Matkakertomus: pienkoneella VFR Sveitsiin ja takaisin

Aloittaja Armin Züger, marraskuu 17, 2007, 22:57:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Armin Züger

Matkan idea

...yhdessä lauseessa: VFR lento pienkoneella Suomesta Sveitsiin ja takaisin



  • Lähtöpaikka Helsinki-Malmi EFHF
  • kohdekenttä Wangen-Lachen LSPV (aikoinaan kotikenttäni)
  • Laskettu kokonaisaika matkalle: 18 pv (10-11 pv meno/paluu ja perilläolo 6-7pv Sveitsissä)
Heti alkuun täytyy kertoa että Ykkösnavigaattori ei halunnut nähdä vain lentokenttiä ja istua lentokoneessa kun ulkona on lämmintä
ja kesää (KESÄ = kesäterassi, kesäravintola). Matkan idea siis EI ollut lentää mahdollisimman paljon ja istua koko päivään koneessa,
tai käydä sadalla eri lentokentällä. Idea oli nähdä hienoja paikkoja matkan varrella, jonne ei pääse niin helposti kuin pienkoneella.
Reitit ja välilaskupaikat valittiin ensisijaisesti turistin ja kulttuurin näkökulmasta.
Tämä näkee kuvista (Ykkösnavigaattori oli samaan aikaan ykköskuvaaja), ja myös koko matkakertomuksesta.

Tärkeimmät ehdot siis:



  • Kaupunki on turistin näkökulmasta mielenkiintoinen
  • Lentokenttä sijaitsee kaupungin reunalla tai tosi lähellä.
  • Päivän reitit ovat kohtullisen lyhyt, että on aikaa rentoutumaan ja tutustumaan kaupunkiin ja nähtävyyksiin.
Ensimmäiset selvittelyt tehtiin keväällä:
koneen varaus, matkaopaat kirjastosta, sen perusteella pääreitin valinta + vaihtoehtoja, ICAO karttojen osto
Jeppesen trip kittien osto vasta 2 viikkoa ennen lentoa.
Lentokone: Piper Arrow (varustus: VOR/DME/ADF/Tranponder, ilman GPS).
Matkan ajankohta: Kesällä 2006


Kartat:

  • Helsinki West
  • Ruotsin ICAO (Gävle, Stockholm, Göteborg, Malmö)
  • Viron ICAO
  • Saksan Jeppesen VFR-GPS kartat ED-3, ED-4, ED-5, ED-6
  • Sveitsin ICAO
  • Jeppesen Trip Kit Germany + Sweden (VAC kartat ja kenttien tiedot)
  • lisäksi VAC ja ENR karttoja ja muita täydentäviä tietoja internetistä (Bornholm, Kalmar, Kuressaare, Bamberg, Innsbruck ja muita)
  • raaka-suunnittelu Saksan ilmatilan lennoista (på tyska): www.fl95.de
Navigointi tapahtui VOR/DME:lla ja ICAO kartalla.
Sopivat reittipisteet lentosuunnitelmaan (FPL) on saatu useimmiten enroute (ENR)-karttoista (esim. Viron EE ENR 6.1 internetistä).
Saksan sisäiset lennot lennettiin ilman FPL.
Lentosuunnitelmat laitettiin osaksi puhelimitse, osaksi internet-FPL palveluilla.
Kuittaus (onko suunnitelma hyväksytty tai ei) näkee internetistä ja/tai voi tilata tekstiviestinä.
Palvelut sisältyvät useimmiten myös säätiedot + NOTAMit jne. Huomioitava että FPL reitin säännöissä voi olla pieniä eroja riippuen valtiosta.
Ruotsissa/Virossa(?) (kuulemma ICAO standardin mukaan) vain virallisia reittipisteitä ja koordinaateja on sallittu, ei kaupunkien nimejä.
Saksassa myös kaupunkien nimet ovat sallittut.

Käytetyt internet-palvelut olivat mm.:


Osa 1 - Menomatka

Päivä 1
EFHF-ESSV (Malmi-Visby) Lentoaika 2:50
Lentoonlähtö n. klo 15h LT. Sääennuste lupaa vain parasta. SWC-kartta on tyhjä, ei yhtään rintamaa Pohjois-Eurooppassa, ja melkein pilveetön.
Heti alussa lennettään koko matkan pisimmän reitin. Myös radioliikenteen asiat kannattaa miettiä etukäteen (lopuksi lasketaan 8 erilaista taajuutta).



  • Lentoonlähtö Malmilta
  • Viron FIR alueen rajanylitys DOBAN:in reittipisteellä
  • Tallinna (EETN) jää itään, lennämme Kuressaaren kentän (EEKE) yli (KRS VOR)
  • Latvian FIR-rajan ylitys LATEG-nimisellä reittipisteellä
  • Ventspilsiin (VNT VOR)  yli, ja kaarretaan länteen, avomeren yli Visbyyn (ESSV)
  • Latvian/Ruotsin FIR rajanylityspiste on EVONA
Tässä ollaan Virossa, Paldiskin lähellä <a href="
http://maps.google.com/maps?ie=UTF8&t=k&om=1&z=11&ll=59.355596,24.078941&spn=0.163444,0.462799" target="_blank">(google maps</a>) rannikkolla.



Latvian rannikko, LATEG:in jälkeen (ks. <a href="
http://maps.google.com/maps?ie=UTF8&t=k&om=1&z=10&ll=57.624817,22.259674&spn=0.343403,0.925598" target="_blank">google maps</a>).



Ventspilsin kaupunki (ja taustalla lentokenttä) <a href="
http://maps.google.com/maps?ie=UTF8&t=k&om=1&z=11&ll=57.354312,21.63414&spn=0.172979,0.462799" target="_blank">(google maps)</a>

Visby (ESSV), parking ja tavaran purkaminen (<a href="
http://maps.google.com/maps?ie=UTF8&z=12&ll=57.663056,18.349444&spn=0.049216,0.11776&t=k&om=1" target="_blank">google maps</a>).

Avainsanat Visby:stä: UNESCO maailmanperintö, Hansakaupunki, Ruotsin suurin ravintolatiheys. Kiva paikka, mutta ei halpa.
Hotelli oli onneksi varattu etukäteen (ainoa kerta koko matkan aikana).
Muita kuvia Visbystä

Stora torg, St. Karins kirkon raunio (<a href="http://gotland.net/webbkameror-gotland/stora-torget-visby.asp" target="_blank">weppikamera tässä</a>).

Iltatunnelma venesatamassa (Gästhamn)

keskiaikainen tunnelma


Päivä 2
ESSV-EKRN (Visby-Bornholm/Rönne) Lentoaika 1:45
Lentoonlähtö ennen klo 12, kiitotie 03 eli pohjoiseen, pian kaarto länteen ja lopuksi etelään, seurataan Ölannin rannikkon,
ja saaren eteläkärjestä Bornholmiin. Matka menee pari R- ja D-alueen (ES-R 64M/S, ES-D 166, ES-D 138) läpi,
eli selvitys kysyttävä radiolla.
Ölannin pohjoiskärki <a href="
http://maps.google.com/maps?ie=UTF8&t=k&om=1&z=10&ll=57.368015,17.112579&spn=0.345827,0.925598" target="_blank">(google map)</a>

Öland

Lähestyminen Rönnen kentälle <a href="
http://maps.google.com/maps?ie=UTF8&t=k&om=1&z=10&ll=55.074043,14.797211&spn=0.367171,0.925598" target="_blank">(Google map)</a>. Erittäin mukava lennonjohto. 2-mot turpoprop-reittikone on kiitotiellä valmis lähtemään,
me teemme pari ympyrä loppuosassa. Torni kiittää kovasti 'thank you very much for your cooperation'.
Kentällä on hyvin varustettu briefing (Kartat, puh, tietokoneet, ja ruudussa jo valmiit briefing-linkit pohjoismaalaisille ja saksalaisillekin).
Toimistoajan ulkopuolella laskeutumismaksut/bensa/pääsy platalle hoidetaan puhelinsoittolla.
Saksalaisia vieraita olivat selvä enemmistö, koska bensa on paljon edullisempi Tanskassa kun Saksassa.

Bornholm Navigaattorin näkökulmasta (tästä lisää myöhemmin (b))   

Tori Rönnessä. lauantai-ilta, kesäisen lämmin sää, mutta (meidän mielestä - liian) rauhallinen paikka Visbyn jälkeen.

Auringonlasku  hotellin terassilta oli upea. Iso liikennematkustajien hotelli, jossa järjestettiin koiranäyttely


Päivä 3
Tänään tule paljon tiimaa. Ensin välilasku Pohjois-Saksassa, sitten jatkolento Etelä-Saksaan.
1. EKRN-EDAX (Bornholm/Rönne-Rechlin/Lärz) Lentoaika 1:10
2. EDAX-EDFR (Rechlin/Lärz-Rothenburg o.d.T.) Lentoaika 2:20
Deutschland wir kommen! Reitti DETNI-TRT VOR. Berlin Control vastaa meille väärällä tunnuksella - ilmeisesti tanskalaisten vika?
Hän ottaa selityksemme vastaan ja käskee koodamaan 0022 (Huom: nykyisin yleinen VFR koodi on 7000, koodi 0021 ja 0022 ei enää voimassa).
Saksassa on just jalkapallo-MM alkanut. Tämä merkitsee että isoja rajoitusalueita jalkapallostadionien ympäri on otettava huomioon reittivalinnassa.
Aktivointi tapahtuu 24 tunnin varoitusajalla.

Ennen lentoonlähtöä Rönnestä. Tankkauspalvelu, todella ystävällinen kaveri. Laitetaan myös lisäsäiliön täytteen, näin bensaa rittää Saksan läpi.

Ykkösnavigaattori Tuija esittelee pelastusliivien käyttö  :thumbsup:. Käsi meni poikki noin viikko ennen lentoa.
Lähtöpäivällä klo 14 hän kävi vielä tarkistuksessa. Onneksi kaikki oli ok ja matka toteutui.

Lentoonlähtö, Rönnen kaupunki

Rügen



<a href="
http://maps.google.com/maps?ie=UTF8&t=k&om=1&z=12&ll=54.571266,13.440399&spn=0.371768,0.925598" target="_blank">(google map)</a>



Stralsund <a href="
http://maps.google.com/maps?ie=UTF8&t=k&om=1&ll=54.315322,13.153553&spn=0.056976,0.188141&z=13" target="_blank">(google map)</a>

Lentokenttä Rechlin/Lärz EDAX.
 
Kentän NOTAM kertoi vain että kiitotien reuna on siirretty noin 300m
Lähestymisessä luulimme että kentän ympäri olisi iso auttopurkaamo.Lähempänä selvisi että se oli telttakylä!
Kentällä on vuosittainen musiikkitapahtuma ('Fusion Festval Lärz') menossa.

Apron Rechlin/Lärz <a href="
http://maps.google.com/maps?ie=UTF8&t=k&om=1&z=10&ll=53.387424,12.744141&spn=0.382485,0.925598" target="_blank">(google map)</a>.

Opittu: tornihenkilö puhui vain saksaa. Hän ei ymmärtänyt ilmoituksemme (englanniksi) että tulimme lentosuunnitelmalla,
ja me emme toistaneet sen saksaksi.
Lopuksi ACC :police:  :knuppel2: soitteli tornihenkilölle ollaanko me laskeutuneet... :dontknow:
Täytyy muistaa ensi kerralla että 
Saksassa pienillä kentillä 'tornihenkilö' on lähinnä kenttäpäällikkö EIKÄ lennonjohtaja,
ja siksi hän ei päättä lentosuunnitelman automaattisesti, jos ei pyydä erikseen.

Tauon jälkeen jatketaan etelään, Rothenburgiin. Reitti on suunniteltu niin että Berlinin TMA jää länteen:
Pritzwalk-Magdeburg (MAG)-Gotha (GOT)-Erfurt (ERF)-Schweinfurt (KTG) - Rothenburg.
Rechlin-Lärzin kiitotie ja telttakylä ilmasta.


Jokimaisemia, Elbe-joki (ks. <a href="
http://maps.google.com/maps?ie=UTF8&t=k&om=1&z=13&ll=52.949827,11.836996&spn=0.048301,0.1157" target="_blank">google map</a>) matkalla Rothenburgiin.


Saksassa yleisellä info-taajuudella ei ole hiljaista, saksalaiset kyselevät paljon ja jatkuvasti rajoitusalueiden yms. voimassaoloajoista.
Sää on hyvä ja keski- ja Eteläsaksasta löytyy monta kenttä jossa on purjelentotoimintaa. Ja purjekoneita on todella paljon ilmassa. Silmät auki vaan.
Tässä ollaan jo Rothenburgissa (Rothenburg ob der Tauber) <a href="
http://maps.google.com/maps?ie=UTF8&t=k&om=1&z=13&ll=49.373991,10.197887&spn=0.052197,0.1157" target="_blank">(Google map)</a> (Rothenburg sijaitsee Nürnbergistä noin 50km länteen).
Kun saavumme kentälle, on vain muutama vapa parkkipaikka ruoholla. Seuraavana aamupäivällä (maanantaina) kone seisoo ihan yksin siellä.
Kuten aina, kysymme taksikuskilta neuvoja hotellista ja lopuksi me asumme vanhan kaupungin keskustassa, konditoriassa (jolla on 2-3 huonetta).
Kaupunki oli pieni mutta hieno. Samaan aikaan oli Sommerfest eli kesäjuhlat ja elävä bändi ja 'Oktoberfeststimmung'.
Päätämme että mennään huomenna ensin Innsbruckiin, ja vasta sen jälkeen Sveitsiin.
Lennonvalmistelu tehdään kaupungissa internet-kahvilassa, jossa tulostetaan Innsbruckin kartat + laitetaan lentosuunnitelman valmiiksi.





(huom. tivoli-laite kuvan keskella)










Päivä 4
EDFR-LOWI (Rothenburg o.d.T.-Innsbruck) Lentoaika 1:35
Rothenburgin platalla ennen lentoonlähtöä.

Torni


Edellisen päivän iltapäivällä/illalla oli Insbruckissa kova tuuli METAR:in mukaan. Kun saavumme, on melkein tyyni.
illalla on jälleeen kovia ukkosia ja myrskyinen tuuli.
Saapunut Innsbruckiin (<a href="
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&time=&date=&ttype=&q=Innsbruck&ie=UTF8&ll=47.263272,11.395397&spn=0.066285,0.188141&t=k&z=13&om=1" target="_blank">google maps</a>). Innsbruckissa oli matkan kallein AVGAS: 1.88 EUR/litra

Goldenes Dacherl (Kultainen katto)

Inn-joen sillalla


Päivä 5
LOWI-LSZR (Innsbruck-Altenrhein) Lentoaika 0:55
LSZR-LSPV (Altenrhein-Wangen/Lachen) Lentoaika 0:25
Lento Inn-joen laaksossa länteen, Arlbergin yli, ja ollaan jo Sveitsissä. Altenrhein (<a href="
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&sll=47.263272,11.395397&sspn=0.066285,0.188141&ie=UTF8&ll=47.487513,9.56583&spn=0.066004,0.188141&t=k&z=13&om=1" target="_blank">google maps</a>) on virallinen tullikenttä.
Huomioitava että kenttä on suljettu lounasaikana - laskuja ja lentoonlähtöjä ei sallittu!
Jatketaan  lounaan juälkeen Wangen-Lachenin LSPV korppikentälle, joka on menomatkan päämääräkenttä.
Apron LOWI Innsbruck, ennen lentoonlähtöä. Tuuli 2 kt.



Arlberg



Saapuminen Altenrheinissa

Perillä Wangen-Lachenin lentokentällä (LSPV): sorsat hakevat varjoa koneiden alla. Kuuma on!

Menomatka kartalla



Osa 2 - Perillä ollaan

Pari kuvaa perilläolosta (täysin off-topic)
Ukkosmyrsky Zürichinjärvellä.



Einsiedelnin barokkiluostari

Tierpark Goldau, Ykkösnavigaattori ja pedot. Tiukka paikka!

Italia on voittanut jalkapallon-MM skabat. The day after, Rapperswil
:wave:



Osa 3 - Paluulento

Päivä 1
LSPV-LSZR (Wangen/Lachen-Altenrhein)Lentoaika 0:30
LSZR-EDNY (Altenrhein-Friedrichshafen) Lentoaika 0:10
EDNY-ETEJ (Friedrichshafen-Bamberg) Lentoaika 1:30

Paluumatka menee ensin Altenrheiniin (tulli/tankkaus), ja sieltä rajan yli lähellä olevaan Friedrichshafeniin.
Altenrheinissä lentoonlähto kiitotieltä 10, Bodensee-järven yllä näkyvyys on aika huono. Muutaman minuutin lennon jälkeen ollaan jo perillä.
Friedrichshafenissa parkkipaikka on aika kaukana, ja pienbussi tulee hakemaan ja kuljettaa saapumishalliin.
Vielä pieni kahvitauko ja keskustelu, sitten päättämme, että Bamberg on seuraava kaupunki. 
Bambergin kenttä on US-tukikohta, PPR arkisin (ohjeet ja kartta löytyy wepistä).
PPR siksi että arkisin saksalainen Flugplatzleiter tulee erikseen paikalle. PPR-Puhelinsoitto ja asia OK.
Lähestyminen Altenrheiniin

Friedrichshafenissa <a href="
http://maps.google.com/maps?ie=UTF8&z=13&ll=47.666659,9.492702&spn=0.030982,0.05888&t=k&om=1" target="_blank">(google map)</a>

Suunnittelu ennen jatkoa - me mennään Bambergiin

Crew bus. Yleisilmailijoille on oma portti/tavaratarkastus lähtöhallissa (kuvassa ei ole lähtöhalli:-).

Zeppeliini

Apron


Lähestyminen Bambergiin


Bambergin tornissa on mukava vanhempi tyylikäs herrasmies. Heti laskun jälkeen tulee kysymys tarvitsemmeko bensaa ja/tai taksin.
Laskeutumismaksu maksetaan, ja sovitaan että huomenna lentoonlähtö on klo 10. Hän lupaa tulla taas paikalle.
Huomiseen on luvattu huonompi sää. Nautitaan siis tänään!

Avainsanat Bambergista: 
aikais-keskiaiakinen suurkaupunki, ainoa alkuperäisessä muodossa säilynyt Keskieurooppassa (ei pommitettu toisessa maailmansodassa),
UNESCO-maailmanperintö, Regnitz-joki.
Kuvia Bambergista (<a href="
http://maps.google.com/maps?ie=UTF8&z=13&ll=49.918889,10.913611&spn=0.029621,0.05888&t=k&om=1" target="_blank">Google maps</a>):

vanha raatihuone




Tuomiokirkko (sisällä mm. kuuluisa <a href="http://www.fotocommunity.es/pc/pc/cat/33/display/10629369" target="_blank">Bamberger Reiter</a> patsas)




Talot joen rannalla olivat aikoinaan kalastajien taloja.


sama paikka, jäääteölbaarissa


Päivä 2
ETEJ-EDCA (Bamberg-Anklam) Lentoaika 2:25
Sää on tähän asti ollut mainio. Eilisen sääennusteen jälkeen oli selvä että tänään emme pääse niin helpolla. Pohjois-Saksassa sää on ok,
Bambergissa samoin, mjutta välillä on lämminrintama. Näkyvyys ei ole kovin hyvä, mutta kuitenkin niin hyvä että pääsemme pohjoiseen ja Anklamiin.

Yksi syy (paitsi matkaopas), miksi valitsimme Anklamin: US-presidentti on vierailulla pohjois-Saksassa, ja sen aikana tulee iso rajoitusalue voimaan,
jossa VFR lennot ovat kielletyt. Anklam sijaitsee rajoitusalueiden (ympyrä + pyöreä alue kartalla) lähellä mutta sen ulkopuolella (ks. punainen piste kartalla).

Anklam <a href="
http://maps.google.com/maps?ll=53.8316666667,13.6730555556&spn=0.02,0.02" target="_blank">(google map)</a> on pieni Hansakaupunki aika Saksan koiliskulmassa, Puolan rajan lähellä. Lentokenttä itse on kaupungin reunalla.
Taksikuljettaja ihmettelee: "miksi te tulette tänne? Puolessa tunnissa te olette nähneet kaiken!"
Niin, olihan Anklam pieni ja aika hiljainen mutta meidän mielestä vierailun arvoinen.

Anklamin hallissa. Torni tarjosi jo radiolla hallipaikan. Hallin seinällä on edelleen 'Interflug'-taulu.

Poliisin helikopteri laskeutui pari minuuttia meidän jälkeen (rajoitusalueen valvonta jawohl!  :police:)

(b) (b) Bier her!

Anklamissa on mielenkiintoinen kaupunginmuseuo (Museum im Steintor)
Lentokentällä oli sodan aikana Arado-lentokonetehdas.

Anklam on Otto Lilienthalin syntymäpaikka.


Nikolaikirkko. Toisen maailmansodan viimeisissä päivissä ammuttu tuuleen, restaurointityö on alkanut vasta pari vuotta sitten.





Hotelli



Anklamin Lentokenttä EDCA

Koneiden näyttely






Päivä 3
EDCA-EKRN (Anklam-Bornholm/Rönne) Lentoaika 0:45
EKRN-ESMQ (Bornholm/Rönne-Kalmar) Lentoaika 1:00
Lentoonlähtö Bornholmiin on vähän kyseenalainen, koska US-presidentin rajoitusalue on edelleen voimassa ja ainoa tie Tanskaan
Saksan alueelta menee ('tavallisen') rajoitusalueen D 47 läpi. Ystävällinen tornihenkilöstö kaivaa puhelinnumerot esille.
Puhelunsoiton jälkeen tiedämme että ammunta-aluella ei ole toimintoa. Virkailija kehuttaa että laitamme lentosuunnitelman kuten tavallisesti.
Alles klar, Lentosuunnittelma menee faksilla ja me rullataan noin tunti myöhemmin kiitotielle.
Torni pyytää että rullaus ja lentoonlähtö tapahtuu kiitotien pohjoispuolella, kiitotiellä on maalaustyö menossa.
Noin 5 min lentoonlähdön jälkeen otamme yhteyttä Berlin Infoon, ja vastaus pyyntöömme on "you may proceed directly to your destination"
(joka merkitsee että reitt menee osittain Puolan aluen läpi).  :yee:  :thumbsup:

Tankkaus Bornholmissa (ensimmäinen tankkaus Sveitsin jälkeen), uusi lentosuunnitelma ja kohta ollaan taas ilmassa, kohdekenttä Kalmar.
Bornholmin kenttä

Tuija  :sun: ja pelastusliivit

Lentoonlähtö pohjoiseen, huom. sinilevä


Kalmarissa on kova tuuli, muuten sää on hyvä ja aurinkoinen.
Lentokenttä Kalmar <a href="
http://maps.google.com/maps?ie=UTF8&t=k&om=1&z=11&ll=56.772858,16.435204&spn=0.175711,0.462799" target="_blank">(Google map)</a>. Hyvin varustettu Briefing-koppi (Puhelin, PC etc.) löytyy lähtöhallista.
Pääsy platalle, tankkaus, maksut hoitaa lähtöhallin kioski. Tässä AVGAS oli koko matkan edullisin  (1.04 EUR).



Draken




Kaupungin kaduilla (pitkästä aikaan) puhutaan suomea. Hotellipaikan etsintä oli vaikea, ja hotellissa ei ole weppiyhteyttä
("somebody has stolen the PC, We will get a new one next week").
Kalmarin linna



Viikinkien (rahti)laivan replika

Apron


Päivä 4
ESMQ-EEKE (Kalmar-Kuressaare) Lentoaika 2:00
Reitti menee Gotlannin etetäosan yli, Latvian FIR-rajan ylitys DEREX:illa, ja Viron FIR-rajan ylitys TODNA:lla Kuressaaren kentälle.
Reittipisteenä käytämme mm. myös koordinaateja (SAXNAS-5700N01800E-5730N01930E-DEREX-TODNA-...).Lentosuunnitelman piti tehdä puhelimitse, koska
ruotsalainen weppijärjestelmä ei hyväksy lentosuunnittelmia joissa lähtö- tai määräkenttä on Baltian maissa.
Sääennuste ok, Gotlannin jälkeen jonkin verran pilvisyyttä, ja Latvian rannikko (joka ei ole reitin varrella) pilvissä.
Lentoonlähtö Itään (via Saxnäs)



Gotlanin ja Kuressaaren välillä




Kuressaare <a href="
http://maps.google.com/maps?ie=UTF8&t=k&om=1&z=12&ll=58.239621,22.495537&spn=0.084393,0.2314" target="_blank">(google map)</a> antaa radiolla selkeäkielinen sääraportin (ATIS:ta ei ole). Ruotsalainen amfibio-Cessna seisoo platalla, ei muita koneita.
Vesilammikkot kertovat että äskettäin on satanut täällä.
Briefing sijaitsee  tornissa, missä me katsomme sääkartat ja laitamme seuraavan päivän lentosuunnitelman jo valmiiksi.
Ainoa miinus on pitkä odotusaika (noin tunti) ennen kuin rajanvartiot saapuivat. Tämä siis ei ollut tornin syy.
Lähtöhallissa on iso vaaka- hyvä tilaisuus tarkistamaan paljonko oli matkatavaraa.
Kuressaaren kaupungissa hotellit ovat täynniä, lopuksi otamme viimeisen luksussviitin, pispanlinnan lähellä.
Kotimainen (virolainen) rokkitapahtuma illalla piispanlinnan muurien sisällä.

Iltatunnelma




Päivä 5
EEKE-EFHF (Kuressaare-Helsinki/Malmi) Lentoaika 1:20
Seuraavana päivä aurinko paistaa, tuulinen sää. Ruotsalaisrekisterissä oleva Cessna on Suomalasten omistama kone. Ne kysyvät 
mahtuisiko vielä yksi matkustaja meidään koneeseen? Lyhyt laskelma näyttää että mahtuu.

EEKE platalla



Taas Paldiskin lähellä, nyt paluumatkalla

Paluumatka kartalla


Yhteenveto:


  • Lentoaika yhteensä 22 Std.
  • Sää erinomainen (yksi 'vaikea' päivä)
Mitä teki vaikutuksen


  • meren yli Gotlantiin
  • Saksan rannikko (Rügen), Bornholmin jälkeen
  • Thüringer Wald Saksassa (ensimmäiset mukkulat)
  • paljon purjekoneita ilmassa etelä-Saksassa
  • Alpit Kemptenin jälkeen, Itävallan/Saksan rajalla, matkalla Innsbruckiin
  • Saapuminen Wangen-Lachenin kentälle
Turistin näkövinkkelistä hienot paikat joka tapauksessa Visby, Rothenburg o.d.T., Bamberg, Anklam ja myös Innsbruck.
Paljon uusia kokemuksia...ja ideoita minne vielä voidaan mennä ensi kerralla!

EDIT>: täydennys + korjauksia
EDIT>: Google maps-linkit korjattu
EDIT>: typokorjauksia
EDIT>: IE7 ja listojen ongelma

// Armin

Tuomas Kuosmanen

Komeeta settiä, kiitos! :-)

Pitää alkaa plaanailla ensi kesää..  :thumbsup:

//t

JuPe


Armin Züger

#3
Lainaus käyttäjältä: Tuomas  Kuosmanen - marraskuu 19, 2007, 14:20:58
Pitää alkaa plaanailla ensi kesää..  :thumbsup:
juu, ideoita löytyy, mutta ykkösnavigaattorin hyväksyntä puuttuu...vielä ;D

EDIT: Google maps-linkit korjattu (kiitos Laurille), nyt viittaavat oikeaan paikkaan...
// Armin

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod