Ultrakevyet self-launch purjekoneet Suomessa ??

Aloittaja ajturune, joulukuu 16, 2003, 15:23:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ajturune

Haaveksin itsestarttaavasta purjelentokoneesta, jonka voisi hankkia myös ilman lottovoittoa. Italialaista valmistetta oleva Silent 2, selästä nousevalla polttomoottorilla varustettu purjekone kiinnostaisi (www.alisport.com). Mikä tällaisten ultrakeveiden purjelentokoneiden ja erityisesti moottoroitujen sellaisten ilmailulainsäädännöllinen status oikein on? Millä lupakirjalla niitä voi lentää ja minkä nimikkeen alle ne rekisteröidään? Saksassa ja USA:ssa käsittääkseni näille on oma lainsäädäntönsä.

Matti Rissanen

#1
Määräysten mukaan ainakin itsestarttaava sisääntaitettavalla moottorilla/potkurilla varustettu purjekone, joka on tyyppihyväksytty myös muille lentoonlähtötavoille, rinnastetaan purjekoneeseen ja lentäjällä on oltava purjelentäjän lupakirja. Ultrakeveydestä en sitten oikein tiedä...mutta joka tapauksessa UL-SM:stä on muistaakseni kisattu myös ultrakevyellä mopulla.
Korjailkaa käsityksiäni...en minä tiedä :) Kunhan vaan surffaan..


Katsopas tätä mielenkiintoista konetta! : http://perso.wanadoo.fr/max.barel/Graal/

Taikka toinen kone vähän tavanomaisemmalla potkuriratkaisulla:   http://www.test.infoline.cz/

ajturune

Juu, kaunis on, kovasti kaunis. Mutta takaisin tuohon itse kysymykseen, eli tietääkö ken näistä Suomen lain kiemuroista koskien tällaisia pursia? Voinko ostaa moisen, ilman että joku virkamies tulee ja lyö leiman otsaan ja sanoo, että ei pojat, pojat tällaisilla meillä ei lennetä sitten ooollenkaan!

Jyrki Viitasaari

Kauniiita ovat kuin neidot lauantai-iltoina!
Ultrakevyen purjelentimen raja kulkee 115 kg tyhjämassan kohdalla. Millä lupakirjalla niitä saa lentää (huhu kertoo, että ei lupakirjaa tarvitakaan), en osaa sanoa, koska valtakunnassa ei ole toistaiseksi tarvinnut puuttua moiseen ongelmaan. Ja jos tuon lentolaitteen hankkii joku, niin ei edelleenkään tarvitse puuttua, purjelentokoneeksi menee, alalaji itselähtevä PEL M2-41, kohta 1.1. Kiehtova laite kuitenkin ...


Auvoisaa adventtia!

Jysky Viitasaari
Jyrki Viitasaari

Ansis

Moi

mikäs estää rekisteröimästä myös ultraksi jos kansalliset ultramääräykset täyttyvät?
se 115kg raja on jenkeissä lupakirjattomuuden ja rekisteröimättömyyden raja, koneilla ei saa sielläkään lentää valvotussa ilmatilassa. Näin olen kuullut väitettävän.
Suomessa 115 kg raja antaa vapautuksia katsastusvarustuksesta.
My mind is willing, but purse is weak.

Matti Rissanen

...eli muistaakseni 115kg sallii myös kuormituskertoimet alle normaaliluokan? Eiks?

Mieleen tuli tuossa ultramoput kiinteällä moottorilla. Ja ehkä taaksetaittuvalla potkurilla. Tyyliin Technoflug Piccolo ja kumppanit. Jos vähän nipistää vaatimuksistaan ja miettii tuota pienemmän rahan kanssa pelaamista... minä kyllä harkitsisin sellaista varsinkin käytettynä. Liitoluku jää varmaan korkeintaan 20 paikkeille, mutta sepä onkin ultraksi ihan hyvin. Ja kuka estää rakentamasta?
http://air.souris.set.free.fr  

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod