NEW Coyote

Aloittaja Asteroid, huhtikuu 01, 2007, 01:23:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Asteroid

NEW Coyote II
Rakensimme kolmen koplalla käyttötarpeitamme vastaavan Ultran harrasteilmailuun. Lentää ja toimii todella hienosti, ollut jo vuoden käytössä. Vuosia kului rakentamiseen kolme kahden eri omistajan toimesta ja tunteja noin 1000. Päällystetty oikeilla lentokonekankailla ja maaleilla. Siipiprofiilin ja rakenteen muutos, rungon muutokset ja ohjaamon eristys, lämmitys ja tuuletuslaitteet, kaasuttimien lämmitys ja lämpömittari, mittaristomuutokset, GA radiovarustus.

Matkalentonopeus: 120 km/h,  5000 rpm,  15ltr/h
MTOW:  450 kg
Tyhjäpaino:  231 kg
Kuormattavuus:  219 kg
Moottori:  Rotax 582 UL (nykyisten ohjeiden ja määräysten mukaan luotettavuus sama kuin 4-t moottoreilla)
Potkuri: Warp Drive 3-lapainen säädettävä hiilikuitu 7,25" ALU Spinnerillä.
Pyörä ja suksivarustus
Melu: 150 m päästä täydellä teholla vain 61,5 dBA
Polttoaine: 99/98/95 autobensiini tai 100LL
Matkatavaroitakin mahtuu mukaan 22,5 kg
Kaikki eri kuormausvaihtoehdot eivät aseta rajoituksia massakeskiön suhteen.

Hinta, laatu- ja suoritusarvosuhteeltaan tämä ainakin meidät yllätti. Aihioita varmasti muillekin rakentajille löytyy, sillä onhan tämä Suomen kolmanneksi yleisin Ultra.

Pekka Keinonen



lamsah

ei muuta kun hks keulalle..... kulutus putoaa olennaisesti.... Aika nopea rakentaa jos ei mee kun tuhat tuntia.... olen itse käyttänyt joain 450 tuntia moottorinvaihtoprojektiin viimeisen 3 kk aikana (tehollista työtuntia)....
T: Antti Kääriäinen

Asteroid

Onneksi meillä oli hyvä ja kokenut valvoja joka edesauttoi rakennusprojektiamme todella paljon vähentäen myös työtuntimäärää. HKS ja Jabiru moottorivaihtoehdot olivat suunnitelmissa ja kiinnostavat edelleen. Koneen kuormattavuuden on kuitenkin säilyttävä vähintään n. 200 kilossa. Saimme koneen mukana 582 moottorin joten aloin tutustua tarkemmin takavuosien ongelmiin. Ja niitähän löytyi ! Tämä olisi kokonaan uuden jutun aihe. Faktat joilla moottori toimii oli sitten kyseessä 2- tai 4t moottori, polttoainejärjestelmän vapaavirtaus / sähköpumppu / mekaaninen- ja tai alipainepumppu oltava kunnossa ja mittauksin todettava paineet sekä virtausmäärä, vedenerottimet ja suodattimet lentokonelaatua, kaasuttimet kunnossa, toimiva etulämmitys mittarilla todettavaksi. Sytytys ja sähköjärjestelmät, kytkimet, liittimet, liitokset kunnossa unohtamatta jäähdytysjärjestelmää, pakoputkistoa lämpömittareita, moottorin kiinnitystä ym. ym.
Kaikki nämä kun ovat lentokonelaatua ja valmistajan arvoissa ja osilla tehtyinä niin ongelmia ei ole.
Niinpä kaikki nämä jouduimme alunperin vuosimallia –90 olevaan koneeseemme rakentamaan uudelleen.
Suosittelen kaikille vanhempien Ultrien omistajille käymään nämä paikat läpi pikimmiten, sillä vuosien mittaan tehdyt muutokset eivät välttämättä takaa koko kokonaisuuden toimivuutta.
Ilman asianmukaisia lupia muutoksiin, erikoistyökaluja, kiristystaulukoita, mittareita, lukkoliimoja, ohjeita ym. ei näitä töitä pidä kuitenkaan ryhtyä tekemään, tärkein on vielä ammattitaito ja koulutus ko. töihin.

Turvallista matkaa tahdeista riippumatta                 Pekka Keinonen

Tuomas Kuosmanen

Täähän tässä onkin kiintoisaa, että kun härvelin rakentaa "alkuperäisen" ultran ajatuksen mukaan eikä ole tarve tehdä mitään kuiturakenteista superkiituria, kuormattavuuskin on ihan järkevä! :)

Varmasti mainio peli!

//Tuomas

lamsah

You name it.... työlästähommaa onkin, tiedetään.... tuo yarrowikin on vm 90, ja kyllä siinä töitä saa tehdä, kuomua väännän viikonloppuisin koulun ohella ja jäähdytystä pitäis miettiä seuraavaksi, tai onhan se mietitty ja valvoja antoi varsin ammattitaitoisia vinkkejä ja ohjeita asian suhteen. Ihan mielenkiinnosta kysyn paljonko 582nen painaa? ilman moottoripukia, spinneriä ja potkuria? HKS painaa asennustarpeineen n.57 kg (paino sisältää itse tehdyn lämmitysvaipan äänenvaimentimen ympärille.)
T: Antti Kääriäinen

Toma

Oman 582 kun panin tavalliselle henkilövaalle niin viisari näytti 53 Kg tosin silloin oli mukana "pukki" joka on kaksi taivutettua alumiinipalasta jotka painavat yhteensä noin 400g. Mukana oli myös Pakoputki ja jäähdytin.

Yleisesti ottaen keskiverto suomalaiselta pilotilta voi hyvin nipistää nuo noin viisi kiloa parin kuukauden Atkinsilla  ;D
Terveisin
Tom Arppe

Asteroid

Onneksi 582 moottorin oli Toma punninnut varusteineen, minulta se jäi tekemättä koska paino ei ollut ongelma. Nyt on hyvä suunnitella tulevaisuutta eri moottorivaihtoehdoista kunhan tästä lennämme tunnit loppuun. Niin kuin edellä on käynyt ilmi niin keksimme Ultran alkuperäisen ajatuksen uudelleen. Ilmeisesti en ole mikään ruudinkeksijä koska jouduin keksimään lisää ruutia. Tämähän oli juuri tämän keskustelunaiheen tarkoitus tuoda esille ajatus mikä on tosiaankin Ultra ja sen alkuperäinen tarkoitus.
Nopeusko on ainut kriteeri millä konevalintoja nykyisin tehdään. Mielestäni harrasteilmailussa on aivan sama onko nopeus 100 vai 150 km/h. Alunperin ajattelin rakennussarjavaihtoehtoja A20, Jabiru, Skyranger jotka kaikki ovat keveitä koneita mutta näitä ei silloin ollut vielä yhtään Suomessa. Työmatkallani eksyin erääseen pihavarastoon josta tämän osaksi muutetun koneen löysin. Nopeasti päätetyn kaupan jälkeen jatkoimme muutostyöt loppuun. Viimeisenä työnä 2007 keväällä suksiasennusvarustuksen muutos nykyisten ohjeiden ja määräysten mukaiseksi. (Tämäkin työ vei yllättävästi aikaa ja dokumentointia). Liitteenä muutama kuva suksiasennuksesta.
                                                                                         Pekka Keinonen

Tuomas Kuosmanen

Ongelma taitaa olla siinä, että "kun se kuitenkin maksaa monta euroa tunti, pitäis edes päästä pitkälle siinä ajassa" :)

//T

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Asteroid - huhtikuu 03, 2007, 23:52:22

suksiasennusvarustuksen muutos nykyisten ohjeiden ja määräysten mukaiseksi.


Biltemata sanoisin  ::)

Toma

Lainaus käyttäjältä: Tuomas  Kuosmanen - huhtikuu 04, 2007, 00:05:13
Ongelma taitaa olla siinä, että "kun se kuitenkin maksaa monta euroa tunti, pitäis edes päästä pitkälle siinä ajassa" :)

//T

Nin mutta kun monelle se lentäminen onkin se hauska juttu, ei niinkän pitkälle pääseminen.
Tosin rajansa kaikella, olen tehnyt läpärin Nummelassa silloisella Beaver 550:llä silleen että en muuttanut suuntaa kertaakaan ja laskeuduin samalle 22:lle mistä lähdin (enkä mennyt maapallon ympäri).

Mutta wanhat ultrat kunniaan, niissä on sitä aitoa pioneerihenkeä, ja lentämisen iloa. Talvella kun istuu avokoneessa -25 asteen pakkasessa lexansiivu naaman edessä, niin oppii yllättävän nopeasti lentämään kuula keskellä, muuten jäätyy jompikumpi poski...  :thumbsup:
Terveisin
Tom Arppe

kate

Lainaus käyttäjältä: Tuomas  Kuosmanen - huhtikuu 02, 2007, 16:34:34
Täähän tässä onkin kiintoisaa, että kun härvelin rakentaa "alkuperäisen" ultran ajatuksen mukaan eikä ole tarve tehdä mitään kuiturakenteista superkiituria, kuormattavuuskin on ihan järkevä! :)

Varmasti mainio peli!


Kyllähän tuolla samalla rätti/putkirunko ratkaisulla saa vahvoja, kevyitä ja hitaita koneita aikaiseksi olkoot
kyse sitten moottorikoneista tai Ultrista. Kyllähän sitä löytyy moottorikoneista Piper Cub:ia yms tai
ultrista nelitahtisena SkyRanger jos konetyypistä tykkää.

Vaikka en nyt mitään pikakiituria haekkaan niin matkakoneena härveli joka menee karvanverran satasen päälle
alkaa olla jo aika ankea. Ainakin eräs Zenairin omistja totesi että ei sillä viitsi lappiin saakka
jytyyttää vaikka kellukekone siellä voisikin olla aika kiva vaan valitsi reissulle toisen koneen.

Tuon kaksitahti Rotaxin suhteen olen kyllä aika skeptinen ainakin kun Lähteenmäen kommentteja
onnettomuustutkijana kuuntelee. Voi olla että moottorin saa kestämään mutta se sitten ilmeisesti
vaatiikin jo todella asiantuntevaa ylläpitoa.

Kate


Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: kate - huhtikuu 04, 2007, 11:39:33
alkaa olla jo aika ankea. Ainakin eräs Zenairin omistja totesi että ei sillä viitsi lappiin saakka
jytyyttää vaikka kellukekone siellä voisikin olla aika kiva vaan valitsi reissulle toisen koneen.

Niinno... toiset tykkää lentämisestä, toiset hurjastelusta.
Suomen rajat ovat senverta lähellä toisiaan, että....

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - huhtikuu 04, 2007, 17:40:27
Suomen rajat ovat senverta lähellä toisiaan, että....

Sanoisin, että puoliksi totta. Itään lentäminen loppuu äkkiseltään, mutta kiitos EU:n länteen ja lounaaseen pääsee aika kivasti ja helposti. Sitten kun Atlantti tai Välimeri on vastassa, niin sitten voi kääntyä takaisin.  8)
- Pirkka -

Asteroid

Niin toki tuosta matkailusta niin siihenhän pitää valita konetyyppi omien mieltymyksien ja tarpeiden mukaan. Tämä NEW Coyote on tarkoitettu paikallislentoihin, harjoituksiin, valokuvaukseen, lentotaidon ylläpitoon, naapurikentillä käynteihin, koulutukseen, kimppakyyteihin yms. ei siis pitkän matkan matkailuun. Nähdäkseni nämä käyttötarpeet tämä täyttää todella mainiosti. Mutta piirtäkääpä harpilla EFPK:n ympärille 180 km säteellä ympyrä, yllätyin itsekin minne ehdin 1h ja 30 minuutissa, mennee jo ulkomaanmatkailuksi.
Toki jos haluan nopeasti ja kauas niin pyydän toisen kimppakavereistani vetämään hallistamme ulos tuollaisen 4-paikkaisen peltisen alatason jossa on joku 6-sylinterinen Harzel säätöpotkurilla oleva voimanlaite. (taitaa tuo potkuri maksaa jo yhden ultran verran?) Yksin en sitä ulos saa eikä minulla ole peltilupaa edes sillä lentämiseen. Tällä toki pitkänmatkan matkailu sujuukin sitten todella joutuisasti.
Myöhemmin keväällä videoin tämän NEW Coyoten nousun, laskun, ohilennon ja liitän foorumiin muidenkin nähtäväksi että selviää minkälaisesta muutoksesta on kyse entisaikoihin verrattuna.

                                           Kevättä ja hyviä lentosäitä odotellen                         Pekka Keinonen

Liitetään vielä pari kuvaa ohjaamon eristyksistä. 10 mm paksu ja todella kevyt palamaton alumiinipintainen eriste. Koko ohjaamo on lämpö- ja äänieristetty päällystyksen jälkeen. Kuvissa jalkatila ennen ja jälkeen altapäin kuvattuna.

kate

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - huhtikuu 04, 2007, 17:40:27

Niinno... toiset tykkää lentämisestä, toiset hurjastelusta.
Suomen rajat ovat senverta lähellä toisiaan, että....

En nyt tiedä, lasketaanko vastatuuleen eteenpäinpääsyä nyt ihan hurjasteluksi.
Jos kone menee 60..70 solmua, 20 solmua vastatuulta rokottaa matkanopeutta
jo aika ikävästi ja 30..50 ( kuten tänään ) tekee matkanteosta ihan toivotonta hommaa.

En minä hurjastelua hae ja kyllä minulle riittää hyvin 100 (+/-10) solmua matkanopeutta.

Minä kun nyt pelkän kenttänkiertämisen lisäksi haluen lentää matkaakin.

Toki, selväähän on että täytyy tyytyä kompromisseihin, kyllä minäkin haluaisin
50000€ hintaisen STOL-amfibiokoneen joka menee matkaa 120 solmua, kulkee
Rotax 912 tai Diesel moottorilla, jolla on hyvä kuormattavuus ja jolla voi lentää IFR:ää
mutta kun kaikkea ei nyt vaan voi saada yhdellä kertaa.

Valitettavasti useimmilla se raha on se yksi tärkeä reunaehto ja saahan jonkin
SkyRangerin kaltaisessa putkirunkoisessa koneessa kelvollisen uuden lentopelin
kohtuurahalla mutta silloin joutuu tekemään kompromissin jossakin asiassa.

Jos taas hankkii käytetyn Star/Eurostar yms tyyppisen alatasokoneen, saa
kohtuurahalla hyvän ja vahvan matkakoneen mutta taas joutuu tekemään
kompromissin jossain muualla ( raskaampi kone, ei kellukkeita).

Kate

Kate

Karoliina

Mopo-Cessnan nopeudella ajeleminen ei minusta ole ollenkaan hurjastelua.
Sitä hitaammin lentäminen taas on minun kriteereilläni matelemista, etenkin kovassa vastatuulessa.
Mitä hitaampi on koneen matkanopeus, sitä enemmän kova vastatuuli haittaa ja lopulta päästään siihen tilanteeseen
että tankki tyhjenee ennen kuin edes unelmoidaan kentälle asti pääsemisestä.
Esim. keskellä suomenlahtea voi tulla äitiä ikävä jos nopeusmittari näyttää 100 km/h ja GPS maanopeutena 40 km/h - 60 km/h
on aivan mahdollinen vastatuuli. Tuommoisessa koneessa ei tarvitse varmaankaan avata edes laippoja lentääkseen takaperin vastatuulessa
ja niin varmaan saa aika hauskan STOL-laskun kentälle.

Siinä voi sitten laskeskella että pääseekö perille vai ei. Tai sitten käy niin että vastatuuli pääsee yllättämään maan kamaralla
illansuussa ja käykin niin että ehtii virallinen yö tulla vastaan ennen kuin määränpääkenttä on lähelläkään. Tosin viisas
ei lähde yrittämään liian tiukalla aikataululla ja matkaa johon koneen suorituskyky ei välttämättä riitä eikä tämä tietenkään haittaa jos
kone täyttää muuten aiotun käyttötarkoituksen, esim. ei ole aikomustakaan ylittää Suomenlahtea tai muuta sellaista ja haluaakin
toimia vain koneen ominaisuuksien rajoissa jotka tässä tapauksessa ovat rajoittavampia kuin koneilla joilla suorituskyky
vastaa edes mopedia. Ei liene olemassa yhtä ainoaa totuutta suuntaan tai toiseen kun harrastus voi olla hyvinkin monimuotoista ja
ihmisten mieltymykset ovat erilaisia keskenään.

Itse lähdin TL-96 Star -ultrasta liikkeelle lentoharrastuksessa ja se ei ollut hirveän huono aloituslähtökohta ottaen huomioon minun
pikkuhiljaa muotoutuneet tavoitteet siltä mitä haen lentämiseltä - lentokone loppujen lopuksi on minulle kuin auto, vene tai mikä tahansa vastaava,
väline jolla siirtyä paikasta toiseen. Lentokoneella siirtyminen paikasta toiseen vaan on mukavampaa, nopeampaa ja haasteellisempaa kuin muilla kulkuneuvoilla ja sillä on mukava matkakailla. Siitä olen lopulta päässyt aika lailla käsitykseen millainen on ideaalinen lentokone minulle:
Kohtuullisen nopea ja taloudellinen sekä tietysti luotettava, turvallinen ja tyylikäs matkantekoväline jossa on mukava istua,
jossa "user experience" on erinomaista tasoa ja jota on mukava lentää tuntikausia yhtäjaksoisesti ja johon mahtuu vähintään 2
ihmistä ja riittävästi matkatavaroita. Ei ole vaikea siitä päätelllä minkälainen [sertifioitu] lentokone olisi jotain tähän suuntaan:
Diamond DA-40D, Diamond DA-42, Cirrus SR-22 Centurion 4.0:lla jne.

Asteroid

Kaikilla koneilla on omat rajoituksensa, sen sain kokea jo takavuosina kun palasin kotimaahan myöhästyneenä ja vieläpä väärästä maasta. Kone oli joku Boeing ja tarkoitukseni tulla mahdollisimman nopeasti Afrikasta kotimaahan minkä aikataulun ilmoitin noutajilleni. No tunnin lennettyämme Kippari ilmoitti että kovista vastaisista tuulista johtuen joudumme tekemään välilaskun ja tankkauksen Kyproksella koska riittävää polttoainereserviä ei muuten olisi määränpäässä. Niinpä rajat tulivat vastaan tällekin koneelle vaikka oli turbiineita, tehoa, kuormattavuutta, nopeutta ja kerosiinia. Niinpä sitten jouduin tilille kun tulen väärästä maasta ja vieläpä paljon myöhässä.
Mutta mennäkseni taas EUT foorumin aiheisiin  niin toiset haluaa lentää valmiilla koneilla toiset taas haluaa rakentaa niitä, joten jakakaamme kokemuksiamme ja tietojamme muillekin harrastajille viedäksemme asiallista tietoa eteenpäin ja saadaksemme lisää harrasteilmailijoita ja EUT harrastajia joukkoomme.
Tämä NEW Coyote projekti aiheutti jo omistajanmuutoksen naapurihallissamme 15 vuotta seisoneelle
vastaavalle koneen rungolle. Nykyisen omistajan tuntien, Hän taitaa tehdä siitä vielä paremman kuin meidän koneemme.
                                           Pekka Keinonen

Tottahan vielä jonkun kuvan liitän tämän jutun jatkoksi.
1. Laserilla suunnattu polkimien nokkapyörän ja sivuperäsimen linjaus.
2. Kone kasattuna maalauksen jälkeen.

Kojootti

 Joo kyllä hitaalla ja kevyellä kojootilla on omat etunsa nousee ja laskee melkein postimerkille
kun taas nopeat ja raskaat komposiittikoneet vaativat melkein "A-nelosen"  ;D

lamsah

Eipä ultria alun alkainkaan vissiin matkakoneiksi tehty, luin vanhan ilmailulehden missä aki suokas lensi jonkun trike-härpyttimen räyskälästä vesivehmaalle.... tekiköhän 2 välilaskua ja kaverit ajoi autolla alhaalla tuomassa bensaa.... paljon on toisaalta noista ajoista tultu eteenpäin, mutta mielestäni on järjetöntä ruveta edes vetämään "peltilehmiä" ja ultria samalle viivalle kun puhutaan matkalennoista. Muuten, karoliinalle: mietit ettei noissa hitaissa härveleissä tarvi varmaan vetää edes laippoja ulos että pääsee takaperin maahan nähden.... meikällä ei Yarrowissa edes ole laippoija.... en vielä ole löytänyt tuulta missä pääsisi takaperin, mutta ennätys on tällä hetkellä 2 km/h maanopeutta täysin kuormattuna... Ei sillä vastatuuleen pääse mihinkään, mutta ainahan voi jäädä kotio.... turha sitä on tuonne myrskyyn lähtee väkisin puskemaan....
T: Antti Kääriäinen

JariS

Minä lentelen Kitfoxilla, jonka maksimi on 100 mph ja normaali matkavauhti 70 mph. Kiireet loppuvat, kun kone irtoaa
maapallosta tai sitä paikoitellen peittävästä vedestä.
Ihmiset (muut kuin lentäjät, joita tuttavapiiriin kuuluu paljon) viettävät vapaa-aikaansa kesämökeillä ennemmin kuin
kentillä. Hitaalla (lue: puska-) koneella pääsee heitä tapaamaan sinne mökillekin.....

En vastusta myöskään nopeita koneita. Niillä on ehdottomasti paikkansa, mutta eivät oikein
toimi meidän mökin rannassa.

Mukavaa, että löytyy sopivia lentsikoita moneen makuun....

***It´s not how fast - it´s how fun!***   JariS

Lennän hitaasti ja nauttien

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: JariS - toukokuu 04, 2007, 11:26:05
***It´s not how fast - it´s how fun!*** 

Tämän minä allekirjoitan myös vilpittömästi!

Toma

Samoin...

Tuo on juuri se mistä harastelentämisessä on kyse  *0*
Terveisin
Tom Arppe

Tuomas Kuosmanen

Kyllä kyllä.. :)

Tänään kyllä sai kokea molempia, kun länteen päin mentiin 65 solmua maahan nähden ja itään kurvatessa 145 solmua ;D

//T

lappland_flyer

Mistä sä olet hommannut sukset... vai onko itsetehdyt???? Näyttivät tosi sopivilta cojoottiin.......

Asteroid

Tämä suksimalli on osoittanut toimivuutensa nokkapyöräkoneissa. Valitettavasti ystäväni jolta nämä sain on jo siirtynyt tästä ajasta iäisyyteen. Hän oli nämä itse valmistanut, mutta muoteista saattaisi olla tietoja jossain Haapavesi, Oulu, Viitasaari alueella. Pohja on nylonlevystä, yläpuoli lasikuitua, niitattu yhteen, metallikiskot pohjissa, jalassa metallivahvikkeet akselille.
Näitä on muutama muukin kysellyt joten laitan lisää tietoa tänne foorumiin mikäli aloittamani kyselyt tuottavat tulosta. Tai jos joku tunnistaa tämän mallin ja muottien omistajan niin tietoa kaivataan tänne palstalle. Kestivät nykyiset kuormitustestit hyvin.

PS. Kaverini haluaa ostaa Rotax 582 tai vastaava lentomoottorin, katso ostetaan palsta.

Terveisin Pekka Keinonen

Veijo Luostari

Malli näyttäisi aivan samanlaiselta kuin Rovaniemeläisen Ari Kortetjärven valmistamissa suksissa.

Asteroid

Lupaamiani lentovideoita Windcraft450 muutoksesta. Rans:ilta saa nykyään uutta konetta esikasattuna versiona oikeilla siivillä ja lekopäällysteellä, ohjaamon eristyksillä viimeistelyineen.
Mielenkiintoinen vaihtoehto kun joudutaan tätä ainaista kompromissia etsimään hinnan suorituskyvyn ja lentokustannuksien osalta. Valitettavasti DV ja Samsung videot eivät kelpaa joten tyydytään pelkkiin kuviin.

Terveisin Pekka Keinonen

heharju

Joko suksien alkuperä on selvinnyt?

- h -

Asteroid

Suksista tai muoteista ei ole mitään kuulunut, itse en ole kylläkään niitä enää aktiivisesti etsinyt. Omamme on asennettu jo koneen alle ja suksityyppien lentäminen aloitetaan nyt kun tuo jää ja lumitilanne on OK ainakin Savo-Karjalan alueella.


Terveisin Pekka Keinonen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod