LED-majakkavalot + strobot myyntipaikka kateissa

Aloittaja Jari Kaija, huhtikuu 01, 2007, 11:18:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Jari Kaija

Hemmetin vaikea löytää noihin stroboihini sopivaa kotelointia (järkevän edullista),
jotta saisi myös LED-majakkavalot samaan pakettiin DIY-menetelmällä, joten
taidan tilailla valmiin satsin sitten muualta.

Netissä on paikka, jossa myydään noin 300 tollarin hintaa valmista strobo majakkasatsia,
mutta nyt en löydä sitä taas millään. Onko kellään linkkiä tallessa kyseiseen paikkaan?


EDIT: Löytyi. On sama satsi näköjään nyt myös A-Sprucella. Hinta tosin
pompsahtanut sitten viimenäkemän. 399 tollaria. Tietäiskös kukaan vielä
edullisempaa paikkaa?

http://www.aircraftspruce.com/catalog/elpages/ledtaxi.php

Ja nythän näitä alkaa löytymään lisää. Tekniikka kehittyy vuodessakin  :)
329 tollaria...

http://www.airplanegear.com/skybright.htm

Antsu


Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Antsu - huhtikuu 01, 2007, 18:09:20
nr: 27.608,  27.651,  27.652, 27.695,  27.690

Heidän searchinsa ei näytä osaavan tilausnumeroita. Ei ainakaan
löydä enkkupuolella noiden mukaan. Mutta juuh, hyvä, yksi linkki lisää.

Olivat muuten vielä suolaisempia hinnaltaan kuin muualla. Pelkät
strobot jo yli 400 euroa.

Airplanegear vielä halvin vaihtoehto rapakkolisineenkin.


Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Seppo Koivisto - huhtikuu 02, 2007, 10:38:46
Rakennussarja
http://www.killacycle.com/Lights.htm

Tuolla jo kävinkin. Mutta ei aukaise kuvia kotona, eikä täällä töissäkään  :huh:

Jos nuo omat, jo tekemäni laittaisin, niin kaipaan todellakin vain valmista
housingia (kotelointia), mutta juuri tuosta paikasta en saanut edes kuvia
auki, että olisi nähnyt valikoiman. Tosin nyt on jo privana tullut "koppaehdotus"
oikeilla koneilla tehtynä, joten asia etenee. Suurteho-Ledejä saan niin paljon,
kuin vain jaksan tilata tuota projektia varten. Piirilevyjen valmistaminenkin
kotona, on kuin polkupuörällä ajoa. Jotenkin tuo oma ammatti pistänyt
hommaamaan kamppeet kotiokkin.

Jouni Laukkanen

Tänään tuli tällainen meili:
Dear Aviators !

Our company offering Strobe Light sets and parts for COPMETITIVE prices.
Please study attached file. You can see that these items are similar to WHELEN products.

PRICES :
1. Set #1 (power supply 14-28 V + wingtip lights + tail light) ............. 449,-EUR
2. Set #2 (power supply 14-28 V + wingtip lights) ............................ 399,-EUR

- In case of your order we can bring it to AERO' 2007 in Friedrichshafen.
- No VAT !
- Also we can offer widht range of spare parts.

Do not hesitate to ask us any questions.
Yours sincerely,

Stanislav Zelenkov

Stanislav Zelenkov' Private Company
Konarskio 7-5
03809 Vilnius
Lithuania


Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - huhtikuu 02, 2007, 14:59:21
Lithuania

Ei paha ollenkaan! Heti pisti silmään yksi asia. Strobojen xenon putken "käyttöjännite" (n. 350-400V)
kulkee suojaamatonta johtoa myöten, kuten myös strobon sytytysmuuntajallekkin menevä.
Eli nuo kolme, nyt kutistesukan sisällä olevaa piuhaa täytyy kaapeloida suojavaipan sisälle.
Viuuuuuuuuuuuuu-rits, viuuuuuuuuuuuuu-rits valot *0*, ellei kaapelointia hoida asiaankuuluvasti.

JPK1990

Tietääkseni xenon-putket tarvitsevat kymmenien tuhansien volttien käynnistysjännitteen... btw. montakohan lumenia tollasesta putkesta irtoaa?

Toma

Löyty vahingossa tämmöinen linkki missä on aika monta vaihtoehtoa:

http://www.creativair.com/lights-kits-c-22.html

Mutta ihan bolt-on kittiä ei löydy...
Terveisin
Tom Arppe

Jari Kaija

#9
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - huhtikuu 05, 2007, 21:40:32
Tietääkseni xenon-putket tarvitsevat kymmenien tuhansien volttien käynnistysjännitteen... btw. montakohan lumenia tollasesta putkesta irtoaa?

Homma menee käytännössä niin, että putken päihin tuodaan noin 350-400 voltin
tasajännite, joka on varastoitu toisessa päässä piuhoja kondensaattoriin.
Kun halutaan, että putki purkaa tuon konkan varauksen, se todellakin tarvitsee
3-15kV ns. sytytysjännitteen (riippuen putken koosta (tehosta)). Sytytysjännite
luodaan itse putken luona "sytytysmuuntajalla". Eli vastaavantyyppisellä muuntajalla
kuin auton sytytyspuola. Tosin tuo xenon muuntajan koko on luokkaa sentti*
sentti*puoli senttiä (riippuen tietenkin taas tarvittavasta sytytysjännitteestä).
Sytytysjännite tuodaan sitten muuntajalta putken ulkopuolelle koko sen pituudelle.
Toisissa se on hoidettu siten, että putken ympäri kiertää ohut johdin, johon sytkä
johdetaan. Toisissa se on taas putken pinnalle höyrystetty millin kahden levyinen
metallikalvo.

Eli sinne siivenpäähän viedään niin cessnoissa, piippereissä kuin experimenta-
leissakin kolme johtoa. + ja - piuhat (350-400V DC), sekä sytytysmuuntajan
ensiölle menevä piuha, jossa kulkeva jännite on muuntajasta riippuen noin
10-400 volttia (mitä omalle kohdalle näitä sattunut).

Xenon putkien valotehot ilmoitetaan yleensä Jouleina. Eli tuo joule voidaan
laskea tiedetystä jännitteestä, kondensaattorin arvosta ja putkelle annetuista
spekseistä.

Vastaavasti se "viuuuuu...." vinkuna syntyy siitä, että boxissa, jossa nuo
konkat ovat, on myös jännitteen nostaja. Vastaavanlainen, kuin kameroissa,
mutta kokoluokaltaan isompi. Eli siellä boxissa on oskillaattori, jonka avulla
saadaan aikaiseksi boxissa olevan muuntajan ensiölle vaihtojännite.
Muuntajan toisiolta saadaan sitten noin 300 volttia pihalle, joka tasasuunnataan
ja vastuksen avulla johdetaan lataamaan konkkia. Taajuus on pelkästään
jo senkin vuoksi korvia ärsyttävä, että hyötysuhde saadaan nostettua
paremmaksi esim: 12V -> 300V systeemeissä.

vinkki:
Helpoiten tuollaisen keskitetyn, kaikkien putkien yhtäaikaisen välkkyvän
systeemin rakentaa siten, että hakee biltemasta parilla kolmellakympillä
12V/220V invertterin, tasasuuntaa sen ulostulon, lisää tarvittavan vastuksen
ja kunnon konkan per putki, kopsaa sivuiltani strobojen ohjaukseen
tarkoitetun kytkennän jossa pari piiriä. Modifioi putkikytkistä siten,
että invertteri huitsin kuikkaan ja putkelle jännite modatusta biltema-kaija-boxista.
Hyötysuhde EI ole tuolla tosin hyvä, mutta toimisi kyllä ok.

http://www.project-ch701.net/start_ch701/flash.zip

Selkiskö yhtään  :huh:

JPK1990

Juu, jotenkin näin sen olen kuvitellutkin olevan

Sellasta luin jostain että edison-opto on julkaissut 100w ledin ja se tulis tämän vuoden aikana myyntiin... siis 100w!  :o Siinähän ois tehoa vaikka pieneen valonheittimeen. http://www.edison-opto.com.tw

kari saalasti

Itse joskus askartelin strobo putken välkyttimen. Siinä oli rele jossa oli myös aukeavat kärjet, diodi, 400v 10uF elko tai kondensaattori ja tietenkin se putki.

Kytkin sen releen niin, että se toimiessaan katkaisee itseltään virran. Siis käämille johdetaan sähkö niiden aukeavien kärkien kautta. Tuloksena on kapine joka pitää surinaa. Siis kun rele vetää, niin silloin siltä katkeaa sähkö, jolloin se herkeää vetämästä ja kytkee taas itseensä sähkön ja taas se alkaa vetämään...

Kun käämistä katkaistaan sähkö, niin se silloin antaa melko suuren jännitepiikin. Pieni käämi antaa ikävältä tuntuvan räpsäyksen sormille ja voimalaitoksen generaattoreissa käytettävä valtavan suuuri käämi osaa muuttaa fluke 77 yleismittarin olomuodon jalkapalloa muistuttavaksi jos sen unohtaa siihen käämin rinnalle. Näin olen kuullut väitettävän.

Käämin rinnalla on tuo elko ja diodi sarjaankytkettynä, jolloin siis sillä diodilla otetaan sieltä käämiltä se suurjännitepiikki talteen sinne elkoon ja diodi estää sen jännitteen karkaamisen takaisin sinne releen käämille. Sitten tarvitaan enää se strobo putki joka kytketään sen elkon rinnalle. Kun jännite kasvaa tarpeeksi suureksi, niin se lyö läpi siellä putkessa ja putki välähtää. Tuossa minun patentissa putki välähti jo muutamalla sadalla voltilla eikä se muuta tarvinnut toimiakseen.

Tämä "upea" kytkentä on varmaankin tässä tapauksessa kelvoton kun sen elinikä on vain muutamia kymmeniä minuutteja ennenkuin siitä releestä palaa kärjet ja toiminta on muutenkin ihan tuurista kiinni, mutta voihan siihen joku laittaa releen tilalle jonkun puolijohdekytkennän. Ja tuo taitaa olla melkein yksinkertaisin kytkentä millä saadaan muutama sata volttia kehitettyä, kun siihen tarvitsee kaikki 3 komponenttia. Siksipä teki mieli tämä kertoilla.

lamsah

pebek myy valmiita storbosarjoja 5 euroa kipale, sisältää kaiken tarvittavan, kuten valmiin piirilevyn jne.... sille sitten, niin kuin herra Kaija sanoi: Bilteman invertteristä virta.... toimii.... nimim kokeilin.... :lol:
T: Antti Kääriäinen

Veijo Luostari

Vaasan elektroniikkakeskuksella "Vekoy" on kanssa valmiita Stroboja myynnissä. Vahvistimet suun muut lampuissa sisällä. *0*
Laitan Url:n prerään jos onnistun.

http://www.vekoy.com/advanced_search_result.php?keywords=Strobo&osCsid=17f51d36c51304643e691229bfb1fc0f

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Veijo Luostari - huhtikuu 08, 2007, 11:11:59
Vaasan elektroniikkakeskuksella "Vekoy" on kanssa valmiita Stroboja myynnissä.

Valotehot Jouleissa ovat varsin vaatimattomat tuolla 1W tehonkulutuksella.

Timo Eväsoja

Morjens,

Jos nikkarointi ei innosta, niin Kunzleman Electronics tekee tämmösiä.

http://www.kestrobes.com/ddm_models.html

/timo

JPK1990

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - huhtikuu 12, 2007, 09:19:29
Lainaus käyttäjältä: Veijo Luostari - huhtikuu 08, 2007, 11:11:59
Vaasan elektroniikkakeskuksella "Vekoy" on kanssa valmiita Stroboja myynnissä.

Valotehot Jouleissa ovat varsin vaatimattomat tuolla 1W tehonkulutuksella.
Mitenkäs jos pistäis 3W tai 5W ledin strobon sijaan? Toimisi matalalla jännitteellä ja toiminta olisi erittäin yksinkertainen.
http://www.partco.fi/luettelot/sivut/right.php?sivunro=38

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - huhtikuu 12, 2007, 17:31:27
Mitenkäs jos pistäis 3W tai 5W ledin strobon sijaan? Toimisi matalalla jännitteellä ja toiminta olisi erittäin yksinkertainen.

Ei ole lähelläkään samaa hetkellistä valotehoa.

Veijo Luostari



Jari Kaija

#20
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - huhtikuu 12, 2007, 23:01:36
Täältä löytyy lentokoneen valoille asetettavat vaatimukset:

Juuri näin. Tämän mukaan tietenkin eletään ja huomataan, että LEDi strobot ovat
vielä käytännössä saavuttamattomissa. Purjehdusvalot on kuitenkin erittäin helppo
toteuttaa vaadittuihin spekseihin. Tilasin eilen läjän suurteholedejä (5mm)
vaadituilla valoaallon pituus &tehokriteereillä ja ensiviikolla syövyttelen piirilevyt
kun saan ne sopivasti tumpattua samaan piirilevynäkkäriin, jossa tilailen duunihommiakin
varten piirilevyjä.

Tuo on muuten persiistä tuo strobojen "kandela voimakkuus" vaatimus.
Pirusti järkevämpi tapa olisi vaatimuksissa ilmaista vaadittu min/max valoteho
Jouleina. Koska välähdys on hetkellinen ja sen mittaaminen valonvoimakkuus-
mittareilla on normaalioloissa käytännössä mahdotonta DIY/tehdas-stroboissa.
Jouleina sen laskee komponenttiarvoista hetkessä. Myös putkivalmistajat
ilmoittavat putken max valovoiman Jouleina, jota se kykenee käsittelemään
maximi konkkavarauksella.

Tuli muuten mieleeni, että jos todellisuudessa otetaan valovoimakkuusmittari
matkaan kentille ja ruvetaan mittailemaan näitä virallisia koneita ja niiden
hehkulampulla toteutettua purjehdusvalotehoa, niin epäilenpä jo silmämääräisestikkin
huomioituna, että monet koneet jäävät KAUAS taakse toivotuista/vaadituista
valotehoista.



Edit: Majakka -> purjehdus.

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - huhtikuu 12, 2007, 23:01:36
Täältä löytyy lentokoneen valoille asetettavat vaatimukset:
http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/FAR-lentokelpoisuusvaatimuksia/LukuF-Varusteet.pdf

Muutama asia tuossa tosiaan jäi kaivelemaan ja yksi niistä oli tuo Jarin jo esille tuoma "oikea näkyvyys" eli näitä uusia LEDejä, joihin voidaan ajaa piikkinä suht' kivasti parikin amppeeria, antaa kyllä verkkokalvolle aika mukavan vasteen. Niitä sitten läjä niin alkaa sokeaakin heikottaa.


Mikä toinen asia tuossa pisti silmään, niin siellä mainitaan, että "Valojen pitää olla hyväksyttyjä". Jos experimentalilla ei tarvitse tähän
hyväksyttyyn vaatimukseen päästä, niin miksi välttämättä pitäisi näihin valon väri ja tehovaatimuksiinkaan? Jos nyt experimentaaliin omat valot tekee, niin jos rakentaja väittää niiden menevän speksiin, niin onko katsatajilla tms. keinoja edes tarkistaa että speksissä oikeasti ollaan? Onko meillä siis sääntöjä ja määräyksiä, joita ei voida valvoa?


Purjehdusvaloista pisti silmään se, että eteenpäin (punaisen ja vihreän kohdalla) tuotettava valotehon pitää olla merkittävästi suurempi kuin sivuille tuleva... ymmärsinköhän speksin aivan oikein:

0 - 10 astetta, 40 lumenia
10 - 20 astetta, 30 lumenia
20 - 110 astetta, 5 lumenia

Eli sivuille ei niin hirveästi tarvitse loistella, kunhan eteenpäin tulee valoa reilusti.


Vielä sellainenkin kohta löytyi jossa todetaan, että yölentotoiminnassa kun stobo on pakollinen, niin silloin se ei saa vähentää lentovalojen erottuvuutta. Jos nyt katsotaan sattumanvaraisen lentokoneen siivenkärkeen jossa on joku stobo+purjehdusvalokombo, niin melkeinpä väitän että purjehdusvalon näkyvyys kärsii siinä vaiheessa kun stobosta tulee valoa. Pitäisiköhän tälläiset koneet kaikki varmuuden vuoksi nyt maadottaa...
- Pirkka -

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: pimattil - huhtikuu 13, 2007, 10:11:59
...että "Valojen pitää olla hyväksyttyjä". Jos experimentalilla ei...

Tuo on muuten todella mielenkiintoinen vaatimus. Kuinkahan monet
jo näistä tyyppikoneisiin asennetuista valoista edes täyttävät tuota.
Saati, että vanhat tehdasviritykset yltäisivät minimivaatimuksiin.

Tässä olisi oikeasti päivityksen paikka vaatimuksien osalta mitä
pikaisemmin. Nykyteknologia on valolähteiden osalta jo aivan muissa
atmosfääreissä, mitä tuo vanha vaatimuslappu.


Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: pimattil - huhtikuu 13, 2007, 10:11:59
Jos nyt experimentaaliin omat valot tekee, niin jos rakentaja väittää niiden menevän speksiin,

Noita on monessakin experimentalissa itsetehtyinä. Tuskin on kyetty/ollut kamppeita mittauksiin
muutoin, kuin kulmaviivoittimella  ;)

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: pimattil - huhtikuu 13, 2007, 10:11:59
Jarin jo esille tuoma "oikea näkyvyys" eli näitä uusia LEDejä, joihin voidaan ajaa piikkinä
suht' kivasti parikin amppeeria, antaa kyllä verkkokalvolle aika mukavan vasteen.
Niitä sitten läjä niin alkaa sokeaakin heikottaa.

Uuuh... oli sairasloman aikana saapuneet ledit tänne töihin. Kokeilin niitä
tuossa ohimennen. Sen verta kirkkaita epeleitä, että silmiin suoraan
sanoen koskee ihan yksittäin testattunakin ja en epäilisi huonon olon
tulemistakaan, kun pidemmän aikaa tiiraa. Tämä siis jo niiden perusvirralla
35mA. Mitä nuo sitten olisivat PWM piikkiohjattuna, ei hirviä edes ajatella.

Jaahas. Nyt piirilevyt tilaukseen. Tällä kertaa ei jaksa kotona sotkea
sulfaatin kanssa...

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod