VW 1776ccm / teho?

Aloittaja Hansakse, toukokuu 06, 2008, 23:20:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hansakse

Tervehdys:

Rakennen kokeilumielessä tollasen VW 1776ccm Mahlen sarjalla (90,5x69mm) ja nokaksi 276asteinen 1000rpm asti vääntävä nokka. Kaasuttimet mikuni 28mm ja lyhyellä imusarjalla.
Kannet 2 reikäset. Toiveena on, et tehoa olis noin 65 hevosen paikkeilla/3200rpm?.

Onkos kukaan koittanut ilmailukäytössä tota 90.5mm sylinteriä,,,hieman normaalia ohuempi, mutta ei ilmeisesti haittaa näillä käytettävillä kierroksilla.
Mitäs olette mieltä niistä teflonpaloista männän tappien lukitukseen, vaikuttavat ainakin mainoksessa toimintavarmemmilta kuin normaali sokka?

Ensin jännitti, sitten sitä halus lisää, ja nyt tuntuu et kaikki ne on vähän saman laisia, eri näkösiä vaan??

Ansis

Onneksi tehotavoite on hevosia, joten saattaa onnistua ;)
Suoravetoisissa hidaskäyntisissä moottoreissa on tehoa yleensä puolet kuutiotuumista, eli realistinen maksimi sun klonkswagenille saattaa olla 50-55 hv :thumbsup:
My mind is willing, but purse is weak.

taotao

Juu ansis on lähempänä totuutta :)
Tuolta saar paljon tietoutta..hyviä kavereithttp://www.greatplanes.com/airplanes/index.htmla 

Juha Karjalainen

Täällä kun on varmaan myös noita moottoreita rakennelleita, niin mitä kaikkea tuollaiselle volkkarin moottorille pitää tehdä kun se "aeronoidaan" (menikö termi oikein, vrt. venepuolella moottoreita "marinoidaan"). Käsittääkseni noihin kai laitetaan yleensä tuplasytytys magneetoilla alkuperäisen tilalle ja usein alennusvaihde potkurille. Vaikka tuo volkkarin boxeri onkin hidaskäyntinen, niin ei kai siihen voi potkuria suoraan kampiakselille pultata, vaatinee jonkin sortin painelaakerivirityksen joka tapauksessa? Kaasaritkin kai vaihdetaan erilaisiin, entä tuleeko voitelujärjestelmään muutoksia? Mutta kertokaapa te jotka olette homman tehneet ja lennätte "ilmafolkkarilla" tai jotka muuten olette asioista paremmin perillä.

Tietenkin Experimentalpuolella voinee kokeilla/kehitellä muunkinlaisia viritelmiä kuin lycomingeja jäljitteleviä ratkaisuja, eli siinä suhteessa kädet ovat kai aika vapaina, kunhan motti suoriutuu ensin vaadituista maakokeista ja sen jälkeen itse lennosta. Onko muuten yhtään VW moottoria rakennettu taitolentokelpoiseksi? Ilmeisesti noihin volkkarin koneisiin löytyy myös helpolla kaikenlaista viriosaa (vahvempaa kampiakselia, erilaisia kansia jne.) jos innostuisi tehoja nostelemaan?

jkarjanl

Joo olisi mielenkiintoista lukea noin pääpiirteissään että mitä ja miten tuommoiseen Volkkariin tehdään tarvittavat muutokset.

Itsellä ei ole laisinkaan kokemusta moottoripuolen tekniikasta. Senverran olen kuitenkin ihan netistä lukemalla ymmärtänyt että autokäytössä ja lentokäytössä moottori joutuu aivan erilaiseen rasitukseen. Koneesta otettava jatkuva teho on aivan toista luokkaa lentokäytössä.
Tästä johtuen VW-pohjainen kone periaatteessa kestää (oikein tehtynä) tuommoisen suht. vaatimattoman tehon ilmailukäytössä, mutta jos siitä yritetään vähänkään enemmän repiä tehoja niin luotettavuus laskee sangen dramaattisesti.
Eli nämä "omatekoiset" VW-pohjaiset ovat yleensä siinä 60 hepan tietämillä ja pikkuisen yli?

Viisaammat korjatkoon menikö oikein..


-Janne

masal

Yksinkertaisimmillaan kuplan kone muuntuu lentomoottoriksi pelkän potkurilaipan kiinnityksellä laturin hihnapyörän paikalla. Tällaisia lentää useita jopa normaalisytytyksellä eli virranjakajalla ja akulla (tosin ei suomessa). Useimmissa muunnoksissa on asennettu yksi magneetto joko normaalin virranjakajan paikalle (tällaisia on saatavilla) tai sitten kampiakselin päähän normaali slick. On myös asennettu elektronisia sytytyksiä moottoripyöristä. Harvemmin on tuplasytytystä koska täydellisenä se vaatii toisten tulppien koneistamista kansiin mikä heikentää jo alunperin heikkoa kantta.

Usein, lähes aina asennetaan myös alkuperäisestä poikkeava kaasutin tai kaasuttimet ja imusarjat. Alennusvaihdetta ei kovinkaan monessa ole, eli suurin osa on suoravetoisia mistä johtuu pienet kierrokset ja teho. Tehoa kyllä moottorista saa suuremmilla kierroksilla ja alennusvaihteella mutta luotettavuus on sitten mitä on ja lämpörasitus nousee eri asteelle. Toinen vaihtoehto on kuutiotilavuuden nosto mikä tässä on erittäin helppoa mutta olisi hyvä tehdä maltillisesti ja moottorin ainevahvuudet huomioiden niin sylinterien kuin lohkojenkin osalta. Lisäksi nokka-akseleita on useita mahdollisia ja näitä kaikkia sopivasti yhdistelemällä on mahdollista saada luotettava ja "halpa" pikkutehoinen painavahko moottori johonkin sopivaan peliin esim. KR:ään tai johonkin muuhun nopeahkoon koneeseen. Kojooteissakin menestyksellä kyllä on volkkareita.

Ja limbach on volkkari mitä suurimmissa määrin...
Markku Salminen

Martti Mattila

Alennusvaihteisto vaihtoehtona tehon lisäykseen VW hen on alkanut kiinnostamaan. Valley Engineering kin poly V remmi näyttää södeltä
valitettavasti ehkä menetetään korvalle mukava 2500 varvin matkalento taajuus.Mutta alennusvaihteistolla voi saada halvemmanVW.n kuin Rotax 912
samoilla tehoilla ja voi kyniä itse auki ja kiinni.Jos on entinen autonasentaja tai muuten moottoreita rakennellut.Ostin Saksasta Stark Stamon45 hv.
alennusvaihteistolla ehkä siitä saisi 3900 rpm./55 hv.Alennusvaihteistossa on ainakin se etu että potkurin halkaisijaa voi kasvattaa,sillä taas on
staattista vetoa ja nousukykyä parantava vaikutus,eli lentoonlähdöt tulevat turvallisemmaksi.
Martti

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod