Sananvapaus ?

Aloittaja Markku Hiedanpää, toukokuu 29, 2005, 12:38:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Markku Hiedanpää

"HEI ! Mistähän mahtanee johtua jo nyt havaittu hiljaisuus tällä foorumilla ? Oi niitä AIKOJA, jolloin oli helppo tulla toimeen kirjallisesti kamraattien kanssa. Nyt tuntuu siltä, että viranomainen haluaa rajoittaa sananvapauttamme tällä helpolla foorumilla. Tänne ei enää "ehditä" eikä "rohjeta" kirjoitella, koska teksti ei voi olla aitoa eikä totta ilman OMAA nimeä?.
Eihän se näin saa olla ! "

Jos tämä kuvastaa yleisemminkin foorumiin osallistuvien kantaa siihen esitykseen että kirjoitetaan asiaa omalla nimellä, niin heikosti foorumilla menee.

Pyydänkin foorumiin kirjoittelevien kantaa siihen että koetaanko se sananvapautta rajoittavana, että
- puhutaan asiaa omalla nimellä ja
- halutaanko ilmailuviranomaisena työskentelevän kirjoittavan harrasteilmailua koskevista asioista foorumiin

Jos nämä koetaan tarpeettomaksi niin kyllä me varmaan Jounin kanssa keksitään muutakin tekemistä.  

Kari Talvio

-Ehdottomasti omalla nimellä, eihän nyt voi olla vaikeaa seistä omien sanojensa takana ja sitä paitsi jos osoittautuu olevansa väärässä, niin senkin voi kyllä korjata omalla nimellään, ei sitä tarvitse mielestäni hävetä. (Varsinkin jos väärässä on usein niin siihen tottuu  :D )

- ja halutaanko ilmailuviranomaisen näkemyksiä - ehdottomasti, itse ainakin luen mielenkiinnolla kaikki kirjoittamanne jutut, mistäs sitä tietoa tämän helpommin sitten saisi. Kiitän tähän astisista.


Juu, tämä oli minun mielipiteeni asiasta "nimimerkillä" Kari Talvio
Kari Talvio, Tampere

Jouni Laukkanen

Lainaa-Ehdottomasti omalla nimellä, eihän nyt voi olla vaikeaa seistä omien sanojensa takana ja sitä paitsi jos osoittautuu olevansa väärässä, niin senkin voi kyllä korjata omalla nimellään, ei sitä tarvitse mielestäni hävetä. (Varsinkin jos väärässä on usein niin siihen tottuu  :D )
Tämä on niin totta, niin totta olla voi...

nimimerkillä "Kokemuksen "laaja" rintaääni Tampereelta"

Hanu

Älkkä ny hyvä ihmise iha sulkeko tätä kanava niilt ihmisilt ku eivä
kaikk nimiäs lait julkiseks.  On paljo hyvi ihmissi, jotk on torella kiinnostuneit
ilmailust ja siihe liittyvist asioist, mut eivä jostai syys haluu koko nimeäns
julkisuutte. (Näil mä en tarkota niit ilkkuji ja toiste haukkuji, joit kans
tähä porukka ain tule)

Asiallise kysymykse asialline vastaus, oli sit oma tai keksitty nimi all.
Semmoneha tällasten forumien yleine tarkotus kai on, et mielipitei ja
kokemuksi vois vähä vaihrell poruka keske  -  reilus henkes?

Se on vaa hiano ja ylimääräst herkku, ko harrastukses mukana olevat
viranomaise antava kommentti johonkki mielt askarruttava asia.
Viranomaisen annettu kommentti kyl siit vaati ain oma virallise nimenki,
et sitä voi usko!
Ilmailu ku o yks niit harrastuslajei, joss o jos jonkinnäköst "varma tietto" ja
"ehrottomast oikke tehrä näin-menetelmi", ku porukka ei oikke viitti otta
asioist selvä ja pari kaveri ku on sama huhu kertonu, o se jo muuttunu
"hovis" ihan toreks.  Sen takia tämmöne avoin forumi o oikke tärkkiä.

Ku kirjotta fiksui asioi ja tosissas, ei kai ol väli onks viesti all Hanu vai Harri?
Mut niist ilkkujist ja toiste pilkkajist en määkä pirä!

T:Hanu

Jouni Laukkanen

Niin, tässä on nyt tämän anonyymiteetin kanssa pyöritty ymmärtääkseni pitkälti sen asian kanssa, että mikä tieto on uskottavaa tai luotettavaa. Ei ainakaan ole Ilmailuliiton tai varsinkaan EUT:n kannalta mielekästä olla ylläpitämässä keskusteluja, joissa ilma-alusten lentämiseen tai huoltamiseen liittyvää tietoa saadaan hevosmiesten tietotoimistosta.

Jos vaikkapa Rotax 912:n kaasutinten säätämisestä (sen ulkopuolelta mitä ohjekirjassa kerrotaan) tulee 5 toisistaan poikkeavaa ohjetta viideltä eri nimimerkiltä (joita ei pysty tunnistamaan keneksikään tosimaailman henkilöksi), niin mihin niistä sitten luottaisi? Lopputulos on se, että asiasta on käyty paljon keskustelua, mutta totuus on edelleen hukassa ja tietoa etsivä pahemman kerran sekaisin. Tässä vaiheessa kannattaakin sitten heittää kysymys, olisiko ollut parempi, jos keskustelua ei olisi käyty ollenkaan.

Tämä ihan sen takia, että ilmailu on juuri niitä harrastuslajeja, joissa ei kannata luottaa mutu-tietoon, koska väärään tietoon luottaminen saattaa tappaa.

Toistaiseksi ehdotusta omalla nimellä rekisteröitymisen pakollisuudeksi on kuunneltu, mutta asialle ei ole tehty ainakaan vielä mitään. Tähän luotettavuusasiaan viitaten muutettiin kirjoittajien ranking-termistöä. Moderaattoreiden ulkopuolelta tuli ehdotus, ettei rankkausta anneta ilmailutermein (jolloin saattaisi tulla mahdollisuus tulkita asiaa niin, että eniten kirjoittava olisi myös tiedollisesti pätevin) ja senpä vuoksi meillä on nykyisin super-kirjoittelija lentokapteenin sijaan.

Petri Ahonen

Ainakin omalta kohdaltani sanoisin että oli helpompi aloittaa foorumin käyttö kun ei heti omaa nimeä tarvihe esille lyödä!
Arkuuden syy on ainakin kohdallani sama kuin purjehdusseuran laiturilla saamani vastaus "typerään" kysymykseen; Jos et tuotakaan tiedä niin eiköhän olisi parasta vaihtaa harrastusta :wacko:
Ikä tuo varmuutta ja uskallan jopa nauraa itsellenikin nykyään...

T:Petri Ahonen

Markku Koivurova

LainaaArkuuden syy on ainakin kohdallani sama kuin purjehdusseuran laiturilla saamani vastaus "typerään" kysymykseen; Jos et tuotakaan tiedä niin eiköhän olisi parasta vaihtaa harrastusta :wacko:

Tuommoiset jutut voi jättää täysin omaan arvoonsa, ne kertovat eniten sanojansa henkisestä tasosta ja niitä sanotaan kaikkein mieluiten anonyymisti.

Markku Koivurova

Jouni Laukkanen

#7
Lainaa
LainaaArkuuden syy on ainakin kohdallani sama kuin purjehdusseuran laiturilla saamani vastaus "typerään" kysymykseen; Jos et tuotakaan tiedä niin eiköhän olisi parasta vaihtaa harrastusta :wacko:

Tuommoiset jutut voi jättää täysin omaan arvoonsa, ne kertovat eniten sanojansa henkisestä tasosta ja niitä sanotaan kaikkein mieluiten anonyymisti.

Markku Koivurova
Itse olen vähän sitä mieltä, että typeriä kysymyksiä ei ilmailussa ole. Ennemmin niin, että typerys jättää kysymättä.

JPK1990

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 29, 2005, 12:38:31
"HEI ! Mistähän mahtanee johtua jo nyt havaittu hiljaisuus tällä foorumilla ? Oi niitä AIKOJA, jolloin oli helppo tulla toimeen kirjallisesti kamraattien kanssa. Nyt tuntuu siltä, että viranomainen haluaa rajoittaa sananvapauttamme tällä helpolla foorumilla. Tänne ei enää "ehditä" eikä "rohjeta" kirjoitella, koska teksti ei voi olla aitoa eikä totta ilman OMAA nimeä?.
Eihän se näin saa olla ! "

Jos tämä kuvastaa yleisemminkin foorumiin osallistuvien kantaa siihen esitykseen että kirjoitetaan asiaa omalla nimellä, niin heikosti foorumilla menee.

Pyydänkin foorumiin kirjoittelevien kantaa siihen että koetaanko se sananvapautta rajoittavana, että
- puhutaan asiaa omalla nimellä ja
- halutaanko ilmailuviranomaisena työskentelevän kirjoittavan harrasteilmailua koskevista asioista foorumiin

Jos nämä koetaan tarpeettomaksi niin kyllä me varmaan Jounin kanssa keksitään muutakin tekemistä.   
kokoajan hohohoo!  :) valvotaanko tätä jotenkin? xD

Tepsu

Kyllä täällä pitää pystyä kirjoittamaan omalla nimellä. Ei tässä muuten ole ideaa.. se on mun mielipide. Mutta jos joku haluaa kirjoittaa nimimerkillä niin ei se mua haittaa, mut sillon kantsis ainakin olla asiallinen.

Silloin kun alotin kirjoittelun, sainkin aikaiseksi melkoisen mylläkän :-) osa kommenteista oli aika piikkisiä.. näyttii silloin että joka asia pitää selittää pilkun tarkasti ettei sitä ymmärretä aivan väärin ja siltikin  oli melko värikästä. Ei siinä mitään, ei se mua hetkauta.. paitsi ne muutamat jutut ärsytti. Its fine now. Ja palsta on ihan ok.

Lentämistä ei kannata suorittaa millään asteella puolinaisesti. Se on jopa ärsyttävää kun joku asia on hämärän peitossa.. kun aloin lentää ultraa, tiedonjano ei loppunut siihen. Itseasiassa kävi aivan päinvastoin. Pian jo selvitin asioita jotka eivät enää liittyneet ultra touhuun mitenkään..ja sitä kautta taas uusia asioita..

JPK1990

vielä ei itselleni ainakaan ole tullut mitään ilmoitusasioita ilmailuviranomaisilta  :thumbsup: mutta kaikki aikanaan  ;D

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - joulukuu 22, 2005, 20:30:23
vielä ei itselleni ainakaan ole tullut mitään ilmoitusasioita ilmailuviranomaisilta  :thumbsup: mutta kaikki aikanaan  ;D

Ehkä he lyövät sinulle käsiraudat käteen ettet ylettyisi näppikseen... ;D   ei sentään...
Tässä lähinnä nostettiin kissa pöydälle aiheesta; uskallanko esittää kysymyksiä koska minua A; pidetään tyhmänä B; todetaan että kysymyksen jälkeen olen ympäristölleni vaaraksi ja otetaan kortti pois...
Eli, saako viranomainen ollenkaan lukea ja kirjoittaa tätä/tänne.

Terho;
Hyvin sinulta tuo sanansäilän heiluttaminen käy, älä annakkaan periksi vaan jatka näppis sauhuten... ;)
Näpeille mäkin olen saanut ja tehnyt parikin hyvin tukevaa mahalaskua mutta olen myös oppinut paljon täällä foorumilla palloillessa 8)

Kepatius

se vähäinen kokemus mikä minulla tästä foorumista niin ehdottomasti omalla nimellä,ja viranomaisten mukana olo itselleni on ainakin tuonut pelkstään hyötyä ja tietoon voi luottaa.

Eero Ropo

Lainaus käyttäjältä: Kepatius - joulukuu 22, 2005, 22:07:11
se vähäinen kokemus mikä minulla tästä foorumista niin ehdottomasti omalla nimellä,ja viranomaisten mukana olo itselleni on ainakin tuonut pelkstään hyötyä ja tietoon voi luottaa.

Jos tarkkoja ollaan niin täällä ei ole kirjoittajina viranomaisia, vaan ihan tavallisia virkamiehiä, jotka joissakin työtehtävissään ehkä käyttävät lainsäädännön viranomaiselle (=Ilmailulaitos) antamaa valtaa. Virkamiestä ja viranomaista ei pidä sekoittaa, jos nyt pilkkua tämän verran viilataan. Laissa on aikas tarkka ero näiden kahden käsitteen välillä. Muuten kannatan virkamiesten kirjoittelua näilläkin foorumeilla.

t. eero

Jouni Laukkanen

Kun tutkitte, on täällä sekä näitä viranomaisia sekä viranomaistoiminnassa avustavia harrastajia kirjoittajina aika liuta. Ja lukijoina viranomaisista melko korkeaa kastiakin, näin olen kuullut. Siitä huolimatta tietooni ei ole tullut, että näiden tietojen perusteella olisi ketään lähdetty ratsaamaan, mutta neuvoja on annettu ja kalsannihkeää virkamiesmentaliteettia pyritty osoittamaan ylenmäärin. Helpompaa se täällä kyseenalaistaminen kuitenkin on kuin koulutustarkastuksessa tai katsastuksessa.

Karoliina

Minusta on hyvä juttu että Jouni, Markku yms. kirjoittelevat tänne. Muutenkin minusta tuntuu että foorumin henki alkaa olla
pikku hiljaa ihan hyvä ja uskallan (ja haluankin) edelleenkin kirjoittaa omalla nimellä vaikka siitä minulle foorumin ulkopuolella toisinaan piireissä
valitetaan ja paheksutaankin.

Jari Kaija

#16
Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - joulukuu 23, 2005, 02:09:08
Minusta on hyvä juttu että Jouni, Markku yms. kirjoittelevat tänne. Muutenkin minusta tuntuu että foorumin henki alkaa olla
pikku hiljaa ihan hyvä ja uskallan (ja haluankin) edelleenkin kirjoittaa omalla nimellä vaikka siitä minulle foorumin ulkopuolella toisinaan piireissä
valitetaan ja paheksutaankin.


Heh. Sinuakin!  :)

Minua on suoraan haukuttu exhibitionistiksi ILMAILIJOIDEN toimesta, koska pistän joka helvatan kuvan kaikista
rakenteista julkisesti projektisivuillani jakoon ja osoitan näin, että minimaaliset käytetyt työtunnit<->CH701
valmistuminen on aika lasten leikkiä. Sekä siitä, että livenäkin tämä sama homma on webbikamerasta todettavissa.

Muttamutta... ei haukku haavaa tee. Ja nuokin kommentit vain osoittavat naputtajien täydellistä tietämättömyyttä
(CH701) Zenairien erittäin helposta ja nopeasti rakennettavasta rakenteesta ja huonosta asenteesta experimentikkoja
kohtaan.

Harmittaa hieman, että kaikkien ei ilmailuun liittyvien asioiden johdosta jouduin pakonomaisesti pitämään parin
vuoden tauon rakentamisessa, mutta nyt taas porskutetaan nopeasti  hyvällä työn laadulla eteenpäin.
Valvojakin ollut erittäin tyytyväinen työn jälkeen ja siihen, ettei kaikkea tarvitse rautalangasta vääntää  ;)


Antti Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - joulukuu 23, 2005, 09:43:14

Valvojakin ollut erittäin tyytyväinen työn jälkeen ja siihen, ettei kaikkea tarvitse rautalangasta vääntää  ;)


Paitti lankavarmistukset  ;D

Puujalkahauskaa joulua itse kullekin  :)

-Antti-

(omalla nimellään, mikä nyt sitten mielestäni on aihetta sivuten aika lailla ainut tapa kommentoida ilmailufoorumeilla. Jounin esittämä mutu-juttu on siihen yksi oiva syy. Samoin keskustelu pysyy kutakuinkin asiallisella tasolla. Katselkaapa vaikka fsnordicia. Jos nyt ylilyöntejä tapahtuukin, ni harva kirjoittelee juubaa nimellään. Poislukien tietty tämmöiset meiksinkaltaiset julkipuupäät  ;) )
Fly high in the sky and die...

Ari Simonen

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - joulukuu 23, 2005, 02:09:08
Minusta on hyvä juttu että Jouni, Markku yms. kirjoittelevat tänne. Muutenkin minusta tuntuu että foorumin henki alkaa olla
pikku hiljaa ihan hyvä ja uskallan (ja haluankin) edelleenkin kirjoittaa omalla nimellä vaikka siitä minulle foorumin ulkopuolella toisinaan piireissä
valitetaan ja paheksutaankin.

Minä en ole omalla kohdallani kuullut paheksuntaa foorumille kirjoittelusta.Tosin kirjoitteluni
tänne on aika nuorta ja tuokin saattaa olla edessäpäin. Vai pitäisikö käsittää niin ettei mulle uskalleta
ryppyillä...? ;D

Petri Ahonen

[]
Lainaa
      Minä en ole omalla kohdallani kuullut paheksuntaa foorumille kirjoittelusta.Tosin kirjoitteluni
tänne on aika nuorta ja tuokin saattaa olla edessäpäin. Vai pitäisikö käsittää niin ettei mulle uskalleta
ryppyillä...? ;D
Lainaa

Voinee pitää paikkansa ainakin jos katsoo tuota sinun allekirjoitusta; Sapeli-Simonen

T: Paukkurauta Pete

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod