matkalennon määritelmä

Aloittaja Flying_Finn, huhtikuu 29, 2008, 12:32:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Flying_Finn

Morjes,

Tämä on varmasti joillekkin itsestäänselvä asia mutta pitää nyt kysyä kun en löydä mistään vastausta. Eli mikä on matkalennon määritelmä yö-vfr kelpuutusta haettaessa? Säännöt sanoo että 300km matkalento lennonopettajan kanssa mutta mitä tarkoittaa 300km matkalento? Onko se suoraa viivaa 300km lähtöpaikasta määränpäähän vai onko se 150km yhteen suuntaa suoraa viivaa ja sama takaisin? Vai lasketaanko se lennetyn matkan mukaan eikä suoraviiva etäisyydellä? Jos lennetty matka niin riittääkö 150km yhteen suuntaan ja 150km takaisin? Kuinka monta välilaskua on sallittu?

:stupidme:

Suunnittelen FAA PPL konvertoimista JAR PPL:ään, ja samalla siis yö-vfr sen yhteydessä. Ainoo vaan että USA:ssa ei vaadita 160nm matkalentoa lennonopettajan kanssa.

-tuomo
**********************************
Lentoreissujen YouTube Kanava

pimattil

"Matkalennolla tarkoitetaan lentoa, joka yltää yli 30 KM (16 NM) etäisyydelle lentoonlähtöpaikalta." https://ais.fi/ais/vfr/gen_fi/lentosaannot.html

En ymmärrä miten se olisi riippuvainen lennon tyypistä. Välilaskuahan tuo ei salli (ellei vähintään yksi näistä legeistä ole +300 km  ;)), koska silloinhan lento katkeaa välissä. Tämä ei kuitenkaan estä läpilaskua toiselle lentopaikalle.

Mielestäni se voi olla suoraa viivaa 150 km ja takaisin samaa reittiä, mutta eikö se ole ennen kaikkea tylsää ja yksinkertaista -  eikö koululennoilla ole tarkoitus oppia?
- Pirkka -

Markku Hiedanpää


pimattil

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 05, 2008, 16:38:57
Matkalennon määritelmää ei ole enään lentosäännöissä, kts:

Sieltähän itsekin koitin sitä ensin hakea, kun muistin sen siellä olleen, muttei osunut silmään. Sen jälkeen Google palautti tuon Finavian VFR Finlandin -- siinä kun vielä olisi linkit mihin ne kaikki kohdat aina perustuvat niin paranisi vielä pykälän.

Tavallaan tuon määritelmän puuttuminen tekeekin erityisesti koululennoista mielenkiintoisia -- toisen mielestä kentän kiertäminen sinänsä voi olla jo "matka", toinen haluaa lentää vaikka tuon 16 nm mukaisesti johonkin kun taas kolmas laskee matkaksi lennon lentopaikalta toiselle.
- Pirkka -

Toma

Ottakaa koululennoilla esimerkkiä PEL M2-70:stä

"edellä mainittuihin lentoihin on kuluttava
vähintään 5 lentotuntia matkalentoina sisältäen
vähintään 150 km:n pituisen matkalennon
yksin, jonka aikana on suoritettava
lentoonlähtö ja lasku valvotulle lentopaikalle
sen auki ollessa"

Wanhemmilla kangaspuilla tuon 150 km lenkin heittäminen olisikin sitten vienyt liki sen koko 5 tunnin  ;D
Terveisin
Tom Arppe

Karoliina

USA:n ja Suomen matkalennoissa on eroja:

Suomessa matkalennon pituus lasketaan reitin pituutena. USA:ssa matkalennon pituus lasketaan suorana etaisyytena
lennon kauimmaisesta kohteesta, ainakin esivaatimuksena IFR:aan oli matkalentoja vahintaan 50 nm etaisyydelle lahtokentasta, riippumatta mita reittia sinne ajetaan.

Kannattaa katsoa logbookki tarkkaan, silla lennot joissa ollaan kayty useammalla kentalla, saattavat tayttaa Suomessa matkalennon maaritelman, vaikka eivat olisikaan cross-country -sarakkeessa lokikirjassa. Lentojen merkinnassa on myos eroa, ainakin taalla West Valley Flying Clubissa opettajat tapaavat merkita yhden matkan yhdelle riville, eika niin kuin suomalaisessa logbookissa joka kentta eri riville (Suomalainen merkinta: EFHF-EFHV, EFHV-EFTP, EFTP-EFLA, EFLA-EFUT, EFUT-EFHF (yht. 5 rivia), FAA-logbookissa olisi merkinta EFHF - EFHV - EFTP - EFLA - EFUT - EFHF lentoaikaa yhteensa 3 tuntia (eri etappien valisia aikoja ei ole tapana eritella, eika varsinkaan pistaa minuutin tarkkuudella lahto ja laskuaikoja, joka onkin mielestani hammastyttavaa etta miksi niita ylipaataan logbookkiin laitetaan kun helpompi on muistaa pelkkia tunteja, lentotuntimaaraahan halutaan muistaa eika silla ole loppuviimeksi merkitysta milloin lahti ilmaan ja milloin laskeutui koska sita ei lasketa minnekaan eduksi. Lisaksi yksi ero logbookissa on etta Suomessa lasketaan tunteja ja minuutteja (joka on vaikeaa eika onnistu laskimella), missa taalla USA:ssa lasketaan tunteja desimaalilukuna, esim. 1.5 tuntia, eika 1 h 30 min)).

Tosin matkalentotunteja (jos yha olet USA:ssa) on helppo hankkia lisaa. Esimerkiksi me (Kate+mina) kavimme opettajan kanssa Mojavessa Palo Altosta. Siita tuli monta tuntia (Katelle) IFR-matkalentotiimaa. Itse tyydyin ajamaan pari laskukierrosta Mojavessa jotta sain ko. kentan lokikirjaan, ja tulipahan harjoiteltua korkean tiheyskorkeuden toimintaa koneella jossa ei ole turboa taydella kuormalla (hieman oli heikonpuoleinen nousuteho). Taalla kerhossa vaaditaan naemma viela mountain flying phase check ennen kuin voin lentaa tuonne Mojaveen yksin kerhon koneella.

Se muuten on nakojaan harhakasitys etta vaatimukset olisivat USA:ssa jotenkin vaatimattomampia. Itse asiassa ne on nakojaan tiukempia. Tuli juuri suoritettua Cirrus SR20 phase check. Aika tiukka homma, tarkkarissa ei virheet sallittuja (jyrkat kaarrokset, sakkaukset jne. taydellisesti, ei paljon mitaan toleranssia), kaikki kerralla oltava taysin oikein ja uusintayrityksia ei ole (muuta kuin koko tarkkariproseduuri kokonaan uusiksi alusta sis. suullinen kuulustelu ja lento-osa).

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod