Lento-ominaisuudet peltikone / komposiittirakenne ??

Aloittaja inkavuori, helmikuu 09, 2008, 21:00:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: pimattil - helmikuu 15, 2008, 10:50:39
Polttoainetta parin tunnin lennolle + ~1h reservi.

Nuo ultrat lentävät kuulemma hajuilla, eli säännöt eivät (sitten viimetietämyksen)
vaadi niiltä sitä 45 minuutin reserviä, mitä oikeilta koneilta kylläkin.

Muutoin olen kyllä samoilla linjoilla, että jossain "kusetetaan" joko omaa
pollaa tms...

Armin Züger

Lainaus käyttäjältä: pimattil - helmikuu 15, 2008, 10:50:39
Pystyisikö joku osoittamaan, että matkalentäminen on sääntöjen mukaan ultralla mahdollista ja
järkevää?.Esimerkkejä hienoista lennoista on vaikka kuinka, mutta lennetäänkö ne sääntöjen puitteissa vai rikotaanko sääntöjä tietoisesti(/tietämättään)

Oma matikkani matkalennon osalta olisi jotain tälläistä:

Polttoainetta parin tunnin lennolle + ~1h reservi.
Kaksi aikuista á 80 kg.
Matkatavarana: nestettä, ruokaa, vaihtovaatteet ja teltta+makuupussit tai jokin muu tapa yöpyä (American Express platinium card, á 10 g, ei paljon korpikentällä lohduta).

Tämäkin perustuu vielä siihen olettamaan, että parin tunnin lennon (matkanopeudella 150 km/h) päässä olisi kenttä, jossa saa tankattua tai johon yleensäkin haluaa mennä. Eli tämä ei suinkaan olisi mikään ideaali tilanne matkalennolle lähdettäessä vaan jonkinlainen "minimi". Jos jonkun ajatus matkalennosta on OPS M1-1 määritelmän täyttäminen, ei matkan tekeminen lentämällä niin...

Esimerkki-laskelmat
Ikarus C-42, perusmassa esim. 278 kg (riippuu aina koneesta)
Max sallittu = 450 kg (ilman pelastusvarjoa)
Bensa max. 47 lt (34 kg), noin 3 tuntia toimi)

Tapaus a)  PIC+Matkustaja = 75+55 = 130 kg
47 lt bensa (34 kg, tankki täynnä, noin 3+ tuntia toimi)

278+130+34 = 442 kg. Jäisi 8 kg matkatavaralle (tai bensa+ tavara = 42 kg).

Tapaus b) (sinun tapauksesi)
278+160+12 = 450 kg.  12 kg on noin 17 lt bensa = yhden tunnin lento. Ja luottokortti.

Paljon riippuu koneen perusmassasta, henkillöiden painosta, ja paljonko matkatavaraa painaa
Toisille ok, jarkevä ja sääntöjen mukaan, toisille taas ei ollenkaan. Yleinen vastaus ei ole olemassa.

// Armin

cumulus

Lainaus käyttäjältä: Armin Züger - helmikuu 15, 2008, 21:50:06Tapaus a)  PIC+Matkustaja = 75+55 = 130 kg
47 lt bensa (34 kg, tankki täynnä, noin 3+ tuntia toimi)

Eli homma toimii sääntöjen rajoissa vain silloin, kun koneen lisäksi myös pilotti ja matkustaja ovat ultra-keveitä..

(Pilotit jotka eivät ole ultra-keveitä, tulee käyttää kevyempää bensaa.  ::) )

inkavuori

Lainaus käyttäjältä: cumulus - helmikuu 16, 2008, 13:51:35
Lainaus käyttäjältä: Armin Züger - helmikuu 15, 2008, 21:50:06Tapaus a)  PIC+Matkustaja = 75+55 = 130 kg
47 lt bensa (34 kg, tankki täynnä, noin 3+ tuntia toimi)

Eli homma toimii sääntöjen rajoissa vain silloin, kun koneen lisäksi myös pilotti ja matkustaja ovat ultra-keveitä..

(Pilotit jotka eivät ole ultra-keveitä, tulee käyttää kevyempää bensaa.  ::) )

Eli ei tämä normaaleille ihmisille onnistu millään. Helpompihan olisi muuttaa noita säädöksiä, koska koneita
on myös sellaisia, joihin voi niiden rajoissa ottaa matkustajan ja riittävän määrän polttoainetta
Vai onko tässä normistossa käytetty jotakin Eurostandardia. Ameriikan malli vois olla parempi.
Eli tuo motow olisi vain yksinkertaisesti suurempi. Mitä muutoksia se toisi tullessaan niin varmasti
jotka haluaisivat ajella kuorman kanssa niin suorittaisivat jotakin lisäoppia jne. Olisiko ne ylimääräisiä ajotunteja
tiiliskivien kanssa vai mitä sitä en osaa sanoa  :thumbsup:
Olisiko se lentopensiiniä  :lol:

Ansis

Ei määräyksistä enää kannata itkeä, ne on kohtuullisen hyvät nykyisellään. Kannattaa sen sijaan ostaa määräysten mukaisia lentolaitteita ja lentää niitä punnitustodistuksen mukaisilla max. massoilla. Valinnanvaraa nimittäin piisaa.

Aiemmin mainittu EV-97 lause kannattaa lukea ajatuksen kanssa....
575 kg VLA versio eroaa mm. peltiensä osalta 472,5 kg versiosta...

Kannattaa muistaa kuitenkin; http://youtube.com/watch?v=I4U4_BMOPIQ
My mind is willing, but purse is weak.

Armin Züger

Lainaus käyttäjältä: inkavuori - helmikuu 16, 2008, 15:33:04
Eli ei tämä normaaleille ihmisille onnistu millään.

yritin sanoa että ei kannattaa yleistää...
riippuu myös koneen perusmassasta.

Löysin esimerkin ('oikea' kone rekisteristä), jolla perusmassa 257 kg.
Siinä tapauksessa:
257+160 = 417. Jää bensalle ja matkatavaralle 33 kg (450-417=33)
Jos olisi pelastusvarjo, max sallittu massa olisi 472,5 (perusmassa ehkä 270):
270+160 +430. Näin tulisi bensalle ja matkatavaralle noin 42 kg (472,5-430=42,5). Eli 3 t bensaa + 8 kg tavaraa

Onnistuu myös 'normaaleille' (b)
// Armin

inkavuori

Lainaus käyttäjältä: inkavuori - tänään kello 15:33:04
Eli ei tämä normaaleille ihmisille onnistu millään.

Lainaus Armin Zuger
yritin sanoa että ei kannattaa yleistää...
riippuu myös koneen perusmassasta.

No mitkä ne niitä koneita sitten on ?
Jos ei kelepoo ne peltiputkireppulat niin minkäs tiet  :o

Armin Züger

#57
Lainaus käyttäjältä: inkavuori - helmikuu 16, 2008, 17:26:42
No mitkä ne niitä koneita sitten on ?
Jos ei kelepoo ne peltiputkireppulat niin minkäs tiet  :o
Ei paljon auttaisi jos annan sinulle jonkun tyyppin, koska yhteinen 'Ikaruksen perusmassa' ei ole olemassa.
Samassa konemallissa on eroja (lisämittareita, kevyet tai painavat radiot, pehmeät penkit, lisämaali, sähkölaipat tai mekaaniset laipat),
ja siksi myös koneen yksilön perusmassa (punnitustodisetuksesta) voi olla hyvin erilainen (vaikka koneen tyyppi on sama).
Jokaisella koneella on oma punnistustodistus, jossa lukee perusmassa.
Vähemmän luksusta = (usein) lisää kuormattavuutta :thumbsup:
// Armin

inkavuori

Lainattu Armin
Ei paljon auttaisi jos annan sinulle jonkun tyyppin, koska yhteinen 'Ikaruksen perusmassa' ei ole olemassa.
Samassa konemallissa on eroja (lisämittareita, kevyet tai painavat radiot, pehmeät penkit, lisämaali, sähkölaipat tai mekaaniset laipat),
ja siksi myös koneen yksilön perusmassa (punnitustodisetuksesta) voi olla hyvin erilainen (vaikka koneen tyyppi on sama).
Jokaisella koneella on oma punnistustodistus, jossa lukee perusmassa.
Vähemmän luksusta = (usein) lisää kuormattavuutta

Niinpä se tietysti on. Olen innolla katsellut noita Jabirun sivuja ja siellä näyttäisi olevan nuo itserakenneltavat
kitit aika mukavan painoisia ( kevyen ) taitavat jäädä alle 275 kg niillä varusteilla ja näkkyyhän niihin
saavan niitä lisälaitteita jotka myös ovat ultrakevyviä. Että pitännee ruveta harkitsemaan itserakennettavaa purtiloa.  *0*

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: inkavuori - helmikuu 16, 2008, 15:33:04
Lainaus käyttäjältä: cumulus - helmikuu 16, 2008, 13:51:35
Lainaus käyttäjältä: Armin Züger - helmikuu 15, 2008, 21:50:06Tapaus a)  PIC+Matkustaja = 75+55 = 130 kg
47 lt bensa (34 kg, tankki täynnä, noin 3+ tuntia toimi)

Eli homma toimii sääntöjen rajoissa vain silloin, kun koneen lisäksi myös pilotti ja matkustaja ovat ultra-keveitä..

(Pilotit jotka eivät ole ultra-keveitä, tulee käyttää kevyempää bensaa.  ::) )

Eli ei tämä normaaleille ihmisille onnistu millään. Helpompihan olisi muuttaa noita säädöksiä, koska koneita
on myös sellaisia, joihin voi niiden rajoissa ottaa matkustajan ja riittävän määrän polttoainetta
Vai onko tässä normistossa käytetty jotakin Eurostandardia. Ameriikan malli vois olla parempi.
Eli tuo motow olisi vain yksinkertaisesti suurempi. Mitä muutoksia se toisi tullessaan niin varmasti
jotka haluaisivat ajella kuorman kanssa niin suorittaisivat jotakin lisäoppia jne. Olisiko ne ylimääräisiä ajotunteja
tiiliskivien kanssa vai mitä sitä en osaa sanoa  :thumbsup:
Olisiko se lentopensiiniä  :lol:

EU määrittelee ultran rajat EASA:n perustamisopimuksen Liite II:ssa.

Asteroid

Heitetäänpä lisää vettä tähän myllyyn. Määräyksien mukainen kuormausrajoituskilpi on oltava Ultrissa joten valokuvaamaan ja tiedot tänne palstalle, näistähän pääsee vertailemaan kuormausta ja lentoaikoja. Tässä tapauksessa taloudellinen matkanopeus 70-75 MPH ja kulutus 15-16 l/h. Tankin koko kasvatetaan keväällä 2008 +20litraa eli yhteensä 57 litraa. Tietenkin kuormauskilven tiedot todellisen punnituksen arvoista. Jabiruakin kävin koelentämässä aikoinaan Ruotsin puolella. Painojen ja matkatavaroiden 0 kg osalta eivät vastanneet valmistajan ilmoitusta. Nythän Suomessa on Jabiruja rekisterissä joten näidenkin todelliset painot ja kuormauskilvet ovat ilmeisesti saatavilla.

Liitekuvana kuormauskilpi New Coyote Windcraft450.


Linkki aikoinaan lupaamiini lentovideoihin.
http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=1603.0#lastPost
Ehdotus muillekin käyttämäänsä tai omistamaansa konetta koskien, perusta rohkeasti oma aihe tietoineen ja kuvineen niin välittyy todellista tietoa erilaisista koneista ja ominaisuuksista.

Terveisin Pekka Keinonen

heharju

Raimo on seuraillut oikeita sivuja  B) Jabiruja on rakennettu ja rakennetaan sopiville massoille UL-sarjaan. Norjassa J170UL on 160 kg ja itse väsään parhaillaan samaa tyyppiä autotallissa. Muutama suomessa rakennettu Jabiru UL 450 täyttää myöskin punnituskriteerit. Starin punnitustod. näyttää 288 kg, mutta vaikea tuohon on päästä edes hiilikuituisella "sisaraluksella"... Corasta ja muutamista muista edes puhumattakaan.

- h -

pimattil

Lainaus käyttäjältä: inkavuori - helmikuu 16, 2008, 17:26:42
No mitkä ne niitä koneita sitten on ?

Lentokoneita.  *0*

Kuten mainitsit jo, niin rakentamalla saa ja jos ei rakenna välttämättä ultraa, niin voi myös tietyin rajoituksin laittaa MTOW:t suuremmaksi kuin ultran säännöt sallivat. Toisaalta jos on valmis lentämään lentokoneita, niin ei välttämättä ole mitään syytä rakentaa ultran kokoista lentokonetta. Vaihtoehtoja on lukuisia jos tälle tielle lähtee.
- Pirkka -

inkavuori

Lainaus käyttäjältä: pimattil - helmikuu 17, 2008, 22:39:19
Lainaus käyttäjältä: inkavuori - helmikuu 16, 2008, 17:26:42
No mitkä ne niitä koneita sitten on ?

Lentokoneita.  *0*

Kuten mainitsit jo, niin rakentamalla saa ja jos ei rakenna välttämättä ultraa, niin voi myös tietyin rajoituksin laittaa MTOW:t suuremmaksi kuin ultran säännöt sallivat. Toisaalta jos on valmis lentämään lentokoneita, niin ei välttämättä ole mitään syytä rakentaa ultran kokoista lentokonetta. Vaihtoehtoja on lukuisia jos tälle tielle lähtee.

Niinpä niin mutta vaatisi sen ppl litsenssin>> en meinannut nyt heti 11 ke sijoittaa ajokorttiin ppl  :embarassed:
Nyt suunnuntain kävin Lapinlahdella ja sain kyytijä sillä ikaroisoksella  :laugh:
Kyllä se ilmassa pysyi ja näki siinä vähän mualimoo ( niinkuin siin yhessä lotto mainoksessa sanottiin )  *0*
Eli voisi ajatella että se upl voisi riittää minulle, kun on tuota ikääkin jo sen verran  ::)
Ja eikun jatketaan  :thumbsup:

Ansis

Tervemenoa/tuloa Lapinlahden lintujen pariin *0* Sillä kentällä on moni oppinut uhmaamaan painovoimaa minunkin lisäkseni.

Kannattaa vielä harkita vanhoja kangaspuita, kaivelin tuossa vanhan tältäkin foorumilta löytyvän linkin, jossa kasaridisainilla lennellään hallitusti mutkille;
http://jfs.no/film/aerobatics_lnsni_128kbs.wmv

Jossain aiemmassa postauksessani oli lisääkin infoa tuosta päreestä... 532 kalvokaasareilla jne...
My mind is willing, but purse is weak.

Ansis

!! OFFTOPIC VAROITUS !!

Lisää kangaspuita, joita myytiin ultrina 80-luvulla:


http://www.youtube.com/watch?v=9pjp8wHqWt8



http://www.youtube.com/watch?v=Or4HSoWnPXc


Kaivelkaas nyt vastaavia pelti- ja kompostikoneista kuvattuna :thumbsup:
My mind is willing, but purse is weak.

Ansis

Tässä kompostiultra parhaasta päästä, vahinko, ettei suomessa sen päälle ymmärretä. Aika rauhallisesti etenee, ei vatsa mene sekaisin tasamaan tallaajaltakaan.


http://www.youtube.com/watch?v=_SehPSnpfZ8
My mind is willing, but purse is weak.

Samulijp

Lainaus käyttäjältä: Ansis - helmikuu 19, 2008, 10:30:37
Tässä kompostiultra parhaasta päästä, vahinko, ettei suomessa sen päälle ymmärretä. Aika rauhallisesti etenee, ei vatsa mene sekaisin tasamaan tallaajaltakaan.

Itseasiassa ensimmäinen MCR ULC tulee malmille parin kuukauden päästä. Tyhjäpaino 230kg ja varusteltuna 250kg  *0*

Jahka saan uudet nettisivut tässä auki niin saadaan enemmän tietoa jakoon.

kate

Lainaus käyttäjältä: Ansis - helmikuu 19, 2008, 10:30:37
Tässä kompostiultra parhaasta päästä, vahinko, ettei suomessa sen päälle ymmärretä. Aika rauhallisesti etenee, ei vatsa mene sekaisin tasamaan tallaajaltakaan.


Varmasti moni ymmärtäisi mutta tuo ei muistaakseni ollut mikään kovin edullinen kone. Eli
useimmille se on jäänyt päiväunien asteelle.

Kevyen ja suorituskykyisenhän saa tehdyksi mutta ei välttämättä halvalla.

Kevyen , heiveröisen ja heikkosuorituskykyisen saa tehdyksi halvalla.

Tai vähän raskaamman, vahvemman ja kohtuusuorituskykyisenkin kohtuuhinnalla.

Lentokoneen teko on aina kompromiseeja.

Kate

kate

Lainaus käyttäjältä: inkavuori - helmikuu 18, 2008, 17:12:40

Niinpä niin mutta vaatisi sen ppl litsenssin>> en meinannut nyt heti 11 ke sijoittaa ajokorttiin ppl  :embarassed:
Nyt suunnuntain kävin Lapinlahdella ja sain kyytijä sillä ikaroisoksella  :laugh:
Kyllä se ilmassa pysyi ja näki siinä vähän mualimoo ( niinkuin siin yhessä lotto mainoksessa sanottiin )  *0*
Eli voisi ajatella että se upl voisi riittää minulle, kun on tuota ikääkin jo sen verran  ::)
Ja eikun jatketaan  :thumbsup:


Ei se PPL kerhokoulutuksenakaan taida ihan 11 tuhatta maksaa. Joskus verrattiin hintoja, niin itse lentotunnin osalta
PPL ei montaa kymppiä enempäämaksanut kuin UPL. Molemmissa otettiin tunnetusti hyväksi koettu
ja edullinen kerho eli MILK ja MIK.

PPL:ää varten joutuu lentmään 45 tuntia koululentoja, ultrassa 25 . Tosin lentämistähän ne koululennotkin
ovat eikä se oppi ojaan kaada.

Kate

inkavuori

Lainaus käyttäjältä: kate - helmikuu 20, 2008, 15:44:38
Lainaus käyttäjältä: inkavuori - helmikuu 18, 2008, 17:12:40

Niinpä niin mutta vaatisi sen ppl litsenssin>> en meinannut nyt heti 11 ke sijoittaa ajokorttiin ppl  :embarassed:
Nyt suunnuntain kävin Lapinlahdella ja sain kyytijä sillä ikaroisoksella  :laugh:
Kyllä se ilmassa pysyi ja näki siinä vähän mualimoo ( niinkuin siin yhessä lotto mainoksessa sanottiin )  *0*
Eli voisi ajatella että se upl voisi riittää minulle, kun on tuota ikääkin jo sen verran  ::)
Ja eikun jatketaan  :thumbsup:


Ei se PPL kerhokoulutuksenakaan taida ihan 11 tuhatta maksaa. Joskus verrattiin hintoja, niin itse lentotunnin osalta
PPL ei montaa kymppiä enempäämaksanut kuin UPL. Molemmissa otettiin tunnetusti hyväksi koettu
ja edullinen kerho eli MILK ja MIK.

PPL:ää varten joutuu lentmään 45 tuntia koululentoja, ultrassa 25 . Tosin lentämistähän ne koululennotkin
ovat eikä se oppi ojaan kaada.

Kate

Tarjouksia otetaan vastaan jos edullinen voin tulla vaikka sinne !   (!)

Karoliina

Lainaus käyttäjältä: inkavuori - helmikuu 20, 2008, 22:26:23
Lainaus käyttäjältä: kate - helmikuu 20, 2008, 15:44:38

Ei se PPL kerhokoulutuksenakaan taida ihan 11 tuhatta maksaa. Joskus verrattiin hintoja, niin itse lentotunnin osalta
PPL ei montaa kymppiä enempäämaksanut kuin UPL. Molemmissa otettiin tunnetusti hyväksi koettu
ja edullinen kerho eli MILK ja MIK.

PPL:ää varten joutuu lentmään 45 tuntia koululentoja, ultrassa 25 . Tosin lentämistähän ne koululennotkin
ovat eikä se oppi ojaan kaada.


Tarjouksia otetaan vastaan jos edullinen voin tulla vaikka sinne !   (!)

En nyt tarjousta voi antaa mutta PPL-lentojen koneenvuokra MIK:illa Cessna 152:della on 45*108 Euroa eli 4860.
Tähän Teoriaosuus ja lennonopettajan kulut niin muistaakseni PPL-kurssissa ollaan hintahaarukassa 7000..8000 Euroa.
Joku tarkemmin tietävä voinee täsmentää. Vastaavasti ultrakurssi MILK:illä maksaa 3900 Euroa.

linkit MIK http://www.mik.fi/lentaminen/kurssille/
MILK http://www.milk-ilmailukerho.net/koulutus.html

Kate

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod