starttiakku

Aloittaja Simo Piiroinen, huhtikuu 14, 2004, 21:59:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Simo Piiroinen

Varmaan moni on tuskaillut UL:n akun kanssa. Akuthan painavat tyypillisesti 5...6 kg. Löysin akun, jota
käytetään ralliautoissa ( 2000 cc ) ja joka painaa vain 2.5 kg.  Akku on Vartan valmistetta n:o 508 012 008
YTX9-BS, 12V 8Ah ja käyttökokemusten mukaan sillä käynnistyy mikä tahansa Rotax tai Volkkari jos
startti vain on kunnossa. Ainoa vika on se, että akkua EI SAA PÄÄSTÄÄ TYHJÄKSI. Se tärveltyy siitä
välittömästi. Akku ei itsepurkaudu 6 kk aikana merkittävästii, pitää vain huolehtia, että tunarit eivät
jätä koneesta mitään virtaa kuluttavaa päälle. Suosittelen päävirtakytkimen asentamista. Akku maksaa
n. 2 x normaali moottoripyörän tai auton akku, mutta sijoitus kannattaa. Moni ultra muuttuu moisen akun
kanssa heittokäynnisteisestä sähkökäynnisteiseksi tai 1-paikkaisesta 2-paikkaiseksi.  
Simo Piiroinen

Aki Suokas

Päävirtakytkin on muutenkin (lähes) pakollinen.
Saa kyllä olla melkoinen Ruuneberi, jos pystyy perustelemaan sellaisen sähköjärjestelmän turvallisuuden, jossa ei ole päävirtakytkintä. Ainakaan minä en ole katsastaessa hyväksynyt järjestelmää jossa ei olisi päävirtakytkintä.


"
Suomalaisten ultrakevyiden lentokoneiden tarkastuskäsikirja, 12.6.2003:

1361* Kun koneessa on sytytysjärjestelmän lisäksi muita sähkölaitteita, on niille oltava pääkytkin, jolla ne voidaan erottaa pääverkosta ja joka on käytettävissä ohjaajan paikalta ja varustettu kilvellä.
"

Mikä juju tuossa ei saa päästää tyhjäksi jutussa on, tuo akkuhan on melko normaali huoltovapaa moottoripyöräakku (Vartan luetteloissa siis)?
[http://www.mdsbattery.co.uk/shop/productprofile.asp?ProductGroupID=976]

Aki Suokas
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Simo Piiroinen

Olen tehnyt kuormitustestauksia hyvin monillle erilaisille akkutyypeille ja mainitsemani Varta on minun
mittausteni mukaan ollut ylivoimainen starttivirta/paino-suhteeltaan. Se ei sinänsä ole "melko normaali",
koska se maksaa selvästi enemmän kuin muut vastaavan kokoiset akut, joten tyypillinen akun ostaja
jättää sen yleensä hyllyyn ja ostaa halvemman. Olen myös mittauksissani tärvellyt akkuja tarkoituksella
purkamalla niitä aivan tyhjäksi, ja yleensä akun on saanut herätettyä joten kuten henkiin lataamalla, mutta
ko. Varta ei herännyt vaan muuttui pelkäksi jätteeksi.  

Simo Piiroinen
Simo Piiroinen

Aki Suokas

Erinomaista!

Miten suuren max starttivirran olet ko akussa mitannut?
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Simo Piiroinen

LainaaErinomaista!

Miten suuren max starttivirran olet ko akussa mitannut?
Mittaukset tehtiin toistamalla 5 sekunnin mittaisia kuormituksia 1.2 kW:n kuormalla 60 sekunnin välein.
Mittaukset lopetettiin, kun akun napajännite ensimmäistä kertaa kuormitettuna putosi alle 10.8 voltin.
Moisella Vartalla pystyi tekemään em 5 sekunnin "starttauksia" yleensä 7...9 kertaa ja akku saatiin
elpymään täysin lataamalla sitä yön yli 14.5 V jännitteellä 0.8 A virtarajoituksella. Kuormana käytettiin
invertteriä, jonka perään oli kytketty auton sisätilalämmitin ja invertterille menevä virta mitattiin 600A:n
shunttivastuksella. Virtaa kulki n. 130 A. Invertteriä käytettiin siksi, että se edes jossakin määrin vastaa
startin sangen iduktiivisluonteista kuormaa. Innostuin myös kokeilemaan asiaa käytännössä ja
volkkarin 1600 cc turbodieselmoottori käynnistyi akulla ( ainakin lämpimänä, kylmää moottoria en kokeillut ).
Käytännön kokemusta ilmailukäytössä on Rotax 582:n kanssa ( muistaakseni 0.65 kW:n startti ) ja
moottori pyörii startatessa sangen iloisesti. Akku painaa niin vähän, että sen voi sijoittaa hyvin lähelle
starttimoottoria ilman että tulee suurempia painopisteen muuttumisongelmia. Lyhyet starttikaapelit
myös painavat hyvin vähän. Arvioni mukaan kojootti keveni ainakin 3 kg. em asennuksella.

Simo Piiroinen  
Simo Piiroinen

Simo Piiroinen

Lainaa
LainaaErinomaista!

Miten suuren max starttivirran olet ko akussa mitannut?
Mittaukset tehtiin toistamalla 5 sekunnin mittaisia kuormituksia 1.2 kW:n kuormalla 60 sekunnin välein.
Mittaukset lopetettiin, kun akun napajännite ensimmäistä kertaa kuormitettuna putosi alle 10.8 voltin.
Moisella Vartalla pystyi tekemään em 5 sekunnin "starttauksia" yleensä 7...9 kertaa ja akku saatiin
elpymään täysin lataamalla sitä yön yli 14.5 V jännitteellä 0.8 A virtarajoituksella. Kuormana käytettiin
invertteriä, jonka perään oli kytketty auton sisätilalämmitin ja invertterille menevä virta mitattiin 600A:n
shunttivastuksella. Virtaa kulki n. 130 A. Invertteriä käytettiin siksi, että se edes jossakin määrin vastaa
startin sangen iduktiivisluonteista kuormaa. Innostuin myös kokeilemaan asiaa käytännössä ja
volkkarin 1600 cc turbodieselmoottori käynnistyi akulla ( ainakin lämpimänä, kylmää moottoria en kokeillut ).
Käytännön kokemusta ilmailukäytössä on Rotax 582:n kanssa ( muistaakseni 0.65 kW:n startti ) ja
moottori pyörii startatessa sangen iloisesti. Akku painaa niin vähän, että sen voi sijoittaa hyvin lähelle
starttimoottoria ilman että tulee suurempia painopisteen muuttumisongelmia. Lyhyet starttikaapelit
myös painavat hyvin vähän. Arvioni mukaan kojootti keveni ainakin 3 kg. em asennuksella.

Simo Piiroinen
Sattui tässä akkujen kanssa hauska tapaus. Olin Auton ja peräkärryn kanssa
Ruotsin korvessa ( Ytterhögdal ) ja auton akku tyhjeni täysin 4 vrk:n aikana
( johtuu siitä, että nykyautojen elektroniikka on niin fiksua, että se tunnistaa
vikaantuneet polttimot yms). ( Älkää jättäkö perävaunun pistoketta kiinni
autoon kuten minä tein ).  Edes ovien lukituksen kaukosäädin ei toiminut
( tulipahan todettua, että ovet saa auki myös avaimella ). Ihmettelin, mitä
voin tehdä tyhjällä leirintäalueella. Onneksi yksi pyykkinaru oli tehty 4 mm2
piuhasta ja leikkasin siitä pari n. 20 cm pätkää ja kokeilin epätoivoista
yritystä. Irroitin mönkijän akun ( 12 A h ) ja kytkin sen tukevasti auton akun
napoihin. Jeepin 3.7-litrainen 6-kone lähti käyntiin noin vain. Luulen, että
joku Lycoming tai Continental ei vastustele startatessa sen enempää kuin
nykyaikainen Chryslerin 3.7-auton moottori. Että akkujen laadussa on eroa.
Olin vaihtanut mönkijän hung-hang-akun mustaan Vartan MP-akkuun ihan
vain sitä varten, ettei tule starttiongelmia. Kyllä kannatti.
Simo Piiroinen    
Simo Piiroinen

masal

Starttimoottoreissakin on eroja. Tällainen nykyaikainen välitetty (vaihteellinen) starttimoottori pyörittää pienelläkin akulla aika mukavasti verrattuna vanhoihin (tai uusiin) suoravetoisiin startteihin. Lisäksi uudet startit ovat monesti jopa kevyempiä kuin vanhat umpirautaiset...
Markku Salminen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod