Hydrodynaaminen siipi

Aloittaja JPK1990, joulukuu 01, 2006, 21:40:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPK1990

Tuli netissä vastaan sellanen vehe joka väitettiin olevan lihasvoimalla toimiva kantosiipi_alus_ ja katos, tuli kokonainen sivusto omistettuna pienikokoisille kantosiipilaitteille.
http://www.human-powered-hydrofoils.com/

Tuli mieleen että jos lihasvoimalla päästään yli 30kmh niin kuinka paljon pääsee jos lyödään kyytiin parikytheppanen  ;D ihan per...een kovaa.

Osaatteko sanoa mitään hydrodynaamisen siiven suunnittelusta? Auttaisiko positiivinen V-kulma kapeasiipisen vehkeen hallinnassa?

Ois kyllä kiva näpertää tällasta projektia joka on kohtalaisen halpa ja ei ole lakia ja pyrokratiaa jota murehtia.
Varsinkin kun rakensin itselleni juuri kuumalankaleikkurin.  :thumbsup: se on ihan pro

Matti Rissanen

Jumalauta!
Nyt löytyi vesipeli kesäksi!!

JPK1990


Matti Rissanen


Ansis

On näitä lihasvoimalla kulkevia keksintöjä ollut muutaman vuoden ajan nähtävissä jopa Helsingin venemessuilla.

Kantosiipeä veneeseen suunnitellessa kannattaa muistaa, että venäläiset on ehkä saattaneet keksiä saman asian muutama vuoikymmen aikaisemmin. On meinaan senverran mielenkiintoisia vesiston ylitysvehkeitä siinä maassa Neukkulan ajoilta.

Ilmailukäytössäkin vesikantosiipeä on kokeiltu sekä ponttoonien- että lentoveneiden kanssa, lyhentämään lentoonlähtömatkaa. Kokeilut loppuivat ilmeisesti teho/painosuhteeltaan parempien lentomoottoreiden ja kehittyneempien säätöpotkurien myötä.



JPK1990, valmista kantosiivet veneeseesi vanerista, kestävät paremmin veden 800 kertaa olmaa suuremman  tiheyden kuin foamiviritys. On siinä sitten Petron rannoilla kyläläisillä ihmettelemistä :thumbsup:
My mind is willing, but purse is weak.

JPK1990

Lainaus käyttäjältä: Ansis - joulukuu 03, 2006, 18:40:49
JPK1990, valmista kantosiivet veneeseesi vanerista, kestävät paremmin veden 800 kertaa olmaa suuremman  tiheyden kuin foamiviritys. On siinä sitten Petron rannoilla kyläläisillä ihmettelemistä :thumbsup:
Tarkoitin että foamia käytetään lasikuitulaminoinnin muottina. Ja mietin että jos se olisi sellainen ei-vene vaan sellanen vesijetti tyylinen :P yksinkertainen, pieni, kevyt, ketterä jne.
Tiedät petron lammen ;D entäs kauppisen ruskeat vedet? Asutaanko samalla kylällä?  :P

JPK1990

Oisko joku NACAn siipiprofiili hyvä tähän :P

Ansis

Kai NACAllakin löytyy käypäinen profiili koville nopeusalueille? Yleisimmät huomiot kantosiivistä on ohut profiili ja paksuin kohta lähes puolivälissä.

Aikaisempaan kysymykseesi paikallistuntemuksesta; muutin kymmenkunta vuotta sitten siitä pariviikkoa sitten palaneesta talosta Sänkimäentien risteyksessä ja lähivedetkin  tulivat tutuksi sen parinkymmenen vuoden aikana jonka asuin tuossa kylähullujen suosimassa kunnassa ;)

Tosin siitä kylähulluudesta en ole päässyt eroon :thumbsup:
My mind is willing, but purse is weak.

JPK1990

Juu, tiedän sen talon, melkein meinasin mennä eristysnauhasta ali ja käydä vilkasemassa jos siellä ois ollu jotain siistiä mut en sitte kehannu.

Kylähulluja :P öljysheikki asuu parin kilsan päässä, sillä on oma tuulimyllykin.

Ansis

Offtopicin offtopic: Ei sieltä enää pelastettavaa löytynyt, kävin tutkijoitten mukana lapioimassa alakerran lattialta kahden ylimmän kerroksen palamisjätteet. Sen verran viisastuin, etten koskaan uskalla enää tehdä sisustusta lastulevystä enkä käyttää telkkarin ajastinta herätyskellona. Onneksi Keke selvisi palaneilla kämmenillä yrittäessään heittää palavaa telkkaria ulos, rokkikukothan heittävät vain palamattomia ;)


On mullakin tuulimylly- ja aurinkopaneelit, koska ei taida Sheikkikään luotaa fortumiin :thumbsup:
My mind is willing, but purse is weak.

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Ansis - joulukuu 04, 2006, 11:31:36
Kai NACAllakin löytyy käypäinen profiili koville nopeusalueille? Yleisimmät huomiot kantosiivistä on ohut profiili ja paksuin kohta lähes puolivälissä.

Vesi elementtinä on erilaista kuin ilma. Vedessä esiintyy kavitaatioilmiö, joka on otettava profiilisuunnittelussa huomioon. Sentakia niissä on paksuin kohta melko keskellä ja profiili ohut.
Ilmaan suunniteltu profiili (kuten NACA) sietää suurenkin alipainepiikin (ja siitä on jopa hyötyä), vedessä tämmöinen profiili kavitoisi rajusti, eikä siis toimisi.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

JPK1990

Eräs tyyppi sanoi että tähän tarvittaisiin insinööri  :P mutta onhan tässä aikaa

Liisa

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - joulukuu 04, 2006, 19:11:26
Eräs tyyppi sanoi että tähän tarvittaisiin insinööri  :P mutta onhan tässä aikaa

Eikö toi Aki jo tullut apuun....?

JPK1990

#13
 >:D niin joo, haudotaan silti

osaatteko sanoa V-kulmasta?

Pitäskö rofiilin etureuna olla terävä?

joo kyllä ne oljenkorret tais tässä olla ellei kukaan osaa sanoa valmista profiilia joka sopis tähä.

Toma

Terveisin
Tom Arppe

Markus Hatakka

#15
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - joulukuu 01, 2006, 21:40:11Tuli mieleen että jos lihasvoimalla päästään yli 30kmh niin kuinka paljon pääsee jos lyödään kyytiin parikytheppanen  ;D ihan per...een kovaa.

Osaatteko sanoa mitään hydrodynaamisen siiven suunnittelusta? Auttaisiko positiivinen V-kulma kapeasiipisen vehkeen hallinnassa?

Ois kyllä kiva näpertää tällasta projektia joka on kohtalaisen halpa ja ei ole lakia ja pyrokratiaa jota murehtia.
Hankipa jostain käsiisi tämä lehti vuodelta 1961:

Siinä on artikkeli "Lentävä patja", jossa valmistetaan sellainen pieni styrox/vaneri -rakenteinen, perämoottorikäyttöinen yhden hengen kantosiipialus. Jos ei muuta apua, niin ainakin noiden kantosiipien profiili, v-kulma ym. selviävät artikkelista.

Tarkemmin katsoen; osoitteesta http://www.tekniikanmaailma.fi/arkisto/?y=1961&p=4 kyseisen artikkelin voi tilata pdf-muodossa kolmen euron hintaan.

EDIT: Löytyipä arkistosta vuoden 1969 Popular Science -lehden juttu "Model Hydroplane", josta voi ainakin noita siipiprofiileja soveltaa:
http://www.bergani.com/misc/PSMay69ModelHydroplane.pdf


JPK1990


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod