Ultralla pitkälle

Aloittaja Toma, joulukuu 09, 2005, 13:44:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Toma

Tämä ainakin todistaa että ei tarvitse ultralla ihan kotinurkissa pyöriä.
http://www.ews.ca/trip/atlantic/
Ei muuta kun suunnitelemaan menoa ens Oskosh tapahtumaan

Terveisin
Tom Arppe

Jari Kaija

CH701 zenairilla tuo kierros olisi tullut täyteen, mutta kierroksen kulku oli itä-suuntaan, jolloin
canadan lentoviranomainen ei päästänytkään lentoa jatkumaan kentältään meren yli takaisin
eurooppaan.

http://www.worldtranssiberia.com/

Nils Rostedt

Michel Gordillo sai kierroksen täyteen v. 2001

"Around The World
On June 19, 2001, Michel Gordillo took off in his MCR01 from Madrid, Spain around the world. The MCR01 is based on the Ban-Bi, a homebuilt designed and built by Michel Colomban, who designed the legendary CriCri. The pilot, Michel Gordillo, is 45 years old, and an airline captain working for Iberia Airlines. He has over 12,000 total flying hours and flies Airbus 320s for Iberia Airlines. Follow Michel's history-making flight at www.sunriseflight.com. "
 
Valitettavasti tuo linkki ei enää toimi. Taisi kuitenkin olla saattokone mukana, jos oikein muistan   ::)

Karoliina

Yksi suuri ongelma tuon meren päällä lentämisessä ei-IFR-koneella, etenkin hitaahkolla ultralla,
noin pitkälti on että sääennustaminen niin pitkältä matkalta on vähintäänkin vaikeaa ja tarkka ennustaminen varsin mahdotonta,
eikä siinä ole takaisin kääntyminen eikä välttämättä toppiinkaan pääse. Jos sattuu säärintama tulemaan vastaan, on helposti auttamattomasti
pulassa ja laskupaikkaa keskellä merta ei ole. Takaisin ei voi kääntyä jos ja kun bensa ei siihen riitä.
Ainakaan Starilla me ei kyllä lähdettäisi ylittämään valtamerta. Ei toki kyllä mopo-Cessnallakaan. Tuplamoottori-Diamond DA-42:lla olisi jo eri juttu, sillä voisi
harkita. Mutta ei sinänsä, ei minulla ole mitään sitä vastaan että joku venyttää rajaa ja menee sinne minne muut eivät uskalla mennä.
Jos heitä ei olisi, meillä ei olisi esim. lentokoneita nykypäivänä ensinkään.

Off-topiccia: Kaikkeen sitä muuten törmää yllättävissä paikoissa. Yhden työkaverin kaveri on töissä Evektorilla.

jkph

Onhan tuo suoritus, nostaisin hattua jos semmoinen päässä sattuisi olemaan  :thumbsup:  Mutta onhan tuota lätäkköä kaikenlaisilla lentävillä rimpuloilla ylitetty, takavuosina taisi useampikin cessna-piperi tulla vastaavaa reittiä uudelta mantereelta Suomeen, ja aikana ennen GPS:ää!?!  :o Joitakin taidettiin lentää takaisinkin.. Tuli sieltä eräs Christen Eaglekin lentämällä..

Lindbergin aikana ei IFR:stä taidettu edes tietää, ei ollut sääsatellitteja eikä HF-radioita, ei tutkaa ei mitään..
Tieto lisää tuskaa. Onneksi on Buranaa.

Karoliina

Just, varmasti, joo, rimpuloilla on ajeltu maailman sivu ja hienoa on että se on onnistunut ja hattua nostan kaikille rohkeille jotka rikkovat rajoja ja joilla kyse ei ole
vaan hullunrohkeudesta ja Darwin-awardien keräämisestä.


Nils Rostedt

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - joulukuu 09, 2005, 19:53:31
Yksi suuri ongelma tuon meren päällä lentämisessä ei-IFR-koneella, etenkin hitaahkolla ultralla,
noin pitkälti on että sääennustaminen niin pitkältä matkalta on vähintäänkin vaikeaa ja tarkka ennustaminen varsin mahdotonta,
eikä siinä ole takaisin kääntyminen eikä välttämättä toppiinkaan pääse. Jos sattuu säärintama tulemaan vastaan, on helposti auttamattomasti
pulassa ja laskupaikkaa keskellä merta ei ole. Takaisin ei voi kääntyä jos ja kun bensa ei siihen riitä.
Ainakaan Starilla me ei kyllä lähdettäisi ylittämään valtamerta. Ei toki kyllä mopo-Cessnallakaan. Tuplamoottori-Diamond DA-42:lla olisi jo eri juttu, sillä voisi
harkita. Mutta ei sinänsä, ei minulla ole mitään sitä vastaan että joku venyttää rajaa ja menee sinne minne muut eivät uskalla mennä.
Jos heitä ei olisi, meillä ei olisi esim. lentokoneita nykypäivänä ensinkään.


Joo en minäkään välttämättä suosittele noin vaan että tehdään perässä sama temppu, ultralla.

Toisaalta kyllä joka vuosi voi lukea kv. ilmailulehdissä harrastelentäjistä jotka ovat tuon Islanti-Grönlanti matkan tehneet. Tosin kylläkin tyyppihyväksytyllä koneella.

Varustelu ja valmistelu on A ja O jos meinaa onnistua. Esim. lisätankit sekä HF-SSB-radio, jolla voi hankkia viimeisimmät säätiedot point-of-no-return-pisteen kohdalla, ovat yleensä mukana varustuksessa.

Siirtolentojahan tehdään yksimoottorikoneilla Atlantin yli runsaasti, mutta ne ohjaajat ovat kyllä keskimäärin huomattavan kokeneita ja osaavat hommansa. Lähes aina. Viime vuoden aikana oli juttua Cirrus SR22:sta joka teki tyhjin tankein hätälaskun Shannonin lentoasemalle länsi-Irlannissa. Viikon päästä sama ohjaaja toi jo seuraavan koneen samaa reiittiä pitkin... kovia lentäjiä.


Tapani Kokkonen

Englannin poijjaat lensivät traikilla koko pallon ympäri tässä takavuosina. Siitä on olemassa telkkariohjelma ja kirja. En nyt netistä löytänyt muuta materiaalia aiheesta kuin kirjan mainoksen kirjakaupasta.
Global Flyer - Arround the world in 80 days. suurinpiirtein oli projektin nimi. Joku jenkkipelle oli sittemmin varastanut nimen omaan projektiinsa.

Tapani

Toma

Tuon uroteon taisi tehdä herra nimeltään Brian Milton hänen sivut löytyy täältä
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod