Pienen uuden lentokoneen suunnittelu ja valmistus, part2

Aloittaja backland, maaliskuu 07, 2008, 13:28:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

backland

Lainaus käyttäjältä: MaM - tammikuu 19, 2008, 19:44:49
Tuliko Burt Rutanille kukaan oikea ilmailualan ammattilainen(Burt koneinsinööri tai sentapaista) sanoneeksi pitkin matkaa "ei noin saa tehdä
ei näin saa tehdä,oks sulla LUPA".Välillä tuntuu että uskovaisetkin luulevat omistavansa jumalan.Ei muuten mutta melkeimpä jokainen kontakti ilmailu-
henkilöihin latistaa meikäläisen ilmailuidealismia.Tietty itse teen varmasti samaa laivanrakennuksessa,kun vaadin pysymään standarteissa.


Talonrakentaminenkin on nykyään tarkkaa puuhaa.

Tarvit pääsuunnittelijan, rakennesuunnittelijan, arkkitehdin ( lupapiirtäjän jokatapauksessa ), lvi-suunnittelijan, sähkösuunnittelijan ja mahdollisesti sisustusarkkitehdin/keittiösuunnittelijan.

Tarvit myös energiatodistuksen jne. kaikkien piirustusten ja hakemuspaperien lisäksi.

Ainut jota välttämättä et tarvi on nuo arkkitehdit..toisin kuin Saksassa, jossa vain arkkitehdit saavat suunnitella talon piirustukset.

No asiaan...lentokone lentää tiettyjen fysikaalisten lainalaisuuksien puitteissa ja pysyy kasassa yleensä tutkitun rakenteen ja materiaalivalintojen takia, jotka on rakennettu huolellisesti valvonnan alaisena. Tähän kuuluu paljon laskemista ja punnitsemista ja koe-erien rakentamista jne. Koneiden aerodynamiikka suunnitellaan yleensä halutun toiminnan ( 4 hengen kone jolla ajetaan vaikka lomalle Gardajärvelle jne ) ja valitun moottorin ympärille. Teoriassa aika helppoa, mutta hiominen vaatii paljon aikaa ja käytännössä aerodynaamisia laskelmia ja paljon hieromista teknisten kokonaisuuksien kanssa..landarit, moottorinsäätäminen ja ohjausjärjestelmät jne.

Jotta mitään konetta kannattaa alkaa rakentamaan täytyy olla joku idea kaupalliseen kannattavuuteen..muutoin koneesta tulee uniikki yksittäiskappale ja aika kallis sellainen. Toki jos on pätäkkää sekin onnistuu. Myös jos kone on aivan pieni niin se riittää..tosin suunnittelu vie enemmän aikaa kuin itse rakentaminen...tämä on hyvä pitää mielessä.

En ole asiantuntija ( siis polilla opetettu lekoinssi ), mutta seurannut ilmailua n. 40 vuotta ja rakennellut lennokkeja ja ollut paljon koneen kyydissä.

Suomessa on muutama lekoinssi rakentanut oman koneen ja aiemmin on muutamia viritelmiä kaupalliseenkin tuotantoon..kaikenkaikkiaan ala on hyvin kilpailtu ja tuntuu siltä, että kaikki jotka eivät ole ns. 10 000 lentotunnin ammattilaisia ja vähintää PIK:ikläisiä..leimataan luokkaan Päätalo ja muut pölhöt !

FlightForum.fi osoitteessa voi seurata mitä käy jos avaa suunsa jonkun ilmailuidean puitteissa...siellä pienen uuden lentokoneen suunnittelu ( osat I ja II ).

Suunittelen konetta edelleen kv 4.5 m ja pituus 3.85 paino 60-70 kg tyhjänä..kolmitahot alkaa valmistua ja seuraavaksi edessä R/C mallin teko 1/3 kokoon..mielenkiintoista oli saada eilen valmiiksi takakuvanto koneesta CAD ohjelmaan. CAD ohjelmasta voi printata mittatarkkoja kuvia ja se helpottaa mallin tekoa ankarasti.

backland

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - maaliskuu 07, 2008, 13:49:27
Jukka älä siirrä niitä päiväuniasi tälle foorumille, täällä on toistaiseksi puhuttu asioista niiden oikeilla nimillä enkä usko, että saat täältä sen kummenpaa ymmärrystä. Jos foorumin asiasisältö siirtyy näin "rajatiedon" suuntaan niin minä poistun suosiolla jaksolta.

Entisenä työkaverina pidän asennettasi hieman omituisena. Minua nimenoman pyydettiin tulemaan tänne kommentoimaan. Tee itse omat valintasi kuinka hyväjät.

Rajatieto on suunnitelmastani kaukana. En aio antaa sinulle käytösopetusta, mutta varmasti ymmärrät yskän. Tälläiseen riitelyyn ja mollaamiseen en aio jatkossa alentua. Katsoin kuitenkin asiakseni vastata.

Ansis

Lainaus käyttäjältä: BACKLAND - maaliskuu 07, 2008, 13:28:07

Talonrakentaminenkin on nykyään tarkkaa puuhaa.

Tarvit pääsuunnittelijan, rakennesuunnittelijan, arkkitehdin ( lupapiirtäjän jokatapauksessa ), lvi-suunnittelijan, sähkösuunnittelijan ja mahdollisesti sisustusarkkitehdin/keittiösuunnittelijan.

Tarvit myös energiatodistuksen jne. kaikkien piirustusten ja hakemuspaperien lisäksi.


Suunittelen konetta edelleen kv 4.5 m ja pituus 3.85 paino 60-70 kg tyhjänä..kolmitahot alkaa valmistua ja seuraavaksi edessä R/C mallin teko 1/3 kokoon..mielenkiintoista oli saada eilen valmiiksi takakuvanto koneesta CAD ohjelmaan. CAD ohjelmasta voi printata mittatarkkoja kuvia ja se helpottaa mallin tekoa ankarasti.

Talonrakentamisbyrokratiakin on /C:stä, eräät byrokraatit haluaa vesi-, viemäri ja lämpökuviin turhaa tietoa, esim.  vesihanojen painehäviölaskelmia :vihaa:....
Ilmeisesti he ovat olleet menetelmäopissa ilmailuhallinnossa, -laitoksessa tai -liitossa?

Empä viitsi avautua siitä sen enempää.

Mutta mielestäni Jukka Takamaa ansaitsee oman topicin tänne lentovälineensä toteutuksen valmisteluun, saadakseen sinne rakentavia neuvoja voimassa olevien määräysten pohjalta, sekä rauhan asiattomilta lupakirjan omistajien kommenteilta. Eli laita uusi tweedy topic tälle foorumille, ja toivomus muille kommentoijille; alle 70 kg vermeisiin ei sovelleta samoja määräyksiä, kuin purtsikkaan, ultraan, mopuun jne.


Hyvää alkavaa viikonloppua, ja keittäkää ne herneet ennen imppaamista...
My mind is willing, but purse is weak.

backland

Lainaus käyttäjältä: Ansis - maaliskuu 07, 2008, 15:28:38

Ilmeisesti he ovat olleet menetelmäopissa ilmailuhallinnossa, -laitoksessa tai -liitossa?

Empä viitsi avautua siitä sen enempää.

Mutta mielestäni Jukka Takamaa ansaitsee oman topicin tänne lentovälineensä toteutuksen valmisteluun, saadakseen sinne rakentavia neuvoja voimassa olevien määräysten pohjalta, sekä rauhan asiattomilta lupakirjan omistajien kommenteilta. Eli laita uusi tweedy topic tälle foorumille, ja toivomus muille kommentoijille; alle 70 kg vermeisiin ei sovelleta samoja määräyksiä, kuin purtsikkaan, ultraan, mopuun jne.


Kiitos tervetulleeksi toivottamisesta..sainkin jo ensin kirvesvartta !

Joo kyllä talonrakentajat on nyt pantu hieman kyykkyyn, mutta toisaalta aiempien sukupolvien rästit on nyt aika maksaa..ja se todella maksaa. Entistä enemmän se  laittaa suunnittelijan totisen paikan eteen..ettei suunnitelma ole liian kallis ja kaikki muut velvollisuudet saadaan toimiettua niin ettei tule konkurssi.

Kyllä Tweedyssä on selkeästi erittäin monta uutta innovaatiota yhdessä ja samassa koneessa ja muutamia ominaisuuksia tulee varmasti muuttaa ennenkuin mitään 2-4 paikkaista alkaa sen pohjalta rakentamaan. Tarkoituksella Tweedystä tulee showstopper..eli sen suorituskyky on poikkeuksellinen, jos ja kun saadaan suunnitelmat ja rakentaminen vauhtiin ja lopputulos laadultaa 100%:iin. Isommassa koneessa täytyy olla myös kaksi kaksitahtimoottoria ja lifting body, mutta landari tulee olla hieman erillainen, koska painot koneessa jakautuvat niin ettei Tweedy konseptilla suoraan voida edetä.

Laitan oman threadin sille kun saan kokoon riittävästi piirustuksia ja mahdollisesti rahoitusta jostain kanavasta. Teon alla on mainospläjäys ( nettiin..yksinkertainen 3-tahoilla ) Tweedy-Byrd Racer:stä....jolla voitaisiin aloittaa vaikka kilpalentäminen Suomessa. Varustettu recovery chute:lla, joten kovin vaarallinen se ei voi olla verrattuna vaikka F1 luokkaan Renossa. Tosin mikään lentokone jota lennetään matalalla kovaa usean koneen yhteislähdössä ei voi olla 100%:sen turvallinen, mutta jo 99, 9999 % saattaisi riittää, jos siihen päästään. Mainostamisen kohderyhmä on kuitenkin USA, jossa on vankat perinteet kilvanlentämisellä.

Meillähän taitaakin olla historiassa vain se yksi kisa, jossa 4 Ilmavoimien Mersua lensi Utissa eri maalauksissa..mikähän oli se vuosi ...1954 ?

Kiitos ja moikka !


t. Jukka T

Markku Kiiski

Lainaus käyttäjältä: BACKLAND - maaliskuu 07, 2008, 13:28:07
FlightForum.fi osoitteessa voi seurata mitä käy jos avaa suunsa jonkun ilmailuidean puitteissa...siellä pienen uuden lentokoneen suunnittelu ( osat I ja II ).

Ää ala Jukka täällä samaa rallia utopioidesi kanssa.

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Markku Kiiski - maaliskuu 07, 2008, 16:24:14

Ää ala Jukka täällä samaa rallia utopioidesi kanssa.

Ja tämä vaan esimerkkinä, älkää nihilistit rankuttako toisten suunnitelmista, teillä taitaa olla pääasia vain peitellä oman mielikuvituksettoman elämän aikaansaamattomuutta heittelemällä kommentteja ilman ideoita.

Lisää aiheesta tuossa lukitussa ketjussa; http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=1579.0
Samaa toivon tällekin, ennen sen täyttymistä asiattomilla kommenteilla.
My mind is willing, but purse is weak.

Juho

Lainaus käyttäjältä: Ansis - maaliskuu 07, 2008, 15:28:38

Mutta mielestäni Jukka Takamaa ansaitsee oman topicin tänne lentovälineensä toteutuksen valmisteluun, saadakseen sinne rakentavia neuvoja .....

Voisiko tästä tehdä nopean gallupin, että kuinka moni tosiaankin kaipaa tänne omaa "JT topiccia"? Minä annan siihen ensimmäisen kommentin, että ei missään tapauksessa!

Tuolla flight forumilla asiasta keskustelu on jo todettu täysin hedelmättömäksi, joten sen (ja keskustelijan) taso on tuskin täällä sen kummempi.

Flight forumilla voi käydä sitä tarinaa lukemassa ja voihan sitä ketjua lukea aina uudestaan (ja uudestaan), jos haluaa tuollaisella itseään kiusata.

-J-

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Juho - maaliskuu 07, 2008, 17:02:32
Voisiko tästä tehdä nopean gallupin, että kuinka moni tosiaankin kaipaa tänne omaa "JT topiccia"? Minä annan siihen ensimmäisen kommentin, että ei missään tapauksessa!

Tuolla flight forumilla asiasta keskustelu on jo todettu täysin hedelmättömäksi, joten sen (ja keskustelijan) taso on tuskin täällä sen kummempi.
-J-

Sen kun rustaat äänestyksen, seura tekee kaltaisekseen, joten Jukka Takamaan keskustelutaitoja ei voi sen perusteella vielä tyrmätä.
My mind is willing, but purse is weak.

Markku Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Ansis - maaliskuu 07, 2008, 16:32:55
Lainaus käyttäjältä: Markku Kiiski - maaliskuu 07, 2008, 16:24:14

Ää ala Jukka täällä samaa rallia utopioidesi kanssa.

Ja tämä vaan esimerkkinä, älkää nihilistit rankuttako toisten suunnitelmista, teillä taitaa olla pääasia vain peitellä oman mielikuvituksettoman elämän aikaansaamattomuutta heittelemällä kommentteja ilman ideoita.

Lisää aiheesta tuossa lukitussa ketjussa; http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=1579.0
Samaa toivon tällekin, ennen sen täyttymistä asiattomilla kommenteilla.
Tässä tapauksessa kutsuisin tuota mielikuvituksettomuutta osaltani realismiksi, kannattaa tutustua noihin Jukan Juttuihin, varsinkin loppupuolelta,niin huomaa mistä on kyse. Tämä foorumi on tärkeä alan harrastajille, huuhaata voi heittää sopivasti sekaan, mutta kun se alkaa täyttää koko kulhon ja karkoittaa solvaamalla asiantuntijoita, ollaan väärillä poluilla. Mahdollisessa äänestyksessä olen vahvasti Juhon puolella.

Toma

Tässä foorumissa on erittäin korkea kynnys puuttua kirjoituksiin, kannatamme ilmaisuvapautta, kärkkäitäkin kommentteja pitää saada esittää
Yksi asia tosin on mitä täällä ei siedetä, henkilökohtaisia solvauksia, ne kerrotaan henkilökohtaisesti ja mieluummin naamakkain (jos uskalletaan) ei nettiin, minne ne jäävät ikuisiksi ajoiksi.
En väitä että näin olisi tässä tapahtumassa mutta luettuani läpi sitä pitkää eipäs-juupas luontoista väittelyä tuolla flightforumin puolella niin en näe että se keskustelu tuottaisi täällä sen parempaa tulosta kun sielläkään.
Ehdottaisin että palataan asiaan kun on jotain todellista tai edes skaala mallia olemassa ja suoritusarvot ovat todistettavissa.
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod