FAA lupakirjalla lentäminen Suomessa

Aloittaja kate, joulukuu 30, 2007, 13:20:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kate

Ilmailumääräyksistä jar-fcl- 1.015 LIITE 2 löytyy selvästi vastaus siihen miten toimitaan tapauksessa
missä Suomessa asuva Suomalainen on lentänyt amerikassa FAA lupakirjan
ja haluaa konvertoida sen JAA lupakirjaksi. Prosessi on aika raskas, sisältäen
suomalaisen medikaalin hankinnan, suomalaisen radiopuhelimen hoitajan kelpuutuksen
100 tuntia kokemusta, yhden ilmailulaitoksen kokeen ja tarkkarin lentäminen.

Nyt kyse onkin siitä miten toimia jos FAA lupakirjan haltija  tulee käymään
Suomessa ja haluaa päästä lentämään. Tuo tuntuu kyllä aika raskaalta prosessilta.
FAA-käytännössähän on tuon konversion lisäksi olemassa validointi,
eli helppo paperityö jolloin lupakirja on voimassa JAA lupakirjan kanssa yhdessä.

PPI-IR sivuilla viitataan että pitäisi olla mailmanlaajuisesti sallituua lentää
VFR:ää pohjautuin (ICAO ) ANO article 26 tai  IFR OCAS pohjalta.

Samalla varoitetaan että määräyksissä saattaa olla jotain mutkia matkassa.

En oikein löytänyt JAR-FCL:stä selvyyttä asiaan enkä löytänyt noita yllämainittuja dokumentteja.

Eli tietääkö kukaan mikä on käytäntö jos FAA-lupakirjan halitija haluaa lentää OH-(moottori)konetta.

N-konettahan saa lentää mutta sitten pitää tuoda kone mukana.


Kate

Masa


"FAA-käytännössähän on tuon konversion lisäksi olemassa validointi,
eli helppo paperityö jolloin lupakirja on voimassa JAA lupakirjan kanssa yhdessä."

Minkälainen prosessi on hankkia FAA-lupakirja jos on ennestään JAA lupakirja? Tämä on nyt päinvastainen toimenpide kuin Katen kysymys, mutta kiinnostaisi tietää em. toimenpiteestä ja mitä siihen vaaditaan.

Tietoa löytyy varmaan moneltakin taholta ja FAA määräyksistä. Ajattelin kuitenkin kysyä koska täällä on varmaankin henkilöitä, jotka ovat em. FAA lupakirjan näin hankkineet.

Masa

auranen

Lainaus käyttäjältä: Masa - joulukuu 30, 2007, 17:43:54

"FAA-käytännössähän on tuon konversion lisäksi olemassa validointi,
eli helppo paperityö jolloin lupakirja on voimassa JAA lupakirjan kanssa yhdessä."

Minkälainen prosessi on hankkia FAA-lupakirja jos on ennestään JAA lupakirja? Tämä on nyt päinvastainen toimenpide kuin Katen kysymys, mutta kiinnostaisi tietää em. toimenpiteestä ja mitä siihen vaaditaan.

Tietoa löytyy varmaan moneltakin taholta ja FAA määräyksistä. Ajattelin kuitenkin kysyä koska täällä on varmaankin henkilöitä, jotka ovat em. FAA lupakirjan näin hankkineet.

Masa

Tästä on ollut täällä ennenkin tietoa (vai olikohan se FlightForumissa)...

Kaikessa yksinkertaisuudessaan prosessi menee näin:

1) Faxaa FAA:n sivuilta löytyvä hakemus ja lupakirja/medikaalikopiosi FAA:lle, valitse jo samassa se paikka, jossa jenkeissä haluat käydä konversion tekemässä (ns. FSDO, Flight Standards District Office)
2) FAA ja IH pallottelevat hetken keskenään postia
3) Saat kirjeen, jossa kerrotaan että voit tulla konversion tekemään...ota tämä kirje mukaan kun lähdet jenkkeihin.
4) Soita FSDO:hon, jonka määrittelit hakemuksessa ja sovi aika (jolloin menet sinne)
5) Saavu sovittuna aikana paikalle, täytä paperi, todista osaavasi englantia puhumalla joutavia virkailijan kanssa, passi ja lupakirjat mukaan.
6) Homma valmis, saat "Temporary Airmen Certificaten" lennossa mukaasi ja sitten vaan lentelemään. Lopullinen luottokorttimainen lupakirjasi postitetaan kotiisi 90 päivän kuluessa.

Ei maksa mitään, helppoa kuin heinän teko. FAA pahvi on voimassa aina voimassaolevan JAA lupakirjan ja medikaalin kanssa siihen merkityin kelpuutuksin.
Tapaaminen pitää sopia etukäteen, ei voi vaan kävellä sisään.

t. tero, joka teki FAA konversion vuonna 2003 (hakemus)-2004 (käynti FSDO:ssa)


Masa

Tero. Kiitoksia paljon tiedoista!

Täytyy laittaa asiat vireille, jos vaikka tässä lähitulevaisuudessa sitten matkustetaan jenkkeihin..asiapaperit mukana!


Masa

auranen

Lainaus käyttäjältä: Masa - joulukuu 30, 2007, 18:27:01
Tero. Kiitoksia paljon tiedoista!

Täytyy laittaa asiat vireille, jos vaikka tässä lähitulevaisuudessa sitten matkustetaan jenkkeihin..asiapaperit mukana!


Masa


Se kannattaa tehdä, varsinkin jos tosiaan on muutakin asiaa rapakon taakse.

Kannattaa myös huomata, että prosessi pitää käynnistää muistaakseni kolmea kuukautta ennen aiottua matkaa, jotta homma ehtii mennä läpi ja täyttää kriteerit.

t. tero

kate

Lainaus käyttäjältä: auranen - joulukuu 30, 2007, 18:48:09
Lainaus käyttäjältä: Masa - joulukuu 30, 2007, 18:27:01
Tero. Kiitoksia paljon tiedoista!

Täytyy laittaa asiat vireille, jos vaikka tässä lähitulevaisuudessa sitten matkustetaan jenkkeihin..asiapaperit mukana!


Masa


Se kannattaa tehdä, varsinkin jos tosiaan on muutakin asiaa rapakon taakse.

Kannattaa myös huomata, että prosessi pitää käynnistää muistaakseni kolmea kuukautta ennen aiottua matkaa, jotta homma ehtii mennä läpi ja täyttää kriteerit.

t. tero

Ja ennen matkaa kannattaa vaikka varmuudesi soittaa sinne FSDO:hon ja varmistaa että kaikki on kunnossa.
Jos jotain on sotkussa niin asian selvittämisen odottelu voi viedä suurimman osan reisusta.
Homma voi jumittaa vaikkapa siihen että Suo en ilmailuhallinnolta tulleessa vahvistuksessa
voi olla kirjoitusvirhe yms ......

Kate

auranen

Lainaus käyttäjältä: kate - joulukuu 31, 2007, 10:43:51
Lainaus käyttäjältä: auranen - joulukuu 30, 2007, 18:48:09
Lainaus käyttäjältä: Masa - joulukuu 30, 2007, 18:27:01
Tero. Kiitoksia paljon tiedoista!

Täytyy laittaa asiat vireille, jos vaikka tässä lähitulevaisuudessa sitten matkustetaan jenkkeihin..asiapaperit mukana!


Masa


Se kannattaa tehdä, varsinkin jos tosiaan on muutakin asiaa rapakon taakse.

Kannattaa myös huomata, että prosessi pitää käynnistää muistaakseni kolmea kuukautta ennen aiottua matkaa, jotta homma ehtii mennä läpi ja täyttää kriteerit.

t. tero

Ja ennen matkaa kannattaa vaikka varmuudesi soittaa sinne FSDO:hon ja varmistaa että kaikki on kunnossa.
Jos jotain on sotkussa niin asian selvittämisen odottelu voi viedä suurimman osan reisusta.
Homma voi jumittaa vaikkapa siihen että Suo en ilmailuhallinnolta tulleessa vahvistuksessa
voi olla kirjoitusvirhe yms ......

Kate

Voi olla hyvä ajatus sekin, tosin ainakaan itselläni ei ollut mitään ongelmia (eikä muillakaan tutuillani, jotka ovat kyseisen homman tehneet). Meitä oli tuolla kyseisellä reissulla 4 kaveria, jotka tekivät saman yhtäaikaa...sittemmin ainakin kymmenkunta on kysellyt vinkkejä kun on tuon homman tehnyt ja heilläkin on mennyt ihan putkeen. (ei se tietty tarkoita, etteikö ongelmia voisi jossain keississä ilmaantua)

Oliko Kate sinulla sitten joku ongelma tuon kanssa (oletan että sullakin on siis FAA-konversio)?

Itselläni vierailu FSDO:ssa kesti alle kymmenen minuuttia ja homma oli sillä selvä.

t. tero

Karoliina

#7
Tero sinä oletkin sellainen supermies jolla ei koskaan ole mitään ongelmia, bensa on halpaa ja kaikki lentämisessä aina hyvin.  ::)

Mutta odotapas jos nimesi olisi ollut Teero eikä Tero, tai vaikkapa Eero.
Itsellä tuplavokaalista tuli uskomatonta sotkua ja siinä sekoili sekä Ilmailuhallinto että FAA.
Asian korjaamiseen tarvittiin ainakin kymmenen puhelinsoittoa, faksailua ja vielä lopulta muovisessa lupakirjassakin
sitten lukee Karolina eikä Karoliina. Tuplavokaali on äärimmäisen vaikea asia nimessä. Ilmeisesti yhdelläkään tuttavallasi ei ole tuplavokaalia nimessä.

Edit: Teron kaipaama unohtunut hymiö lisätty


auranen

Lainaus käyttäjältä: Karoliina - joulukuu 31, 2007, 13:03:40
Tero sinä oletkin sellainen supermies jolla ei koskaan ole mitään ongelmia, bensa on halpaa ja kaikki lentämisessä aina hyvin.

Mutta odotapas jos nimesi olisi ollut Teero eikä Tero, tai vaikkapa Eero.
Itsellä tuplavokaalista tuli uskomatonta sotkua ja siinä sekoili sekä Ilmailuhallinto että FAA.
Asian korjaamiseen tarvittiin ainakin kymmenen puhelinsoittoa, faksailua ja vielä lopulta muovisessa lupakirjassakin
sitten lukee Karolina eikä Karoliina. Tuplavokaali on äärimmäisen vaikea asia nimessä. Ilmeisesti yhdelläkään tuttavallasi ei ole tuplavokaalia nimessä.




Hmm, oletan että tuo ensimmäinen lause on jotakin vinoilua, vaikka en ymmärräkään sen viestiä, varsinkaan kun ei siinä näkynyt hymiöitä. Minulle bensa on siinä kallista kuin muillekin, ongelmiakin joskus on, mutta tottahan toki lentämisessä on pyrittävä siihen että olisi asiat aina (mahdollisimman) hyvin...

Onneksi kuitenkin vastasit myös Katelle esittämääni kysymykseen, jotta ymmärrän mikä oli mahdollisena ongelmana, jos sellaisiin on joku kerran törmännyt...minä kun en ollut, eikä kukaan muukaan aikaisemmin tietääkseni. Enkä valitettavasti muista noiden kaikkien tietämäni konversion tehneiden nimiä ulkoa, joten en pysty tarkistamaan oliko tuplavokaaleita pelissä mukana.

t. tero, ilmeisesti supermies ;-)

Flying_Finn

Kiinnostaisi myös kovasti tietää että saako "väliaikaisesti" lennellä jenkkikortilla vai ei. Ja mitäs sitten sellaisessa tilanteessa kun ei ole vielä 100h kasassa ja pitäis saada ne puuttuvat lenneltyä? Joutuuko silloin lentää kaikki puuttuvan ajan lennonopettajan kanssa? Joutuuko tekee kirjalliset yms että saa solo luvat?

Jotenkin tuntuu että on taas säädettyä sääntöjä mutta ei ole muistettu pohtia että miten se soveltuu käytäntöön.

-tuomo
**********************************
Lentoreissujen YouTube Kanava

Karoliina

Lainaa
Onneksi kuitenkin vastasit myös Katelle esittämääni kysymykseen, jotta ymmärrän mikä oli mahdollisena ongelmana, jos sellaisiin on joku kerran törmännyt..

Kate viittasi viestissään nimenomaan juuri minun kohdalle sattuneeseen sotkuun.

t: Karoliina

Tom Häggblom

Ulkomaalaisen (ei JAR) lupakirjan käyttämisestä tilapäisesti oleskeltaessa Suomessa suomalaisessa rekisterissä olevassa ilma-aluksessa on määritelty ilmailumääräyksessä
PEL M1-4
.

Lainaa
PEL M1-4
4.4 Muiden valtioiden myöntämät kansalliset lentolupakirjat
Muissa kuin edellä kohdissa 4.1 – 4.3 mainituissa kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO) jäsenvaltioissa myönnetty kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen liitteen 1 (ICAO Annex 1) mukainen lentolupakirja oikeuttaa tilapäisen Suomessa oleskelun aikana toimimaan yksityislennoilla ohjaajana Suomessa rekisteröidyssä yhden ohjaajan ohjattavaksi luokitellussa ilma-aluksessa rajoitettuna näkölentosääntöjen (VFR) mukaisesti päivällä tapahtuviin lentoihin. Tämä ei oikeuta kuitenkaan lentokoulutuksen antamiseen.
...
Henkilön katsotaan asuvan Suomessa pysyvästi, jos hän asuu Suomessa vähintään 185 päivää kalenterivuoden aikana henkilökohtaisten tai työhön liittyvien sitoumusten vuoksi.

Tom

Flying_Finn

Ja jos asuu suomessa pysyvästi, mutta ei ole 100h kasassa niin miten silloin voi lentää puuttuvat?

-tuomo  :uglystupid2:
**********************************
Lentoreissujen YouTube Kanava

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Flying_Finn - tammikuu 08, 2008, 18:16:13
Ja jos asuu suomessa pysyvästi, mutta ei ole 100h kasassa niin miten silloin voi lentää puuttuvat?

-tuomo  :uglystupid2:


Ehkä sama menetelmä toimii, kuin huolloissakin; Parker
My mind is willing, but purse is weak.

Karoliina

Lainaus käyttäjältä: Flying_Finn - tammikuu 08, 2008, 18:16:13
Ja jos asuu suomessa pysyvästi, mutta ei ole 100h kasassa niin miten silloin voi lentää puuttuvat?

-tuomo  :uglystupid2:


No sillä tavalla esimerkiksi kuin mitä aion lentää IFR-lupakirjan:
- ostan menopaluulipun supersaver.fi:sta Helsinki-San Francisco (hintaluokka 500-700 eur, viimeksi maksoi 639 eur)
- vuokraan kohtuuhintaisen auton SF kentän vuokraamosta (en kalleinta mahdollista)
- etsin halvan motellin Palo Altosta, edellisellä kerralla 70 USD per yö sai ihan hyvänkin motellin, huonomman voisi ehkä saada sivummalta halvemmalla
- lennän Palo Altossa niitä tunteja, tuntihinta on luokkaa 100 euroa tunti IFR-Cirrukselle. Eli se on halvempi kuin
mopo-Cessna MIK:ssä.

Tuntihinta huomioiden lentolippu+motelli+autovuokra jää voiton puolelle verrattuna että lentäisi näitä lentoja täällä IFR-koulutusluvissa olevalla IFR-koneella. Ja vaikka lentäisi näitä sataa tuntia, niin silloinkin jos vertaa hintaa, voi ehkä vielä jäädä juuri ja juuri plussalle kunhan lentää kohtuullisen monta tuntia kohden yksi meno-paluu Ameriikkaan.

Toinen vaihtoehto on ryhtyä meidän kanssa N-konekimppaan. Jos kimppaantulijoita on riittävästi, siitä voi tulla totta, mutta koska toistaiseksi kukaan ei ole kommittoitunut, homma on odottamassa hyllyllä.


Antti Laukkanen

Voipikos FAA-lupakirjan haltija lentää koululentoja ilman suomalaista lento-oppilaan lupakirjaa? Aattelin vaan, että lentokonekimppaan ryhtymistä edullisemmaksi saattaisi kuitenkin tulla lentäminen opettajan kanssa ihan kotimaisella kalustolla. Sorry, mutta nyt en jaksa ruveta plaraamaan määräyksiä.

-A-
Fly high in the sky and die...

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod