Erityis-VFR

Aloittaja Kinnp-24, maaliskuu 25, 2007, 13:44:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Pekka7 - huhtikuu 07, 2007, 17:11:45




-Pekka

j.k. Mun mielestä tuo yölentoasia menee juuri niin kuin mm. Antti ja Tuomas tässä ketjussa ovat esittäneet. En ymmärrä miksi asiasta pitää saivarrella, tai vähintäänkin toivoisin vastapuolelta selvän perustelun. Toki jos kyseessä huulen heitto niin olkoon sitten.

En jaksa jankata.

Kysyn vain, koska Lentosäännöistä on poistettu/kumottu YÖ:n määritelmä?

Antti Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Pekka7 - huhtikuu 07, 2007, 17:11:45
Ilmatilajaosta puheen ollen, laitanpa tähän kysymyksen jota en ole tullut ajatelleeksi kunnes tarkastuslentäjä sitä kerran kysyi.

* Lennät Vaasasta Turkuun reittiä Vaasa - Pori (PREVIK) - Turku pinnalla 75 VFR.
* Porin torni on kiinni.

Poistuttuasi Vaasan lähestymisalueelta, missä kohdin saavut seuraavan kerran valvottuun ilmatilaan?


Jos Porin torni on kiinni, Porin lähestymisalueelle ei ole lähtökohtaisesti tarjolla lennonjohtopalvelua ja se muuttuu G-ilmatilaksi, joten saavut valvottuun ilmatilaan Turun lähestymisalueen rajan ylitettyäsi. Paitsi joo, siihen väliinhän taitaa jäädä se väylä, joka on valvottua pinnalta 65 ylöspäin, eli siinä rajalla sitten.
Fly high in the sky and die...

Pekka7

Ja missä sijaitsee se raja jossa ko. ATS-väylä alkaa?

-Pekka

Armin Züger

#53
Lainaus käyttäjältä: Pekka7 - huhtikuu 10, 2007, 23:28:22
Ja missä sijaitsee se raja jossa ko. ATS-väylä alkaa?
Oma veikkaus: Y80 alkaa PREVIK:illa, vaikka torni on kiinni.
ENR 6.1-1 näyttää Y80, FL70, PREVIK-TUSKU-NIRPU-RUSKO (vaikka reitillä PREVIK-TUSKU ei ole Y80-teksti...). Kuulostaa loogiselta että reitti menisi VOR:ista VOR:iin.

EDIT: ks myös ENR 3.3.-20
// Armin

pimattil

No jos lennetään vielä C-moodin transponderilla eikä mitään ilmoituksia tehdä ENNEN Turun TMA:ta (joka on varmasti väärin), niin missäs vaiheessa se aluelennonjohto alkaa kyselemään?

Itse olisin alunperin veikannut ATS-reitin alkavan (Porin) TMA:n rajalta, joskin en kyllä ihan olisi sulkenut pois, etteikö se voisi sinne Previkillekin asti mennä. Mutta tuo ENR 6.1-1 ei kyllä tavallaan jätä enää mitään arvailujen varaan. Olen itsekin ihmetellyt juuri noita torsoiksi jääviä ATS-reittejä,  kun kentät ovat kiinni, mutta kun ei vielä ole tullut pahemmin noin korkealla lennettyä, niin eipä ole sitten koskaan tullut oikein selviteltyä näitä perinpohjin.  ::)
- Pirkka -

Antti Laukkanen

No joo, nyt kun katson kunnon karttaa, niin selväähän on, että tuossa tulee lennettäväksi väylää Porista Turkuun, siis Turun TMA:lle, mikäli ei ole intoa ryhtyä pudottelemaan korkeutta jo hyvissä ajoin. Kysytyssä tapauksessahan on voimassa oleva plaani (jos ei nyt jostain kumman syystä halua lentää Vaasan TMA:lta Porin VOR:lle ilman plaania, mutta tuskin), joten selvitys tulee saada ennen saapumista valvottuun ilmatilaan (PREVIK). Joten Porin TMA:lle saa huristaa huoletta, mutta väylälle asti ei saa sukeltaa ennen kuin on saanut sen selvityksen. ACC varmaan kyselee perään kovin nopeasti, jos sinne valvottuun C-moodin transponderin kera omin lupineen matkaa. Tuossa Vantaan TMA:n Porvoon puolessa on tullut pari kertaa kysely Helsingistä aika vilkkaasti, jos heidän mielestään korkeus ylittää 1300 ft (oli joskus kooderi rikki ja antoi väärää infoa, joskus taas on ihan omaa tyhmyyttään tullut töpeksityksi). Tuosta aiemmin linkitetystä kartasta ja päätä isommin käyttämättä en jotensakin hahmottanut tuon Y80:n tosiaan kulkevaan Porin ja Turun välillä eikä lentoreitti siis vain sivua väylää, vaan kerrassaan kulkeen sitä pitkin.

-A-
Fly high in the sky and die...

pimattil

Sitten vähän visaisempi kysymys: Kuinka leveä tuo Y80 on Previkin kohdalla?

Eli on aivan selvää, että reitin puolessa välissä kartalla on selvät rajat, missä tuo Y80 kulkee, mutta jatkuuko se samanlaisena pötkönä Previkille asti, kun Pori on kiinni. Vai olisiko mahdollista, että siinä Porin TMA:n rajan kohdalla, josta se selvästi leveä osuus alkaa, se kapenisi Previkille?
- Pirkka -

Armin Züger

#57
Lainaus käyttäjältä: pimattil - huhtikuu 11, 2007, 22:36:50
Kuinka leveä tuo Y80 on Previkin kohdalla?
Taas oma veikkaus: Porin TMA:n rajalla 'kasvavat yhteen' Y80 ja T80, ja yhdistetty väylä on leveämpi. Jos piirretään/pidennetään Y80:n vasen reuna PREVIK:in asti ja samoin T80:n oikea reuna, lopputulos on että PREVIK:in kohdalla väylä on 10Nm leveä. Kuulostaa taas loogiselta, koska Y80 ja T80 erikseen ovat molemmat myös 10 Nm leveät.
// Armin

Pekka7

Lainaus käyttäjältä: pimattil - huhtikuu 11, 2007, 12:32:39
Itse olisin alunperin veikannut ATS-reitin alkavan (Porin) TMA:n rajalta, joskin en kyllä ihan olisi sulkenut pois, etteikö se voisi sinne Previkillekin asti mennä. Mutta tuo ENR 6.1-1 ei kyllä tavallaan jätä enää mitään arvailujen varaan. Olen itsekin ihmetellyt juuri noita torsoiksi jääviä ATS-reittejä,  kun kentät ovat kiinni, mutta kun ei vielä ole tullut pahemmin noin korkealla lennettyä, niin eipä ole sitten koskaan tullut oikein selviteltyä näitä perinpohjin.  ::)

Joo tätä juuri hain takaa, ensimmäisen kerran asiaa aloin miettiä kun sitä kysyttiin suoraan ICAO-kartan äärellä.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod