S-mode transponderi

Aloittaja kate, elokuu 05, 2007, 12:09:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kate

Miten on, kannattaako entää experimentaliin tai ultraan ruuvata vanhaa A/C mode transponderia.
Ainakin ilmeisesti keskieuroopassa aletaan vaatimaan S-mode transpondereita
huhtikuun alussa 2008 sekä VFR että IRR-lennoillta

PPLIR n59 mukaan:
LainaaMode S for IFR is mandatory for the UK after 31st March 2007 and
compulsory throughout Europe (VFR & IFR) after 31st March 2008

Miten on, mahtaako sama tulla koekamaan Suomeakin ja jos niin missä muodossa ?

Kate

Tuomas Kuosmanen

Kiunkas plojan mioislla litatelila on hnitearoa kyätönnässä?

//Tuomas

josok

For 2590 US$  i ordered a Becker S mode transponder. While trying to find out what to buy, it became clear that the US system is different. On the back channel it shows basically the position of other traffic with transponders, and the Garmin 430/530 can show that traffic on the moving map.

In Europa we are much wiser, and have opted for a system that promises much more. The down side is, that it does not work, not for GA at least, maybe somewhere in the future. So there is no advantage to have mode S, and the price is higher. Rests the authorities no other means then to make mode S transponders obligatory. Problem solved. From friends in Switserland i heard that they had to install mode S in their experimental now, before they even got permission for testflight. This will also affect visiting aircraft.
I never could find out what extra advantages that superior European system will offer for pilots, if ever anything.
Anybody with answers?

Regards,

Jos Okhuijsen

Armin Züger

#3
Eurocontrol in sivuilta lisätietoa, ja FAQ.

Lainaus käyttäjältä: Eurocontrol
(...)
Mode S ELS is being deployed initially within the airspace of Belgium, France, Germany, Luxembourg, the Netherlands, Switzerland and the United Kingdom. It is expected that other European States will upgrade to Mode S at a later stage.
eli 'troughout Europe' ei ole ihan oikein.


UK: Some UK details on www.caa.co.uk and AIC 27/2007
Germany: starting from 31.3.2008 (s-mode transponder for VFR in airspace where transponder is required) (link to LBA page)
Switzerland: The latest Swiss NOTAM Transponder mode S required for VFR flights in designated airspace is required from 1.1.2010.
France: see here (in french)
AIC (A26/02, Mode S transsponder introduction date 31/03/2008 for VFR) has been recently cancelled.
VFR: mandatory only in designed airspaces « Mode S ELS VFR » (estimate: TMA Paris, Nice and Marseille en 2009, TMA Lyon in 2010)

@Tuomas: hinnat noin alk. 2400 EUR

EDIT 1: Ranska lisätty
// Armin

pimattil

#4
Eli S-moodeja olisikin tavallaan useampi? Oshkoshissa yksi valmistaja julkaisi juuri uusia laitteitaan, joissa VHF-radio + S-moden transponderi ja siihen liitetty "liikekennetutka" oli halvimmillaan U$1300. http://www.aveoengineering.com/products/digital-flight-deck/light-sport-aircraft-instruments/AveoTraffiCom.php

Tiedä sitten... on se vähän epäreilua, jos muut pyytävät pelkistä S-moodin transpondereista tuplahintaa. Tosin jos tässä on nyt joku juju, että Ameriikassa ja Euroopassa olisi jotain eroa noiden S-moodien välillä, niin mielenkiintoiseksi käy.  >:(

Edit: typoja
- Pirkka -

kate

Lainaus käyttäjältä: pimattil - elokuu 05, 2007, 21:23:18
Eli S-moodeja olisikin tavallaan useampi? Oshkoshissa yksi valmistaja julkaisi juuri uusia laitteitaan, joissa VHF-radio + S-moden transponseri ja siihen liitetty "liikekennetutka" oli halvimmillaan U$1300. http://www.aveoengineering.com/products/digital-flight-deck/light-sport-aircraft-instruments/AveoTraffiCom.php

Tiedä sitten... on se vähän epäreilua, jos muuta pyytävät S-moodin transpondereista tuplahintaa. Tosin jos tässä on nyt joku juju, että Ameriikassa ja Euroopassa olisi jotain eroa noiden S-moodien välillä, niin mielenkiintoiseksi käy.  >:(

Ihan normaaliahan tämä on ilmailun alalla. Saathan Dynonin ei-sertifioidun Efiksen 2500 USD:llä kun Garminen G1000 maksaa 100000 USD
miksi joku AvMap maksaa vähän alle kaksi tonnia kun G430 maksaa mymppitonnin ...
tai miksi ultra maksaa vähemmän kuin sertifioitu lentokone vaikka teknisesti ero on aika pieni. Yksinkertaisesti stamppelit on pirun kalliita.
Sertifioinnin vaatima pyrokratia ei ole ilmaista eikä halpaa vaan sen hinta on pakko saada takaisin laitteen/koneen hinnassa.

Garminin G330 ,aksaa 3300 USD ja se sisältää tuon TIS systeemin ja osaa näyttää sen G430/G530 GPS:n näyttöllä.

Sinänsä tuo Aveo näyttää aika näppärältä vehkeeltä mutta www-sivuista kyllä saa vaikutelman että
vielä aika paljon waporwarea .

Sinänsä on todella kivaa että Ultra/LSA koneluokan myötä on lopultakin lentokoneissa alkanut
tapahtua byrokratian kahleista vapaana kehitystä ja sama on nyt edellynt myös
avioniikan puolelle.

Kate

Pekka

Saattaisi olla "sopiva" S-mode xponder oheisessa linkissä,, kunhan saavat testattua ja hyväksyttyä
http://www.kinetic-avionics.co.uk/last.php

Armin Züger

#7
Lainaus käyttäjältä: pimattil - elokuu 05, 2007, 21:23:18Tiedä sitten... on se vähän epäreilua, jos muut pyytävät pelkistä S-moodin transpondereista tuplahintaa. Tosin jos tässä on nyt joku juju, että Ameriikassa ja Euroopassa olisi jotain eroa noiden S-moodien välillä, niin mielenkiintoiseksi käy.  >:(
Yksi asia on että USA:n ja eurooppalaisten speksit eroavat. Ei kaikki jenkkien S-Mode transponderit täyttävät Eurooppan speksit (esim. Garmin GTX 328:ssä ei ole ADS-B toiminnallisuutta), ja USA:ssa ostetulla transponderilla ei voi hyödyntää kaikista featureista (Katen mainitseman Garmin GTX 330:n ja sen T.I.S: ominaisuuksista ei ole hyötyä Eurooppassa täällä hetkellä).

Eurooppalaisille sopivat S-Mode transponderien mallit löytyvät Eurocontrolin sivuilta.

Edit: typot
// Armin

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod