MDM 032 ja LAPL

Aloittaja Toma, lokakuu 17, 2007, 23:37:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Onko joku törmännyt tarkempaan dataan koskien MDM 032 työryhmän Light Aircraft Pilot License (LAPL) aloitteeseen?
Se mitä siitä löytyy vaikuttaa aika mielenkiintoiselta
Viime MDM 032 palaveri aiheesta taisi olla 8-9.08-2007 josta rapparia on tehty mutta ei (vielä) julkaista.
Huhujen pohjalta mukana ovat 450 - 2000kg moottorikoneet sekä purjekoneet LAPL(G) ja kuumailmapallot LAPL(B ) ja olikohan jopa Pyöriväsiipiset, onkohan se sitten LAPL(H). Katelle ja Karoliinalle vinkiksi niin löysin viitteitä myös LAPL IR määrityksistä (tosin keskeneräisiä)

Helpotusta olisi luvassa lääkäripuolella (terveyskeskuslääkäri kuten vanhoina hyvin aikoina) sekä muutenkin byrokratian lieventymistä. Joku mainitsi jopa että henkilökohtainen terveydentilavakuus riittäisi. Tästä tosin löysin viitteitä vain purjelentopuolelle. Yleisesti taisi olla niin että jos on alle 45 niin yksi käynti lääkärillä riittäisi ja sitten 60 ikävuoteen asti joka 5 vuosi.

LAPL tuomat muutokset olisi varmaan aikamoinen piristysruiske lentämiselle. Nämä nykyiset lääkärintarkastukset ja vaatimukset kun ei aivan mahdu meikäläisen kaaliin, kaveri joka joutuu lopettamaan vaikka purjekoneella lentämisen koska sattuu oleen migreeeni, saa kuitenkin ajaa Bussia (50-60 ihmistä kyydissä) tai junaa (monta sataa ihmistä kyydissä) ::)




Terveisin
Tom Arppe

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Toma - lokakuu 17, 2007, 23:37:50

Helpotusta olisi luvassa lääkäripuolella (terveyskeskuslääkäri kuten vanhoina hyvin aikoina) sekä muutenkin byrokratian lieventymistä. Joku mainitsi jopa että henkilökohtainen terveydentilavakuus riittäisi. Tästä tosin löysin viitteitä vain purjelentopuolelle. Yleisesti taisi olla niin että jos on alle 45 niin yksi käynti lääkärillä riittäisi ja sitten 60 ikävuoteen asti joka 5 vuosi.


Kuulin epämiellyttäviä tarkennuksia tuosta terveydentilavakuutuksesta. Pohjalla on brittiläinen maailma, jossa kullakin ihmisellä on oma perhelääkäri - siis ihminen joka tuntee lääketieteellisen historiasi. Silloin terveydentilavakuutus riittäisi ja GP-tasoinen (General Practioner) tutkimus suoraan. Mutta niissä maissa joissa ei tätä perhelääkärijärjestelmää ole, pääsisi ilmailuviranomainen päättämään minkä tasoinen lääkäri pitää olla.

Niin, olemme varmaan kaikki kuulleet huhuja siitä miten Keski-Euroopassa on naureskeltu paikalliselle hingulle sälyttää kaikki ilmailulääkärien kontolle - tai lähinnä sitä, että jos harrasteilmailijat otetaan pois järjestelmän piiristä, romahduttaisi se systeemin. Ammattilaisten tarkastukset kun eivät riittäisi siihen.

Nils Rostedt

Viime tietojen / huhujen mukaan määräysesitystä (NPA) olisi ehkä tulossa marraskuun aikana, siis se mikä piti tulla jo heinä/elokuussa. Aika näyttää... ja vääntöä sisällöstä käydään. Sen verran ehkä uskaltaa sanoa että jos hyvin käy, Toman mainitsema piristysruiske on hyvinkin mahdollinen  :)

kate

Lainaus käyttäjältä: Toma - lokakuu 17, 2007, 23:37:50
Helpotusta olisi luvassa lääkäripuolella (terveyskeskuslääkäri kuten vanhoina hyvin aikoina) sekä muutenkin byrokratian lieventymistä. Joku mainitsi jopa että henkilökohtainen terveydentilavakuus riittäisi. Tästä tosin löysin viitteitä vain purjelentopuolelle. Yleisesti taisi olla niin että jos on alle 45 niin yksi käynti lääkärillä riittäisi ja sitten 60 ikävuoteen asti joka 5 vuosi.

LAPL tuomat muutokset olisi varmaan aikamoinen piristysruiske lentämiselle. Nämä nykyiset lääkärintarkastukset ja vaatimukset kun ei aivan mahdu meikäläisen kaaliin, kaveri joka joutuu lopettamaan vaikka purjekoneella lentämisen koska sattuu oleen migreeeni, saa kuitenkin ajaa Bussia (50-60 ihmistä kyydissä) tai junaa (monta sataa ihmistä kyydissä) ::)

Käytännössä nämä JAR-medikaalit kuin myös JAR-FTO organisaatiot ja EASA:n huolto-organisaatiot on
suunniteltu ensisijaisesti näitä kaupallisia suuria lentoyhtiöitä ja niiden turvallisuus-sstandardeja ajatellen.
Niillä on myös byrokraatti-, lääkäri- ja juristivoimaa selvitä karikoista. Sensijaan juuri harrasteilmailijalle
niistä on tullut ihan ylivoimaisia karikoita, homma maksaa yksinkertaisesti niin pirusti että ei
kannata. Satatonnia byrokratiaan jonkun Finskin budjetissa on pikkuraha mutta lähes jokaiselle
yksityisilmailijalle jo ylivoimainen este. Lisäksi harrasteilmailija ilman firman lääkäri- ja juristiapua
joutuu suoraan karikkoon mallia tuo "migreeni".

Isoilla firmoilla on omat ilmailulääkärit ja ne kyllä tekevät kaikki neurologiset diagnoosit varmistaakseen
että kyseessä on todllakin ihan aito (vaikea)migreeni ennen kuin menevät kirjoittamaan sitä lausuntoonsa,
hyllyttämään firman kapteenin ja aiheuttamaan satojen tuhansian tappiot.

Tavallinen harrasteilmailija taas menee mitään tietämättä laukaisemaan ilmailulääkärille että "on migreeni"
kuten eräälle tuttavalleni kävi ja hetihän ilmailuhallinnolta tuli hylkäys migreenin perusteella.

Kun sitten asiaa tutkittiin niin kukaan lääkäri ei oikeastaan koskaan ollut tehnyt mitään oikeaa
migreenidiagnoosia vaam kaveri oli käynyt sanomassa terveyskeskuslääkärille että pitkkään
valvotun tenttiviiokon jälkeen pää on kipeä, mulla on varmaan migreeni. Terveyskeskuslääkäri
oli tehnyt pari kysymystä ja pistänyt triptaanireseptin kouraan.

Tosiasiassa taitaa olla että 50% suomalaisista sanoo että hänellä on joskus migreeni, se kun kuullostaa
paljon validimmalta syyltä jäädä kotiin nukkumaan liian väsymyksen aiheuttama päänsärky pois
kuin vain sanoa että "on pää vähän kipeä".

Lisäksi lääketehtaat aktiivisesti markkinoivat uusia kalliita täsmälääkkeitä niin terveyskeskuslääkäreille
kuin kuluttajillekkin. Ensiksi tuli nuo triptaanit, ( Sumatriptan, Imigran) joka on neurovaskulaarinen
serotoniinireseptorin salpaaja, sitten nämä smart-drugin, serotoniinin takaisinoton estäjät kuten
Prozak yms ja viimeisenä villityksenä miehille ne sinisset pillerit. Ihan mielenkiintoisena faktana on
että jostain kummasta syystä sellaisten sairauksien, joihin k.o lääkkeet vaikuttavat diagnoosit
ovat nousseet tuhansia prosentteja k.o lääkkeiden markkinoilletulon jäälkeen

Kiireiset terveyskeskuslääkärit taas määräävät helpolla potilaille aktiivisesti lääketehtaiden
markkinoimia kalliita lääkkeitä ilman kunnon diagnoosia. Toinen esimerkki asiasta on että eräs toinen ystäväni kävi
valittamassa syksyllä että väsyttää ja ei oikein jaksa herätä aamulla töihin, no lääkäri
määräsi suoralta kädeltä serotoniinin takaisinoton estäjää kun todellisuudessa syynä oli
liika työ, valvominen ja huonon rokkavalion aiheuttama raudan puutos.
Edes noin yksinkertaisia asioita ei vaivauduttu diagnosoimaan kunnolla.
Mielummin kallista serotoniinin takaisinotonestäjää ja masennus diagnoosi kuin
vanhan lääkärijärjen mukainen resepti, unta, liikuntaa, tervettä ruokavaliota ja
ehkä muutama rautapilleri. Jos hän olisi hakunut medikaalia niin varmaan
olisi tullut takaisin bumerangina.

Nyt sitten ennen ihan terveet miesparat menevät mankumaan reseptejä niihin sinisiin
pillereihin, onneksi kaiketi eivät sentään kehtaa tunnustaa sitä ilmailulääkärille....


Takaisin tuohon "migreenin", onneksi ystäväni oli senverran fiksu että alkoi epäillä
että jotain hommassa mättää, ei tämä nyt sentään tunnut lentoturvallisuutta
haittaavan tasoiselta vaivalta. Kaiketi vasta todella vaikeita neurologisia oireita käsittävä
hyvin harvinainen migreenin muoto oikeasti olisi riskitekijä ja olisi sitä
myös muualla liikenteessä. Silti, kun hän sitten kävi ilmailulääkärinsä kanssa uudestaan
läpi migreenin diagnostiset kriteerit ja todettiin että edes tärkeimmät
peruskriteerit eivät täyty, eli siis kyseessä ei ole edes aito migreeni.
Siitä sitten uusi selvitys ilmailuhallinnolle ja medikaali heltisi.

Eli ei kannata mennä "tunnustamaan" ilmailulääkärille sellaisia "sairauksia"
joita ei edes olla asiantuntijan toimesta kunnolla diagnosoitu.
Jos sitten on ihan oikea sairaus joka on ihan oikeasti asiantuntijan diagnosoima
niin kannattaa käydä ona  erikoislääkärin kanssa läpi lääkitys että
onko kuuluuko siihen jotain kiellettyjä lääkkeitä ja on ko niille ei-keillettyjä
vaihtoehtoja. Korttisonit on yksi esimerkki tällaisista kielletyistä lääkkeista.
Valitettavasti taas nämä erikoislääkärit eivät ole kovinkaan tietoisia
mitkä lääkkeet on kiellettyjä ilmailussa. Kolmiolääkkeet on selvä tapaus
mutta sitten on joukku muita kuten korttisonit joiden kieltoa ei tunneta.

Eli taas meillä on systeemi jossa JAR/EASA on ampunut todella kovaa yli ja
juuri harrasteilmailijat ovat joutuneet kärsimään. USA:ssa LSA:n lentämiseen
riittää paikallinen ajokortti  medikaali ja PPL-tasollakin  voi ongelmatilanteissa
hakea "Special Issue" medikaalia jos periaateessa keilletystä syystä huolimatta
lääkäri toteaa potilaan olevan lentokelpoinen.

Tosin on meidän omassa Ilmailuhallinnossakin kyllä mätää, periaatteessa
JAR sallii näissä erityistapauksissa medikaalin myömntämisen varmistusohjaajan
kanssa, eli saa lentää joa ottaa lupakirjallisen kaverin kyytiin. Jostain kummasta
syystä tätä kuulemma käytettän hyvin harvoin edes tuollaisissa lievissä
esteissä ja annetaan täysi hylkäys. Eli, jos joku sanoo että on migreeni
tai käyttää korttisonia yms  niin olisi luonnollista että tulisi vaatimus
varmistusohjaajan käytöstä niin kauan kui on on lääketieteelinen peruste
k.o rajoitukselle.


Kate

Liisa


Toma

Muuten kun kerran puhutaan medikalista... miten moni tietää että jos olet sairaslomalla töistä niin ei ole mitään asiaa lentämään?
Tulkinta on että jos et ole työkykyinen niin et ole myöskään lentokykyinen ja täten sairaslomalla medikali ei ole voimassa...

Pitää myöntää että minulle tämä tuli aikoinaan yllätyksenä
Terveisin
Tom Arppe


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod