Potkurivaurio ja sen korjaus

Aloittaja heikkiuu, helmikuu 10, 2007, 11:21:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

heikkiuu

Potkurivauriossa mukana olleena mielenkiintoinen keskustelu tuolla foorumilla

www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,62496.0.html

Heikki

Markku Hiedanpää

#1
Ei kaverin päätä palella.
Tieto yleensä lisää tuskaa, toivottavasti tietämättömyys ei sitä lisää ;-(

Määräysten kertomaa:

Voimassa oleva ilmailumääräys OPS M2-9 Lentotoiminta liitimillä:

2.5 Huolto- ja muutostyöt

2.5.1 Liitimien huolto-, korjaus- ja muutostyöt saa tehdä valmistajan antamien työ- tai huolto-ohjeiden mukaisesti liitimen omistaja tai käyttäjä tai hänen valtuuttamansa henkilö sekä lisäksi varjoliitimien kyseessä ollen laskuvarjotarkastaja tai -kalusto mestari. jos liitimeen halutaan tehdä muutostyö, joka muuttaa liidintä siten, että sille myönnetty tyyppitodistus tai muu hyväksyntä ei ole enää voimassa, muutostyölle on haettava lupa Ilmailulaitokselta.

2.5.2 Omistajan tai käyttäjän on tehtävä tai teetettävä ne huollot, tarkastukset ja muutos työt, jotka ovat välttämättömiä kaluston jatkuvalle lentokelpoisuudelle ja jotka valmistaja tai Ilmailulaitos määrää tehtäväksi.

2.5.3 Mikäli liitimessä havaitaan rakenteellinen tai tyyppivika, jolla saattaa olla merkitystä liitimen lentokelpoisuudelle, on asiasta tehtävä ilmoitus Ilmailulaitokselle.

2.3.4 Kaikki muutos- ja huoltotyöt sekä vikahavainnot ja -korjaukset on merkittävä työn suorittajan kuittauksin liidinkirjaan.


Määräyksen muutosluonnos sanoo:

2.3 Liitimien huolto, korjaus ja muutostyöt
   
2.3.1 Liitimen huolto-, korjaus- ja muutostyöt saa tehdä valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti liitimen omistaja.

2.3.2 Omistajan on tehtävä tai teetettävä ne huollot, tarkastukset ja muutostyöt, jotka ovat välttämättömiä kaluston jatkuvalle lentokelpoisuudelle ja jotka valmistaja tai harrasteilmailujärjestö määrää tehtäväksi.

2.3.3 Jos liitimeen tehdään muutostyö, joka muuttaa liidintä siten, ettei se vastaa tyyppitodistusta tai muuta hyväksyntää, on liitimen omistajan varmistauduttava siitä, että liidin täyttää muutettunakin asianomaiset rakennevaatimukset.

Venematon ja aralditin käyttö potkurin korjaamiseen tuskin on "valmistajan antamien ohjeiden" mukainen korjaus, joten korjaus on ilmailumääräysten vastainen ja liidin on lentokelvoton.

taotao

Komposiitti potkureissa valmistajan ohjeen mukaan Yleensä luvataan että kynnen kokoiset palat voi korjata itse ja ohjeissa on yleensä
mainittu myös materiaali jota korjaukseen voi käyttää!
Voihan tuo lapa kestää tunista muutamaan kymmeneen...ehtinee tulla uusi vaurio ennen sitä ::)
Siinä vaiheessa kun hajoo....taatusti miettii säästinkö väärässä paikassa ton kokoisia puuhuiskia saa 200€ ylös päin!!!

Ansis

Joskus on sattunut näkemään trikesiiven, johon ropelista irronnut kappale on tehnyt sian mentävän reiän.
Kuvat nähtyni päätin kiertää parasiitit kaukaa, koska olen nähnyt koekäytössä hajonneen puupotkurin lavan uponneen routaiseen savimaahan n. 30 cm. syvyyteen parinkymmenen metrin päässä hajoamispaikasta.

Joskus parikymmentä vuotta sitten ensi kerran varjoliitoon tutustuneena tulee mieleen muutama katkennut punos siivessä ropelivaurion seurauksena. Ehkä siivet on kehittyneet siitä ajasta- ja punoksien merkitys on ehkä vähentynyt. Eihän muuten nykyisin käytettäsi venymättömiä materiaaleja punoksissa?

Riipparissa tai trikessä potkurin tekemä reikä siivessä ei juurikaan ole vaikuttanut ohjausominaisuuksiin, kaikki sen kokeneet on yleensä kävelleet pois laskeutumispaikalta.


Kaikki kokemani/näkemäni ropelien hajoamaiset on sattuneet koekäytössä, muut vauriot on olleet muiden tekemiä.

Kerran olen kuullut triken menneen ketoon muutaman tunnin sen jälkeen, kun ropeliin on tullut iskuvaurio ja kampiakselia ei ole tarkastettu heiton osalta vaurion jälkeen.


Määräyksillä ongelma ei ole poistettavissa, ainoastaan tiedottaminen on oikea ratkaisu.
My mind is willing, but purse is weak.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod