Maalaus

Aloittaja Pekka, huhtikuu 09, 2008, 21:42:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pekka

Olisiko ehdotuksia lasikuidun pohjamaalaukseen. Mielellään ns. kotimainen vaihtoehto. Tarve olisi saada pohjamaali joka tietenkin on "helposti" hiottavissa, täyttää ns. pin hole:t, voidaan levittää muullakin kuin ruiskulla ja on samalla UV suoja. Epoxi pohjainen lienee suosituin, ja siihen sitten joskus uretaani pintamaaliksi. (Teknos ei ollut kiinnostunut, tai ainakaan eivät ole vaivautuneet vastaamaan heille lähettämääni sähköposti tiedusteluun.)

Ehdotuksia odotellen;
Pekka

Markku Hiedanpää

#1
PIK-20 pohjavärinä käytettiin Inerta 51HB:tä jota ei enään näytä löytyvän listalta, lähinnä sitä näyttää olevan Inerta 51: http://www.teknos-group.com/tseloste.nsf/ts_tm_suomi?OpenView
Muun kuin ruiskulevittämisen voit unohtaa jos haluat edes jonkunlaisen pinnan.
Mitähän se lasikuitu muuten mahtaa olla, eli onko epoksia, esteriä, vinyyliesteriä, mattoa, kangasta, keelillä vai ilman ja millä keelillä ja mihin tarkoitukseen (kellukkeisiin vai kuivempaan tai kuumenpaan paikkaan) ? Pitäisi tietää ennenkuin voi arvioida mikä pohjaväri saattaisi toimia.

Pekka

#2
Ei tule kellukkeisiin vaan "normaalin" kuitukoneen maalaukseen.(LNC2)  Pintoja ei ole aiemmin käsitelty, vaan ovat puhtaat kuitupinnat, suoraan muoteista.

Jotain vastaavaa kuin tämä on se jota haen:
Primer Finishing WLS Kit
We have researched and tested a huge variety of primer/surfacer systems. This WLS system works extremely well on our composites. It is a medium to high build, two part epoxy base primer/surfacer gray in color. This primer has excellent filling properties and sands very nicely. Provides excellent chemical, solvent and water resistance, is non-shrinking and adheres to our high temp prepreg surface nicely. Pot life is 8 hrs @ 70° F. Storage life is 12 months @ 70° F.
One kit consists of 1 gallon of primer with 1 quart of catalyst and 1 gallon of reducer.
In our opinion, this is the best filling primer available and it is sold at a reasonable price.
An Additional Hazardous Materials Charge will be placed when shipping.
(Cannot be shipped outside the continental United States.)

Muut rakentelijat ovat käyttänneet menestyksellä levitykseen mm. telaa, sivellintä ja ns. harjaa.

Tommi K

Minulla oli tehtaalla laitettu muottiin pohjamaali, jonka koostumuksesta ei ole tietoa paitsi, että se oli helposti hiottavaa, eikä regoinut liuottimiin. Liimasaumat ja pahimmat rösöt paklatttiin joustavalla, hienorakeisella movikitillä, hiottiin ja ja pohjamaalattiin uudelleen PPG:n 8010 maalilla, pintamaalaus lahtelaisen Normaalin Normadur HS 90, 2k maalilla. Kestävyydestä ei ole tietoa, toivottavasti kestää saman kuin kerhon Pikin maali. Se alkaa nyt, kahdenkymmenen vuoden kuluttua maalauksesta, halkeilla joistakin paikoista. PPG: ja Normaalin maaleja saa ainakin automaalaamoista. Tämä oli siis purjekoneen maalausta, jossa maalikerros on paksu, koska se hiotaan. Siksi maaliksi kävi teollisuusmaali, jossa on korkea kuiva-ainepitoisuus.

Ansis

Tämä liittyy venehommiin, omia kokemuksia siis. Enkä suosittele sitä käytettäväksi, kuin omalla vastuulla.
Elukanestomaalin alle tulee polyesterihartsilla tehdyssä muovipulkassa laittaa gelkkarin päälle joku vesieriste. Brandname kamat on kalliita sen lisäksi, että niitä menee monta kerrosta riittävän kalvon paksuuden saamiseksi.
Olenkin käyttänyt erkkarina normaalia venekäyttöön tarkoitettua epoksihartsia parin tunnin kovettimela, johon on lisätty kruunukarkeita vehnäjauhoja täyteaineeksi. Tämä seos on helppo tehdä myös kitiksi, joka on helppo hioa. Jotta vehnäjauho ehtii kyllästyä enne kovettumista, kannattaa käyttää hidasta kovetinta, minulla 2 tuntia.
Koska tämä kura valuu helposti paksuna kerroksena, jota joskus veneissä tarvitaan, olen tehnyt muotin usein jopa teipistä pitämään vellin muodossaan kovettumisen ajan.
Epoksi ei siis kestä UV säteilyä, sen vuoksi pitää päällä olla joko myrkky- tai uretaanimaali veneessä.

Luonnollisesti olen tehnyt mahdolliset vauriokorjauksetkin asianmukaisesti, noudattaen jopa veneissä Räyskälän kuttaperkkakurssin oppeja ja menetelmiä soveltuvin osin. Materiaalihävikki pienentyi muuten puoleen kyseisen kurssin jälkeen, eikä se aiheuttanut työajoissakaan lisääntymistä. Eli voinen suositella sitä myös muille veneiden korjausten kanssa tekemisissä oleville?

ps. Toma, heitä se linkki öljynporauslauttojen maaleista tänne, (hukkasin sen kännystä), jos veneilijät eksyy lukemaan tätä hakukoneen välityksellä...
My mind is willing, but purse is weak.

Tommi K

Lainaus käyttäjältä: Ansis - huhtikuu 10, 2008, 11:31:20
Eli voinen suositella sitä myös muille veneiden korjausten kanssa tekemisissä oleville?
Ilman muuta voit suositella. Maestro Korhonenkin varmasti riemastuu kun kuulee kurssilaisilta näistä uusista veneenrakennuksen piirissä kehitetyistä lujitemenetelmistä, onhan jo vierähtänyt vuosikymmeniä siitä kun Pikiä kehiteltiin.
Muuten, minulta unohtui viime syksynä tyhjä ketsuppipullo mökille. Keväällä hiirenpaskaa ja muovisilppua oli kaikki paikat täynnä. Hiiriä oli  kiinnostanut se pieni orgaanisen aineen jäämä, joka oli kuivunut pullon korkkiin. Missä säilytät vehnäjauholla lujitettua kuituvenettäsi talvella? Onhan se varmasti kuivassa, hiiriltä suojatussa paikassa?

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Pekka - huhtikuu 10, 2008, 08:08:04
Ei tule kellukkeisiin vaan "normaalin" kuitukoneen maalaukseen.(LNC2)  Pintoja ei ole aiemmin käsitelty, vaan ovat puhtaat kuitupinnat, suoraan muoteista.

Epoksiako ?

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Tommi K - huhtikuu 10, 2008, 12:46:26
Lainaus käyttäjältä: Ansis - huhtikuu 10, 2008, 11:31:20
Eli voinen suositella sitä myös muille veneiden korjausten kanssa tekemisissä oleville?
Ilman muuta voit suositella. Maestro Korhonenkin varmasti riemastuu kun kuulee kurssilaisilta näistä uusista veneenrakennuksen piirissä kehitetyistä lujitemenetelmistä, onhan jo vierähtänyt vuosikymmeniä siitä kun Pikiä kehiteltiin.
Muuten, minulta unohtui viime syksynä tyhjä ketsuppipullo mökille. Keväällä hiirenpaskaa ja muovisilppua oli kaikki paikat täynnä. Hiiriä oli  kiinnostanut se pieni orgaanisen aineen jäämä, joka oli kuivunut pullon korkkiin. Missä säilytät vehnäjauholla lujitettua kuituvenettäsi talvella? Onhan se varmasti kuivassa, hiiriltä suojatussa paikassa?


No voi lippu teidän kanssa, siis kyseessä on täyteaine korvaamaan mikropalloja tehdessä maalia/kittiä. :thumbsup:
Mikäli epoksi on kyllästänyt täyteaineen, vaikka se olisi orgaanista, niin ei siitä haihdu hiiriä kiinnostavaa hajua ympäristöön. Lujitteella ja täytteellä on jotain eroa, siis tarkasta muistiinpanosi ja kurssimateriaalisi.
My mind is willing, but purse is weak.

heharju

Tikkurilasta sain tämmöisiä ohjeita Jabirun maalaamiseen:

"Temadur 90 käy lujitemuovin päälle mutta alusta on ensin karhennettava ennen maalausta. Sisälle Temadur 20 tai Temadur Primer."

Tuo Temadur 20 toimi erittäin hyvin pienellä telalla levittäen sisäosiin.

Toma

Lainaus käyttäjältä: Ansis - huhtikuu 10, 2008, 11:31:20
ps. Toma, heitä se linkki öljynporauslauttojen maaleista tänne, (hukkasin sen kännystä), jos veneilijät eksyy lukemaan tätä hakukoneen välityksellä...

Siis se maali, tai menetelmä mitä olen käyttämässä Sonerain rungon suojaamiseksi ja jota myös käytetään mm. jäänmurtajien pohjassa (jäänmurtaja ja Sonerai on tarpeeksi lähellä toisiaan) on nimeltään: Teknoplast 50 / 90, Epoksijärjestelmä, tuolla menetelmällä on erinomainen mekaaninen ja kemiallinen kestävyys. Ehkä hieman "overkill" tuossa minun kohteessa mutta ei pitäisi ruostua... ikinä...

Tuosta menetelmästä löytyy lisää tietoa täältä
Terveisin
Tom Arppe

Pekka

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - huhtikuu 10, 2008, 12:55:54
Lainaus käyttäjältä: Pekka - huhtikuu 10, 2008, 08:08:04
Ei tule kellukkeisiin vaan "normaalin" kuitukoneen maalaukseen.(LNC2)  Pintoja ei ole aiemmin käsitelty, vaan ovat puhtaat kuitupinnat, suoraan muoteista.

Epoksiako ?
Epoxia on ja varsinaista "kittiä" en tarvinne vaan pohjamaalin.


Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: heharju - huhtikuu 10, 2008, 16:37:00
Tikkurilasta sain tämmöisiä ohjeita Jabirun maalaamiseen:
"Temadur 90 käy lujitemuovin päälle mutta alusta on ensin karhennettava ennen maalausta. Sisälle Temadur 20 tai Temadur Primer."
Tuo Temadur 20 toimi erittäin hyvin pienellä telalla levittäen sisäosiin.

Temadur 90 on uretaanipintamaali, eivätkö suositelleet mitään tartunta tai pohjamaalia?

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Pekka - huhtikuu 10, 2008, 19:57:04
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - huhtikuu 10, 2008, 12:55:54
Lainaus käyttäjältä: Pekka - huhtikuu 10, 2008, 08:08:04
Ei tule kellukkeisiin vaan "normaalin" kuitukoneen maalaukseen.(LNC2)  Pintoja ei ole aiemmin käsitelty, vaan ovat puhtaat kuitupinnat, suoraan muoteista.
Epoksiako ?
Epoxia on ja varsinaista "kittiä" en tarvinne vaan pohjamaalin.

Inerta 51 on epoksipohjamaali joten se sopii hyvin tartuntaväriksi, pintaa uretaanipintamaali esim. Teknodur 0090 tai vastaava.

Karoliina

Off-tipiciksi menee - pintamaalista:
Teknoksen Teknodurissa numero kertoo kaiketi kiiltävyyden ja isompi numero kiiltää enemmän. Teknodur 090 on kaiketi aika mattaa. Itse olen käyttänyt Teknodur 190 + 290 -yhdistelmää (190 maali, 290 lakka jolla saadaan "high gloss" -pinta, tai niin ne ainakin sanoo, näyttää kuitenkin kiiltävän ehkä vähemmän kuin akryyli), mutta en olekaan mikään maalauksen ekspertti, lähinnä aloittelija, ja valinta oli ihan Teknoksen webbisivun speksien mukaan itse tehty, kun jälleenmyyjä oli täysin pihalla näistä. Teknoksen speksien mukaan Teknodur käy suoraan kuidun päälle ja niin sitä suihkuttelin Biltema-ruiskulla, ja näytti yllättävän kohtuullisesti onnistuvan ottaen huomioon että se oli minun eka maalaushomma ikinä millään maaliruiskulla tai maalilla (muualle kuin talon seinään siis), suurimmat puutteet tulivat pohjatyön puutteellisuudesta eikä niinkään maalausosuudesta. Ei kannata kuitenkaan ottaa opiksi ennen kuin varmistaa paremmin tietävältä -- tuo minun maalauskohde ei ollut kovin kriittinen, joten ennen kuin alkaa ruiskuttaa sitä lentokoneeseen kannattaa kysyä/katsoa muiden kommentit kun muuten voi tulla iso homma korjata vahinko/epäonnistunut tulos.

Luin juuri tällä viikolla Bingeliksen kirjasta että tuo uretaanimaali on terveydelle huomattavan haitallista, ja edes kaikki kemialliset suodattimet eivät riitä ja kuulemma sekä hengitys tulisi suojata koko käsittelyn ajan (kun siitä tulee syöpää ja mitä kaikkea), mukaanlukien sekoitusvaihe eikä pelkästään ruiskutus. Tuli hieman oltua ehkä huoleton tuon aineen kanssa kun ei tullut tarkistettua että onko kaasunaamarin suojaus mallia K-rauta riittävä uretaanimaalin höyryjä vastaan. Voi kannattaa tarkistaa kaasunaamarin soveltuvuus etukäteen.


Markku Hiedanpää

Ote tuoteselosteesta:

TEKNODUR 0090 polyuretaanipintamaali

MAALITYYPPI TEKNODUR 0090 on kaksikomponenttinen polyuretaanipintamaali, jonka kovetteena on alifaattinen
isosyanaattihartsi.

KÄYTTÖ Käytetään teräs- ja metallipintojen pintamaalina TEKNODUR-polyuretaanijärjestelmissä K27 ja K29.

ERIKOISOMINAISUUDET Maali muodostaa korkeakiiltoisen kalvon, joka kestää hyvin mekaanista rasitusta ja säätä. Kun pintamaalilta vaaditaan erittäin hyvää kiillon ja värisävyn kestoa, suositellaan kohteiden lakkausta
TEKNODUR 0290 polyuretaanilakalla.

PIK-20 koneita maalatiin Inerta 70 uretaanimaalilla, joka oli teknodurin edeltäjä.
ps. kiilto ei ole maalin ainoa tarkoitus  :thumbsup:

Karoliina

                    TEKNODUR 0190 on kaksikomponenttinen polyuretaanipintamaali, jonka kovetteena on alifaattinen
MAALITYYPPI
                    isosyanaattihartsi.
                    Käytetään teräs- ja metallipintojen pintamaalina polyuretaanimaalausjärjestelmissä.
KÄYTTÖ
                    Maali muodostaa korkeakiiltoisen kalvon, joka kestää hyvin mekaanista rasitusta ja säätä. Kun
ERIKOISOMINAISUUDET
                    pintamaalilta vaaditaan erittäin hyvää kiillon ja värisävyn kestoa, suositellaan kohteiden lakkausta
                    TEKNODUR 0290 polyuretaanilakalla.
                    Maali täyttää ruotsalaisessa standardissa SS 185203 asetetut vaatimukset.

(guru)

Ai niin, taisi olla se Teknoksen edustaja joka suositteli 190:stä ja väitti 190:stä mm. korkeakiiltoisemmaksi - Värisilmän myyjä kun soitti Teknokselle
ja taisi kysyä että mitä tyyppiä kannattaa tilata kun tarkoitus on maalata lasikuitua. Käytin lisänä sitten Teknodur 290:stä.

Toisaalta maalin kiillolla toki ei liene niin väliä jos se kuitenkin hiotaan mataksi ennen lakkausta...
Speksejä vertaamalla näyttäisi siltä että Teknodur 90 on hieman kiintoainepitoisuudeltaan vähäisempää (n. 100g/l) kuin 190 ja Teknodur 90:n käyttöaika sekoitettuna on lyhyempi.

Antti Mäkelä

Teknodur:iin saa myös joustoainetta. Tällaista kombinaatiota käytetään VR:n Pendolinoissa, otsapinnat joutuvat kovalle rasitukselle kun tunnelin katosta roikkuu jääpuikkoja. Kangaskoneissakin hyvää tavaraa, koska ei lohkea. Epoksimaaleissa tuntuu olevan joskus ongelmana "jauhoontuminen", mitä en ole Teknodurissa vielä huomannut. SUIOn poikien Sytkyjen lisäksi Turun Tuuliat vedetään Teknodurilla  :thumbsup:

Mikko Nikunen

#17
Alkuperäinen kysymys oli että löytyykö kotimaasta pohjaväriä, jolla olisi pin hole maalin ominaisuudet. Tuo maalihan toimii siten että se tunkeutuu laminaatissa oleviin pieniin reikiin,"huokosiin". Mainokset väittää että noin 4-5 ruiskutuskerran jälkeen huokoset ovat täynnä ja pinta on hiottavissa tasaiseksi.Tälläistä maalia ei ilmeisesti ole saatavilla?

Edellä mainittu ei tapahdu normaaleilla pohjamaaleilla vaan hiottaessa huokoset avautuvat uudelleen. Hyvä keino tähän on huokosten paklaus, työläs mutta antaa hyvän lopputuloksen. Paklaus tulisi suorittaa siten että pakkelilastaa vedetään huokosen yli ristikkäin suurella voimalla. Todennäköisesti yksi kerta ei tule riittämään. Pinnan tulisi olla kerhennettu ennen paklausta jottei pakkelia  jää kiiltävän alueen päälle. Polyesteri pakkeleita voidaan ohentaa esim. tinnerilla jolloin levitettävyys ja tunkeutuvuus on parempi. Lisäksi on saatavilla hienopakkeleita.

Karoliina

#18
Älä tee niinkuin minä teen tai sanon, mutta tässä hieman mitä olen yritys-erehdys -menetelmällä saanut aikaan:
Itse maalasin yhden cowlingin suoraan Teknodur 190:llä siis kuten yllä mainitsin. Minulla ei ollut mitään pinhole-ongelmaa, tukki huokoset täysin. Tosin taisin tehdä ekan kierroksen pensselillä ja paksulla maalilla jonka hioin sen jälkeen. En käyttänyt pohjamaalia, kuten jo edellä mainitsin. Olen kokeillut myös Teknodurin levittämistä pensselillä erääseen muottiin ja siitä valmiin pinnan valmistamista ilman ruiskumaalausta, sitä voi levittää lievemmällä ohentamisella pensselillä paksun kerroksen, samaan tapaan kuin gelcoattia maalataan kuidun pintaan, siis kunnolla paksusti. Näyttää silloin tukkivan pinholet ja aika vähällä maalausmäärällä selviää kohtuullisesti, ja olen myös kokeillut että tuon voi samalla tapaa hioa kuin gelcoat hiotaan. Jos se on liian ohutta, pinholet paistaa läpi. Hiomistuloksen saa kiillotettua aivan kuin gelcoatin, siinä menee vaan paljon aikaa kun hioo 2400 hiekkapaperiin saakka ja sitten vielä kiillottaa kiillotustahnalla. Bingeliksen kirjassa muottikäytössä suositellaan uretaanimaaliin sekoitettavan mikropalloja jotta maalista tulee helpommin hiottavaa. En tiedä voisiko sitä soveltaa pohjamaalauksessa vai ei, en ole vielä kokeillut.

Canard-rakentajat ovat tukkineet huokosia epoksilla "scim coating", laminaatti siis on maalattu yhden kerran epoksilla mahdollisimman ohuesti juuri sen verran että kastuu (ylimääräinen pyyhitään pois). Huokoset menee tukkoon hyvin, mutta epoksin ongelma on mm. että se ei ole kovin joustavaa. Tässä ideana kuitenkin on että epoksipinnoite on hyvin ohut ja hiotaan pois melkein kokonaan paitsi juuri pinholet. Joka tapauksessa heidän keskuudessaan erittäin suosittu menetelmä. Itsekin olen kokeillut sitä, mutta se ei ollut totta puhuen kovin helppoa, koska epoksilla on muutamia ikäviä taipumuksia jos sillä yrittää maalata (valuu ja kovettuu niin kovaksi että valumien hiomisessa menee ikä ja terveys kirjaimellisesti!).

http://www.maddyhome.com/canardpages/pages/waynehicks/chapter_25_skimcoating.htm


Ylläolevan linkin lopusta kun painaa nextiä, niin pääsee pohjamaalausvaiheeseen ja sitten pintamaalaukseenkin, varsin seikkaperäisesti selostettu.

Tässä on hänen aloittama postaus (Cory Bird's Raw Epoxy Finishing Technique):
http://forum.canardaviation.com/showthread.php?t=1514

Ja tosiaan Cory Birdin Symmetry on käsitelty noin.


(Artikkeli ko. koneesta löytyy täältä: http://www.sportsmanpilot.com/AL/articles/spr2003/Spring2003.htm )

Suosittelen kokeilemaan ensiksi jonnekin pienempään alueeseen ennen kuin menee esim. koko siiven hionnaksi tms. Yllämainitut jutut eivät ole tieteellisiä ja virallisia oikeita menetelmiä vaan mitä ihmiset ovat yritys-erehdys -menetelmällä tehneet, ja mitään takeita niistä ei ole.

Niin ja sitten jotkut ei edes ruiskumaalaa ollenkaan. Tässä esimerkki:

Maalattu telalla kuulemma telalla.


TOC

Glasurit möi ainakin aikaisemmin Multigrund hiontapohjaa,keltaista ja kallista.
Soveltui tarkoitukseen loistavasti,ohennettuna 10-20% ja 5-30% mjukmedel.
Ruiskutus läheltä,yläpuolinen kuppi,lievällä ylipaineella,pieni leveys.
Ei ollut koskaan ns.  pinhole vaikeuksia,erittain helppo hioa.

Ruiskutin sumupullolla mattamustaa puolikuivan multigrundin päälle,näkyi hionnan aikana myös mikroskooppiset naarmut,epätasaisuudet.
t:olle

Ansis

Ainakin purjelentokoneiden maalauksen onnistuminen piilee hemmetillisessä hionnassa, ennen maalausta sekä sen jälkeen.
Yleensä aina jää jonkin verran (hemmetisti) pinholeja, joihin taas on lääkkeenä maalata ne kohdat uudestaan ruiskutuksen jälkeen. Koska en ole maalannut omaa muovikonetta, en voi siis kertoa vehnäjauhoilla paksunnetusta epoksista tai pu:sta, sen saa jokainen itse kokeilla hiirien uhallakin :thumbsup:
My mind is willing, but purse is weak.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod