008/E8-16093.htm


Kummastusta ja mielenkiintoa on herättänyt, että mitä tarkoitetaan kun "fabrication"in osuus pitäisi olla vähintään 20 %... miten tämä lasketaan: painossa, etäisyydessä, ajassa, rahassa vai miten? Tai mikä yleensäkin lasketaan valmistukseksi... pitääkö alumiini louhia ensin vai riittääkö että siihen poraa pari reikää lisää? Jos vaikka siipikaareen (alumiininen) käytetään CNC-koneella ensin minuutti aikaa, jossa se leikataan ja rei'itetään ja sitten vielä kantataan niin onko oma valmistusaste 50 % jos itse sitten käyttää toisen minuutin niiden esiporattujen reikien poraamiseen oikean kokoiseksi? Myös ideoita siitä että rakentajat menisivät Lancairille laittamaan rättejä valmiisiin muotteihin on heitelty.  :D

Tämähän on vasta ehdotus ja kommentteja odotellaan vajaan kuukauden ajan. Saa nähdä paljonko se on muuttumassa.

"The major portion of the aircraft is defined as more than 50 percent of the fabrication and assembly tasks (51 percent). Within that 51 percent, the amateur builder must fabricate at least 20 percent of the aircraft kit and assemble at least another 20 percent. The remaining 11 percent may vary between fabrication and assembly." "Note: Fabrication is defined as "to construct a structure or component from raw stock or materials." This excludes rebuilding or restoring activities."
- Pirkka -

pimattil

Ja jos kyseessä todellakin on aika, niin tässä lähtökohta:



Ja tässä homma myöhemmin:



ja vielä toinen kiillotettu tuliseinä



Jos tuliseinän kiillotukseen saa kulumaan 40 tuntia aikaa, niin kaipa se on osa prosessia ennen kuin osa on valmis ja 100 % fabricated. *0*

- Pirkka -

backland

Tämmönen löytyi lyhennelmästä: Fabrication is proposed to be defined as "to construct a structure or component from raw stock or materials."

Ymmärtäisin tämän ettei pakko ole mennä kaatamaan metsästä puuta rimoihin..vaan varastorimat käy.

Markku Hiedanpää

#3
Muutama kohta ilmailumääräyksestä AIR M5-1 ja EASA:n perustamissopimuksen liite II:sta:

AIR M5-1

1 SOVELTAMINEN

Tämä ilmailumääräys koskee suomalaisia harrasterakenteisia ilma-aluksia. Harrasterakenteisia ilma-aluksia koskevat myös AIR M1-, AIR M5-, AIR M11-, AIR M14-, AIR M15- ja AIR M16- sarjan ilmailumääräykset sekä tyyppikohtaiset lentokelpoisuusmääräykset, mikäli niistä ei muuta ilmene. Erityistapauksissa voi Ilmailulaitos harkintansa mukaisesti asettaa tapauskohtaisia lisävaatimuksia. Harrasterakenteisten ilma-alusten lisäksi koe- ja harrasteluokkaan (experimental) kuuluvat kaikki tyyppihyväksymättömät ilma-alukset. Näiden lisäksi Ilmailulaitos voi hakemuksesta hyväksyä koe- ja harrasteluokkaan myös aiemmin tyyppihyväksytyn, uudelleen rakennetun tai oleellisesti muutetun ilma-aluksen jos tämän työn laajuus täyttää kohdan 2 määritelmän ja siihen katsotaan olevan riittävät perusteet.

2 KÄSITTEITÄ JA MÄÄRITELMIÄ
Harrasterakenteinen ilma-alus on itse rakennettu ilma-alus, jonka rakennustyöstä suurimman osan on tehnyt rakennusluvan haltija omana harrastuksenaan tai oppimistarkoituksessa.

5 RAKENTAMINEN

5.1 Yleistä
Luvan haltijan on tehtävä pääosa rakennustyöstä. Valmiita laite- tai osakokonaisuuksia (esim. moottori, potkuri, laskuteline jne.) ei tässä tapauksessa lueta rakennustyön piiriin kuuluviksi. Rakennussarjasta rakennettu ilma-alus voidaan hyväksyä rakennettavaksi, kun pääosan työstä tekee luvan haltija. Rakennustyössä on noudatettava ilma-alusten rakentamisessa yleisesti käytettäviä työmenetelmiä. Työn laadun on vastattava yleistä ilmailukäytäntöä.

Liite II

c) ilma-alus, josta vähintään 51 prosenttia on rakentanut harrasterakentaja tai voittoa tavoittelematon harrasteyhdistys omiin tarkoituksiinsa ja ilman kaupallisia tavoitteita;

Eli molemmissa puhutaan rakentamisesta, joka tarkoittaa ilma-aluksen tai sen osien valmistamista hitsaamalla, niittaamalla, liimaamalla, laminoimalla tai vastaavalla tavalla joka vaatii jigejä tai muita erikoisvälineitä tai järjestelyjä.
Valmiiden ilma-aluksen osien kokoaminen tai liittäminen pulteilla tai vastaavilla ei ole rakentamista, sillä se on asentamista tai kokoonpanoa ja jos osat ovat olleet lentävässä ilma-aluksessa ja siitä kootaan uudestaan lentävää ilma-alusta, niin näiden vanhojen osien asennus on huoltotyötä.
FAA:n määritelmäesitys ottaa huomioon nykyiset rakennussarjat ja vanhojen koneiden osien käyttämisen. lisäksi se antaa väljemmät, joskin tarkemmat, rajat rakentamiselle kuin edellämainitut (EASA:n ja IH:n) määritelmät. Hyvä ehdotus!

Rakennustyön laajuus (% määrä) olisi yksinkertaista laskea raakamateriaalista itserakennettujen tai asennettujen osien massana, eli oman rakennus- ja kokoonpanotyön osuuden olisi oltava 255 kg jos ilma-aluksen tyhjämassa on 500 kg.

Eli rakennustyön perustana voi FAA:n ehdotuksen mukaan olla:

- 245 kg jonkin ilma-alusyksilön osia, joita tullaan käyttämään rakennustyön perustana,
- muista ilma-aluksista, valmisosista, rakennusarjasta tai vastaavasta voi käyttää 155 kg osia, jotka tarkastuksen ja/tai tarvittavan huollon jälkeen voidaan asentaa rakennettavaan ilma-alukseen,
- oman rakennustyön osuus raakamateriaalista (levystä, vanerista, lujitteesta jne) niittaamalla, liimaamalla tai vastaavalla tavalla rakennettuja osia on oltava 100 kg tai enemmän.
:thumbsup:

Karoliina

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - heinäkuu 22, 2008, 14:14:21
Rakennustyön laajuus (% määrä) olisi yksinkertaista laskea raakamateriaalista itserakennettujen tai asennettujen osien massana, eli oman rakennus- ja kokoonpanotyön osuuden olisi oltava 255 kg jos ilma-aluksen tyhjämassa on 500 kg.

Tuossa ehdotuksessasi on yksi aukko: moottorin massa. Eli jos tuosta 500 kilosta moottori kuittaa esim. 120 kg, rakennustyön laajuutta tarvittaisiin moottorin massan verran enemmän (valmisosaa = 500 kg - 255 kg - 120 kg = 125 kg), mikä tarkoittaisi reippaasti yli 51%.

Miksi muuten määräys ottaa kantaa siihen että onko kone tehty harrastuksena vai onko sillä jatkokäyttötarkoituksia?
Esimerkiksi itse suunniteltu harrastusprojekti kun saattaisi teoriassa muuttua potentiaalisesti aikanaan myös esim. bisnekseksi, näinhän on lähtenyt monen
experimental rakennussarjavalmistajan projektit liikkeelle, ekaksi itselle ja sitten joku muukin on halunnut samanlaisen jne. Muistaakseni mm. RV:n tarina lähti tästä.


Markku Hiedanpää

#5
Moottorin voi koota osista (automoottorikonversiot) :thumbsup: 

AIR M5-2

5 RAKENTAMINEN

5.1 Yleistä
Luvan haltijan on tehtävä pääosa rakennustyöstä. Valmiita laite- tai osakokonaisuuksia (esim. moottori, potkuri, laskuteline jne.) ei tässä tapauksessa lueta rakennustyön piiriin kuuluviksi. Rakennussarjasta rakennettu ilma-alus voidaan hyväksyä rakennettavaksi, kun pääosan työstä tekee luvan haltija.


Rakennustyön laajuuden laskentaperusteenahan voisi käyttää;
1. valmiin koneen tyhjämassa, jos koneeseen asennetaan automoottorikonversio ja itse veistetty potkuri.
2. valmiin koneen tyhjämassa vähennettynä moottorin ja potkurin massalla, jos koneeseen asennetaan valmis lentomoottori ja potkuri.
Rakentaja voisi itse esittää mitä perustetta käyttää.  :thumbsup:

ps. RV:n sarjat täyttävät FAA:n 51% säännön vaikka niitä tehdään bisneksenä, valmistavat tehtaalla "vain 49% koneesta" joten lentokelpoisuusvastuu jää rakentajalle.

pimattil

Tähänkin on nyt tullut viimeinen sana:

http://www.faa.gov/aircraft/gen_av/ultralights/amateur_built/media/ARC_FINAL_2008_report.pdf

Käytännössä tavallisen ja normaalin rakentajan kannalta mikään ei oleellisesti muuttunut. Enemmän harmaita hiuksia siis tehtiin juurikin näille tahoille, jotka ammattimaisesti näitä sarjoja kyhäilevät.
- Pirkka -

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod