Arion Lightning - Ei kukaan ole aikonut rakentaa tällaista?

Aloittaja Karoliina, maaliskuu 18, 2008, 15:37:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karoliina

Moi,

Onko joku suunnitellut Lightningin rakentamista Suomessa?

http://www.flylightning.net/

Kun tuo WT9 Dynamic on ihan hauska peli, tässä olisi astetta järeämpi malli samasta konseptista (Lancair-look-a-like)  kohtuuhintaan, Dynamicmaisilla ominaisuuksilla (mm. Jabirun 120 hp moottori ja silti melko suorituskykyinen kone ja sakkausnopeus on menee-lujaa-ulkonäöstään huolimatta matala). Ultra kone kuitenkaan ei ole, vaan sellainen mikä ultra voisi olla jos sillä ei olisi painorajoja.



Jos joku tykkää liimata kasaan moisen koottavan lentokoneen (työtä ilmeisesti samaa luokkaa kuin näissä Jabirun kiteissä), niin sen hinta nykyisellä dollarin kurssilla on ihan kohtuullinen:

Lightning Basic Kit
Excluding engine, propeller, interior, and instruments  See Kit Page for details    $34,900.00

Eli noin 23500 euroa. Tuohon saattaisi tuon Jabirun moottorin vaihtoehdoksi ehkä sopia myös Rotax 914.
Niin ja taitaa mennä lujempaa kuin MCR01.

t: Karoliina

Markku Hiedanpää

Kone näyttää ulkoasultaan, rakenteiltaan ja ratkaisultaan olevan samanlainen kun Esquals, jolla Heikki Nummela teki viimeisen syöksykierteensä Espanjassa 2003. Olisiko muotit siirretty atlannin yli jenkkeihin ja vaihdettu nimeä?

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Karoliina - maaliskuu 18, 2008, 15:37:10
Onko joku suunnitellut Lightningin rakentamista Suomessa?

Kyllähän tuokin jossain vaiheessa oli "listoilla", mutta on tuo lasikuidun kanssa leikkiminen niin pellen hommaa (henk.koht. mielipide), että kyllä se sen takia pitkälti ajatusasteelle jäikin. Lisäksi nyky-dollarin hinnoilla jokainen Amerikkalainen kone näyttää hyvältä, jos sitä viimeksi pari vuotta sitten katsoi.  ::)

Ei sinänsä, jos kuitukonetta haluaa, niin kuten sanoit niin tuo(kin) on kuin köyhän miehen (tai ehkä naisen tässä tapauksessa) Lancair. Performanssi tuskin paljon eroaa 235-sarjalaisista?
- Pirkka -

Karoliina

#3
Tässä newsletterissä on tarinaa historiasta, kukin voi itse lukea:

http://www.jimslightning.com/Lightning_newsletter_1-2.pdf

Lightning lähti Esqualista, ensimmäinen proto oli modifioitu Esqual jossa oli eri siipiprofiili yms. ennen kuin koneeseen tuli uusi runko yms. Valmistaja on entinen Esqualin USA:n edustaja. Mutta siis tuo lukee tuossa newsletterissä.

Muistuttaa Esqualia (joka muistuttaa Lancairia ja WT9 Dynamiccia), mutta tiettävästi on aerodynaamisesti eri kone.

Performanssi saattaa olla lähes samalla tontilla Lancair 235:n kanssa mutta epäilen että jää kuitenkin Lancairin alle.
Saattaisi olla alle siksi että Lancairin pääsuunnittelukohteita ei lienyt silloin saada sakkausnopeus matalaksi. Lisäksi Lancairin NLF-profiilin Cd lienee laminaaribuketin kohdalla pienempi kuin Lightningin NACA-profiilissa.

Niin, ja varsinaista Esqualia yhä tietääkseni valmistetaan. www.esqual.com näytti olevan tänään alhaalla, mutta se on ollut pystyssä ainakin muutama viikko sitten kun viimeksi katsoin.

Edit: Vertailin Esqualin ja Lightningin speksejä, Lightningin siipipinta-ala on hieman pienempi ja näyttäisi siltä että peräsin saattaisi olla isompi kuin Esqualissa. Kuvien perusteella kuitenkin vaikea arvioida laittamatta niitä päällekäin. Rungon muoto on hyvin Esqual-mainen, mm. pyrstön alaosa kaareutuu samalla tavalla.

Ja mitä tulee siihen että minkä koneen mieluummin itse omistaisin, todennäköisesti mieluummin Lancairin. Tämä lienee sellainen köyhän miehen tai naisen Lancair. Tai halpa mutta suorituskykyisempi Dynamic.

viper

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - maaliskuu 18, 2008, 16:35:29
Kone näyttää ulkoasultaan, rakenteiltaan ja ratkaisultaan olevan samanlainen kun Esquals, jolla Heikki Nummela teki viimeisen syöksykierteensä Espanjassa 2003. Olisiko muotit siirretty atlannin yli jenkkeihin ja vaihdettu nimeä?

Selvisikö tuon syöksykierreonnettomuuden syy?

Karoliina

Minä en tiedä varsinaista syytä tähän nimenomaiseen onnettomuuteen muuta kuin yleisesti jotain geometriasta. Yleensä mikäli sivuperäsin on kovasti korkeusperäsimen katveessa sakkaustilassa, oikaisuominaisuudet kierteestä huononevat, ja tämä on kiinni peräsimen geometriasta (ja lienee myös sijainnista, paljonko sillä on vipuvartta). Tämä(kin) selitetään Daniel Raymerin kirjassa Aircraft Design: Conceptual Approach. En muista sivunumeroa suoralta kädeltä tällä kertaa. Tähän liittyy kuva jossa katvealuetta tarkasteltiin piirtämällä muistaakseni 60 asteen viiva korkeusvakaimen etureunasta takayläviistoon sekä toinen viiva jättöreunasta samaan suuntaan ja sitten tarkasteltiin paljonko peräsimestä on jäljellä joka ei ole näiden kahden viivan välissä.





Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Karoliina - maaliskuu 18, 2008, 15:37:10
Ultra kone kuitenkaan ei ole, vaan sellainen mikä ultra voisi olla jos sillä ei olisi painorajoja.

Eli jotain tuollaista  :thumbsup:

Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: viper - maaliskuu 18, 2008, 18:18:17
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - maaliskuu 18, 2008, 16:35:29
Kone näyttää ulkoasultaan, rakenteiltaan ja ratkaisultaan olevan samanlainen kun Esquals, jolla Heikki Nummela teki viimeisen syöksykierteensä Espanjassa 2003. Olisiko muotit siirretty atlannin yli jenkkeihin ja vaihdettu nimeä?
Selvisikö tuon syöksykierreonnettomuuden syy?

Heikin ja koneen suunnittelijan hengen vaatineen onnettomuuden tutki paikallinen poliisi, mitään selvitystä en tiedä tulleen.

Ray

Esqual on mennyt konkurssiin ja muotit on myyty pankin toimesta Ruotsiin Mats Ekman nimiselle henkilölle, joka kesällä aloittaa valmistuksen uudestaan Sloveniassa.

t: Ray

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod