Kyykkypyörän moottori

Aloittaja Simo Piiroinen, huhtikuu 14, 2004, 19:51:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Simo Piiroinen

Nykyiset 600-kuutioiset kyykkypyörät painavat alle 170 kg. Moottori vaihdelaatikkoineen painaa alle 50 kg.
Vaihdelaatikon voisi varmaan "sahata" irti ja korvata alumiinilevyllä ( alumiinin koneistus ei nykyisin maksa
juuri mitään ). Moottoreiden tehot ovat 120 hp:n luokkaa, joten niistä saisi sangen kivuttomasti n. 60 hp
8000 rpm. 40...50 hp:n jatkuva teho on lekkeripeliä em. moottoreille. Uuden pyörän saa VEROINEEN n.
14 000 eur., joten hyvän kolarimoottorin hinta lienee alle 1000 eur. Käyntikuntoinen moottori painaisi ehkä
30 kg + alennusvaihde. 1/3-jaolla potkuri pyörisi 2667 rpm. Käytännössä täysin tärinätön moottori ja
käynnistyy hyvin pienellä ( 4...6 Ah ) akulla. Miksi kukaan ei ole kokeillut? Itse olen ajanut moottoripyörillä
yli 100 000 km ja kertaakaan ei ole moottori sammunut muun kuin tumpeloimisen vuoksi. Onko kellä
kokemusta tai edes kiinnostusta? Jo tehot eivät jollekin riitä, niin 1000-kuutioisiin pätee mellkein samat
asiat kuin 600-kuutioisiin. Kerrotaan vain kaikki em. 1.7:llä paitsi paino ehkä 1.4:llä.  
Simo Piiroinen

Ansis

Tervehdys, Simo ja tervetuloa foorumille.

Hitto kun ranskan puhevika taipuisi niin sieltä löytyisi vaikka millaisia viritelmiä moottoripuoleltakin. Suomessa on tarpeetonta kehittää uutta ruutia kun ei täällä oikein kukaan tunnu kiinnostuneen muusta kuin diiselicessnasta. Ja lujuuslaskelmista vaikka simulaatiolla ei tee mitään jos powertrain painaa alle 50kg. Jos kiinnostaa niin kannattaa googlettaa ranskaksi ulm moteur ja katsoa mitä löytyy...
Vaikka Ranska on maailman byrokraattisempia maita niin kevytilmailu siellä on suht vapaata.
My mind is willing, but purse is weak.

masal

Ainakin 600 CBR:n nelisylinteristä ja Viragon 1200cc 2sylinteristä V-moottoria on asenneltu ultriin hyvällä menestyksellä. Noissa on ollut vaihdelaatikko mukana ja sopiva vaihde valitsemalla on saatu potkurille sopivat kierrokset ilman muuta alennusvaihdetta. Nämä ovat olleet tuolla ameriikanmaalla. Tuo V-moottori Viragosta ainakin näytti ihan kompaktilta hommalta.
Markku Salminen

Ansis

Kun kerran tuli moottoripyöristä juttua niin sopinee mukaan Teuvon(8v.) ainekirjoitus:



Olen Teukka 8v. ja meidän alakerrassa on moottoripyöräkerhon
talli. Siellä käy paljon motoristeja. Motoristit on kivaa
porukkaa. Siksi istunkin siellä tallilla aina kun äidin silmä
välttää. Motoristit kertovat jänniä juttuja. Olenkin jo
oppinut paljon moottoripyöristä ja motoristeista.

Moottoripyörässä pitää olla loivennettu keula. Topi-sedän
Harrikassa on jo tosi loiva keula. Kerhon sedät kun aina
sanoo, että Topin pitää joka aamu loiventaa, että se lähtee
käyntiin.

Moottoripyörässä pitää olla ääni. Kerhon sedät jaksavat aina
vertailla ja puhua äänistä. Meidän mummulan lähellä on varmaan
kanssa moottoripyöräkerho. Kun äiti sanoo, että se on
huolissaan meidän mummusta kun se kuulee ääniä joka yö. Ei
äidin pitäisi olla huolissaan. Motoristit on kivoja ihmisiä.

Motoristit maalaavat itse pyöränsä. Ainakin luulen niin koska
kaikilla kerholaisilla on eri väriset pyörät vaikka ne on
kaikki tuotu maahan harmaana.

Kerhon parasta jätkää sanotaan Kingiksi. Kingi uskaltaa ajaa
sisälläkin. Kuulin, kun kerhon sedät juttelivat, että viime
kesän rotkorallissa ne oli kuunnelleet mökin ulkopuolella kun
Kingi antoi Leenalle kyytiä aamuun saakka. Moottoripyörän
renkaan rikkoutuminen on vaarallista. Sinä yönä Kingiltä oli
kumi puhjennut ja Leena joutui käymään aamulla lääkärissä.

Kerhon sedät pitävät moottoripyöristään hyvää huolta. He
puhuvatkin koko ajan "hoidoista". Kingin Arielissa on kai
jäykkä perä. Joidenkin hoidoista en osaa sanoa, mutta kerhon
sedät puhuvat jatkuvasti hyvistä peristä. Leenankin kohdalla
ne sanoi niin vaikkei Leenalla olekaan moottoripyörää. Mutta
niin ne sedät välillä puhuu puskureistakin eikä
moottoripyörissä edes ole puskuria.

Motoristit pitävät luonnosta ja ympäristöstä hyvää huolta.
Eilen Topi-setä sanoi, että nyt ei voi polttaa ruohoa kun on
kulovaroitus. Kaikki sedät nauroivat ja joku sanoi
Topi-sedälle että kun on näin lämmin, sille ei voi edes antaa
ryyppyä tai kone tukehtuu. Sitten joku korjasi, ettei
Topi-setä käytä ryyppyä, kun sillä on ruiskunsa.

Äiti ei tykkää kun minä istun tallilla kerhon setien kanssa.
Näin pienelle ei kuulemma saisi puhua niin rivoista asioista.
Minä en ymmärrä mitä äiti tarkoittaa. Eikä siellä ole mistään
rivoista puhuttu paitsi kerran jostain jäähdytysrivoista mistä
minä en käsittänyt mitään.

Mutta sanoi äiti mitä hyvänsä, minusta tulee isona motoristi.
Minun moottoripyörässä on ääni, loiva keula ja hyvä perä. Minä
liityn isoon moottoripyöräkerhoon nimeltä kuusysi. Vaikka
luulen että se on jotenkin uskonnollinen kerho. Aina kun
kerhon sedät puhuu kuusysistä, ne puhuu myös
lähetyssaarnaajasta.

Teukka
My mind is willing, but purse is weak.

Simo Piiroinen

LainaaNoissa on ollut vaihdelaatikko mukana ja sopiva vaihde valitsemalla on saatu potkurille sopivat kierrokset ilman muuta alennusvaihdetta.
Hirvittää hieman ajatus MP:n laatikosta alennusvaihteena. Sieltähän löytyy myös vapaa-vaihde ja
joistakin lootista saattaa löytyä pari "välivapaatakin". En haluaisi yrittää potkia pykälää uudestaan
päälle ainakaan kesken nousun.

Simo Piiroinen
Simo Piiroinen

Kari Aspiola

Hyvä Simo!

  Hienoa, että joku (muukin) viitsii vaivata päätään uusilla moottori-ajatuksilla! Tosin täysin värinätöntä moottoria en ole nähnyt muuten kuin pysähtyneenä.  Olen kehitellyt vähän vastaavanlaisia aatoksia pienessä päässäni (nro 56) lentomoottoriksi, olen jopa hankkinut pari käytettyä rivinelikon sylinteriryhmää, sekä yhden kannen helpottamaan suunnittelu- ja mitoitustyötä (kawa 750 ja suiza 750 osia).
   Perusajatukseni on, käyttää mahdollisimman pitkälle olemassa olevia massatuotantomoottoreiden osia ja loput on sitten tehtävä/teetettävä itse. Kampikammion ehkä joutuu suosiolla tekemään kokonaan uusiksi. Saa samalla integroitua tarpeelliset kiinnityspisteet ym. kerralla kohdalleen. Toimivan moottorin halki sahaaminen kun ottaa henkisesti liian koville, kun on ikänsä yrittänyt pitää niitä ehjänä ja kunnossa.
   Voipi olla, että toimiva moottori on vielä muutaman kalenterin päässä tulevaisuudessa(?)  Mutta pysyypähän dementia loitolla muutaman vuoden pitempään.

terv: Kari Aspiola

Kari Aspiola

Niin!

 Tuosta värinästä vielä, että se on aikalailla riippuvainen siitä mihin/miten moottori on pultattu kiinni. Jos moottori on ankkuroitu teollisuushallin kivijalkaan kiinni, niin siitä saa helposti sen kuvan. Että onpas värinätön moottori. Jos sitten sama moottori pultataan kevyen koneen nokalle, niin vaikutelma saattaa olla ihan päinvastainen. Tärkeää on kuitenkin, että moottori tapaa itse omat värinänsä. Eikä niitä siirretä lähirakenteisiin.
  Asia selviää kokeilemalla.



Simo Piiroinen

Tuon värinäasian vuoksi nimenomaan ajattelin ( nykyaikaisen ) kyykkypyörän moottoria. Nehän kiertävät yli 15000 rpm, joten valmistajat ovat varmaan joutuneet paneutumaan
huolellisesti tasapainoitusasioihin. Lisäksi liikkuvat massat ovat niissä hyvin pieniä. Moottoriden sisuskaluissa on käytetty titaaniosia siellä, missä se on mahdollista, ja konehan on tyypillisesti
osa pyörän kantavaa rakennetta ( ei kumityynyjä vaan raakasti suoraan pulteilla kiinni ). Ehkä myös jokin superbike-luokan V2 voisi tulla kyseeseen. Itselläni on kokemusta Suzukin 996-
kuutioisesta nestejäähdytetystä V2:sta ja se käy kuin turbiini verrattuna esim. HD:hen, BMW:hen tai Guzziin ( kokemusta kaikista edellä mainituista ). Tuo em. suzuki mitattiin aikoinaan
dynamometrissä, ja siitä lähti tehoa 80 hp 5700 rpm ja 100 hp:n yli mentiin jo 6800 rpm kohdalla. Itse olen kyllä 4-sylinterisen kannalla pienempien liikkuvien massojen vuoksi.
Lentokoneessahan ei mitään alavääntöä tarvita, riittää että kone pysyy käynnissä myös pienemmillä kierroksilla eikä silloinkaan täristä kovin pahasti.

Simo Piiroinen
 
Simo Piiroinen

Kari Aspiola

Moottoripyörässä moottori/runko kokoonpano muodostaa suljetun kehikkorakenteen, joka pyritään suunnittelemaan sopivan jäykäksi kokonaisuudeksi. Jos asennetaan sama moottori (kevennettynä) lentsikan nokalle on tilanne ihan toinen. Moottorin ympärillä ei enää olekaan "jäykkää tukirakennetta" hukkaamassa tärinän aiheuttamaa energiaa.  Mutta tämäkin seikka selviää vasta kokeilemalla. Rakentamalla sellainen koekäyttäpukki, jossa moottori pääsee elämään suht vapaasti. Ja tietysti koekäytöt potkurin kanssa.

  Ei kun viilaamaan!    

masal

Tuo värinä / tärinä sinänsä ei varmaan estä moottorin käyttöä koneessa. Tärinän maailmanennätystä varmaan tavoittelee Moslerin 2-sylinterinen boxeri esim. MiniSytkyn nokalla ja 912 Rotax käynnistettäessä / sammutettaessa. Ikäväähän se on kun näkee kaiken kahtena, pultteja tippuu ja pukkeja ratkeilee... Näilläkin kumminkin lennetään ;)
Markku Salminen

Kari Aspiola

Olen nähnyt netissä valmiita lentovoimalaite paketteja ainakin BMW:n boxerista ja Moto Guzzin V2:sta rakennettuina. Näyttivät "tehdastekoisilta" konstruktioilta. Mutta luonnossa en ole kumpaakaan vielä tavannut.

 Tuo rivinelikon/vaihteiston kokeilu vois olla mielenkiintoinen juttu! Kun sopiva välityssuhde löytyy, niin voihan sen vaihteen varmistaa mekaanisesti päälle. Ja jos paketti tuntuu toimivan/kestävän, niin purkaa sitten vaihteistosta tarpeettoman tavaran pois, kuten muut vaihteet ja kytkimen. Niistä kertyy useampi kilo rautaa. Tai jos haluaa herkutella muutamalla eri vaihteella, niin jättää tarpeelliset palikat paikalleen.  Siitä sais sellasen "köyhänmiehen" säätöpotkurin koneeseen.

Kari

Kari Aspiola

Nuo 912 Rotaxin ylimääräiset tutinat eivät kuulu moottorin ominaisuuksiin, vaan ovat merkkinä jostain viasta. Käynnistyksen jälkeiseen voimakkaaseen tutinaan olen löytänyt ainakin yhden syyn.

   Jos kaasuttimien balanssisäätö ei ole kohdallaan (tyhjäkäynnillä/osateholla), niin on luonnollista että tasaista käyntiä on turha toivoakaan. Kun sitten moottori värähtää/yskäsee muutaman kerran. Siitä seuraa, että kaasareiden neulaventtiilit eivät pysty hoitamaan hommaansa vaan kaasuttimet tulvivat. Tulvimisesta taas seuraa se että moottori ei reagoi kaasuvipuun mitenkään ja tutina jatkuu vaikka kuinka kaun.

   Balanssisäätö näyttäis onnistuvan vain ja ainoastaan alipainemittareilla, Rotax Maintenance Manual:in ohjeen mukaan moottorin käydessä. Ne mekaaniset säätöohjeet voidaan unohtaa, jos halutaan tasaisesti käyvä moottori.  Osatehoalueen balanssi on vähän häilyvä käsite, koska tehonsäätö mekaniikka on toteutettu kahdella erillisellä vaijerilla, ne kun eivät pysy säädöissään hetkeäkään. Vastaava ongelma on ratkaistu esimerkiksi moottoripyörissä (rivi-nelosissa) jo 70-luvulla säädettävällä vivustolla. Sen säädöt pysyvät kohdallaan aika pitkään.

   Käynnitystä kylmänä/lämpimänä vois kokeilla vaikka näin; hana auki - sähköpumpulla ( noin 5 sek ) bensapinnat kohdalleen - sähköpumppu pois päältä - hana kiinni - käynnistys normaalisti - kun käynti tasoittuu - hana auki - normaali lämmityskäyttö jne....

   Jos moottori nyt yskäseekin muutaman kerran, niin kaasuttimet eivät silti pääse tulvimaan.

   Moottoria pysäytettäessä ilmenevä voimakas kalina saadaan pois jos vaihteistoon asennetaan ylikuormakytkin, sehän on jätetty sieltä pois "säästösyistä" (Euro/kg) ostovaiheessa?????

   Rotax 912 moottori on osoittautunut käytössä hämmästyttävän hyväksi moottoriksi, kunhan sitä vaan käytetään ja hoidetaan oikein!  Mulla ei ole vielä Rotax:in lippistä vaikka sanonkin näin!

Kari

Ansis

Kuinkas toimivaksi on osoittautunut ruiskurotaxi, oliko se 914?


Nimimerkillä kaasareihin kyllästynyt
My mind is willing, but purse is weak.

Kari Aspiola

Rotax:in 900-sarjan ruiskuversiosta en ole kuullut, enkä edes nähnyt ensimmäistäkään kuvaa.  Mielelläni sellaisen kyllä näkisin!

   Mutta Rotax:in V-6 ruiskusta olen nähnyt yhden kuvan, olisko ollu Flight-lehdessä joskus viime vuonna.  Se on kyllä liian iso mylly ultraan.

   Kyllä kaasarit kuuluvat jo museoon auttamattomasti. Huonoilla kaasuttimilla kun saa pilattua hyvänkin moottorin. Mutta en tarkoita sitä, etteikö ruiskussa olisi mitään ongelmia. Ruiskun ongelmat ovat vaan ihan erilaisia kuin kaasariversion.  Ja vianhaku prosessit muistuttavat enemmän nörttikikkailua kuin ruuvimeisselihommia.

kari

Aki Suokas

Rotax 914 on varustettu kahdella kaasuttimella.
Siinä on FADEC boxi mutta se säätää turboa.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Aki Suokas

Rotax 936, jota nykyään kutsutaan Bombardier V220 & V300T moottoriksi
on todella ihan eri kategorian moottori.

pari linkkiä tästä sivulta
<http://www.vaircraftengine.com/en/linksInterest.asp>
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Kari Aspiola

Saksasta sais kohtuuhintaan kolaripyöristä irrotettuja ehjiä koekäytettyjä moottoreita. Tuo rivinelikko vois olla paras aihio tähän tarkoitukseen. Niitä löytyy aina 250 cuutioisesta (Suzuki) 1400 cuutioiseen (Suzuki sekin) saakka.

Ite aattelin rakennella boxeri-kasin kahdesta aihiosta yhdistelemällä.

2 x 250 = 500 cc
2 x 400 = 800 cc
2 x 500 = 1000 cc

jne.....

Lisäksi ruiskuina mp-rivinelikoita on tehty jo 80-luvun alusta alkaen, Kawasakin GPZ tais olla eka(?)  

Simo Piiroinen

LainaaIte aattelin rakennella boxeri-kasin kahdesta aihiosta yhdistelemällä.
Mistä saat kampiakselin omatekoiseen boxerikasiin. Tietysti, jos kavennat kiertokankien alapäät puoleen alkuperäisestä, niin mahtuuhan
niitä kaksi rinnakkain :-)

Simo
 
Simo Piiroinen

Simo Piiroinen

Ai niin. Itselläni on tarkoitus hankkia uusi pyörä ensi kevääksi. Tommonen BMW 1200 GS, jossa on uusi bemarin bokseri tasapainotusakseleilla.
Ei kuulemma täristä yhtään ( saa nähdä ). Moottori on keventynyt aikaisemmista n. 3 kg ja tehoa on n. 100 hp ( siis katalysaattorilla ja
hirvittävän tehokkaalla äänenvaimennuksella ). Lisäksi siinä on 2 tulppaa per sylinteri. Vanhasta 1100-cc bokserista oli olemassa
lentokoneversio, joka painoi asennusvalmiina saman verran kuin 582 alennusvaihteineen. Esitteissä muuten luvataan moottorin toimivan
yli 6000 m korkeuksissa ( ilmeisesti niitä varten, jotka haluavat ylittää Himalajan tai Andit MP:llä ). Odotan mielenkiinnolla, tuleeko tästä
uudesta bokserista leko-versiota. Mahdollisista tärinäongelmista pääsen kertomaan vasta ensi kevään MP-kauden alettua.
 
Simo
 
Simo Piiroinen

Kari Aspiola

Kampiakselista ja vähän muustakin!

Kirjoitin tuon tekstin aika suurpiirteisesti.  Enkä ole tarkemnmin vielä mittaillut osien soipivuuksia, mutta boxeri-kasia (tai miksei V-8) ajattelin kasailla kahdesta moottorista näin:

- otetaan kahdesta moottorista sylinteriryhmät ja kaikki siitä ylöspäin sellaisenaan
- samoin kampikoneistot kokonaisuudessaan, jakopäiden käytöt sellaisenaan
- valmistetaan kampikammio koneistamalla jöötistä, integroimalla vaihteisto mukaan(?)

Nyt meillä on 8-syl. boxeri/Vee jossa on kaksi kamiakselia, jotka pyörivät erisuuntiin. Kampiakselit voi yhdistää hammaspyörillä toisiinsa ja toisesta k-akselista potkuriakseliin (alennusvaihde). V-8:ssa  vois säilyttää sylinteriryhmät alkuperäisessä toiminta-asennossa, esim Yamaha FZR 600 (45 astetta vinossa eteenpäin pyöräkäytössä).

Taitaa tulla painava voimalaite näin tehtynä!

Helpommin pääsis ehkä yhdellä rivinelikolla ja nestejäähdytyksellä, olis lämpöjen hallinta helpompaa.

Kun sitten mietitään paketin luotettavuutta, niin vertaillaampa vähän.

Tuollainen 600 cc rivinelikko kestää pyöräkäytössä yli 50 000 km ilman suurempia huolia, jopa yli 100 000 km. Jos keskinopeus olisi 50 km/h, niin  se tarkoittaisi käyttötunteina, että 50 000:50= 1000 tuntia  (100 000:50=2000 h)
Lentokäytössä moottorin peruskorjausjakso olisi vain 300 tuntia. Tosin käytön luonne on hyvin erilainen ja siksipä mainitsinkin tuon lämpöjen hallinnan tärkeäksi asiaksi.

Alennusvaihteen välitys vois olla sellanen, että moottoria vois kierrättää ihan sinne moottrin alkuperäiselle punaiselle saakka.   Esim  11 000rpm   potkuri esim 2800  rpm  välityssuhteella 3,93:1. Kuulostaa hurjalta, mutta muuten ei moottorin tehoja saa ulos kuin kunnioittamalla moottorin alkuperäisiä tehokäyriä.

Ruiskumoottoreissa on yleensä oma kierrosrajoitin, eli sitä ei saa missään olosuhteissa ylikierroksille. Eli ei ole vaaraa, että potkurista lähtis lavat maatakiertävälle radalle.

Lisäksi ruisku huomioi vallitsevan ilmanpaineen ja lämpötilan, eli se huolehtii koko ajan, että moottori saa oikeanlaista seosta pyttyyn.

Kari Aspiola

Tuosta linkistä löytyy tuore versio BMW:n  valmiista lentovoimalaitteesta!


                          www.takeoff-ul.de/

Ansis

Kaivelimpa tämänkin esiin, koska nyt olen ajautunut endurancetiimiin. Saattaisi olla tarjolla halvalla 24 tuntia/3500 km ajettuja kilokyykyn 170 heppaa takarenkaalta tarjoavia koneita? Mistäköhän syystä ;)
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Kawasaki ER6 voisi painon puolesta toimia.Kawa. Z 750 motti painna 72kg.
Suzuki GSF 1200 92kg.

Martti Mattila

Toinen juttu on moottorimelun jaksoluku.Subarun tai VWn. matalia kierroksia on
eriinlaista kuunnella, kuin vaikka 8000rpm.motskaria. Paino sama,varaosat halvempia.
Odotan ruohonleikkuri moottoritekniikkaan perustuvaa,halpaa.800h.n
mottia,vaikka Kiinasta.Toteutuuko koskaan.tuskin.

palmi

lahdessa rakenteilla BMW 1100 boxeri 98hp moottori ja take-offin valmistamalla alennus vaihteistolla.
taitaa kyllä olla enempi matkapyörän kuin kyykkypyörän moottori. 76kg kaikilla rojuilla ja nesteillä 7250r/min takeoff ja matkalento noin 5200r/min

Raaka


aimo.kakko

GSX-R:iä omistaneena useampiakin kappaleita, sanon kyllä on kyykky. Suzuki aloitti nimenomaan tuolla tuotesarjalla kyykkypyörien käsitteen. Vuonna 1985. Suzuki kopioi öljylauhdukseen perustuvan jäähdytyksen Mustang-P51 koneista. Konstruktio toimii edelleen hyvin.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod