Purjekoneen vetokytkimen vaijeri...

Aloittaja Jari Kaija, kesäkuu 19, 2008, 09:05:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari Kaija

Tuli tilanne eteen, jossa pyydettiin fixaamaan purjekoneessa sijaitsevan
veto/irroitus-kytkimen käyttövaijerin pää siten, että se ei lähde purkautumaan.

Heitin kuitenkin hanskat tiskiin, sillä vaijerin lenkillä oleva pää
(kousseineen) oli puristettu kiinni kahdella perättäisellä kupariholkilla
ja nekin siten, että puristaminen oli tapahtunut kertaluonteisesti
koko holkin matkalta. Eikä holkkien välissä ollut myöskään kuin alle
2mm välimatka.

Jos maalaistollona tätä ajattelen, niin kyseessä on kriittinen
komponentti purjekoneessa. Tuon katkettua, irrottua tms.
koneeseen jää roikkumaan vetoköysi kun sitä ei saada irroitettua
ja sehän taas vastaavasti aiheuttaa mielenkiintoisia ongelmia.

KUN en ole varma, että kuuluuko tuollainen vaijeri AC43.13-1B
"määritelmien" alle, niin oli omaa persnahkaa ajatellen parempi
olla tekemättä vaijerille yhtään mitään.

Mites muuten on? Purjepuolella tarkastajat kuulemma hyväksyvät
tuollaisen "virityksen" mukisematta.

En kysy totellakaan tätä pulinajaksolla. Saa ison lössin vihat niskoillensa  ;)

Toma

Jari, oliko tuo käyttövaijerin pää siellä ohjaamossa sijaitsevan keltaisen pollukan päässä vai itse kytkimen päässä?
Toiseksi en ymmärtänyt ihan sitä että miten se pääsee purkautumaan jos se on kahdella nicopressillä kuitenkin kiinni? Pää voi purkaantua mutta ei se kyllä ihan helpolla jatku se purkautuminen sinne nicopressin sisään.

Itse olen puristanut kriittiset vaijerit (onkohan niitä muita lentokoneessa :) ) kahdella perättäisellä nikopressillä kiinni ja laittanut vielä vaijerin päähän kutistesukan jossa on "hotmelttiä" sisällä (semmoista saa valmiina mm. yleiselektroniikasta). Se estää hyvin pään purkautumisen.

Tai siis oikea proseduri on ensin pujottaa vaijerin yli kutistesukka sitten nicopressit, sitten silmukka ja koussi, puristaa sen lähimmän nicopressin ja sitten pujottaa sen toisen ja puristaa ja viimeiseksi pujottaa sen hotmeltillä vuoratun kutistesukan päävaijeria pitkin sen ylijäävän pään yli ja kuumaa ilmaa päälle. Kannattaa jättää kuitenkin nicopressit näkyviin niin että voi seurata että ne eivät luista.

Eli suunnillen näin:



Mutta siten vielä lisäksi tuo kutistesukka sinne pään purkaussuojaksi

Nicopressillä on muuten myös stoppereita millä voi estää tuon vaijerin purkautumista. http://www.nicopress.com


Terveisin
Tom Arppe


Tommi K

Yhdellä koululennolla jäi Puchazin keltainen kahva käteen. Onnksi oli opettaja takana rauhoittamassa, ja köysikin irtosi ennen kahvaa. Silloin ei naurattaut, entäpä jos lisi irronnut ensimmäisellä yksinlennolla?

Vaijeri korjattiin samanlaiseksi kuin se oli tehtaan jäljiltä, eli puolalainen ihmeviritys. Siihen verrattuna kaksi Nicopress kaulusta vaikuttaa tosi luotettavalta. Omassa koneessani oli vain ohut , litistetty peltiliuska ja vaihdoin sen kahteen Nicopresssiin, samalla vaihdoin vaijerin ruostumattomaan. Ruostumatomassa on se huono puoli, että harittavaa päätä ei voi juottaa.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Toma - kesäkuu 19, 2008, 13:08:42
Jari, oliko tuo käyttövaijerin pää siellä ohjaamossa sijaitsevan keltaisen pollukan päässä vai itse kytkimen päässä?


En kysynyt, jotta kummassa. Loppui mielenkiinto vaijeria kohtaan kupariholkit nähtyäni :-\

Lainaus käyttäjältä: Toma - kesäkuu 19, 2008, 13:08:42

Toiseksi en ymmärtänyt ihan sitä että miten se pääsee purkautumaan jos se on kahdella
nicopressillä kuitenkin kiinni? Pää voi purkaantua mutta ei se kyllä ihan helpolla jatku se
purkautuminen sinne nicopressin sisään.


Siis se EI ollut nicopresseillä, vaan jollain "reaalimaailmassa" käytetyillä kupariholkin
pätkillä, jotka tiukasti perättäin. Ja ne oli siten puristettu koko oman pituutensa mittaisella
puristimella. Eli ei alkuunkaan nicopress tyylisesti kolmessa vaiheessa, kuten raamattu
kertoo.

Pää, jota mulle tarjottiin alunperin juotettavaksi, oli aivan suora pää, joka oli jonkinmoisen
kutistesukan sisällä sillä hetkellä. Tarkoituksena olisi tinalla ollut korvata kutistesukka.
Eli voisin epäillä, että suora pää työnnetään johonkin reikään, jossa kiristysruuvi tms...

No heti alkuunsa homma tyssäsi siihen, että kyseessä oli ruostumaton vaijeri, eli siinä
vaiheessa putosi jo toisesta kädestä hanska pois. Toinen tippui, kun vilaisin lenkkipäätä.

Tuossa Markku jo laittoikin suomalaisen vastineen raamatusta seuraavaan viestiin.
Juu, kyllä oikea rakenne on minulle tuttu. On noita vaijereita omassakin härvelissä
tullut tehtyä jo harjoituksenkin vuoksi, mutta se tässä nyt kuitenkin taisi tulla
selväksi, että raamatun mukaan mennään MYÖS tuon käyttövaijerinkin osalta.


Raamattu = Tuommoinen paksu puhelinluettelopaperin paksuista paperia teksteineen
sisältävä valkokantinen lontoonkielinen monisataasivuinen opus: 
AC 43-13-1 Acceptable Methods, Techniques, and Practices - Aircraft Inspection and Repair.

Sakke

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - kesäkuu 19, 2008, 09:05:11
Jos maalaistollona tätä ajattelen, niin kyseessä on kriittinen
komponentti purjekoneessa. Tuon katkettua, irrottua tms.
koneeseen jää roikkumaan vetoköysi kun sitä ei saada irroitettua
ja sehän taas vastaavasti aiheuttaa mielenkiintoisia ongelmia.
...
En kysy totellakaan tätä pulinajaksolla. Saa ison lössin vihat niskoillensa  ;)

Voi tätäkin forumia lukea pieni vihainen purjelentäjä.

Joo, kai tuommoinen vaijeri saisi olla kunnolla tehty. Tai siis pitää olla kunnolla tehty. Mutta ei sen pettäminen nyt ihan niin kauhea katastrofi ole. Jos lekokytkimeen jää naru roikkumaan, se nyt ei niin ihmeitä haittaa laskussakaan. Sen verran voisi pitää ylimääräistä korkeutta, ettei tartu puuhun. Tuleehan hinauskonekin naru perässä laskuun. Ja jos se oli vintturikytkimen vaijeri - sehän on automaattikytkin. Ei sinne mitään jää.

Jossain, oliko ameriikassa, koululentoihin kuuluu lasku hinauksessa, siis hinausköysi kiinni sekä hinurissa että purjekoneessa. Suomessa tätä ei ole katsottu tarpeelliseksi. Parempi niin.


Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Sakke - kesäkuu 19, 2008, 19:52:53

Voi tätäkin forumia lukea pieni vihainen purjelentäjä.


Yhden kanssa selviää vielä hengissä, useamman ei   :mellow:

Työkaverina juurikin tuollainen naispuolinen aivan kiva tapaus.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod