STOL King

Aloittaja Starck, huhtikuu 28, 2008, 12:33:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Starck

Mitä mieltä arvoisa raati olisi tällaisesta http://www.preceptoraircraft.com/stolking.html puskakoneeksi? Ulkonäöstä voidaan olla montaa mieltä mutta suorituskyky vaikuttaa kohtuulliselta vaikka otettaisiinkin myyntikertoimet pois. Esikuvana lienee ollut Fieseler Storch (Stork) http://fi.wikipedia.org/wiki/Fieseler_Fi_156_Storch. Suomessa näitä ei ilmeisesti ole rakennettu. Yksi alkuperäinen "storkki" on ilmailumuseossa. Moottorina voisi olla joku muukin kuin volkkarin moottori.

Ansis

Ei ole kokemattoman kone, varsinkaan hitaasti lennettäessä. Telineet vaikuttaa kestäviltä pitkine joustovaroineen.
Mutta mikä ettei Pup kelpaa, alennusvaihteellisella voimalaitteella varustettuna ei sekään paljoa kenttää mittaa. Lisäksi Pup on hieman liukkaampi, joka nykyisillä polttoainehinnoilla on aika suuri asia.
My mind is willing, but purse is weak.

Toma

Olen joskus kakruna nähnyt maaliinlaskukisan missä mukana oli oikea Storch, tuuli oli aika kova tasiainen ja suoraan vastainen. Storch lähstyi hitaan arvokkaasti kalkkiviivaa ja hidasteli hidastamistaan. Sitten kalkkiviiva pöllähti, mutta kone teki kuitenkin pienen pompun tosin ei eteenpäin vaan taaksepäin ja tulokseksi jäin -30cm.
Jos Stolking on ollenkaan edeltäjänsä veroinen niin ei kyllä häpeä edes autogyron laskeutumiselle ;-)

Puskalentäminen kunniaan, osta pois, ja näytä pojille miten laskeudutaan 15 metriin niinkuin mainos lupaa...
Terveisin
Tom Arppe

teemu

Espoossa valmistuu täyttä päätä Fieseler Storch, alkuperäiseen malliin.

JariS

Vaikuttaa kelvolliselta laitteelta ainakin numeroiden valossa. 15m:n laskukiito saattaa vaatia harjoittelua ja tasaisen tuulen. Kuormattavuuskin sallii kellukkeilla lentelyn kaksistaankin.

jari
Lennän hitaasti ja nauttien

teemu

Piirustuksista tehdään ja nokalle tulee Lom.
Piirustusten osalta en osaa sanoa mitään, nämä on kauan aikaa sitten hankittu.

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Starck - huhtikuu 29, 2008, 14:31:55
Edullinen dollarin kurssi kyllä houkuttelee aloittamaan projektin vaikka viisainta olisi pistää jäitä hattuun.

Tämä on kyllä suurinta puppua mitä olen pitkään aikaan kuullut.  :P Kaikki yleis-/harrasteilmailun edistäminen on suotavaa, keinolla millä hyvänsä. Muista kuitenkin että dollarin kurssi - ainakin teoriassa - voi mennä aivan saman verran toiseen suuntaan seuraavan viiden vuoden aikana kun se on nyt mennyt eli kannattaa vähän laskelmia tehdessään pohtia kursseja. Toinen vaihtoehto on hankkia kaikki nyt niin ei pääse kurssit yllättämään.

Ei tästä halpaa ja kannattavaa koskaan tule (eli odottaminen ei maksa vaivaa), mutta sitä on turha  :crybaby:.
- Pirkka -

teemu

Rakennetaan Espoossa.

PeSo

#8
Tutkin viime talven aikana noita Fieseler Storchin jäljitelmiä, ja löysin neljä kuusi toimittajaa piirustus-/rakennussarjoille:

Slepcev Storch (www.slepcevstorch.com)
Carlson Criquet (www.sky-tek.com)
Pazmany PL-9 Stork (www.pazmany.com)
Preceptor STOL King (www.preceptoraircraft.com)
Storch Aircraft, LLC (www.storchaircraft.com) (lisätty 13.5.08)
Criquet Aircraft Colombia (www.criquetaircraft.com) (lisätty 13.5.08)

Näistä ensimmäistä valmistetaan Serbiassa ja neljä seuraavaa ovat jenkkifirmojen tuotteita. Viimeisenä mainittu Criquet Aircraft on Kolumbialainen firma.

Slepcev Storch on Nestor Slepcevin kehittämä versio, jota valmistettiin aluksi Australiassa. NS:n muutettua takaisin kotiseudulleen Serbiaan, myös koneen tuotanto siirrettiin sinne. Seuraavassa on 8.1.2008 päivitetyt toimitusaika- ja hintatiedot Slepcev Storchin Microlight-versiolle (= B-luokan ultrakevyt) :

1. Ready to fly: Rotax 912 - 100 hp moottorilla, toimitusaika 12 viikkoa, hinta 47.500 Euroa

2. Advanced kit: Kone täysin koottuna moottoripukkeineen ja konepelteineen, ILMAN moottoria, potkuria ja mittaristoa, toimitusaika 8 viikkoa, hinta 39.500 Euroa

3. Basic kit: Runko hitsattuna ja maalattuna, moottoripukki ja konepellit sekä kaikki rakennussarjaan kuuluvat metalliosat, pyörät ja jarrut sarjan mukana, ILMAN moottoria, potkuria, mittaristoa ja verhoilumateriaaleja, toimitusaika 6 viikkoa, hinta 28.500 Euroa

Em. hinnat alv 0% ja toimitusehto FOB (Free On Board) Cenej, Serbia.

Carlson Criquetistä olen kirjannut selvityksen yhteydessä ylös vain yhden kommentin, jonka löysin joltakin nettifoorumilta :"One note of caution: GET EWERYTHING IN WRITING when dealing with the Carlsons!". Tämän tulkitkoon kukin haluamallaan tavalla. Varovaisuuteen lienee syytä, mikäli aikoo asioida tämän firman kanssa.

Aiemmin moitiskeltiin joillakin nettifoorumeilla Pazmanyn piirustussarjoja joiltakin osin puutteellisiksi ja ylimalkaisiksi. Pazmanyn kotisivujen viimeisimmän päivityksen perusteella voisi päätellä, että he ovat ottaneet moitteet tosissaan ja todella panostaneet piirustussarjojen sisältöön ja laatuun.

Preceptor Aircraft Corporationilla lienee menekki- ja kannattavuusongelmia, kun ovat alkaneet kaupittelemaan piirustus- ja rakennussarjojaan alennuksella. Preceptor STOL Kingin piirustussarja nyt vain 275 $ ja rakennussarja 21.250 $ (ennen 25.000 $). Varovaisuuteen lienee syytä tämänkin firman kohdalla. Pahimmassa tapauksessa voipi mennä rahat ja jäädä kone saamatta. Viimeaikainen epävarmuus Jenkkien rahoitusmarkkinoilla ja käynnissä oleva pudotuspeli katkaisee siivet lähiaikoina monelta heikolla rahoituspohjalla olevalta yritykseltä.

Storch Aircraft LLC on perustettu 2007 ja pitää majaa Floridassa. Kotisivuillaan se ilmoittaa olevansa Criquet Aviationin edustaja USA:ssa. Tämä lienee tulkittavissa siten, että koneet / rakennussarjat joita he kauppaavat tulevat itse asiassa Kolumbiasta Criquet Aviationilta.

Criquet Aviation Colombia on perustettu 2005. Kotisivuillaan he ilmoittavat tavoitteekseen: "VISION: To be by 2010 one of the largest companies in the development and construction of historical airplanes as well as LSA aircrafts." Ei mikään sangen vaatimaton tavoite, kun lähdetään rakentamaan tyhjästä uutta yritystä lentokonesektorille!

Nämä kaksi viimeksimainittua yritystä ovat niin tuoreita tulokkaita lentokonerintamalla, että suosittelen äärimmäistä varovaisuutta myös näiden yritysten suhteen, ennenkuin heillä on näyttöjä toteutuneista kaupoista ja onnistuneista toimituksista, sekä ennenkaikkea siitä, että heillä on toimiva ja turvallinen kone.

JOS olisin tällä hetkellä tekemässä valintaa edellä olevista vaihtoehdoista, niin Slepcev Storch olisi ehdoton suosikkini. Slepcev Storch on kulkenut pitkän kehityskaaren siihen tilanteeseen, missä se on tänä päivänä. Rakenteet on perusteellisesti testattu ja käytännössä toimiviksi osoitettu. Koneita on valmistettu jo pitkään ja edellä luetelluista konetyypeistä tätä konetta on lentävinä koneina eniten. Tästä koneesta on tehty myös kelluke- ja suksiversioita. Kun otetaan huomioon koneen poikkeukselliset hidaslento-ominaisuudet, lyhyet nousu- ja laskukiidot, alhainen sakkausnopeus ym. niin nimenomaan kelluke- ja suksikoneena se on varsin mielenkiintoinen vaihtoehto lentolaitteeksi Suomen olosuhteisiin. Totuuden nimessä on kuitenkin syytä muistuttaa siitä, että nopeaa matkakonetta etsivälle jokin muu vaihtoehto saattaa olla sopivampi ratkaisu.

SATTUMA puuttui kuitenkin omalla kohdallani peliin ja Slepcev Storchin sijaan olen nyt aloittelemassa pienemmän yksipaikkaisen koneen kunnostusta ja modifiointia. Tästä hankkeesta lisää myöhemmin eri otsikon alla.

Starck

#9
Kiitos Pekalle asiallisesta ja kattavasta vastauksesta. Samanlaisia ajatuksia itsellekin on syntynyt nettiä selailessa. Tässä osoiteessa http://www.piteraq.dk/flight/storch.html, jossa varoitetaan Carlsonin toimintatavasta mainitaan Pazmanystä "The plans are of unusually high standard and the entire design has been thoroughly calculated."

backland

Onko Storch todella niin täydellinen että siitä pitää tehdä 4 erilaista pienennöstä..vai saavutetaanko siinä joku nostalgialisä myynnille ?

PeSo

#11
Lainaus käyttäjältä: BACKLAND - toukokuu 13, 2008, 08:46:54
Onko Storch todella niin täydellinen että siitä pitää tehdä 4 erilaista pienennöstä..vai saavutetaanko siinä joku nostalgialisä myynnille ?

Mitä tulee poikkeuksellisiin hidaslento-ominaisuuksiin, lyhyisiin nousu- ja laskukiitoihin, alhaiseen sakkausnopeuteen, laskutelineiden rakenteeseen ja poikkeuksellisen pitkiin joustoihin sekä erinomaiseen iskunvaimennukseen, jotka yhdessä mahdollistavat laskeutumiset ja nousut hyvinkin epätasaisesta maastosta, niin tästä konetyypistä näitä ominaisuuksia löytyy. Näiltä osin tätä konetyyppiä voisi todellakin kutsua lähes täydelliseksi.

Tämän konetyypin aerodynaamiset ominaisuudet on aikanaan hiottu huippuunsa nimenomaan hidaslento-ominaisuuksia silmälläpitäen. Ei siis ihme, että koneelle on annettu sellainenkin lisänimi, kuin KIINTEÄSIIPINEN HELIKOPTERI.

Mitä pienennöksiin tulee, niin käyppäs vilkaisemassa Suomen Ilmailumuseossa Vantaalla sitä alkuperäistä Fieseler Storchia. Sen kokoluokan konetta vain ei yksinkertaisesti voi tehdä Jenkkien LSA- taikka Eurooppalaisten B-luokan ultrakeveiden speksien mukaan. Joten mittakaavaa on muutettava ja vieläpä pienempään suuntaan.

Voitanee kuitenkin todeta lyhyesti, että hidaslento-ominaisuuksiensa osalta Fieseler Storch ja sen jäljitelmät ovat melko lähellä täydellisyyttä.

Totuuden nimessä on kuitenkin syytä muistuttaa siitä, että nopeaa ja taloudellista matkakonetta etsivälle jokin muu vaihtoehto saattaa olla sopivampi ratkaisu.

Esimerkiksi Tweedy-Byrd saattaisi olla juuri sellainen kone ;)

Jouni Laukkanen

Jo hyvää puskakonetta etsitään, niin taitaa Piper Cub-viritelmät olla vähintäänn yhtä hyviä kuin Storch. Cub/Super Cub on sentään tyyppinä yhä päivittäisessä käytössä ja pystyy samanlaisiin suoritusarvoihin kuin teknisesti monimutkaisempi Storch. Myös Maule 7:sta modifioitu Bushwacker toimii erittäin hyvin.
http://www.youtube.com/watch?v=ppC1JqOy7YM

taotao

Ja yhä edelleen eivät pärjää näille ja maksavat maltaita :2funny:
Näillä voi oikeesti lentää takapihaltaan *0*
http://www.culverprops.com/index.php

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: taotao - toukokuu 13, 2008, 22:54:06
Ja yhä edelleen eivät pärjää näille ja maksavat maltaita :2funny:
Näillä voi oikeesti lentää takapihaltaan *0*
http://www.culverprops.com/index.php


Miten sen nyt ottaa... tohon hintaan pystyy Super Cubinkin rakentamaan.

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: taotao - toukokuu 13, 2008, 22:54:06
Ja yhä edelleen eivät pärjää näille ja maksavat maltaita :2funny:
Näillä voi oikeesti lentää takapihaltaan *0*
http://www.culverprops.com/index.php

Hm! Eipä näy noilla yo. verkkosivuilla minkäänlaisia tietoja suoritusarvoista ja ainakin hidaslentovideon esitykset näyttävät kovin vaatimattomilta verrattuna vaikkapa vastaaviin Jounin edellisessä videossa esitettyihin, samoin kuin jiohinkin aiempiin videoihin Storchista ja sitä jäljittelevistä pienennetyistä tyypeistä, eri Cub-versioista jne. Vaikka nyt olisi kysymys ehkä alkupään koelennoista voisi se selittää tiettyä varovaisuutta, mutta siltikin näyttää varsin vaatimattomalta. Noista muista on lisäksi jo olemassa hyvinkin paljon ihan mittaamalla todennettua suoritusarvotietoa esittelyvideoiden lisäksi.

Jouni Laukkanen

Oma lukunsa on sitten tämä Super Cubin viritelmä Mackey SQ2.


http://www.youtube.com/watch?v=jLa4BikYWtc&NR=1

Eipä silti, kyllä minäkin haluaisin Storchia kokeilla, jos joku antais lainaks.

Laitetaan Storch-video verrokiks. Aika samanlaisiin suorituksiin pystyvät.

http://www.youtube.com/watch?v=VDcB0pSUYOI

taotao

Nyt taidetaan puhua vähän eriasjasta :2funny:
Noi videdeot on huippu jätkien ja huippukoneiden aikaansaanoksia *0*eikä noita koneita tehdä 20tontulla?
kaikki kunnia niille (guru)
Mutta takapihan koneet on oikeesti tavallisen mattimeikäläisen tavoitettavissa ;D
Ei tosiaankaan millään pahalla tai tarkoituksella mollata cuppeja (yksi hienoimista koneista millä olen lentänyt sääli että vain kymmenkunta tuntia :(

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: taotao - toukokuu 14, 2008, 17:29:13
Nyt taidetaan puhua vähän eriasjasta :2funny:
Noi videdeot on huippu jätkien ja huippukoneiden aikaansaanoksia *0*eikä noita koneita tehdä 20tontulla?
kaikki kunnia niille (guru)
Mutta takapihan koneet on oikeesti tavallisen mattimeikäläisen tavoitettavissa ;D
Ei tosiaankaan millään pahalla tai tarkoituksella mollata cuppeja (yksi hienoimista koneista millä olen lentänyt sääli että vain kymmenkunta tuntia :(

En nyt oikein ymmärrä miten puhutaan eri asiasta Sinun ja Jounin tai minun kesken. Jatkan hieman ajatuskulkuani, kun ensin lisään tähän hieman lainausta aiemmasta viestistäsi, johon vastasin.
"Ja yhä edelleen eivät pärjää näille ja maksavat maltaita
Näillä voi oikeesti lentää takapihaltaan"

1. Mikä estää noilla Jounin videoissa esitetyillä koneilla oikeesti  lentämisen takapihaltaan tai niiden jäljitelmillä?
2. Missä suhteessa ne yhä edelleen eivät eivät pärjää esittämällesi koneelle?

Huippukoneilla pääsevät huippusuorituksiin myös tavallliset pilotit huippupilottien lisäksi, jos joillain ovat ylipäätään päästäkseen.

Hintahan lienee oma lukunsa, eikä sillä ole kuitenkaan aivan suoraa kytkentää koneiden keskinäisen pärjäämisen eli paremmuuden suhteen, vaikka helposti korreloikin sen kanssa positiivisesti noin yleensä ottaen.

Luonnollisesti se äärimmäinen huippukone on yleensä kallis, mutta voi olla olemassa myös suhteellisen kohtuuhintaisia huippukoneita. Nuo Storchin, Cubin ja eräiden muidenkin jäljitelmät, pienennykset jne. ovat vielä hinnaltaankin hyvinkin kilpailukykyisiä esittämäsi tyypin vastaaviin nähden hyvän ja mahdollisesti paremman pärjäämisen eli suorituskyvyn lisäksi, jota voitanee pitää huippukoneen tunnusmerkkinä tämän tarkoituksen koneilla (noista on ainakin jo näytöt nähtävillä, esittämästäsi tyypistä ne puuttuvat vielä).   

taotao

Hih kinaaminen on tiettysti kivaa :)
Ehkä pistin tämän väärälle osastolle :)
tarkoitin vain että uuden valmiin koneen voi ostaa 25000$ oli ainakin tarjous joku aika sitten:) siis valmiin!
niin kerroppa mistä noita uusia cuppeja noilla varustuksilla saa tuohon hintaan??? ostan pari heti!

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: taotao - toukokuu 15, 2008, 06:48:43
Hih kinaaminen on tiettysti kivaa :)
Ehkä pistin tämän väärälle osastolle :)
tarkoitin vain että uuden valmiin koneen voi ostaa 25000$ oli ainakin tarjous joku aika sitten:) siis valmiin!
niin kerroppa mistä noita uusia cuppeja noilla varustuksilla saa tuohon hintaan??? ostan pari heti!

OK, no hard feelings! :thumbsup:

En minä toki mikään ryppyotsa ole, tartuin vaan tuohon sanontaasi "ja yhä edelleen eivät pärjää" ja sinä tarkoitit pelkästään hintaa. Minä taas tarkastelin kokonaisuutta käsittäen sekä suorituskyvyn että hinnan, joten todellakin puhuimme eri asioista kuten jo sanoitkin. ;)

taotao

Hyvä että ymärrettiin toisiamme viimein..ittekkin huomasin ton hintasi vasta myöhemmin :2funny:
Itse vain tarkoitin lähinnä työn ja rahan määrää suhteessa tulokseen koneet painii toki eri luokissa..ja varmaan
pilotitkin noi gulverin pojat on aika maanläheisiä ja kovia keksimään..kattokaas niiden kopiosorvia millä ne tekee noi
huiskansa..itse varmaan suunniteltu ja tehty *0* (b)

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod