EASA:n lupakirjauudistus lausunnolle - NPA 2008/17, sis. myös LPL

Aloittaja Nils Rostedt, kesäkuu 05, 2008, 23:44:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nils Rostedt

Vuosikymmenen tärkein lupakirjauudistus harrasteilmailijoiden koulutuksen kannalta Euroopassa lähti tänään virallisesti liikkeelle EASA:n Pilot Licensing määräysehdotuksen muodossa.

Tällä tullaan korvaamaan nykyinen JAR-FCL.

Meille tärkein uusi juttu on Leisure Pilot License eli LPL.

Koko ehdotus on 85 + 641 + 65 sivua sisältäen myös AMC ja GM eli määräyksen lisäksi myös ohjeistava materiaali.

Täältä se löytyy : http://www.easa.europa.eu/ws_prod/r/r_npa.php .

Lausuntokierros jatkuu 5.9. saakka ja lopulliset määräykset valmistunevat EASA:lta näillä näkymin 2009 tai 2010.

edit: korjaus LPL nimeen

viper

Minkälaisia koneita tällä uudella lupakirjalla sitten saa lentää? Ilmeisesti ultraa raskaampia, mutta missä rajat menevät? On sen verran sekavat sivut ja tavaraa paljon, että jäi nuo perusasiat selviämättä.

Nils Rostedt

Tosiaan LPL:n löytäminen tästä materiaalista, joka käsittää kaikki lupakirjat liikennelentäjään saakka, on hieman työlästä.
Pääkohdat LPL:n liittyen löytyvät sen paksuimman dokumentin eli NPA 2008-17b sivuilta 11-17, 42-44 sekä ohjeistava materiaali sivuilta 189-268.

Esityksen mukaan Perus-LPL(A) (Basic-LPL(A)) oikeuttaisi lentämään 1-moottorista alle 2000 kg mäntämoottorikonetta tai mopua, siten että mukana on enintään 1 matkustaja, paikallislennolla enintään 50 km säteellä lähtökentältä siten että laskuun tullaan samalle kentälle.

Varsinainen LPL(A) oikeuttaisi lentämään 1-moottorista alle 2000 kg mäntämoottorikonetta tai mopua, siten että mukana on enintään 3 matkustaja, ja koneessa enintään 4 henkilöä, ilman em. rajoituksia.

Erikseen löytyy sitten LPL(H) helikoptereille, LPL(S) purjekoneille ja LPL( B ) kuumailma-ja kaasupalloille.

LPL(A)-lupakirjaan voisi liittää seuraavia lisäkelpuutuksia: Taitolento, hinaus, yölento, vuoristolento, mutta ei IR joka siis edellyttää edelleen PPL(A) lupakirjaa.



cumulus

Lainaus käyttäjältä: Nils Rostedt - kesäkuu 07, 2008, 12:10:05Esityksen mukaan Perus-LPL(A) (Basic-LPL(A)) oikeuttaisi lentämään 1-moottorista alle 2000 kg mäntämoottorikonetta tai mopua, siten että mukana on enintään 1 matkustaja, paikallislennolla enintään 50 km säteellä lähtökentältä siten että laskuun tullaan samalle kentälle.

Mitä tällä Basic-LPL(A) luvalla oikeastaan haetaan näine rajoituksineen?   :dontknow:
Onko kyse jonkinlaisesta harjoittelujaksosta ennen varsinaista LPL(A) lupaa vai jotain muuta..?

Nils Rostedt

Lainaus käyttäjältä: cumulus - kesäkuu 07, 2008, 12:33:49
Mitä tällä Basic-LPL(A) luvalla oikeastaan haetaan näine rajoituksineen?   :dontknow:
Onko kyse jonkinlaisesta harjoittelujaksosta ennen varsinaista LPL(A) lupaa vai jotain muuta..?

Sitä itsekin kyselin, kun ensimmäiset ennakkotiedot tulivat. Tällainen on ilmeisesti käytössä joidenkin maiden NPPL-lupakirjaan liittyen (esim. Ranska) ja sitä kautta se on tullut myös EASA:n ehdotukseen.
Sen takana on käsittääkseni kaksi ajatusta. Toinen on juuri mainitsemasi, eli eräänlainen välietappi kohti varsinaista lupakirjaa. Toinen idea on tarjota edullinen lupakirja heille, joille kentänkierto silloin tällöin on jo riittävä tapa päästä tuntemaan lentämisen riemua ja harrastaa ilmailua ilman sen kummempia matkalentämistavoitteita.

Taneli Äikäs

Kai Myllymäki Ilmailuhallinnosta luennoi aiheesta Jämi Fly In - tapahtumassa la 12.7 sekä su 13.7. Kellon aika ilmoitetaan myöhemmin.

http://www.ilmailuhallinto.fi/uutiset?id=42410

Nils Rostedt

Lausuntoaikaa on nyt pidennetty 15. joulukuuta saakka. (Aiemminhan sitä oli jo kerran pidennetty 15.lokakuuta saakka).

Toivottavasti lopullisten määräysten voimaantulo ei kuitenkaan viivästyisi aiemmin ajatellusta eli 2010. Viimeinen, EASA-asetuksen sallima takarajahan on edelleen 2012 alussa.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod