redbull lentopäivä

Aloittaja dunp, toukokuu 20, 2008, 21:45:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dunp

Tuoltä löytyy lisää infoa.
http://www.redbulllentopaiva.fi/
Onkohan täällä porukkaa kiinostunut aiheesta ja osalistumaan kisaan :D

Toma

No perhana, nythän olisi mahdollisuus tehdä uusi RedBull maailmanennätys, vallitseva on siis 6 metrin korkeudesta 59 metriä eli karvan alle 1:10 liitosuhde, kyllähän nyt suomalainen insinööritaito tuommoisen pieksee :D

Mitä voisi käyttää "mallina". Mikä olisi pala Suomalaista ilmailuhistoriaa joka vielä liitää hyvin?

hmm... olisiko kevytversio Harakasta,  pyörät alle vaan... tai sitten jättimalli Tokasta monet katselijat kyllä tunnistaisi sen
Sääli että ei saa olla moottoria, klassinen kuminauhalennokki jättikoossa olisi myös siisti
Terveisin
Tom Arppe

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Toma - toukokuu 20, 2008, 23:37:09
Mitä voisi käyttää "mallina". Mikä olisi pala Suomalaista ilmailuhistoriaa joka vielä liitää hyvin?

En halua olla ilonpilaaja, mutta säännöissä todetaan: "Olemassa olevien lentovälineiden kuten mm. riippuliitimien, hävittäjien, pienkoneiden, matkustajakoneiden omien muunnelmien käyttö on kielletty." Tämä jättää paljon varaa omalle mielikuvitukselle. Ehkä kuitenkin lennokin muuttaminen matkustajalennokiksi voisi vielä mennä läpi...

Olisinko tällä viikolla itsekin kuullut ensimmäisen kerran vasta tapahtumasta. Ilmoittautumiset ovat jo kesäkuun alkupuolella, vaikkei silloin valmista tarvitsekaan olla, niin onhan tässä vähän kiirettä jos haluaa mukaan.

Edit: ja kun pistelaskua lukee, niin yli 15 metrin lennoista ei suoranaisesti hyvitetä mitään. Ts. lentämättä yhtään voi saada 40 pistettä, kun taas lentämällä kilometrin ja ilman muita pisteitä (luovuus ja show-elementit) voi saada maksimissaan 30 pistettä. Eli keskimäärin luulen, että pellet pärjää paremmin kuin liian vakavat lentäjät.  :crazy2:
- Pirkka -

JPK1990


Karoliina

Lainaa
En halua olla ilonpilaaja, mutta säännöissä todetaan: "Olemassa olevien lentovälineiden kuten mm. riippuliitimien, hävittäjien, pienkoneiden, matkustajakoneiden omien muunnelmien käyttö on kielletty." Tämä jättää paljon varaa omalle mielikuvitukselle. Ehkä kuitenkin lennokin muuttaminen matkustajalennokiksi voisi vielä mennä läpi...

Mitähän tämä mahtaa tarkoittaa käytännössä?

Eli jos joku tekee kevyen purjekoneen (uusi tyyppi, joka ei perustu olemassaoleviin, mutta jossa peruskonfiguraatio (siipi, pyrstö, jne.)), niin onko se kielletty vai sallittu vai onko kyseessä "pienkoneen oma muunnelma" (vaikka kaikki olisi omaa, alkaen siipiprofiilista?)?


A. Rauhala

Lainaus käyttäjältä: pimattil - toukokuu 21, 2008, 13:20:59
säännöissä todetaan: "Olemassa olevien lentovälineiden kuten mm. riippuliitimien, hävittäjien, pienkoneiden, matkustajakoneiden omien muunnelmien käyttö on kielletty." ...
Lainaus käyttäjältä: Karoliina - toukokuu 23, 2008, 12:15:18
Mitähän tämä mahtaa tarkoittaa käytännössä?

Eli jos joku tekee kevyen purjekoneen (uusi tyyppi, joka ei perustu olemassaoleviin, mutta jossa peruskonfiguraatio (siipi, pyrstö, jne.)), niin onko se kielletty vai sallittu vai onko kyseessä "pienkoneen oma muunnelma" (vaikka kaikki olisi omaa, alkaen siipiprofiilista?)?

Vilkaisin joitakin noista aiemmisssa vastaavissa tapahtumissa esiintyneistä konstruktioista, ja kyllä siellä oli esimerkiksi ihan tuttu vanhanmallinen riippuliidinrakennelma, ellei parikin, ollut mukana. Jos tulkinta sallitaan, niin tulkitsisin niin, että ei saa ottaa hyllyltä valmiita siipiä tai liidintä, ja penkin & koristeosien päälleteippaamisen jälkeen sanoa viritystä "omaksi". Raaka-aineista pitää siis rakentaa tuo omatekemä "lentolaite".

Selvästi merkittävin ongelma tuntuisi olevan riittävän ilmanopeuden tavoittaminen: lavan päästä päähän juoksemalla pitäisi kiihdyttää sen verran, että siipi alkaisi pian kantaa reunan yli hypättyä. Ehkä, jos sallitut apurit, kolmisin, olisivatkin kuusimetrisen hinausköyden päässä pellehyppäämässä ensin veteen, heidän putoamiskiihtyvyytensä saattaisi antaa liitimelle tarvittavaa vauhtia. Mutta vaativatko säännöt, että laitetta piti erityisesti ja vasitenkin työntää? Painovoiman käyttö saattaa olla kielletty... vaikka sitä hyödyntäen lähtivät myös Wrightin veljekset liitimellään ilmojen teille.

Hupaisa idea kumminkin. 90-kiloisena en silti ryhtyne mihinkään toimenpiteisiin.

Markus Hatakka

Lainaus käyttäjältä: A. Rauhala - toukokuu 28, 2008, 14:31:32Selvästi merkittävin ongelma tuntuisi olevan riittävän ilmanopeuden tavoittaminen: lavan päästä päähän juoksemalla pitäisi kiihdyttää sen verran, että siipi alkaisi pian kantaa reunan yli hypättyä. Ehkä, jos sallitut apurit, kolmisin, olisivatkin kuusimetrisen hinausköyden päässä pellehyppäämässä ensin veteen, heidän putoamiskiihtyvyytensä saattaisi antaa liitimelle tarvittavaa vauhtia. Mutta vaativatko säännöt, että laitetta piti erityisesti ja vasitenkin työntää? Painovoiman käyttö saattaa olla kielletty... vaikka sitä hyödyntäen lähtivät myös Wrightin veljekset liitimellään ilmojen teille.
Ote RB-lentopäivän säännöistä:
Kaikkien liitävien lentolaitteiden tulee kiihdyttää ilmaan 6 metriä korkealta kiitoradalta käyttäen ainoastaan ihmisvoimaa. Moottorit eivät ole sallittuja.
-Maamiehistö saa antaa lentolaitteelle vauhtia ainoastaan työntämällä lentolaitetta.
-Kaikkien lisälaitteiden kuten erilaisten nostovälineiden, varastoidun energian (esim. paristot, kuminauhat), tehon- ja energianlähteiden jotka eivät perustu ihmisvoimaan (esim. jouset, polttoaineet) käyttö on kielletty. Polkupyörän voimansiirron käyttäminen lentolaitteessa on sallittua.


A. Rauhala

Lainaus käyttäjältä: Markus Hatakka - toukokuu 28, 2008, 15:30:33
-Maamiehistö saa antaa lentolaitteelle vauhtia ainoastaan työntämällä lentolaitetta.

No just. Siis tanakat kahvat on rakennettava siiven jättöreunaan.  :thumbsup:

Toma

Tämä on nyt sitten Sunnuntaina, kaikki joukolla mukaan jos on siedettävät säät...

                                                     
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod