Mikä on lentokonekäyttöön hyvä akku

Aloittaja Toma, toukokuu 21, 2007, 21:37:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Tuossa kun selailin Sarlin raceteamin sivuja niin osui silmään VARLEY RED TOP kilpa-akut. Hinta on aika kova mutta paino tehosuhde on aika huippuluokkaa. Ja onpahan siellä mainittu jopa kevytlentokoneetkin :) http://www.sarlinraceteam.fi/service/tuotteet/redtop/redtop.html
toi K770-K017 olisi aika mukiinmenevä...

Onko kokemusta kellään, onko tuo kannattava investointi vai pärjääkö bilteman hyytelöakuilla yhtä hyvin? Niitä saa sentään neljä tuolla hinnalla...
Terveisin
Tom Arppe

Ansis

Tuota SRT nimeä muistelin tuloksetta jo liittimiä funtsiessa, samasta paikasta saa myös CrMo jne eksoottisia lyhenteitäkin. Jäi nimi huonosti mieleen jo autourheiluaikoina.

Akkuja hankkiessa olen suosinut; http://www.akkupalvelu.fi/


Myös tämä paristo sopinee johonkin käyttöön; http://lyhytlinkki.net/?1jhj3hpp
My mind is willing, but purse is weak.

josok

Hi Toma,
The red top is an airplane battery. The people who have them, are very happy with them. Somebody said that he had cranking problems with a new battery, changed it for a red top of the same weight and problem gone (Rotax 912S) If it's worth the investment is another question, i choose a small 17AH gel UPS battery, after having checked in the shop it delivered 200 A cranking power. The salesman said that it's the best for 4 stroke snowmobiles :-) Price 80 €

Greetz,

Jos

Asteroid

Muutamia tietoja akuista ja niiden latauksesta. Akun elinikään vaikuttaa eniten käyttötiheys, kalenteriaika sekä oikea lataus niin koneessa kuin säilytyksessäkin. Harrasteilma-aluksissa voidaan käyttötiheys unohtaa. Akkua ei saa jättää tyhjänä seisomaan, latausvirta ja etenkin jännite ei ladattaessa saa ylittää valmistajan arvoja n. 13,7V –14,0V. Koneessa oltava jännitemittari latauksensäätimen toiminnan toteamiseksi. Irtolaturina käytettävä ainoastaan automaattilaturia joka säätää latausvirran jännitteen mukaan. Käytettävä moottorivalmistajan suosittelemaa kapasiteettia Ah. Mikäli käytetty käynnistysmenetelmä ja moottorin kunto ovat OK niin käynnistysongelmia ei pitäisi olla ainakaan akun merkistä ja hinnasta johtuvia. Pursi- ja ultralentäjämme pelastin aikoinaan jatkuvilta akun ostoilta ja vaihdoilta viemällä oikeanlaiset laturit ja vaihtamalla yhden koneen latauksensäätimen. Sen jälkeen ovat halvemmatkin akut kestäneet kalliita pidempään. Hinta/paino ja laatusuhde ei ainakaan minua saa ostamaan mitään kalliita Superakkuja koska ne on tarkoitettu lähinnä kilpamoottoreille tuottamaan suuren käynnistysvirran ja siitä ei pelkästään ole apua lentomoottorin käynnistämiseen. Samanpainoisia ja sopivia akkuja löytyy mainitsemastasi Biltemasta. Itse pistäisin jopa satojen eurojen hintaeron moneen muuhun hyödyllisempään käyttötarkoitukseen.
      Terveisin      Pekka Keinonen 

Aki Suokas

Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Toma

Lainaus käyttäjältä: josok - toukokuu 21, 2007, 22:49:09
i choose a small 17AH gel UPS battery, after having checked in the shop it delivered 200 A cranking power. The salesman said that it's the best for 4 stroke snowmobiles :-) Price 80 €

HI Jos,
Nice to her from you, what was the brand of the battery you chose? 80€ Sounds reasonable....
Terveisin
Tom Arppe

Timo Eväsoja

Morjens,

Meillä on parissakin ultrassa Vartan LF 8 Ah, jolla Rotax pyörähtää kelillä kuin kelillä hyvin käyntiin.
Sen paino on muistaakseni 3.3 kg.
Hintaa en juuri nyt muista, mutta paljon halvempi kuin Sarlin Racingin kilpa-akut.

/timo

josok

Hi Toma,
Marathon L12V15 14 Ah part number NALL120015HM0MA
manufactered by Exide Technologies
My supplier was Lapin Akku, Rovaniemi.
http://networkpower.exide.com/products/range_select.asp?range=L&sub_id=4&lng=en
brings you to extended datasheets,
My experience is limited to the first engine starts, temp 5C, Rotax914, starts on 1/2 prop rev.
Greetz,

Jos Okhuijsen

lamsah

Hellou Toma, itse ostin Sarlinilta red topin 13 ah akun ja pakko sanoa, että hyvä on..... HKS laulaa kuin singeri, jopa -25 C. Jo nyt voi sanoa kokemuksesta, että HKS:ssää saa tuossa 0 - asteen tuntumassa sahata hyvän tovin, ennen kuin lähtee käyntiin ilman esilmmitystä. REd toppi antaa tuommoisen 550 ah käynnistysvirran ja HKS:n startti vaatii 50 ah... Toki varmaan jostain halvempiakin saa, mutta tämä akku oli 1 kg kevyempi, kuin perinteiden akku, joka olisi akjanut saman asian... sitä paitsi se ei ole asentoherkkä ja on huoltovapaa, ei tarvi nesteitä lisäillä. ainoa huono puoli on se, että akkua ei koskaan saa päästää ihan tyhjäksi... voipi kuulemma olla, että se ei enä suotu ottamaan virtaa vastaan ämän jälkeen.ö
T: Antti Kääriäinen

Toma

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - toukokuu 22, 2007, 06:57:56
Tämmöinen Odyssey on kans hyväksi havaittu

http://www.odysseybatteries.com/batteries.htm

Päädyin pitkään sinniteltyäni wanhalla prätkänakulla tuohon Odysseyn PC545 akkuun ja kyllä jumankauta akuissa on eroja, Moottori suorastaan räjähtää käyntiin. Mutta kyllä sillä oli hintaakin..
Tosin vedessäkun lilluu niin olisikin aikamoinen tempu heittää pannu käyntiin.
Terveisin
Tom Arppe

Jarno

Tervehdys! kiinnostuin tuosta odyssey-akusta, akkunetti myy hintaan 145 e. Olisiko tietoa edullisemmista kaupoista?

- Jarno- "the iloinen lerchen käynnistelijä"
"Nobody can be uncheered with a balloon."

Toma

Etsiskelin sitä silloin aika monesta paikasta ja hintahaarukka oli 140-145 joka paikassa. Akkunetistä minäkin sen sitten lopulta ostin

Mutta voin sanoa että on asiallinen akku, suosittelen...
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod