Uuden korkeusmittarin aneroidikokeen jakso ?

Aloittaja Asteroid, elokuu 03, 2007, 23:29:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Asteroid

Mistä ajankohdasta uuden korkeusmittarin aneroiditestin jakso lähdetään laskemaan? Ostopäivä 29.7.2007, asennus koneeseen 3.8.2007. Valmistajan mukana toimittama tehtaan testiraportti päivätty 30.5.2007. Mittari on VFR käytössä joten testijakso on viisi vuotta ja luettuani ko. ilmailumääräyksen ei siitä ainakaan ilmennyt mitään varastointiaikoja uudelle mittarille joten onko oikea kalenteriaika lähteä laskemaan sitä tuosta valmistajan testipäivästä?
Itse tässä tapauksessa ei päivämäärillä ole suurta eroa mutta jos ostaa jonkin ajallisesti seurattavan laitteen niin täytyneekö pyytää myyjältä ensin dokumentit ettei sille ole jo kertynyt tiimaa siellä varastossa ollessaan, joten sehän vaikuttakin jo ko. laitteen hintaan ? Tuli vain mieleeni kun jouduin yhden kumisen stefa tiivisteen vaihtamaan pariin kertaan lyhyen ajan kuluessa. Muutaman vuoden tai jopa vuosikymmenen varastossa seisonut uusi kumitiiviste kun taitaa vanheta myös jonkin verran siellä varastossa ja kun valmistajan kalenteriaika on moottorista riippuen 5 – 10 vuotta, joten uusikin osa saattaa olla jo tiensä päässä !

Pekka Keinonen

Markku Hiedanpää


Asteroid

Kiitoksia vastauksesta

Täytyy muistaa pitää tämä mielessä erilaisia laitteita ostettaessa ja etenkin ulkomailta tilattaessa ettei tule yllätyksiä. Lähivuosina tulee uuden moottorin osto eteen joten täytynee ensin tarkistaa tehtaan valmistusajankohta.

Pekka Keinonen

Jari Kaija

#3
Lainaus käyttäjältä: Asteroid - elokuu 05, 2007, 01:00:30
Lähivuosina tulee uuden moottorin osto eteen joten täytynee ensin tarkistaa tehtaan valmistusajankohta.

Ps. Jos kyseessä on Rotax (esimerkkinä), niin koneeseen suojavoitelu
ja sen "ikääntyminen" pysähtyy siihen. Muistaa vain kuukauden parin
välein pyörittää sitä vauhtipyörästä + puolen vuoden / vuoden välein
startilla sen verta (tulpat irti), että öljynpaineet saa nostettua.


Tässä suojavoitelu/säilytysohjeista lisää: http://www.ultralightnews.ca/articles/912storage.htm

Kun homma on hoidettu oikein, moottori on kutakuinkin samassa
tilassa kuin mitä se on mottimyymälän hyllyssä.

Aki Suokas

Jarin viittaama ohje on asiaa. Se pysäyttää vanhenemisen.

Mutta tehtaan määrittelemää kalenteriaikaa se ei jatka
  Rotax 912 ultra myllyllä se on 10 - 15 vuotta riippuen moottorista
   kts   SB-912-041UL sivu 4.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

pimattil

EASA tulee ja ymmärrykseni mukaan kalenteriaika tulisi sitovaksi jossain vaiheessa eikä sitä voisi enää jatkaa millään tarkastuksilla (vuoden välein) Suomessa tulevaisuudessa, kuten ennen on tehty? Olenkos ymmärtänyt oikein -- tämä siis ainakin tyyppihyväksyttyjen kohdalla. Päteekö sama experimentaleihin? Ei muuten, mutta väittäisin että harvalla experimentalilla lennetään TBO täyteen, ennen kuin kalenteriaika on ummessa, niin tunteja jäisi käyttämättä. Olisiko syytä harkita tulevaisuudessa moottoreita, joilla olisi vain TBO eikä kalenteriaikaa? Tyyppihyväksyttyihin tälläisiä tuskin on, experimentaleihin tällä voisi ostaa lisäaikaa jos se nuo kalenteriajat pätevät myös experimentaleihin... jos taas ne eivät päde, niin miksikös moottorille pitäisi tehdä yhtään mitään sen TBO:n tultua täyteen kun sen siirtää tyyppihyväksytystä experimentalin nokalle? En kysy edellisessä mitään turvallisuudesta vaan ainoastaan teknisestä ja sääntöjen sallimista rajoista.
- Pirkka -

Aki Suokas

Hyvä kun tarkensit.
Siis tyyppihyväksyissä asia selvä. Kalenteriaikaa katsotaan kalenterista ja valmistajan ohje määrää miten se lasketaan. Suomalainen määräys ei pysty ohittamaan EU asetusta.

AIR M8-4, johon tuo jatkoaikakäsite liittyy, jää pääosin virattomaksi 2008-09 jälkeen. Onko siihen odotettavissa muutosta vai perutaanko se, pitää kysyä viranomaiselta.

Osin kyllä exp koneilla edellytetään valmistajan ohjeiden noudattamista niiden osien suhteen, jotka ovat tehtaan tekemiä ja joille on ohjeistusta. Esim jos teet exp helikopterin muuttamalla jotain tehdastekoista kopteria, niin muuttamattomien osien suhteen kaikki originaalit aikarajat pätee myös siinä exp koneessa. Tätä taustaa vasten miksi moottori olisi erilainen? Mutta jos tuo AIR M8-4 päivitetään niin sitä voidaan noudattaa jatkossa. Lobbauksen paikka.

Rotaxin kalenteriaika käynnistyy siitä kun moottoria aletaan käyttää (pyöriä), ei valmistumisajankohdasta, joten exp rakentajan (pitkä valmistumisaika yleensä) ensimmäiseen peruskorjaukseen se ei vaikuta samoin kuin korkeusmittarissa, jossa ensimmäinen aneroidikoe on useimmilla edessä ennen ensilentoa.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Toma

Mites aneroidikoe tehdään EFIS mittareissa, vai tehdäänkö se...?
Terveisin
Tom Arppe

Markku Hiedanpää

1.3 Aneroidikoe

1.3.1 Aneroidikokeella tarkoitetaan mittarin korkeusnäytön tarkkuuden tarkastamista.

1.3.2 Aneroidikoe on tehtävä FAR 43 Appendix E:n tai muiden Lentoturvallisuushallinnon hyväksymien ohjeiden mukaisesti.

kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/air/m/aim11_07.pdf

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - elokuu 06, 2007, 13:46:57
Osin kyllä exp koneilla edellytetään valmistajan ohjeiden noudattamista niiden osien suhteen, jotka ovat tehtaan tekemiä ja joille on ohjeistusta. Esim jos teet exp helikopterin muuttamalla jotain tehdastekoista kopteria, niin muuttamattomien osien suhteen kaikki originaalit aikarajat pätee myös siinä exp koneessa.

Harrasterakenteisen ilma-aluksen huollossa edellytetään kaikissa osissa ja laitteissa valmistajan ohjeiden noudattamista.

Moottorit, potkurit, mittarit, pelastusvarusteen, jarrut ja vastaavat ovat yleensä jonkun muun kuin rakentajan valmistamia ja näitä valmistajan laatimia ohjeita on noudatettava.
Rakentaja asettaa suunnittelemilleen ja rakentamilleen rakenteille ja laitteille "valmistajan ohjeet" (huolto-ohjeet) joiden laadinta on edellytys "luvan ilmailuun" myöntämiselle ja jotka tarkastetaan ja hyväksytään ennen luvan ilmailuun myöntämistä.

Eli ilma-aluksella ja sen laitteilla on aina "valmistajan ohjeet" joita on noudatettava riippumatta kuka ohjeet on laatinut.

Tommi K

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - elokuu 06, 2007, 22:12:07
Rakentaja asettaa suunnittelemilleen ja rakentamilleen rakenteille ja laitteille "valmistajan ohjeet" (huolto-ohjeet) joiden laadinta on edellytys "luvan ilmailuun" myöntämiselle ja jotka tarkastetaan ja hyväksytään ennen luvan ilmailuun myöntämistä.

Jos valmistaja ohjeistaa käytettäväksi ЦИАТИМ-201 oljyä kaikissa liikkuvissa osissa ja pallonivelissä, niin voiko sen korvata vastaavanlaisella helpommin saatavalla aineella?

"ЦИАТИМ-201 on pakkasen kestävä oljy, joka on tarkoitettu vähän kuormitettujen kallistus- ja korkeusohjainjärjestelmien voiteluun. Циатим 201 oljyn käyttäkohteet: Työntötankojen nivelet, jotka toimivat pienellä voimalla ja ovat vähän kuormitettuja, ilmailukalusto, radiotekniset varusteet, sähkömekaniikka ja muut laitteet ja hienomekaniikka.

Циатим 201 perusominaisuudet:
Pakkasen ja koesteudenkestävä oljy;
Смазка Циатим 201 toimii läpötiloissa  -60  - + 90 С.
Смазки Циатим 201, Циатим 202 muistuttavat toisiaan ja ovat useimissa tapauksissa vaihtokelpoisia"

Ompelukoneöljykö?

Tommi K


Markku Hiedanpää

Käytä "ЦИАТИМ-203b" öljyä joka on vaihtokelpoinen edellämainittujen kanssa ;-)

Kun esität koelentojen jälkeen huolto-ohjelman hyväksyttäväksi rakentajana voit tehdä ohjeisiin tarvittavia/perusteltuja poikkeuksia kuten "ЦИАТИМ-203b" voiteluöljyn käyttö.

Toma

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - elokuu 06, 2007, 21:53:18
1.3 Aneroidikoe

1.3.1 Aneroidikokeella tarkoitetaan mittarin korkeusnäytön tarkkuuden tarkastamista.

1.3.2 Aneroidikoe on tehtävä FAR 43 Appendix E:n tai muiden Lentoturvallisuushallinnon hyväksymien ohjeiden mukaisesti.

kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/air/m/aim11_07.pdf

Asia harvinaisen selvä...
Seuraava kysymys, (sitten kun asia tulee ajankohtaiseksi) tietääkö joku onko jollain huoltoyrityksellä semmoista laitetta millä tuon saa kalibroitua staattisen paineen aukon kautta? Ei mitenkään huvittaisi irroittaa koko höskää ja kytkeä siihen virta jossain alipainekaapissa.
Kun tuo meikäläisen (ja varmaan muidenkin) efiksen Aneroidi on täysin ns "Solid state" eli ei liikkuvia osia niin kyselin vielä valmistajalta kalibroinnin tarpeellisuutta, ne eivät olleet havainneet mitään muutoksia tehtaan kalibroinnin jälkeen tuon toimintaan tai tarkkuuteen mutta säännöt ovat sääntöjä  :)
Terveisin
Tom Arppe

Jari Kaija

#13
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - elokuu 06, 2007, 08:56:20
Mutta tehtaan määrittelemää kalenteriaikaa se ei jatka
  Rotax 912 ultra myllyllä se on 10 - 15 vuotta riippuen moottorista

Niinpä. Silläpä tässä lähteekin kohta EUT:lle anomus repiä
motista rotaxin tyyppikilpi helvataan ja pistää tilalle koneen
runkonumerokilpi selvityksineen tulevista työvaiheista motin
tarkastuksesta ja tekijöistä. Kunhan saan nyt siitä ensin
savut pihalle ja öljyt vaihdettua jnejnejne.

Tunteja jäljellä vaikka ja kuinka, mutta kalenteriaika ummessa  :tickedoff:

Tommi K

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - elokuu 07, 2007, 11:38:30
Käytä "ЦИАТИМ-203b" öljyä joka on vaihtokelpoinen edellämainittujen kanssa ;-)

No juu, onhan se Tsiatim 201 todellakin yhteensopiva 203:n kanssa. Se on myös yhteensopiva AeroShell Grease 22:n kanssa. Tsiatim maksaa 80 ruplaa kilolta, mutta vastaako se aikuisten oikeesti Shellin tuotteita? Lienee tarkoitettu tsanginjokisiin...

Meni vähän off-topiciksi. Sorry

Markku Hiedanpää

#15
Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - elokuu 07, 2007, 12:43:47
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - elokuu 06, 2007, 08:56:20
Mutta tehtaan määrittelemää kalenteriaikaa se ei jatka
  Rotax 912 ultra myllyllä se on 10 - 15 vuotta riippuen moottorista

Niinpä. Silläpä tässä lähteekin kohta EUT:lle anomus repiä motista rotaxin tyyppikilpi helvataan ja pistää tilalle koneen
runkonumerokilpi selvityksineen tulevista työvaiheista motin tarkastuksesta ja tekijöistä. Kunhan saan nyt siitä ensin
savut pihalle ja öljyt vaihdettua jnejnejne.

Tunteja jäljellä vaikka ja kuinka, mutta kalenteriaika ummessa  :tickedoff:

Ei se tee sinusta moottorin valmistajaa, perusmoottorin valmistaja on edelleenkin Rotax ja sen antamia ohjeita on noudatettava, vain niiltä osin kun olet moottoria muuttanut huolto-ohjeiden antaja on "rakennusluvan" haltija.

Välillä kannattaa lukea ilmailumääräyksiäkin:

AIR M5-2

5.3 Moottorit

Moottorille tehtävistä toimenpiteistä on annettava selvitys.
Moottorin muutostyö tai moottorityyppi, jota ei aikaisemmin ole käytetty suomalaisessa ilma-aluksessa
sekä tällaisen moottorin asennus, on asiantuntijan tarkastettava. Asiantuntijan lausunto on liitettävä rakennuskertomukseen.

Valmistajan suositteleman peruskorjausjakson käyneitä tyyppihyväksyttyjä lentomoottoreita voidaan käyttää harrasterakenteisissa ilma-aluksissa niin pitkään kun niiden kunto edellyttää. Moottorin kunto on tarkastettava ja valvottava ilmailumääräyksen AIR M8-4 mukaisesti. Tarkastukset saa tehdä huoltomekaanikko tai Ilmailulaitoksen erikseen hyväksymä henkilö.

Eli määräyksessä on annettu harrasterakenteiseen ilma-alukseen asennetulle lentomoottorille jatkoaikamahdollisuus sekä tunteihin että kalenteriaikaan.

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Toma - elokuu 07, 2007, 12:29:23
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - elokuu 06, 2007, 21:53:18
1.3.2 Aneroidikoe on tehtävä FAR 43 Appendix E:n tai muiden Lentoturvallisuushallinnon hyväksymien ohjeiden mukaisesti.
kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/air/m/aim11_07.pdf
Asia harvinaisen selvä...
Kun tuo meikäläisen (ja varmaan muidenkin) efiksen Aneroidi on täysin ns "Solid state" eli ei liikkuvia osia niin kyselin vielä valmistajalta kalibroinnin tarpeellisuutta, ne eivät olleet havainneet mitään muutoksia tehtaan kalibroinnin jälkeen tuon toimintaan tai tarkkuuteen mutta säännöt ovat sääntöjä  :)

"tai muiden Lentoturvallisuushallinnon hyväksymien ohjeiden mukaisesti"
Onko valmistajan ohjeita kalibroinnille tai vakuutusta siitä että mittari on niin luotettava ettei se tarvitse "aneroidikoetta"?
Jos on niin hyväksytä ao. ohjeet IH:lla.
"säännöt ovat sääntöjä" ;-)

Jari Kaija

#17
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - elokuu 07, 2007, 13:20:27
.....peruskorjausjakson käyneitä tyyppihyväksyttyjä lentomoottoreita ....

Tarkastukset saa tehdä huoltomekaanikko tai Ilmailulaitoksen erikseen hyväksymä henkilö.[/b]

Mä rupean tykkäämään susta kohta ihan oikeasti. En kuitenkaan sillä seksuaalisella puolella  :thumbsup: 

EDIT:

Lueskelin tässä hellettä pitäessä nyt tuon AIR M8-4:n ajatuksella läpi.

www.finlex.fi/pdf/normit/5418-AIM8_04.pdf

Löytyipä sieltä tälläinenkin, joka olikin jäänyt jonnekkin tajuntaani
ja joka sai pari hikikarpaloa nopeasti kuivumaan otsalta.

"Jos uusi, uudistettu tai peruskorjattu moottori on ollut
varastoituna ennen asennusta ilma-alukseen, ei
varastointiaikaa kuitenkaan lasketa mukaan kalenteriaikaan
edellyttäen, että moottori on ollut varastoinnin
aikana asianmukaisesti suojattuna korroosiolta,
kosteudelta ja epäpuhtauksilta.

Jos moottori on ollut kesken peruskorjausjakson
suojavoideltuna valmistajan ohjeiden tai muiden
hyväksyttävien ohjeiden mukaisesti, ei myöskään
tätä aikaa lasketa mukaan kalenteriaikaan."


Voi helvetti tätä sillisalaattia!

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - elokuu 07, 2007, 13:41:12
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - elokuu 07, 2007, 13:20:27
.....peruskorjausjakson käyneitä tyyppihyväksyttyjä lentomoottoreita ....

Tarkastukset saa tehdä huoltomekaanikko tai Ilmailulaitoksen erikseen hyväksymä henkilö.[/b]

Mä rupean tykkäämään susta kohta ihan oikeasti. En kuitenkaan sillä seksuaalisella puolella  :thumbsup: 

Kylläpä helpotti, aloinkin jo epäilemään ;-)

kate

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - elokuu 07, 2007, 13:30:13
Lainaus käyttäjältä: Toma - elokuu 07, 2007, 12:29:23
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - elokuu 06, 2007, 21:53:18
1.3.2 Aneroidikoe on tehtävä FAR 43 Appendix E:n tai muiden Lentoturvallisuushallinnon hyväksymien ohjeiden mukaisesti.
kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/air/m/aim11_07.pdf
Asia harvinaisen selvä...
Kun tuo meikäläisen (ja varmaan muidenkin) efiksen Aneroidi on täysin ns "Solid state" eli ei liikkuvia osia niin kyselin vielä valmistajalta kalibroinnin tarpeellisuutta, ne eivät olleet havainneet mitään muutoksia tehtaan kalibroinnin jälkeen tuon toimintaan tai tarkkuuteen mutta säännöt ovat sääntöjä  :)

"tai muiden Lentoturvallisuushallinnon hyväksymien ohjeiden mukaisesti"
Onko valmistajan ohjeita kalibroinnille tai vakuutusta siitä että mittari on niin luotettava ettei se tarvitse "aneroidikoetta"?
Jos on niin hyväksytä ao. ohjeet IH:lla.
"säännöt ovat sääntöjä" ;-)

Kyllä yleensä "solid state" mittarit silti tulee kalibroida tietyllä aikavälillä
ainakin nyt niin elektroniikan mittalaitteet kuin teollisuuden mittarit, vaa-at jne.

Sensijaan tuossa aneroidikokeessa oli mukana monia näille "solid state" laitteille
ihan turhia vaiheita kuten nyt vaikka hystereesi, after-efect, kitka  yms tesitit.

Toisaalta se Far-43 appendix-E kyllä määritteli että:
2) Altimeters which are the air data computer type with associated computing systems, or which incorporate air data correction internally, may be tested in a manner and to specifications developed by the manufacturer which are acceptable to the Administrator.

Periaateessa teknisesti ja virallisen tarkkuudenvaatimusten puitteissa siis Efiksen pitäisi voida
kalibroida kuka tahansa mittaustekniikan keskuksen valtuuttama painemittauksen kalibroija
mutta kun se ei ole hyväksytty huolto-organisaatio .....


Kate

Asteroid

Kiitoksia ! Tässähän tulikin paljon hyödyllistä tietoutta tuon korkeusmittarin lisäksi. Miten yleinen moottorin laitekortti mahtaakaan olla Ultrissa, siihenhän se on hyvä merkitä suojavoitelun ajanjaksot joista voidaan todentaa tuo kalenteriaika. Kiitos valvojalle joka suositteli moottorikortin avaamista myös vanhemmalle Rotaxille. Näillä tiedoilla ei tulekaan ensi vuonna ylikiirettä lentää moottorin TBO:ta täyteen. Tietenkään suojavoitelu ei kaikkiin moottorin tiivisteisiin ja oheislaitteisiin yllä joten niitä on seurattava kuitenkin tarkemmin.
Paras laite ja suojaus talvisäilytyksen ajaksi kylmiin hallisäilytyksiin on kuitenkin laite jota ei virallisesti ole vielä saatavana. Minulle sähköturvallisuusmääräykset sallivat kyseisen laitteen valmistuksen, se mahdollistaa tietyt yksittäisvalmistukset omaan käyttöön. Eli kyseessä on kojeistolämmitin teho 15 – 25 W tähän käyttöön, pistotulppaliitäntäinen joka voidaan asentaa talvisäilytettävän koneen moottoritilan pohjalle ja hyttiin mittariston alapuolelle. Tämä onnettoman pieni lämpötilaero ulkoilmaan ja pieni ilmankierto minkä tämä aiheuttaa ehkäisee kosteuden tiivistymisen ja kosteudesta aiheutuvan korroosion muodostumisen lähes täysin kyseisessä tilassa. Tämä on niin toimiva ratkaisu että ihmettelenkin miksei tätä jo lentokonealalla käytetä. Sähköalalla tämä on ollut vakiona jo pari vuosikymmentä ulkokeskuksissa joissa on kytkinlaitteita tai elektroniikkaa. Sähkön kustannukset syksystä kevääseen noin 20 Eur.
Edelleen muistutan ettei kukaan saa näitä omin päin mennä tekemään. Experimental koneen rakentajalle ja sähköalan ammattilaiselle tämä antaa mahdollisuuden määräyksiä ja lakeja noudattaen.

Liitteenä kuva kojeistolämmittimestä, vertailukokona tikkuaski.

Terveisin Pekka Keinonen

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Asteroid - elokuu 09, 2007, 01:48:30
Edelleen muistutan ettei kukaan saa näitä omin päin mennä tekemään.

Mikä olisi laillinen vastaavan tempun tekevä laite tavalliselle tumpelolle.
Roikkalamppu?
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

SamiM

Niin, vuosikymmeniä käytetty 60w roikkalamppu yhdistettynä vaikkapa tietokoneen tuulettimeen (!) Eikös sellaisia virityksiä saa tehdä? (jos ei kerro kellekkään) :plrt:

masal

hiukan oftopikkia nämä lämmittimet, mutta... Ei tuo roikkalamppu tarvii edes tuuletinta, toimii ihan ilmankin. Toinen kätevä tapa on hommata valmis lämpökaapelin pätkä missä on ylikuumenemissuoja ja pistotulppa jo valmiina ja kiepauttaa se nippusiteellä paketiksi. Tällaisia on eri tehoisia saatavana ihan valmiina, vesijohdon sulanapitämiseen nuo kai on tehty.
Markku Salminen

Jari Kaija

#24
Lainaus käyttäjältä: Asteroid - elokuu 09, 2007, 01:48:30
Miten yleinen moottorin laitekortti mahtaakaan olla Ultrissa, siihenhän se on hyvä merkitä suojavoitelun ajanjaksot joista voidaan todentaa tuo kalenteriaika. Kiitos valvojalle joka suositteli moottorikortin avaamista myös vanhemmalle Rotaxille. Näillä tiedoilla ei tulekaan ensi vuonna ylikiirettä lentää moottorin TBO:ta täyteen. Tietenkään suojavoitelu ei kaikkiin moottorin tiivisteisiin ja oheislaitteisiin yllä joten niitä on seurattava kuitenkin tarkemmin.

Tuossa täytyy muistaa se, että Ultra EI useinkaan ole harrasterakenteinen, joka
nyt tässä nimenomaisessa tapauksessa vaikuttaa asiaan.

EDIT: En tosin kyllä löytänyt pikaisella selaamisella määräyksistä estettä,
miksei tyyppihyväksytyn ultrankin mottia voisi "jäädyttää" suojavoitelulla.

Miuku varmaan kertonee tähänkin asiaan lopullisen kannan, kun
tuntee jo määräykset selkäytimessä.

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Asteroid - elokuu 09, 2007, 01:48:30
Miten yleinen moottorin laitekortti mahtaakaan olla Ultrissa, siihenhän se on hyvä merkitä suojavoitelun ajanjaksot joista voidaan todentaa tuo kalenteriaika. Kiitos valvojalle joka suositteli moottorikortin avaamista myös vanhemmalle Rotaxille. Näillä tiedoilla ei tulekaan ensi vuonna ylikiirettä lentää moottorin TBO:ta täyteen.

Kaikissa ultrissa on oltava moottorikirja ja laitekortit aikavalvottaville laitteille, vertaa AIR M5-10:

Lentokelpoisuusasiakirjat:

- Harrasterakenteisia UL-lentokoneita koskevat vaatimukset on esitetty ilmailumääräyksen AIR M5-2
kohdassa 11.
- Tyyppitodistuksen omaavia UL-lentokoneita koskevat seuraavat vaatimukset:
1. ilmailuviranomaisen tai sen valtuuttaman organisaation myöntämä, voimassaoleva
rajoitettu lentokelpoisuustodistus tai vastaava
2. ultrakevyen lentokoneen rakentamiseen liittyvät mittaus-, punnitus- ja koelentopöytäkirjat
3. matkapäiväkirja tai muut tarvittavat selvitykset koneen käyttötuntimääristä
4. vastuuvakuutustodistuksen jäljennös
5. radiolupa, jos radio on asennettu
6. suomalainen punnituspöytäkirja ja –todistus
7. suomalaisen lento-ohjekirjan yksilöintisivun kopio

Kopiot näistä asiakirjoista sekä suomalainen katsastuspöytäkirja rajoitettua lentokelpoisuustodistusta
varten on lähetettävä Lentoturvallisuushallinnolle rajoitetun lentokelpoisuustodistuksen myöntämistä
varten.

Ultrakevyellä lentokoneella on lisäksi oltava:
1. suomenkielinen lento-ohjekirja liitteineen
2. ultrakevyen lentokoneen huolto-ohjekirja, lisäksi moottorin, potkurin ja muiden varusteiden
ohjekirjat, jos tarvittavia tietoja ei ole huolto-ohjeissa (ohjeet voivat olla englanninkieliset)
3. matkapäiväkirja
4. moottorikirja
5. laitekortit aikavalvottaville laitteille


http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/air/m/aim5_10.pdf

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - elokuu 09, 2007, 10:46:07
Lainaus käyttäjältä: Asteroid - elokuu 09, 2007, 01:48:30
Miten yleinen moottorin laitekortti mahtaakaan olla Ultrissa, siihenhän se on hyvä merkitä suojavoitelun ajanjaksot joista voidaan todentaa tuo kalenteriaika. Kiitos valvojalle joka suositteli moottorikortin avaamista myös vanhemmalle Rotaxille. Näillä tiedoilla ei tulekaan ensi vuonna ylikiirettä lentää moottorin TBO:ta täyteen. Tietenkään suojavoitelu ei kaikkiin moottorin tiivisteisiin ja oheislaitteisiin yllä joten niitä on seurattava kuitenkin tarkemmin.
Tuossa täytyy muistaa se, että Ultra EI useinkaan ole harrasterakenteinen, joka nyt tässä nimenomaisessa tapauksessa vaikuttaa asiaan.
EDIT: En tosin kyllä löytänyt pikaisella selaamisella määräyksistä estettä, miksei tyyppihyväksytyn ultrankin mottia voisi "jäädyttää" suojavoitelulla.
Miuku varmaan kertonee tähänkin asiaan lopullisen kannan, kun tuntee jo määräykset selkäytimessä.

Tätäkin on sovellettu kaikkiin lentomoottoreihin ;-)
Itse asiassa määräys AIR M8-4 koskee tyyppihyväksyttyjä ilma-aluksia ja sitä sovelletaan myös tyyppihyväksymättömiin laitteisiin.
Ultrat eivät ole tyyppihyväksyttyjä, kaupallisesti rakennetuilla ultrilla on kevyempi menettely "tyyppitarkastus" jonka tekee valtuutettu harrasteorganisaatio, ei ilmailuviranomainen.

Asteroid

Vielä kojeistolämmittimistä. Minä ainakin määrittelen lentokoneen konehuoneen samaan kategoriaan kuin sähköpuolella maali-, öljy-, ja polttoainevarastot joten näiden tilojen 230V sähkölaitteiden tulee täyttää nämä vaatimukset. Joten EI siis minkäänlaisia pattereita, lämmittimiä, puhaltimia, vastuksia, lamppuja, roikkia yms. Oikein suunnitellulla ja oikeista komponenteista tehdyllä tätä tarkoitusta varten valmistetulla laitteella saavutetaan juuri tämä ilmiö joka estää lämpötilanvaihteluista johtuvan kosteuden tiivistymisen ja jäätymisen sekä sen tuoman hapettumisen ja korroosion ja saavutetaan myöskin paloturvallisuus. Kyseessä on siis erikoissuojattu laite ja tehoa vain sen verran että matalalla pintalämpötilalla saavutetaan ko. ilmiö, ei haittaa vaikka polttoainetta vuotaisi tai sen päälle putoaisi öljyinen bensatrasseli. Lentokoneessahan on magneettoja, johtoliitoksia, starttimoottoreita, solenoideja, pumppuja, tiivisteitä, eristeitä, jännitteensäätimiä ,latureita ym. ym. ja tietenkin moottori, moottoripukki, alennusvaihde sun muita osia. En soisi näiden olevan pelkästään säiden armoilla. ÄLKÄÄ tehkö sähköisiä laitteita tai käyttäkö muita lämmittimiä lentokoneessa. kuin siihen käyttötarkoitukseen hyväksyttyjä laitteita.
Lentokonepuolella kun ollaan niin tarkkoja kaikesta niin miksei sitten tästä pohjoisten olosuhteiden talvisäilytyksestä. Mutta mistä näitä saisi valmiina tarvittavine ohjeineen ja hyväksymisineen ?

Terveisin Pekka Keinonen

Toki liitän taas kuvan joka sopii aiheeseen. Kuva huonosta talvisäilytyksestä, tiivistynyt ja kerääntynyt vesi jäätyessään halkaisee ja ruostuttaa jopa CroMo putkenkin.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod