Painoista (oli: Vs: R/T E ei kelpaa ulkomailla 5.3.2008 lähtien...)

Aloittaja Ansis, joulukuu 27, 2007, 15:58:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ansis

Mielestäni lentolaitteiden massantarkkailu varsinkin massaherkkien vermeitten osalta on vain hyvä asia, koska muuten niiden kehitys pysähtyy. Valmistajat on nykyisellään tyytyväisiä, huonomminkin suunniteltu ylipainoinen vehje käy hyvin kaupaksi ja tuottaa rahaa vähillä ponnisteluilla.

Koneitten omistajat on aina ihmetelleet tarkastettuja vaakojani punnituksissa, heidän omalla henkilövaakalla punniten kone on kuulemma painanut aina päätelineiden osalta korkeintaan 220 kg. Yleensä tasan. tämä tietysti johtuu siitä, että henkilövaaka on lopettanut näytön kasvattamisen 110 kg.n kohdalla...

Tästäkin syystä olen jättänyt punnituskelpuutukseni vanhaksi 1.6.2007 alkaen.

Hartsi ja alumiini on ilmeisesti vieläkin liian halpaa, elektroniikka ja tuningvarusteet ovat ilmeisesti ilmaisia niiden määrästä päätellen ultrissa ;)
My mind is willing, but purse is weak.

OH-U

Ansis puhuu asiaa!! Maahantuojilla/myyjillä ei taida olla minkäänlaista vastuuta kun myyvät 300kg "kaksipaikkaisia" ultria..tosin eipä taida uniaan menettää sekään joka punnitsee ja lyö vielä leiman paperiin.

Karoliina

Lainaus käyttäjältä: OH-U - joulukuu 28, 2007, 06:16:32
Ansis puhuu asiaa!! Maahantuojilla/myyjillä ei taida olla minkäänlaista vastuuta kun myyvät 300kg "kaksipaikkaisia" ultria..tosin eipä taida uniaan menettää sekään joka punnitsee ja lyö vielä leiman paperiin.

Turha syyttää yksin ultria, ne kun tuntuu olevan moottorikonemiehille hyvä syntipukki jotta omaan pesään
ei katse koskaan kapsahtaisi, koska tosiasiassa C152 on yksipaikkainen kone ja C172 kaksipaikkainen. USA:ssa
esim. 172:sta ei saanut edes vuokralle jos sillä aikoi lentää kolme, puhumattakaan kuinka monta olisi voinut
ottaa C172TDI-malliin jonka kuormattavuus on vielä pienempi. Kolme päällä lentämiseen tarvittiin joko Piper Archer
tai Cirrus SR20, C172 eri mallit eivät menneet speksiin C172RG:tä lukuunottamatta. Kuinkahan usein täällä lennellään
C172:lla enemmän kuin kaksi päällä ja täydet tankit? Entäpä lennot joissa C172TDI:ssä on sisällä _neljä_ ihmistä.
Ameriikassa ei olisi tullut kuuloonkaan koska siellä yksi kilogramma on yksi kilogramma eikä puoli kiloa.

kate

Lainaus käyttäjältä: Ansis - joulukuu 27, 2007, 15:58:38
Mielestäni lentolaitteiden massantarkkailu varsinkin massaherkkien vermeitten osalta on vain hyvä asia, koska muuten niiden kehitys pysähtyy. Valmistajat on nykyisellään tyytyväisiä, huonomminkin suunniteltu ylipainoinen vehje käy hyvin kaupaksi ja tuottaa rahaa vähillä ponnisteluilla.


Jos keskitytään yksisilmäisesti vain massaan onkin sitten ihan eri kysymys, mihin suuntaan kehitys lähtee etenemään.
Vanhat reilusti painoihin mahtuneet kaksitahtiultrat oilivat niin epäluotettavia että useimmat nykyultrailmailijat eivät
edes laskukierrokseen uskaltaisi lähteä. Nyt niitä sitten yritetään myydä pois muutamalla tonnilla jos joku
vaikka uskaltaisi ostaa mökkirantaan ....

Nelitahtiultrassa liiallinen painoon tuijottaminen taan on johtanut ihan liian heiveröisiin rakenteisiin joka
sitten on kostautunut luvattoman suurena määränä kalliita laskuvaurioita ja niden kustannuksia
me kaikki sitten maksamme vakuutusmaksuina.

Tässä on ihan turhaa edes näsäviisastella että itse on niin taitava että laskuvaurioita ei tule ja osaa
vaikka pimeässä silmät sidottuna huoltaa kaksitahtirotaxin niin että se toimii luotettavasti.
Kaikki ilmailijat kun eivät ole niitä suopermiehiä tai naisia ja ainakin jokainen meistä on joskus ollut
aloittelija eikä supertaidot ole tullee syntymälahjana.

Kyllä tässä tilanteessa enemmänklin olisi paikallaan säätää määräykset vastaamaan todellisuutta
eikä suinkaan yrittää väkisin pakottaa todellisuutta vastaamaan sitä kaksitahtiräpistimien
aikakautta kun nykyiset ultrien määräykset on tehty.

Lainaa

Hartsi ja alumiini on ilmeisesti vieläkin liian halpaa, elektroniikka ja tuningvarusteet ovat ilmeisesti ilmaisia niiden määrästä päätellen ultrissa ;)


Varsinkin ultrailmailun puolelle on ihmeellistä tämä asenne turvallisuutta lisäävää elektroniikkaa kohtaan.
Elektroniikka, kuten GPS ja EFIS voi pelastaa hengen tai ainakin säästää turhalta pakkolaskulta.
Toki karttoja pitää osata lukea mutta taas kerran, kukaan ei ole täydellinen. Kyllä
veneilypuolellakin opetetaan edeleen se perinteinen suunnistus kartan, kompassin, harpin ja astelevyn
kanssa mutta silti GPS:ien ja kännyköiden yleistyminen on kummasti vähentänyt meripelastustehtäviä.

Mielestäni on ihan sulaa tyhmyyttä jättää turvallisuustta lisäävä elektroniikka pois ja lentää
nipinnapin mitoitetulla polttoaineella  jotta noudatettaisiin painoja kirjaimellisesti mutta
samalla riskeerataan se oma henkikulta. Jos vaikka se oma suunnistustaito tai sään arviointi
vähän pettäisikin niin ei ole suunnistusapua tai reserviä ....


Kate

Ansis

Lainaus käyttäjältä: kate - joulukuu 30, 2007, 14:09:55

Nelitahtiultrassa liiallinen painoon tuijottaminen taan on johtanut ihan liian heiveröisiin rakenteisiin joka
sitten on kostautunut luvattoman suurena määränä kalliita laskuvaurioita ja niden kustannuksia
me kaikki sitten maksamme vakuutusmaksuina.

Kyllä tässä tilanteessa enemmänklin olisi paikallaan säätää määräykset vastaamaan todellisuutta
eikä suinkaan yrittää väkisin pakottaa todellisuutta vastaamaan sitä kaksitahtiräpistimien
aikakautta kun nykyiset ultrien määräykset on tehty.


Kyllä ne rakenteet oli hentoja kaksitahtiaikaankin, minäkin sain telineitä rikki...


Lainaus käyttäjältä: kate - joulukuu 30, 2007, 14:09:55
Varsinkin ultrailmailun puolelle on ihmeellistä tämä asenne turvallisuutta lisäävää elektroniikkaa kohtaan.
Elektroniikka, kuten GPS ja EFIS voi pelastaa hengen tai ainakin säästää turhalta pakkolaskulta.
Toki karttoja pitää osata lukea mutta taas kerran, kukaan ei ole täydellinen. Kyllä
veneilypuolellakin opetetaan edeleen se perinteinen suunnistus kartan, kompassin, harpin ja astelevyn
kanssa mutta silti GPS:ien ja kännyköiden yleistyminen on kummasti vähentänyt meripelastustehtäviä.

Kate

Yllättävää kyllä, lentosuunnistuslaskut toimivat myös vesillä :thumbsup:

Onko sulla muuten faktaa tuosta meripelastustehtävien vähenemisestä gepsi- ja kännykkäaikana?
Nyt kyllä menee jo totaalisen off topic :police:
My mind is willing, but purse is weak.

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Karoliina - joulukuu 30, 2007, 12:31:42
Turha syyttää yksin ultria, ne kun tuntuu olevan moottorikonemiehille hyvä syntipukki jotta omaan pesään
ei katse koskaan kapsahtaisi................klip

Massaherkkiä laitteita on kaikissa ilmailuvälineluokissa, mm eräs mopu on mitoitettu 2x75kg miehistölle ja starttibensoille...

Yksinlennettäessä 110 kg.n pilotti saa sensijaan ottaa jo huomattavasti enemmän fuilia mukaan.

Kannattaa tosiaankin lukea manuaali ja punnitustodistus ennen koneen hankintaa...
My mind is willing, but purse is weak.

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Karoliina - joulukuu 30, 2007, 12:31:42
Kuinkahan usein täällä lennellään C172:lla enemmän kuin kaksi päällä ja täydet tankit? Entäpä lennot joissa C172TDI:ssä on sisällä _neljä_ ihmistä.

Kyllä esim. tommoseen skyhawk heavyyn saa kyytiin jopa neljä jos ei ota tankkeja täyteen - kolme nyt ainakin! Haloo, ei neljä henkilöä ole aina sama asia kuin 400 kiloa..

Ja välilaskuja voidaan tehdä ja on tehty ennenkin.

//T

Toma

OFFTOPIC*OFFTOPIC*OFFTOPIC*OFFTOPIC*OFFTOPIC*OFFTOPIC*OFFTOPIC*OFFTOPIC*OFFTOPIC*OFFTOPIC*OFFTOPIC*
Lainaus käyttäjältä: Ansis - joulukuu 30, 2007, 20:07:56

Onko sulla muuten faktaa tuosta meripelastustehtävien vähenemisestä gepsi- ja kännykkäaikana?
Nyt kyllä menee jo totaalisen off topic :police:

"Saaristomeren merivartioston meritoimiston päällikkö komentajakapteeni Risto Jääskeläinen kertoo, että pelastustehtävät aiheutuvat entistä useammin merimiestaidollisesta virheestä tai huolimattomuudesta.

- Erityisesti "uusavuttomuus" on selvästi lisääntynyt veneilijöiden keskuudessa. Vaikka veneet ja varusteet ovatkin kunnossa, ei niitä osata riittävästi käyttää. Moni veneilijä luottaa sokeasti GPS:n eli satelliittipaikannuslaitteen toimivuuteen ja heti kun tekninen ongelma sotkee tai pimentää laitteen, ollaan eksyksissä ja vaikeuksissa. "


viite: http://www.mtv3.fi/matkailu2006/arkisto.shtml?133989
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod