Diamond DA-40D OH-FDA teki pakkolaskun mereen

Aloittaja Karoliina, toukokuu 27, 2007, 21:51:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karoliina

Satuimme Katen kanssa näkemään ko. pakkolaskun purjeveneestä.
Kerkisin ekaksi jo luulla että Husan Pertti ajoi laskuun Seamaxilla koska lasku oli täysin hallittu eikä näyttänyt kaukaa katsottuna hätätilanteelta,
mutta ikävä kyllä ei ollut kyseessä amfibiokone vaan PIK:in upea DA-40. Toisen käden tietojen mukaan koneessaolijoihin ei sattunut.

Lisää aiheesta:
http://www.karoliinasalminen.com/blog/?p=200
http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,66254.0.html



Kone on nyt nostettu ylös satamaan. Ajoimme siitä veneellä ohi ja kone on korjauskelpoisen näköinen, ulkopuolella
ei näy isompia vaurioita ja toisaalta onneksi komposiittikone on vauriokorjattavissa hyvinkin pahasta kolarista uudenveroiseen
kuntoon ja tässä koneessa sentään kaikki on vielä paikallaan ja ehjän näköistä toisin kuin irtipoikki katkenneissa purjekoneissa,
joita on Suomessa useampia korjattu.

Karoliina

Tuomas Kuosmanen

Noh, onneksi siinä on kasko. Vakuutusyhtiö määrittää onko korjaus taloudellisesti järkevää.

//T

Antsu

Tästä asiasta vellovassa keskustelussa on paljolti unohdettu se asia, että lentäjä on toiminut esimerkillisesti. Hän on pelastanut oman henkensä lisäksi kahden muun ihmisen hengen. Millään muulla ei ole todellisuudessa mitään väliä. Ilmeisesti lentäjän hermo on pitänyt esimerkillisesti ja huonossa paikassa hän on valinnut parhaan vaihtoehdon pakkolaskulle. Mielestäni hän on tämän onnettomuuden sankari!!!

kate

Lainaus käyttäjältä: Tuomas  Kuosmanen - toukokuu 28, 2007, 00:21:57
Noh, onneksi siinä on kasko. Vakuutusyhtiö määrittää onko korjaus taloudellisesti järkevää.


Jos vakuutusyhtiö pistää sen lunastukseen niin korjaamisesta tulee sitten
ihan hyvä experimental projekti. Eiköhän halukkaita hommaan taitaisi
löytyä enemmänkin.


Kate

kate

Lainaus käyttäjältä: Antsu - toukokuu 28, 2007, 08:29:54
Tästä asiasta vellovassa keskustelussa on paljolti unohdettu se asia, että lentäjä on toiminut esimerkillisesti. Hän on pelastanut oman henkensä lisäksi kahden muun ihmisen hengen. Millään muulla ei ole todellisuudessa mitään väliä. Ilmeisesti lentäjän hermo on pitänyt esimerkillisesti ja huonossa paikassa hän on valinnut parhaan vaihtoehdon pakkolaskulle. Mielestäni hän on tämän onnettomuuden sankari!!!

Kyllä lentäjä on saanut ansaittuja kehuja taitavasta ja asiantuntevasta toiminnasta niin tämänpäivän hesarin
jutussa kuin nyt oikeastaan kaikilla keskustelufoorumeillakin. Todella hyvää työtä kun
konekkin selvisi pienin vaurion ja suurin vahinko matkustajillle taisi olla
kastuneet kengät. Erittäin taitavasti oli tehty lasku kun kone ei todellakaan kipannut nokan kautta.

Kate

merilasse

En muista, olisinko eläessäni ollut niin hämmästynyt, kun nähdessäni tutun Diamondin pöllähtävän lähes eteeni :o  Ennenkuin kone oli pysähtynyt, ajattelin että voi itkun itku, mutta parissa sekunnissa tilanne oli ohi ja ihmiset seisoivat näennäisen tyytyväisinä siivillä. Hälytin välittömästi oman miehistön pelastusvalmiuteen, samalla tiedotin viranomaisille. Olo oli helpottunut, kun ilmailijat nousivat viereen tulleeseen veneeseen. Jos olisi ollut aihetta, olisimme hyökänneet paikalle MOB (man over board) veneellä. Heidän siirryttyään pelastuslaitoksen veneeseen, totesin että me voimme jatkaa matkaa :thumbsup:
Tarvittaessa multa löytyy huonolaatuinen video siitä, kuinka hyvin Diamond kellui monta minuuttia tapahtuman jälkeen.

Lasse H
Suomenlinna II:n kippari

Twistgripthrottle

Lainaus käyttäjältä: merilasse - toukokuu 28, 2007, 20:59:34
Tarvittaessa multa löytyy huonolaatuinen video siitä, kuinka hyvin Diamond kellui monta minuuttia tapahtuman jälkeen.
Terve,

Tiedä nyt sitten, että onko tuosta täällä kenellekään mitään hyötyä, mutta kannattaisiko tuollainen filmi toimittaa Onnettomuustutkinta keskukselle. Saattaisihan tuosta olla tutkinnassa jotain hyötyäkin ja varmasti ovat tyytyväisiä kaikesta materiaalista, mitä onnettomuuspaikalta/ hetkeltä on saatu taltioitua...

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: kate - toukokuu 28, 2007, 10:32:07
Kyllä lentäjä on saanut ansaittuja kehuja taitavasta ja asiantuntevasta toiminnasta niin tämänpäivän hesarin
jutussa kuin nyt oikeastaan kaikilla keskustelufoorumeillakin. Todella hyvää työtä kun
konekkin selvisi pienin vaurion ja suurin vahinko matkustajillle taisi olla
kastuneet kengät. Erittäin taitavasti oli tehty lasku kun kone ei todellakaan kipannut nokan kautta.

Jep, tämä on ihan selvä. Joka paikassa, myös kentällä, on kommentti aina ollut että kökkö juttu, mutta tilanteen hallinta oli esimerkillistä ja lopputulos meni niin hyvin kuin vain voi mennä olosuhteet huomioon ottaen. Kertakaikkiaan hyvä asia että ei tullut suru-uutisia muuta kuin toki mainion lentokoneen osalta.

//Tuomas



Jaska

Nyt näyttää siltä, että motti pelasi, mutta kytkin luisti  :tickedoff:

Toma

Minkälainen se kytkin on? Vaikea uskoa että se toimisi samalla periaatteella kuin auton kytkin eli että se oikeasti voisi alkaa luistaa ja lopulta lopettaa kokonaan toimintansa.
Enemmän kuvittelisi sen olevan samanlainen kun esim. moottoripyörän takarattaassa joka vaimentaa motorin käynnistä tulevia "iskuja" vai?
Terveisin
Tom Arppe

Nils Rostedt

Lainaus käyttäjältä: Toma - kesäkuu 07, 2007, 23:32:45
Minkälainen se kytkin on? Vaikea uskoa että se toimisi samalla periaatteella kuin auton kytkin eli että se oikeasti voisi alkaa luistaa ja lopulta lopettaa kokonaan toimintansa.
Enemmän kuvittelisi sen olevan samanlainen kun esim. moottoripyörän takarattaassa joka vaimentaa motorin käynnistä tulevia "iskuja" vai?

Naapurivoorumista löytyy linkki moottorin kuvaukseen sekä samantapaisen incidentin tutkintaselostukseen  :mellow:

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod