Mitä mieltä olisitte Vikafoorumista?

Aloittaja Toma, huhtikuu 29, 2007, 10:52:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Onko "Vikafoorumi" hyvä idea?

Kyllä, olen sitä mieltä että tämä olisi hyödyllinen lisäys
17 (94.4%)
Nojaa, en tiedä, eiköhän me pärjäillä kuten nytkin
0 (0%)
Ei missään tapauksessa, olen sitä mieltä että ainoa tapa on virallinen vikailmoitus
1 (5.6%)
En osaa sanoa
0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 16

Äänestys päättynyt: toukokuu 14, 2007, 10:54:45

Toma

Terve Kanssailmailijat,

Kuunneltuani Eko Lähteenmäen monet loistavat esitelmät, ei niin loistavasta aiheesta, eli onnettomuuksista ja miten niihin onnettomuustilanteisiin oli jouduttu, kävi mielessä että voisiko ilmailufoorumi jotenkin edesauttaa taivaalla turvallisesti pysymistä, sekä sieltä alas tulemista silloin kun oli alunperin suunniteltu?
Täällä pyörii osaavaa porukkaa jotka varmaan ovat huomanneet jonkun ärsyttävän pikkuvian omassa konetyypissään. Pikkuvioilla on ikävä taipumus kehittyä suuremmiksi vioiksi yllättävänkin helposti.
Ajatus oli että jos perustaisin tänne "Vikafoorumin" jossa olisi paikka kaikkille suomessa olevat UL/Exp konetyypit jonne voisi sitten ilmoittaa havaitusta viasta.
Olen varma että muut saman konetyypin omistajat olisivat kiitollisia huomioista mitkä edesauttavat turvallista lentämistä.

HUOM! Tämän alueen tarkoitus ei missään tapauksessa ole korvata virallisia vikailmoituksia!

Olemassa olevat viralliset vikailmoitukset ultrakeveille löytyvät täältä: http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/vikailmoitukset/pdf/ultrakevyet.pdf
Ja itse täyttölomake löytyy täältä:
http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/asiakaslomakkeet/pdf/lomake/LU3323.pdf

Tämän alueen ajatus on saada pikkuviat kiinni ajoissa ennen kuin ne ehkä muodostuvat niin isoiksi että niistä lueskellaan onnettomuustutkijalautakunnan raportista. Sinne voisi myös ehdotella hyviksi havaitsemia parannuksia huonoiksi havaitsemiin kohtiin sekä netistä löydettyä tietoa ko. konetyypin vioista ja parannuksista.

Luuletteko että tämä voisi olla toimiva alue? Kertokaa kommenttinne ja/tai äänestäkää ylhäällä.

Terveisin
Tom Arppe

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Toma - huhtikuu 29, 2007, 10:52:21
Luuletteko että tämä voisi olla toimiva alue? Kertokaa kommenttinne ja/tai äänestäkää ylhäällä.

Voisi olla aivan paikallaan. Itse pähkäilen nyt, että miten teen
100% toimivan kaasuvaijeriston rotaxiin, kun ei ole jäljellä
ensimmäistäkään alkuperäistä vaijerikiinnikettä kaasareissa.
Vivusto kylläkin, mutta kiinnike peltipalat uupuvat ja näinollen tässäkin
asiassa auttaisi jo valmiit kommentit, huomiot, varoituksen
sanaset. Yritin etsiä tästäkin asiasta netistä valmiita esimerkkikuvia,
vaan eipä sattunut silmiin.

Ari Simonen

Jep, hyvä idea jos unohdeta sitä virallista raportointia. Täällähän ne pikkuviat tulevat nopeammin kaikkien tietoon.

Yhtenä esimerkkinä vois mainita Ikarus C 42:n ovet. Pitää olla erityisen huolellinen ovia sulkiessaan että etu ja takareunojen lukkotapit menevät reikiinsä. Nimim. 2 kertaa ovi auennut lennolla! :embarassed:

Tuomas Kuosmanen

Tää vois olla erityisen paikallaan kanssa näiden dieselvehkeiden kanssa. Bensamoottorien suhteen on vuosikymmenten kokemus olemassa niiden kanssa pelatessa, mutta näissä se vielä on kertymättä.

Esim. OH-CAU:ssa tuntuu huollon jälkeen olevan aina sen verta naftisti jäähdytinnestettä että vaakatasossa minimi täyttyy kyllä. Mutta esim. matkanousua tehdessä varoitusvalo alhaisesta nestemäärästä kuitenkin saattaa syttyä. Tämä johtunee siitä että anturi on paisuntasäiliön etureunassa josta nesteen pinta laskee nokkaa nostaessa..? Lämmöt ym pysyvät normaalina ja kun nokkaa laskee, valo sammuu. Eikä mylly tiputtele mitään alleen. Tarkoitus on jutella mekaanikkojen kanssa jotta lisäävät huolloissa sitä himpun enemmän kuin yleensä, toki alle maksimin silti.

Varsinkin experimental-koneissa ja uudessa tekniikassa olisi ihan hyvä vaihtaa tietoa. Samoin olisi kiva kuulla mitä maamme SMA-diesellentäjät ovat moottorista tykänneet (niitähän tulee pian toinen maahan) - kullanarvoista tietoa tämäkin kun mietitään tulevaisuuden strategioita polttoaineveron alla.. Miten huollot hoituvat ja missä, mitä maksaa jne..

Meillä tuntuu olevan tapana vaieta kaikista ongelmista  :uglystupid2: ettei naapuri saa tietää ettei se kone toimikaan, mutta eiköhän asiallisen tiedon jakaminen hyödyttäisi meitä kaikkia. Nyt kun varmastikin dieselpohdintoja on aika monessa muussakin kerhossa kuin vain parissa..? Ja toki ihan sama pätee experimental-rakenteluun ja mihin tahansa härveliin mitä ei ole joka kentän nurkassa kymmeniä.

Se mikä tässä on muuten sitten vaarana on että opitaan eri ongelmista ja poikkeamista että "joo se tekee tuota" ja niihin ei sen jälkeen suhtauduta riittävällä vakavuudella.

//T

SamiM

Kyllä ehdottomasti, vaikka vastaavanlainen ehdotukseni upposikin unholaan muun keskustelun lomassa parisen vuotta sitten..  pelkona oli sillonkin se että pelättiin ettei kukaan enää tekisi virallisia vikailmoituksia. Toisaalta, onko joku löytänyt esim. 2006 vuonna tehtyjä vikailmoituksia vaikkapa netistä? uusin vikailmoitus taisi olla vuodelta 2004? Vai eikö tosiaan yhtään vikailmoitusta ole sen jälkeen tullut? Yhtä hyvinhän niistä voi ottaa oppia kunhan ne vain julkaistaisiin tai edes järjestettäisiin konetyypin / päivämäärän mukaan>:(

Mutta olisiko parempi nimi listalle vaikkapa "ominaisuuslista" koska viat täytyy jatkossakin ilmoittaa vikailmoituskaavakkeella. Samalla tapaahan autojen tyyppivikoja voi hakea netistä.

Toma

No hei, kokeillaan miten tuo toimii. 10 minuutin päästä tulee Vikafoorumi näkyviin
Terveisin
Tom Arppe

Toma

#6
Noniih, nyt pitäisi vikafoorumi näkyä. Jäsensin tuon osion tyyppien mukaan ja laitoin jokaisen tyypin kohdalle ohjeet nimisen aiheen missä ohjeiden lisäksi on linkki valmistajalle tai jollekin sivulle missä on infoa ko. tyypistä.
Kertokaa sinne "Yleistä" osioon jos joku teidän mielestä puuttuu niin lisäilen.
Terveisin
Tom Arppe

Karoliina

Vikafoorumi on loistava idea, paitsi että kaikki eivät ole sellaisia hölösuita kuin itse olen jotka kertovat kaiken kaikelle kansalle. Luulenpa että on suuri
määrä lentäjiä jotka eivät koneensa ongelmista puhu vaikka niitä olisikin, pilottien keskuudessa (ei pelkästään ultrapilottien vaan vähän muidenkin)
kun tuntuu laajalti olevan vallalla  "ei saa puhua Internetissä" -mentaliteetti johtuen reguloinnin jostakin taannoisesta menemisestä överiksi,
selitys kuuluu että puhumisesta seuraa vaan vaikeuksia itselle koska niitä lukee myös ilmailuviranomainen joka toimii myös ns. invisiittorina
jossa aina löytyy syyllinen tai vähintään aina saadaa hius halottua vielä pienemmiksi kappaleiksi, muulla ei ole väliä -
siis miksi mennä kaivamaan verta nenästään vaikka se kenties jotakuta muuta hyödyttäisikin, oma nenä paras nenä, mitä väliä niistä muista.

Lisäksi toinen juttu on että jos joku omistaa jonkun koneyksilön ja on kenties aikeissa jälleenmyydä sitä. Otetaanpa kuvitteellinen esimerkki: Menisitkö foorumilla sanomaan esim. että tyyppiominaisuutena nokkateline on vähän heikko jos olisit juuri myymässä konetta uudelle ostajalle,
jolle pitäisi saada kuva että se on täydellisyyden huipentuma ja että se kannattaa edottomasti siksi ostaa ja että siinä ei ole mitään vikaa ja sen ylläpitokustannukset
on ihan minimaaliset (korvat heiluu..). Foorumilla tehty maininta asiastahan on Googlen cachessa ikuisesti josta seuraa että hakemalla ko. henkilön nimi ilma-alusrekisteristä, saadaan tieto hänen koneyksilöstään josta päästään selvittämään että "Ahaa, vai että tässä koneyksilössä on ollut tällaista ongelmaa! Hyvä tietää! Enpä taidakaan ostaa!!". Tämä tietenkin on ostajan kannalta positiivista ja myyjän kannalta negatiivista. Tosin riippuu paljolti ostajasta, osa heistä
ymmärtää että yksikään kone ei ole täydellinen ja kaikissa koneissa on jotakin huonoakin puolta jonka kanssa vaan on elettävä.


SamiM

Ei tuossa mun nähdäkseni ole ongelmaa. Jos koneen ostaja haluaa tietää/viitsii selvittää mitä on ostamassa nämä asiat tulevat kuitenkin jostain esiin. Viittaisin jälleen autojen tyyppivikoihin, ellet ole esim. erään automerkin tyyppivioista lukenut että jakoremmin vaihtoväli on 60tkm mutta se kestääkin vain 40tkm niin silloinkin valveutunut auton ostaja osaa kysyä asiasta. Eikä tuo nokkapyörän heikkous välttämättä koneesta johdu, U390:lla on lennetty yli 2000h ja laskujakin yli 10000kpl alkuperäisellä nokkatelineellä *0*

Karoliina

Nokkapyörä olikin vain kuvitteellinen esimerkki joka on valikoitu siten että se ei kosketa omaa konetta.
Enhän nyt toki ollut antamassa esimerkkiä sentään oikeasta elämästä, ks. yllä  :thumbsup:

lamsah

T: Antti Kääriäinen

kate

Lainaus käyttäjältä: Toma - huhtikuu 29, 2007, 10:52:21
Terve Kanssailmailijat,

Kuunneltuani Eko Lähteenmäen monet loistavat esitelmät, ei niin loistavasta aiheesta, eli onnettomuuksista ja miten niihin onnettomuustilanteisiin oli jouduttu, kävi mielessä että voisiko ilmailufoorumi jotenkin edesauttaa taivaalla turvallisesti pysymistä, sekä sieltä alas tulemista silloin kun oli alunperin suunniteltu?
Täällä pyörii osaavaa porukkaa jotka varmaan ovat huomanneet jonkun ärsyttävän pikkuvian omassa konetyypissään. Pikkuvioilla on ikävä taipumus kehittyä suuremmiksi vioiksi yllättävänkin helposti.
Ajatus oli että jos perustaisin tänne "Vikafoorumin" jossa olisi paikka kaikkille suomessa olevat UL/Exp konetyypit jonne voisi sitten ilmoittaa havaitusta viasta.
Olen varma että muut saman konetyypin omistajat olisivat kiitollisia huomioista mitkä edesauttavat turvallista lentämistä.

Tämän alueen ajatus on saada pikkuviat kiinni ajoissa ennen kuin ne ehkä muodostuvat niin isoiksi että niistä lueskellaan onnettomuustutkijalautakunnan raportista. Sinne voisi myös ehdotella hyviksi havaitsemia parannuksia huonoiksi havaitsemiin kohtiin sekä netistä löydettyä tietoa ko. konetyypin vioista ja parannuksista.

Luuletteko että tämä voisi olla toimiva alue? Kertokaa kommenttinne ja/tai äänestäkää ylhäällä.

Itselläni on hieman huonoja kokemuksia. Muistanet täällä foorumilla käydyt keskustelut aiheesta Rotaxin öljynpaine-anturi,
Flydat ja sitten erään toisen kirjoittajan kirjoitukset polttoainepumpun sijoittelusta. Kaikissa noissahan oli kyse
käytännössä tyyppivian kaltaisesta viasta ja kun k.o asioista on puhuttu monien koneita korjanneiden ihmisten
kanssa niin samoihin vikoihin on törmätty.  Täällä foorumilla asioiden esilletuonti kuitenkin
nostatti likimäärin Flame-sodan.  Lisää vastaavaa voisi aloittaa vaikkapa Rotaxien imuilman lämpötilasta
silloin kun se otetaan konetilan puolelta ( mutta taidampa muutaman kerran nokilleni saaneena olla hiljaa)


Kate

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod