Mielenkiintoisia konversioita

Aloittaja Toma, elokuu 21, 2007, 22:51:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Aika mielenkiintoisia moottorikonversioita:

Niin paljon tiedän että tämä on Hondan kone mutta onko kellään tietoa mikä Honda?


Sivusta


Takaa

Tässä on tungettu Yamaha Viragon kone lentsikkaan, onkohan 1100 vai pienempi?


Ja SItten vielä ruohonleikkuri on kannibalisoitu ;-)


Sivusta


Takaa

Ja arvatkaa huvikseen mikä tämä on?



Terveisin
Tom Arppe

Ansis

My mind is willing, but purse is weak.

taotao

Joku on kähveltäny mun Virgosta mosan :tickedoff: (1100)
Huomatkaa että myös laatikko on paikoillaan joten potkurilla on
laaja kierrosalue *0*
Vekotin oli muistaakseni Niuportin keulalla mutta päätyi peltoon :embarassed:
Ei sitten ollut oikeen hyvä keksintö :2funny:

Aki Suokas

viimeinen näyttää vähän O-200:lta  tai joltain muulta pikku Continentalilta
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Toma

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - elokuu 28, 2007, 21:39:38
viimeinen näyttää vähän O-200:lta  tai joltain muulta pikku Continentalilta

Aivan oikein!, harvemmin näkee "oikeata" lentomoottoria trikessa  :)
Terveisin
Tom Arppe

Aki Suokas

Se ruohonleikkuriksi sanottu näyttää Briggs& Stratton Vanguard moottorilta.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Kojootti

Ovatko ilmailumääräykset muualla löysempiä kuin meillä vai sivuaako osa näistä
kuvista "Sanginjoen" määräyksiä?   :lol:

Toma

Lainaus käyttäjältä: Kojootti - elokuu 31, 2007, 19:17:33
Ovatko ilmailumääräykset muualla löysempiä kuin meillä vai sivuaako osa näistä
kuvista "Sanginjoen" määräyksiä?   :lol:

Lätäkön toisella puolella Ameriikan ihmemaassa ultrakevyet ovat "vapaata riistaa" Ei tarvitse lupakirjaa eikä rekisteröintiä eikä järkeä...

Määritys on seuraavanlainen:

Yksipaikkainen,
(koulutuskäyttöön on kaksipaikkaiset sallittu max, 224kg, max. nopeus 139km/h ja max. sakkaus 65 km/h sekä max. 38 litraa polttoainetta )
Korkeintaan 19 litraa polttoainetta (5 gal)
Moottorillinen ultrakevyt saa painaa korkeintaan 115 kg (254 lbs) (ilman ponttooneita tai pelastusvarjoa)
Ilman moottoria paino on maksimissaan 70 kg (155 lbs)
Huippunopeus maksimissaan 102 km/h (55 knots)
Sakkausnopeus (ilman tehoa) maksimissan 45 km/h (24 knots)
Eikä saa lentää asuttujen alueiden päällä

Noiden raamien puitteessa voi sitten tehdä vähän mitä tahansa... tietenkin sielläkin halutaan taivuttaa sääntöjä ns. "fat ultralight" koneilla pistäkääpä termi googleen niin tiedätte mistä on kyse ;-)
Tosin suomessa se vaikuttaa olevan myös Kevyt isolapainen airo  ;D

Terveisin
Tom Arppe

Mäksä

Mortonki!

B@S moottorissa on näköjään Norbert Swarzen tekemä alennusvaihde.

Mulla oli tuollainen, mutta lähetin sen takas koska alennusvaihteen toiminnalle ei hääppöistä toimita-aikaa millään voitu taata.

Ihan vain esimerkiksi: kävin paikallisessa Obtibeltin myymälässä myymälän insinööriä moikkaamassa ko. vaihteen kanssa, ja heti kävi selväksi että hihnaa ei oltu suunniteltui kuljettamaan moista tehoa (22hp) hetken naputeltuaan laskinta turvakertoimeksi jäi 0.3 ja sen pitäisi olla 1.3 että se siitä.
Tätänykyä alennusvaihteeni on Suomalaista käsityötä ts. sika kallis, mutta kestävä ja oiken suunniteltu.

-Toni

JariS

Lainaus käyttäjältä: Toma - elokuu 21, 2007, 22:51:06
Niin paljon tiedän että tämä on Hondan kone mutta onko kellään tietoa mikä Honda?

Taitaa olla 650-750 cc moottori Africa Twinistä, Transalpista tai Reverestä.....


jari
Lennän hitaasti ja nauttien

Toma

Lainaus käyttäjältä: JariS - maaliskuu 27, 2008, 14:28:45
Lainaus käyttäjältä: Toma - elokuu 21, 2007, 22:51:06
Niin paljon tiedän että tämä on Hondan kone mutta onko kellään tietoa mikä Honda?

Taitaa olla 650-750 cc moottori Africa Twinistä, Transalpista tai Reverestä.....


jari

Hyvin samanoloinen on kuin Afrikkalainen, näenkö ihan väärin vai onko siihen viritetty kaksoisytytyskin...
Terveisin
Tom Arppe

Toma

Mistäköhän aineesta nämä imuputket on tehty? Näyttäisi pikaisella silmäyksellä olevan lasikuitua.



Muutenkin tuo kone (Luciole MC30) missä toi B&S on kiinni niin on aika kiinnostava. Aika vähän tietoa siitä vaan netistä löytyy ja se vähä sitten vielä ranskaksi, Ymmärrettävistä syista kun hemmo joka sen suunnittelee on ranskalainen ja muuten sama heppu joka suunnitteli Cri-Cri:n. Koneessa on mielestäni jotain Varttimarkan ja Sehinun piirteitä.
Noh, Google kääntää aika siedettäväksi englanniksi.

Tässä lyhyt videopätkä:
http://www.dailymotion.com/video/x3ud5t_demarrage-luciole_blog

Terveisin
Tom Arppe

Tapani Honkanen

Kyllä ne luultavasti on terästä. Suurennetussa kuvassa laippojen kaasuleikattu ulkopinta ja hitsisaumat kertoo konventionaalisesta tekniikasta. Alumiini olisi luultavasti leikattu vesileikkauksella, jolloin pinta olisi hienompi. Tuo putken pinta saa vain valoa hämäävästi, että se näyttää läpikuultavalta.
Ei se mielestäni mitenkään näytä minkään muun koneen piirteiltä. Muutamia omintakeisia käteviä ratkaisuja kyllä, kuten "pendeliperäsimen" kiinnitys ja laakerointi.
Tuo V-2 on vain kamala heilumaan toisen kertaluvun kiertävän elliptisen voiman tahdissa. Varsinkin jos keventää vauhtipyörää yhtäänkään alkuperäisestä. Olen kuullut ennakkotietojakin.

Tapani Honkanen

Lisäyksenä edelliseen.
Kyllä ne aluminiumia kuitenkin saattavat olla. Oli se niin hieno laipan pinta ja kolot ja kolhut putkessa tyypillisiä al-aineeseen tulevia.

Toma

Tässä kuva toisesta kulmasta...




Näyttää kyllä todella kummalliselta jos on alumiinia, saumakin on vihertävä...
Terveisin
Tom Arppe

Markus Hatakka

Olettaen, että molemmat postaamasi kuvat ovat samasta kuvaustilanteesta (sama valo ja sen suunta), niin vaikuttavat kyllä selvästi läpikuultavilta nuo imuputket. Lasikuitua, sittenkin?

Toma

Lainaus käyttäjältä: taho - lokakuu 05, 2008, 19:16:50
...Tuo V-2 on vain kamala heilumaan toisen kertaluvun kiertävän elliptisen voiman tahdissa. Varsinkin jos keventää vauhtipyörää yhtäänkään alkuperäisestä. Olen kuullut ennakkotietojakin.

Niin olen minäkin kuullut, tosin tiedän yhden moottorin olevan rakanteilla täällä kotomaassakin, mielenkiinnolla seuraan miten se onnistuu. Osittain samoista syistä ihmetyttää miksi Michel Colomban on tuon teholähteen valinnut.
Terveisin
Tom Arppe

Markus Hatakka

Tuollainen tieto löytyi aiheeseen (ehkä) liittyen:

Lainaus käyttäjältä: http://tinyurl.com/4pswezOne of the first small engine manifolds made from nylon 6 has been developed and commercialized, DSM Engineering Plastics has announced. The V-Twin Manifold, part of Briggs & Stratton's new Model 20 Engine, uses DSM's Akulon Nylon 6 as a lighter, lower-cost replacement for the existing die-cast component.

In testing, says DSM, the Akulon material, J-3/30/HS (nylon 6,33% glass fiber, heat stabilized), provided superior vibrational welding characteristics that led to higher burst strength than other materials. Moreover, Akulon ...

Artikkelin loppuosan lukeminen olisi vaatinut bnet-jäsenyyttä tms.  Aiheesta eteenpäin, Akulon manifold -haulla löytyi sitten kyllä imusarjoja jos jonkinlaisia, mutta kaikki olivat mustia - eivät läpikuultavan kellervänvihreitä kuten näissä kuvissa?

Vesa Pehkonen

Asensin "Hippuun" (kts. galleria) B&S moottorin alapuolisella kiinnityksellä ja kevensin vauhtipyörää. Tärinä on niin voimakas, että moottori on ehdottomasti tuettava myös sylintereistä. Tähän sain vahvistuksen
Aero messuilla Friedrischaffenissa saksalaisilta. Noissakin kuvissa näkyy kiinnitys myös sylintereistä. Hipussa ei valitettavasti ole ko. kiinnitykseen mahdollisuutta. Saksalaiset kehuivat moottoria luotettavaksi ja
pitkäikäiseksi. Tässä näen ensimmäisen ratkaisun missä potkuri on vauhtipyörän puolella. Kestänee varmaankin potkurin rasitukset mutta pakopuolen jäähdytys heikkenee aika lailla moottorin takana.
Minulla olisi uusi muutaman kerra "päräytelty" B&S myynnissä. Mukaan saa myös keventämättömän vauhtipyörän, etulämmitysrakenteet, pakoputkiston, potkurilaipan ym. Moottori on käsikäynnisteinen mutta
startin saa muutaman kilon painonlisällä.

Toma

Lisää B&S moottorilla varustettuja vauhtihirmuja

http://www.aircraft-spruce.com/da11.html

18hv 200 km/h matkanopeus... ei paha
Terveisin
Tom Arppe

Toma

Vaikka tämä ei ole konversio vaan ihan lentokonemoottoriksi alkuperin tehty, niin laitetaan näytille

Olisikohan tästä pikkudiisselistä moottoriksi "oikeisiin" koneisiin? Tällä hetkellä on käytössä vain UAV koneissa, tosin maksaahan nekin huimia summia joten ei sinnekään epäluotettavaa myllyä laiteta. Joka tapauksessa mielenkiintoinen 2-tahtidiisseli eikä ole painolla pilattu (30kg).

Mitä muuten  JP-8, JP-5, DF-2 tarkoittaa polttoainemielessä?



http://www.evanguy.com/HFE/
Terveisin
Tom Arppe

TOC

#21
Lainaus käyttäjältä: Toma - lokakuu 15, 2008, 16:05:40


Mitä muuten  JP-8, JP-5, DF-2 tarkoittaa polttoainemielessä?



JP-8 ja JP-5 on fotogenperusteisia ja DF-2 on dieselperusteinen.

Erot SAATTAA olla suuretkin ajatellen kylmyydenkestoa,cetanlukua,syttymislämpötilaa,lämpöarvoa,rikkipitoisuutta,ominaispainoa ym mukavaa.

Esim JET-A1 on fotogenperustainen.

EDIT/ Fotogen=Petroli
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kerosiini

Toma

Onko joku nähnyt tämmöisen potkurin aikaisemmin? Tulee mieleen teollisuuspuhallin (lähemmin tarkastettuna tuo taitaa ollakin teollisuuspuhallin), voiko tuo olla tehokas?




Itse lentokonekin on aika mielenkiintoinen, siis jos haluaa halvalla ilmaan. Tuota pendelisiipeä oli jo aikoinaan Mistralissa en koskaan päässyt sitä kokeilemaan mutta taisi olla aika vänkä lennettävä.

http://spratt.103.free.fr/spratt103_english/welcome.htm
Terveisin
Tom Arppe

Jonny Majava

www.fly4fun.se  •  www.sportpilot.se   •   www.pilotmix.com

Toma

Kun lukee noista Jet Propellant polttoaineista niin bensiini vaikutta linnunmaidolta...

"JP-8 contains less benzene (a carcinogen) and less n-hexane (a neurotoxin) than JP-4. However, it also smells stronger than JP-4 and has an oily feel to touch, while JP-8 feels more like a solvent. Workers have complained of smelling and tasting JP-8 for hours after exposure. As JP-8 is less volatile, it remains on the contaminated surfaces for longer time, increasing the risk of exposure."

Karsinogeenejä, hermomyrkkyyjä... terveellistä touhua.
Terveisin
Tom Arppe

TOC


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod