Ultrakevyt lentokoneen rakentaminen itse

Aloittaja neski, kesäkuu 21, 2008, 02:14:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

neski

Terve.

Olen uusi taalla keskustelupalstalla ja paatin tulla nyt kysymaan sitten asioita. :>

Eli siis, ollut niinkun silmatikkuna tai sellaisena niinkun kohteena tuo Seamax ambifiokone, niin natti kone jotenkin, vaikka hinta on aivan hirvittava, ettei tammoisella 17vuotiaalla opiskelijalla niin paljon rahaa ole. Etta jos meinaisi tuollaisen koneen hankkia, niin pitaisi hankkia joku sellainen korkeatyo, josta maksetaan paljon. Muutenhan tuollaisen 80 000 euron rahasumman hankkimiseen menisi varmaan ikuisuus, koko elinika. Niinpa sen takia pyorinyt mielessa, etta jos niinkun tilaisi sellaisen ultakevyeen lentokoneen osissa ja kokoaisi itse sen, niin tulisiko tammoinen halvemmaksi? Toki moottorit ja tammoiset ihan valmiina, mutta silleen, etta itse asentaisi ne ym. Tai mites, jos niinkun tekisi kokonaan ihan uuden koneen, etta kavisi jossain peltirakentelukurssilla ja sitten tekisi ne kuoret ym. muut? Olen kuullut, etta joku iskan tuttu, joka oli vuosikymmenet koittanut ihan sellaista liitokonetta tehda, jossa olisi moottori, niin ei ikina osannut sita tehda ja pisti rahoja varmaan kymmenia tuhansia, etta olen kuullut sen olleen vaikeaa, mutta mika ihme siita tekee niinkun niin vaikean? Jos olisi nuo fysiikkahommat ym. tiedossa ja silleen, niin eikai ongelmaa siina olisi?

Mika niinkun nostaa jopa ultrakevyen lentokoneen hintaa niin sairaasti? Meinaan, kun eikai se ulkonako tai ulkokuori niin kallis luulsi olevan, etta olisiko se se kone puoli vaiko merkki, joka pitaa hinnat taivaslukemissa?

Sitten olen ihmetellyt tuota firmaa, joka maahantoi Suomeen noita Seamax -koneita, niin onkohan se mahtanut tehda konkurssin, meinaan kun sivut ovat alhaalla jostain syysta? Tai maahantuonti lopetettu tj.

inkavuori

hei
tästä pitäisi löytyä maahantuoja >>http://www.brandtaviation.fi/seamax/index.php
Katsele myös muita vaihtoehtoja onhan niitä rakennussarjoja muillakin valmistajilla.
t.itsekin rakentamisesta kiinnostunut

Jonny Majava

Seamaxia ei voi ostaa rakennus-sarjana. Niitä on ainoastaan tarjolla tehdasvalmistettuna.

/jonny
www.fly4fun.se  •  www.sportpilot.se   •   www.pilotmix.com

Reijo Österberg

Ei kaikkien koneiden hinnat ole 80000 € luokkaa! Jos tyytyy maalta lennettäviin laitteisiin, niin valmiin koneen hinta putoaa 20 - 30 tuhannella eurolla.
Itserakennetun koneen voi tehdä 20000 eurolla rakennussarjasta tai vielä halvemmalla pelkästään piirustuksista!
Jälkimmäisessä tapauksessa tosin pitää löytää kanavat, mistä saa tarvittavat raaka-aineet ja osat, myös työkaluja voi joutua hankkimaan.
Myyn Suomessa italialaista I.C.P. Savannah ja Bingo rakennussarjaa (katso http://www.ilmailu.org/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=1876.0) jotka ovat nokkapyörälaskutelineellä olevia maalta lennettäviä koneita, mutta vesilentotoimintaa varten voidaan varustaa kellukkeilla. Kokemuksesta voin sanoa, että niistä koneen rakentaminen ei ole ylivoimaisen vaikeaa vasta-alkajallekaan eikä mitään erikoistyökaluja tarvita. Ohjeet ovat englannin kieliset ja (valo)kuvat auttavat lisäksi rakentamisessa.
-Reijo Österberg-

neski

Olisiko sitten mahdollista niinkun itse suunnitella tuon ulkokuoren ja sisatilat ultrakevytambifiotkoneelle? Jos siis ei loydy sellaista rakennussarjana. Jos siita tulisi vedessa kulkeva, sen hinta nousisi sitten muutamalla kymmenella tuhannella?


neski

Tuo kylla vaikuttaa niin vaikealta ja sekavalta, etta pitaisikohan jotain kouluja kayda...

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: neski - kesäkuu 23, 2008, 22:05:20
Tuo kylla vaikuttaa niin vaikealta ja sekavalta, etta pitaisikohan jotain kouluja kayda...

Suosittelen ;-)

neski

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - kesäkuu 23, 2008, 22:17:51
Lainaus käyttäjältä: neski - kesäkuu 23, 2008, 22:05:20
Tuo kylla vaikuttaa niin vaikealta ja sekavalta, etta pitaisikohan jotain kouluja kayda...

Suosittelen ;-)

Mitas hyotya olisi lukio-opinnoista, jotka olisi tarkoitus aloittaa tuossa syksylla?

Ja olen tassa yrittanyt vahan miettia tuota experimental-lentokoneiden sita erilaisuutta verrattuna ultrakevyeisiin, ja en kylla yhtaan niinkun ymmarra, paitsi etta experimentalit ovat itserakennettuja, mutta miksi ultrakevytkin ei voisi olla itserakennettu?

Markku Hiedanpää

Kyllä nekin, kuten kaikki muutkin experimental ilma-alukset, voivat olla harrasterakennettuja kts. AIR M5-2 ja AIR M5-10. Kaikkia seuraavan ryhmän ilma-aluksia voidaan kutsua tyyppihyväksymättöminä "Experimental" ilma-aluksiksi:


LIITE II

4 artiklan 4 kohdassa tarkoitetut ilma-alukset

Edellä olevaa 4 artiklan 1, 2 ja 3 kohtaa ei sovelleta ilma-aluksiin, jotka kuuluvat yhteen tai useampaan seuraavista luokista:

a) historiallinen ilma-alus, joka täyttää seuraavat vaatimukset:
i) muu kuin vaativa ilma-alus, jonka
— alkuperäinen tyyppisuunnittelu on tapahtunut ennen 1 päivää tammikuuta 1955 ja
— valmistaminen on lopetettu ennen 1 päivää tammikuuta 1975;
tai
ii) ilma-alus, jolla on selkeä historiallinen merkitys, joka liittyy
— osallistumiseen merkittävään historialliseen tapahtumaan, tai
— huomattavaan vaiheeseen ilmailun kehityksessä, tai
— merkittävään asemaan jäsenvaltion asevoimissa;

b) ilma-alus, joka on erityisesti suunniteltu tai muutettu tutkimus-, kokeilu- tai tieteellisiin tarkoituksiin ja jota valmistetaan todennäköisesti hyvin rajoitettu määrä;

c) ilma-alus, josta vähintään 51 prosenttia on rakentanut harrasterakentaja tai voittoa tavoittelematon harrasteyhdistys omiin tarkoituksiinsa ja ilman kaupallisia tavoitteita;

d) ilma-alus, joka on ollut asevoimien käytössä, lukuun ottamatta ilma-aluksia, joiden tyyppisuunnitteluvaatimukset virasto on hyväksynyt;

e) enintään kaksipaikkaiset lentokoneet, helikopterit ja moottoroidut laskuvarjot, joiden suurin sallittu lentoonlähtömassa on jäsenvaltioiden rekisterien mukaan enintään:
i) 300 kilogrammaa yksipaikkaisten maalentokoneiden/-helikoptereiden osalta; tai
ii) 450 kilogrammaa kaksipaikkaisten maalentokoneiden/-helikoptereiden osalta; tai
iii) 330 kilogrammaa yksipaikkaisen amfibiolentokoneen/-helikopterin tai vesilentokoneen/-helikopterin osalta; tai
iv) 495 kilogrammaa kaksipaikkaisen amfibiolentokoneen/-helikopterin tai vesilentokoneen/-helikopterin osalta edellyttäen, että toimiessaan sekä vesi- että maalentokoneena/-helikopterina se alittaa tarvittaessa molemmat suurinta sallittua lentoonlähtömassaa koskevat rajoitukset;
v) 472,5 kilogrammaa kaksipaikkaisten maalentokoneiden osalta, joihin on asennettu koko lentokoneen kantava pelastusvarjo;
vi) 315 kilogrammaa yksipaikkaisten maalentokoneiden osalta, joihin on asennettu koko lentokoneen kantava pelastusvarjo;
ja joiden sakkausnopeus tai pienin vakaa lentonopeus laskuasussa on lentokoneiden osalta enintään 35 solmua kalibroitua ilmanopeutta;

f) yksi- ja kaksipaikkaiset autogirot, joiden suurin sallittu lentoonlähtömassa on enintään 560 kilogrammaa;

g) liitimet, joiden rakenteellinen massa yksipaikkaisina on enintään 80 kilogrammaa tai kaksipaikkaisina alle 100 kilogrammaa, mukaan luettuina jaloilta lähtevät liitimet;

h) jäljitelmät ilma-aluksista, jotka täyttävät a tai d kohdan perusteet ja joiden rakennesuunnittelu vastaa alkuperäistä ilma-alusta;

i) miehittämättömät ilma-alukset, joiden toimintamassa on enintään 150 kilogrammaa;

j) muut ilma-alukset, joiden rakenteellinen massa polttoaine mukaan luettuna on enintään 70 kilogrammaa

neski

Mites tuo Seamax? Onko se harrasterakennettu vai ihan julkiseen kayttoon, kuten opetukseen ym.? Ja saisiko tuon experimental merkinnan tai harrastemerkinnan niin vain muutettua, vai pitaisiko kehittaa kokonaan uudenlainen kone sitten, etta saisi ihan sellaisen yleiskayttoon tai harrastekayttoon tj. Tai riippuu miten nuo nyt on maaritelty. Jos vaikka ei omistaisi autoa, niin kulkisi vaikka  helikopterilla tai lentokoneella, kaupassa ym. riippuen jos olisi vaikka kauppa ihan jarven vieressa, niin eikai se sitten harrasteilmailua olisi? Koska eihan sekaan varmaan harrastusta ole, jos autolla kay kaupassa.

Aki Suokas

Suunnitelma tarjontaan voit tutustua vaikka http://www.flying-directory.com/  sivuilla, joka on Leisure Aviation raamatun nettiversio.
Ei niitä helpompia selata, mutta kun valitset kategorian "Search for aircraft" niin pääset eteenpäin

ja varaa aikaan, koneita/suunnitelmia on tarjolla häkellyttävästi.
Myös venerunkoisia amfeja

Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

neski

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - kesäkuu 24, 2008, 15:26:01
Suunnitelma tarjontaan voit tutustua vaikka http://www.flying-directory.com/  sivuilla, joka on Leisure Aviation raamatun nettiversio.
Ei niitä helpompia selata, mutta kun valitset kategorian "Search for aircraft" niin pääset eteenpäin

ja varaa aikaan, koneita/suunnitelmia on tarjolla häkellyttävästi.
Myös venerunkoisia amfeja



No onpa taas jee... Ultrakevyita helikoptereita, ultrakevyita liitokoneita, mutta ei ultrakevyita lentokoneita.

Jonny Majava

www.fly4fun.se  •  www.sportpilot.se   •   www.pilotmix.com

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: neski - kesäkuu 25, 2008, 05:48:46
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - kesäkuu 24, 2008, 15:26:01
Suunnitelma tarjontaan voit tutustua vaikka http://www.flying-directory.com/  sivuilla, joka on Leisure Aviation raamatun nettiversio.
Ei niitä helpompia selata, mutta kun valitset kategorian "Search for aircraft" niin pääset eteenpäin

ja varaa aikaan, koneita/suunnitelmia on tarjolla häkellyttävästi.
Myös venerunkoisia amfeja



No onpa taas jee... Ultrakevyita helikoptereita, ultrakevyita liitokoneita, mutta ei ultrakevyita lentokoneita.

No on, sä et vaan osaa etsiä.
Ultrakevyt on englanniksi Microlight. Eli löytyy kohdasta "Fixed Wing ML/LSA Manufacturers" ainakin 425 osumaa / 17 sivua. Huomaa sitten, että suomalaisen 2-paikkaisen ultrakevyen maksiki lentoonlähtömassa on 450 kg, tai 472,5 kg mikäli pelastusvarjo on asennettu tai 495 kg mikäli kyseessä on vesikone. Vain tällaista konetta voidaan lentää UPL-lupakirjalla, raskaampiin tarvitaan sitten toistaiseksi PPL(A).

Seamax ei siis ole harrasterakenteinen, mutta kuuluu ultrakevyenä experimental-kategoriaan. Sille on Suomessa hyväksytty tyyppitodistus, jonka avulla koneita voidaan tänne tuoda kaupallisesti valmistettuina. Tyyppitodistus rajaa tietyn konetyypin hyväksytyt yksilöt varusteluiltaan ja ominaisuuksiltaan hyvin samankaltaisiksi, siksi niillä ei tarvitse lentää 10/25/45 tunnin koelento-ohjelmia, vaan ne hyväksytään "sellaisenaan".

Se kuvaamasi kauppareissujen ja työmatkojen tekeminen on harrastusilmailua, sen vastakohta on karkesti sanottuna kaupallinen ilmakuljetus, mitä ei taas experimental-kategorian ilma-aluksilla voida tehdä.

neski

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - kesäkuu 25, 2008, 16:45:34
Lainaus käyttäjältä: neski - kesäkuu 25, 2008, 05:48:46
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - kesäkuu 24, 2008, 15:26:01
Suunnitelma tarjontaan voit tutustua vaikka http://www.flying-directory.com/  sivuilla, joka on Leisure Aviation raamatun nettiversio.
Ei niitä helpompia selata, mutta kun valitset kategorian "Search for aircraft" niin pääset eteenpäin

ja varaa aikaan, koneita/suunnitelmia on tarjolla häkellyttävästi.
Myös venerunkoisia amfeja



No onpa taas jee... Ultrakevyita helikoptereita, ultrakevyita liitokoneita, mutta ei ultrakevyita lentokoneita.

Se kuvaamasi kauppareissujen ja työmatkojen tekeminen on harrastusilmailua, sen vastakohta on karkesti sanottuna kaupallinen ilmakuljetus, mitä ei taas experimental-kategorian ilma-aluksilla voida tehdä.

Nojoo. Mutta kukapa sita vahtaisi, ja varsinkin kun poliisien palkkoja laskettu, niin pienempi motivaatio tunkemaan nokkaansa joka paikkaan.

SamiM


Nojoo. Mutta kukapa sita vahtaisi, ja varsinkin kun poliisien palkkoja laskettu, niin pienempi motivaatio tunkemaan nokkaansa joka paikkaan.
[/quote]

:tickedoff:
Ei millään pahalla mutta tällainen kommentti muuten kuin vitsinä, selvin päin kerrottuna kuuluisi paremminkin tuonne suomi24 keskustelun puolelle..
Eikä maksullista ilmakuljetusta poliisi valvo muutenkaan, saat vain ruskean "Tietoomme on saatettu että.."- kirjekuoren Ilmailuhallinnolta postista. Mikäli nyt lupakirjan omistat siinä vaiheessa ;)

neski

Lainaus käyttäjältä: SamiM - kesäkuu 25, 2008, 19:49:41

Nojoo. Mutta kukapa sita vahtaisi, ja varsinkin kun poliisien palkkoja laskettu, niin pienempi motivaatio tunkemaan nokkaansa joka paikkaan.

:tickedoff:
Ei millään pahalla mutta tällainen kommentti muuten kuin vitsinä, selvin päin kerrottuna kuuluisi paremminkin tuonne suomi24 keskustelun puolelle..
Eikä maksullista ilmakuljetusta poliisi valvo muutenkaan, saat vain ruskean "Tietoomme on saatettu että.."- kirjekuoren Ilmailuhallinnolta postista. Mikäli nyt lupakirjan omistat siinä vaiheessa ;)
[/quote]

Nojuu, anteeksi vain, mutta sanoinpahan ihan rehellisesti, mita mielta olen. :)

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: neski - kesäkuu 26, 2008, 04:14:39
Nojuu, anteeksi vain, mutta sanoinpahan ihan rehellisesti, mita mielta olen. :)

Välillä kannattaa miettiä mitä sanoo ja missä  :thumbsup:

neski

Noissa linkeissa ei oikein ollut neuvoja siita, miten sellainen kone rakennetaan. Ja muutenkin, onhan se vaikea suunnitella paperille, jos ei osaa ottaa huomioon kaikkia fysiikan lakeja. Jos olisi joku tietokoneelle tehty sellainen ohjelma, joka noudattaa fysiikan lakeja, ja johon voisi rakentaa sellaisen mallinnuksen, jotta voisi testata, miten se mallinnus reagoisi sitten, tai silleen. Ettei tulisi suunniteltua sellaista konetta, jolla ei paasisi ylos ollenkaan.

jkettu

X-plane nimisessä simulaattorissa voi tehdä omia konemalleja, lentomallinnuksen realistisuudesta en sano yhtään mitään.  Vähän käytännönläheisempi tapa olisi tehdä lennokki, vaikkapa metrin-puolentoista kärkivälillä.  Se opettaa jo paljon, ei maksa kohtuuttomasti eikä vaaranna sivullisia kun kaputoit sen heti ensilennolla.

Vakavasti puhuen, Suomessa on ehkä parikymmentä ihmistä jotka pystyy suunnittelemaan toimivan lentokoneen.  Miuku (Hiedanpää) on yksi heistä.  Jos hän sanoo "opiskele", niin sitä neuvoa kannattaa noudattaa.  Sinun lähtötasolta lentokoneensuunittelijaksi valmistuminen saattaisi viedä 5-7 vuotta päätoimista opiskelua ja saman verran käytännön harjoittelua.  Ei millään pahalla.
Experimental- rakennussarjan toki kasaa paljon vähemmälläkin kokemuksella.

neski

Lainaus käyttäjältä: jkettu - kesäkuu 28, 2008, 11:57:27
X-plane nimisessä simulaattorissa voi tehdä omia konemalleja, lentomallinnuksen realistisuudesta en sano yhtään mitään.  Vähän käytännönläheisempi tapa olisi tehdä lennokki, vaikkapa metrin-puolentoista kärkivälillä.  Se opettaa jo paljon, ei maksa kohtuuttomasti eikä vaaranna sivullisia kun kaputoit sen heti ensilennolla.

Vakavasti puhuen, Suomessa on ehkä parikymmentä ihmistä jotka pystyy suunnittelemaan toimivan lentokoneen.  Miuku (Hiedanpää) on yksi heistä.  Jos hän sanoo "opiskele", niin sitä neuvoa kannattaa noudattaa.  Sinun lähtötasolta lentokoneensuunittelijaksi valmistuminen saattaisi viedä 5-7 vuotta päätoimista opiskelua ja saman verran käytännön harjoittelua.  Ei millään pahalla.
Experimental- rakennussarjan toki kasaa paljon vähemmälläkin kokemuksella.

En ammatiksesni haluaisi lentokonesuunnittelijaksi, mutta kun pitaa maksaa alyttomia hintoja amfibiolentokoneesta, niin se on jotenki holmoa.

SamiM

#22
Muutama sata euroa jonkinlaisen lentokoneneen, joita maailmalla lentää kymmeniä tai jopa satoja yksilöitä ei varmasti olisi huono sijoitus. Käytännössä kuitenkin järkevin (ja laillinen tie) lienee seuraava: (saa korjata listaa)

- Menet aluksi vaikkapa vain teoriakurssille, purjelento, ultra/mopu teoriat. Kansalaisopiston kurssit maksavat n. 70-100 euroa ja kerhoissa muutaman satasen.

-Kun tiedot on omaksuttu, ilmoittaudut lento-osalle (pl, ul tai mopu. Ja jos raha ei ole hidaste niin vaikkapa moottorilentokurssille)

-Lennät kerhon koneilla muutaman sata tuntia ja keräät kokemusta.

-Ilmoittaudut Suomen Urheiluilmailuopiston järjestämille rakennuskursseille, puurakennekurssi, päällystyskurssi, kuiturakennekurssi ym. koska ilman mitään koulutusta et todennäköisesti saa edes Suomen Ilmailuliiton ultra- ja experimental toimikunnan puoltamaa ja Ilmailuhallinnon hyväksymää pakollista rakennuslupaa koneellesi.

-Varmistat että rahatilanteesi, siviilisäätysi ym. pikkuseikat ovat kunnossa.

-Päätät konetyypin jonka haluat rakentaa.

-Anot rakennusluvan ja etsit valvojan työllesi.

Jotenkin näin sen olettaisin menevän, minulla ei rakennuskokemusta ole muuta kuin puu/metallirakenteisen koneen peruskorjauksesta ja koneiden huolloista sekä muutamasta em. kurssista.


Oikotietä onneen ei siis laillisesti ole jos välttämättä haluat oman koneen rakentaa tai jopa suunnitella. Toivottavasti intosi kuitenkin säilyy lajia kohtaan :thumbsup:

Toma

Lainaus käyttäjältä: SamiM - kesäkuu 28, 2008, 21:12:21
... Suomen Ilmailuliiton ultra- ja experimental toimikunnan myöntämää pakollista rakennuslupaa koneellesi.

Loistava lista Sami!
Noinhan tuo menee, tosin EUT vain puoltaa rakennuslupaa, ei myönnä. Ilmailuhallinto ne myöntää. EUT toimii suodattimena niin että puutteelliset hakemukset tai kaiken maailman betonikoneet eivät päädy turhaan hidastamaan prosessia ;-)
Terveisin
Tom Arppe

SamiM

Kiitos korjauksesta, muokkasin viestiä. :thumbsup:

Aki Suokas

Mutta kyllä konetyypin/mallin tms voi valita ensimmäisenä.
  Haaveita saa aina olla (niin niitä uusia konetyyppejäkin suunnitellaan  ;D).
Ei sitä valintaa tarvitse pantata kokemuksen hankkimiseen jälkeiseen aikaan (se kyllä muuttaa sitä haavetyyppiä).
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

SamiM

Oikeastaan valmis etenemislista löytyykin täältä (Ei dynamiittia tarvinnutkaan keksiä uudestaan) (!) :

http://www.ilmailuliitto.fi/fi/lajit/experimental/rakenna__lenna

Juu, minunkin haavetyyppini oli joskus Falcon tapainen nopea ja ehkä työläästi rakennettava ja rahaa vaativa  kone mutta realistinen konetyyppi tällä hetkellä tuntuisi olevan Airbike/ Better half vw- tapainen viritys :D

Falco: http://www.aldini.it/index2.htm

Better half vw: http://www.betterhalfvw.com/

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod