UL-moottorien "nollaus"

Aloittaja Jyri Huttu, joulukuu 09, 2003, 21:56:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jyri Huttu

Piireissä liikkuu monenlaista tietoa, minkätasoista huoltoa/remontointia UL-luokiteltujen lentokoneiden moottoreille tavan puskapilotti saa tai on oikeutettu tekemään: Riittääkö kolmen teen edellytykset - "taito", "työkalut" ja "tilat" - esim. moottorin täysremontointiin tai vaikkapa männän vaihtoon?

Kiitos etukäteen.

j.huttu
[email protected]

LAPFC-lennonvalmistelusovellus, 2. sija valtakunnallisessa Octopus-mobiilisovelluskilpailussa 17.5.2006.

Ansis

Joo....

Kun itse tekee niin tietää mitä-,millä-, ja miten on todella tehty.
Tyhmintä on kusettaa itseään.
My mind is willing, but purse is weak.

Jyri Huttu

Kari,  :yee:

Järki kädessä, siinä se. Jokainen haistelee rajat itse - sääntöjen ja hyvän maun puitteissa tietenkin.

(Kiitokset hyvästä vastauksesta, jereku)

j.huttu
[email protected]

LAPFC-lennonvalmistelusovellus, 2. sija valtakunnallisessa Octopus-mobiilisovelluskilpailussa 17.5.2006.

Jyri Huttu

LainaaKari,  :yee:

Järki kädessä, siinä se. Jokainen haistelee rajat itse - sääntöjen ja hyvän maun puitteissa tietenkin.

(Kiitokset hyvästä vastauksesta, jereku)

j.huttu
Jereku, Sinulla kokemusta Kolbilla "tinttikeleissä":

"Netkuva" päärunkoputki tuo mielenkiintoisen lisäulottuvuuden koneen lennettävyyteen ja perstuntumaan -  kumpaan suuntaan, vahventaako se tuntemusta mahanpohjassa, vai päinvastoin vaimentaa? Kuulee väitettävän, että kolppi ei olisi mikään möykkyilmoihin tarkoitettu peli... johon en kyllä usko. Mielipiteesi?

j.huttu
[email protected]

LAPFC-lennonvalmistelusovellus, 2. sija valtakunnallisessa Octopus-mobiilisovelluskilpailussa 17.5.2006.

Jyri Huttu

Hienoa.

Millaisia kokemuksia remontoiduista moottoreista lukijoilla on? Vanhasta ei saa - kuten kaikki tiedämme - tekemälläkään uutta, tuli rempan tuloksesta kuinka hyvä tahansa.

Kuinka pärjään taloudellisesti suhteessa moottorin täysremontointiin, jos ostan pelkästään uuden runkomoottorin ja kasaan koneen ympärille vanhat kaasuttimet, alennusvaihteet jne.? Todennäköisesti en pärjää...

Hyvää Joulua ja Ilmailullista uutta vuotta 2004.

j.huttu


[email protected]

LAPFC-lennonvalmistelusovellus, 2. sija valtakunnallisessa Octopus-mobiilisovelluskilpailussa 17.5.2006.

Jyri Huttu

Täsmennystä kysymykseen:  "moottori" = kaksitahti, esim. 503
[email protected]

LAPFC-lennonvalmistelusovellus, 2. sija valtakunnallisessa Octopus-mobiilisovelluskilpailussa 17.5.2006.

Tapani Kokkonen

Kerhoillamme on kokemusta kolmesta nollatusta moottorista, yksi 503 ja kaksi 532.sta. Moottorit olivat olleet käytössämme käytännössä alusta alkaen. 503 pelasi ennen ja jälkeen nollausta hyvin. Vähän ennen 600 tunnin täyttymistä moottori alkoi kolkkaa ja todettiin kampiakselin alkaneen elää. Tämä moottori nollattiin Starkin aikoihin, jolloin kampiakselin sai vielä peruskorjata. Nythän akselit taitaa mennä vaihtoon peruskorjauksessa jokatapauksessa.

Toinen 532 on toiminut aina hyvin, kuuden tunnin päästä on edessä uusi nollaus.  Toinen 532 ei toiminut kunnolla ennen eikä jälkeen nollauksen. Suuri kulutus ja alhainen teho huolimatta siitä että kaikki oli kunnossa.

Eli moottoreissa on hyviä ja huonoja yksilöitä. Hyvä moottori kannattaa korjata. Se tulee palvelemaan yhtä luotettavasti kuin ennenkin. Huono yksilö ei välttämättä parane edes peruskorjauksessa.

Ja moottorin nollaus tarkoittaa sitä, että moottorin lisensoitu edustaja vaihtaa kaikki kuluneet ja aikajaksotetut  osat. Tällöin moottorin huoltojakso alkaa taas alusta.

Asiallisesti peruskorjattu moottori on mielestäni todistanut toimivuutensa ja on luotettavampi kuin ensimmäisellä jaksolla oleva.

Tietysti sitten pakoputkien kanssa tulee ongelmaa vanhemmiten, meillä mutkat ratkeillee aika-ajoin huolimatta vaimennuksesta.  Nyt olemme kokeilleet kuumankestävää kangasta käärittynä mutkan ympärille tasaamaan lämpötilaeroja. Ehkä korjausjakso on jatkunut, mutta siitä huolimatta ongelma on.

Vanhemmissa moottoreissa on seuraavana pelkona varaosien saannin tyrehtyminen. Ykköstulpalliset on jo niin vanhoja, että varaosia ei enää valmisteta.

Itse tekemisen rajaksi vedettiin taannoin kampiakseli. Männät, sylinterit on vapaata areenaa, joudutaanhan ne kuitenkin 50 tunnin välein avaamaan. Mutta lohko ja akseli on Aerotecnon hommia.

Tapani  

Ansis

Moi

epäilisin 503sen kammen routineen siitä syystä kun kerran takapenkin turvavyö osu ropeliin eikä sitä silloisen tietämyksen takia mitattu heitoiltaan.
Mutkaraudan saa vaihtaa itse vastaavaan jos on manuaali missä on sen ohje.
Ei kun taivaalle... eflllä näky olevan raikki kondiksessa! :yee:  
My mind is willing, but purse is weak.

Jyri Huttu

Lapinlahden ilmailijoiden kotisivut ovat olleet jo pitemmän aikaa tyyliä "Sivua ei löydy" (http://opp.ysao.fi/~hete/ilmailu/efll.html). Mikäs hätänä? :blink:  

Odotellen, jotta pääsisi taas tsuumailemaan hienoa kuvamateriaalia...

j.huttu
[email protected]

LAPFC-lennonvalmistelusovellus, 2. sija valtakunnallisessa Octopus-mobiilisovelluskilpailussa 17.5.2006.

Tapani Kokkonen

Lapinlahden sivut on hukkuneet webmasterin maailmalle lähdön myötä.
Yritetään löytää uusi masteri. Kuvia kasaantuu kuitenkin kokoajan.
Kiitoksia kannustuksesta!

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod