EASA-perusasetuksen uudistus hyväksytty ministerineuvostossa

Aloittaja Nils Rostedt, tammikuu 31, 2008, 17:32:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nils Rostedt

Uutisia Brysselistä:

EU:n Ministerineuvosto hyväksyi eilen uudistetun EASA:n perusasetuksen, mukaanlukien muutokset jotka siihen tehtiin Euroopan Parlamentin toisessa käsittelyssä joulukuussa. Se tulee korvaamaan voimassa olevan asetuksen (1592/2002) .

Tässä lehdistötiedote:
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_Data/docs/pressdata/en/misc/98510.pdf 

Tässä uuden asetuksen teksti:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2007-0607+0+DOC+XML+V0//EN

EU:n lainsäädäntöprosessin mukaisesti ovat nyt sitten ministerineuvosto ja parlamentti saavuttaneet yhteisymmärryksen uudesta asetuksesta. Prosessiin kuuluu vielä  "Conciliation" ja "Final Adoption" nimiset vaiheet (mitä lienevätkään suomeksi).

Mielenkiintoista on tekstissä aivan viimeisenä oleva Komission huomautus, jossa EASAa pyydetään selvittämään Annex II e)-kohdassa määrätyn ultrakevytkoneiden suurimman lentomassan rajan nostamista 450 kilosta 600 kiloon. Aika mielenkiintoinen juttu. Mutta: ulkomaan järjestökollegoilta saamani pika-arvion perusteella tämä ei välttämättä tarkoita, että se toteutuisi kovin nopeasti. Puhumme luultavasti vuosista, jos silloinkaan. Joka tapauksessa mielenkiintoinen uusi käänne.

Toivottavasti Miuku & Co ehtisi jossakin vaiheessa kommentoimaan, mitä tämä neuvoston hyväksyntä tarkemmin tarkoittaa Suomen määräysten kannalta.



Markku Hiedanpää

#1
Asetuksen muutos näyttää etenevän ja Liite II tullee aikanaan voimaan seuraavassa muodossa:

LIITE II

4 artiklan 4 kohdassa tarkoitetut ilma-alukset

Edellä olevaa 4 artiklan 1, 2 ja 3 kohtaa ei sovelleta ilma-aluksiin, jotka kuuluvat yhteen tai useampaan seuraavista luokista:

   a) historiallinen ilma-alus, joka täyttää seuraavat vaatimukset:
   i) muu kuin vaativa ilma-alus, jonka
   – alkuperäinen tyyppisuunnittelu on tapahtunut ennen 1 päivää tammikuuta 1955 ja
   – valmistaminen on lopetettu ennen 1 päivää tammikuuta 1975;
tai 
   ii) ilma-alus, jolla on selkeä historiallinen merkitys, joka liittyy
   – osallistumiseen merkittävään historialliseen tapahtumaan; tai
   – huomattavaan vaiheeseen ilmailun kehityksessä; tai
   – merkittävään asemaan jäsenvaltion asevoimissa;

    b) ilma-alus, joka on erityisesti suunniteltu tai muutettu tutkimus-, kokeilu- tai tieteellisiin tarkoituksiin ja jota valmistetaan todennäköisesti hyvin rajoitettu määrä;
   c) ilma-alus, josta vähintään 51 prosenttia on rakentanut harrasterakentaja tai voittoa tavoittelematon harrasteyhdistys omiin tarkoituksiinsa ja ilman kaupallisia tavoitteita;
   d) ilma-alus, joka on ollut asevoimien käytössä, lukuun ottamatta ilma-aluksia, joiden tyyppisuunnitteluvaatimukset virasto on hyväksynyt;
   e) enintään kaksipaikkaiset lentokoneet, helikopterit ja moottoroidut laskuvarjot, joiden suurin sallittu lentoonlähtömassa on jäsenvaltioiden rekisterien mukaan enintään:
   i) 300 kilogrammaa yksipaikkaisten maalentokoneiden/-helikoptereiden osalta; tai
   ii) 450 kilogrammaa kaksipaikkaisten maalentokoneiden/-helikoptereiden osalta; tai
   iii) 330 kilogrammaa yksipaikkaisen amfibiolentokoneen/-helikopterin tai vesilentokoneen/-helikopterin osalta; tai
   iv) 495 kilogrammaa kaksipaikkaisen amfibiolentokoneen/-helikopterin tai vesilentokoneen/-helikopterin osalta edellyttäen, että toimiessaan sekä vesi- että maalentokoneena/-helikopterina se alittaa tarvittaessa molemmat suurinta sallittua lentoonlähtömassaa koskevat rajoitukset;
   v) 472,5 kilogrammaa kaksipaikkaisten maalentokoneiden osalta, joihin on asennettu koko lentokoneen kantava pelastusvarjo;
   vi) 315 kilogrammaa yksipaikkaisten maalentokoneiden osalta, joihin on asennettu koko lentokoneen kantava pelastusvarjo;
ja joiden sakkausnopeus tai pienin vakaa lentonopeus laskuasussa on lentokoneiden osalta enintään 35 solmua kalibroitua ilmanopeutta;
    f) yksi- ja kaksipaikkaiset autogirot, joiden suurin sallittu lentoonlähtömassa on enintään 560 kilogrammaa;
   g) liitimet, joiden rakenteellinen massa yksipaikkaisina on enintään 80 kilogrammaa tai kaksipaikkaisina alle 100 kilogrammaa, mukaan luettuina jaloilta lähtevät liitimet;
   h) jäljitelmät ilma-aluksista, jotka täyttävät a tai d kohdan perusteet ja joiden rakennesuunnittelu vastaa alkuperäistä ilma-alusta;
   i) miehittämättömät ilma-alukset, joiden toimintamassa on enintään 150 kilogrammaa;
   j) muut ilma-alukset, joiden rakenteellinen massa polttoaine mukaan luettuna on enintään 70 kilogrammaa.

Kannattaa seurata EU:n virallista lehteä (http://eur-lex.europa.eu/JOIndex.do?ihmlang=fi) koska Komission antama asetuksen muutos on voimassa vasta sen jälkeen kun ne on julkaistu siellä. Sitä 600 kg:n ELA:n kehittymistä seurataan suurella mielenkiinnolla  :thumbsup:


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod