Miten tekisin plaanausta helpottavat kylkilistat amfibioon?

Aloittaja Toma, helmikuu 03, 2007, 01:56:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Arvoisat lujitemuoviasiantuntijat...

Miten tekisitte kuvan kaltaisen listan lentoveneeseen? (klikatkaa sitä niin se suurenee)
Tuommoinen pitäisi saada tehtyä meikäläisen lantoveneeseen. Helpottaisi stepille pääsyä kuulemma todella paljon. Norjalaisten kanssa kun juttelin niin sanoivat että ilman sitä eivät päässeet edes ilmaan vedestä.
Onko kukaan nähnyt sattumoisin tuommoista Y muotoista listaa valmiina? Jos ei, niin ainoa vaihtoehto taitaa olla se että laittaa silikonipaperia väliin ja käyttää runkoa mallina. Siistimisen jälkeen sitten liimaa vaikka sikaflexillä kiinni. Vai?
Terveisin
Tom Arppe

Liisa

Kannattaisko kuitenkin harkita materiaalina metallia, vaikkapa aluminiinia?

Toma

Kyllä se käy myös, kunhan sitä saa muotoiltua, koska sivun ja pohjan välinen kulma vaihtelee matkan aikana alumiini voi olla hieman hankala tuon suhteen...
Onko kukaan nähnyt muovilistaa jossa oliis tuommoinen profiili ja joka olisi tarpeeksi jäykkä kestämään veden painetta?
Terveisin
Tom Arppe

heikkiuu

Koivurovan Markku teki valmistusohjeen ATOLiini vastaavista listoista. Ne  laminoitiin vaahtomuotin päälle. Hän varmaan antaa yhden mallin. Pidä huoli, että listat jatkuvat eteen tarpeeksi pitkälle, on kokemusta liian lyhyistä listoista ja sen tilanteen korjaamisesta.
OH-XAT
Heikki Uusitalo

Tuomas Kuosmanen

Ihan sivuhuomautuksena muuten, tuohan on samperin komean näköinen laite! Työn alla? Kerro jos tarvitset maalauskaaviota.. :)

//Tuomas

Toma

Lainaus käyttäjältä: Tuomas  Kuosmanen - helmikuu 03, 2007, 10:59:23
Ihan sivuhuomautuksena muuten, tuohan on samperin komean näköinen laite! Työn alla? Kerro jos tarvitset maalauskaaviota.. :)

//Tuomas

Jos sinulla on ideoita miltä tämä aku-ankka kone saataisiin näyttämään sulavalinjaiselta kaunottarelta niin otan kiitollisuudella vastaan  ;D
Piirsin tuon kolmitahokuvan adoben Illustratorilla joten voin kääntää tuon kuvan melkein mihin formaattiin tahansa, kerro mikä olisi mieleinen. Ohessa Illustratorin PDF muodossa jossa on kaikki layerit tallessa

Tuo on siinä mielessä työn alla että olen päällystämässä sitä uudestaan ja vaihtamassa Rotax 582:en tilalle HKS 700E:een. Samalla teen muutaman pienen muutoksen ja yksi niistä on näitten listojen lisääminen.

Kiitoksia Heikki, pitääpäs ottaa Markkuun yhteyttä, ja kyllä, tulen vetämään listat huomattavasti pidemmälle eteen kuin mitä kuva näyttää, tuo Petrel ui melko syvällä ja kävi mielessä tehdä jopa pieni "ylähuuli" ankannokkaan estämään pärskeitä tulemasta nokan yli.
Terveisin
Tom Arppe

Petri Ahonen

Vene maailmassa myydään valmistakin muotolistaa. Y- ja L- listaa.

Kannattaa myös miettiä noiden listojen kanssa sitä miten se vaikuttaa alustan liikkeisiin vedenhalki. Lisääkö aaltoonleikkaamisherkyyttä yms.

Esim. Meillä mökillä on pieni alumiinikaukalo nimeltään Seanymfh (ehkä)15. Siinä on alustassa erittäin ulkonevat muotolistat ja minä en haluaisi päästää lapsia järvelle sillä kun aallonkorkeus muuttuu nollasta kahteen senttiin... Minut se pahuksen kaukalo pudotti kyydistä leikkaamalla ohimenneen veneen aaltoon...kokemus ei ollut kiva...

Toma

Kyselin juuri tuota samaa Ciceronen suunnittelijoilta siellä norjassa koska minulla on olut vastaavanlaisia kokemuksia toisen pienen veneen kanssa nimeltä mäkärä, joka on puinen pikku pikku pikavene, isolla isolla moottorilla. Sillä saatiin aikaiseksi semmoinen ilmiö että kulki kyljellään suoraan kun yritti kääntää. Sekin saatiin sitten korjattua oikeilla ja oikein pituisilla listoilla , Ilman listoja se ei toiminut ollenkaan ja oli hengenvaarallinen.

Mutta takasin ilmailuun, norjalaiset sanoivat että tuon listan teoreettinen tarkoitus on estää tai pienentää veden poistumista pohjan alta sivuille jolloin nousu liukuun helpottuu ja sivutuotteena pärskiminen pienentyy. Ne tosiaan sanoivat että Cicerone mittasi kilometrejä "rataa" tyynessä ilman tätä.
Sitten kun noustaan liukuun, niin lista on suurimmalta osin veden yläpuolella, jolloin sillä ei ole merkittävää osaa sen vesikäyttäytymiseen. Mitään leikkautumista ym. ne eivät olleet havainneet. Jos katsotaan Seamaxia, niin siinäkin on vastaava lista ja sen vesikäyttäytyminen oli todella hyvä, stepillä pystyi polkaisemaan koneen vaikka minkälaiseen sivuluisuun.

Mutta kiitos vinkistä katsonpas muutamat venepuolen katalogit läpi, jospa löytyisi jotain sopivaa.
Terveisin
Tom Arppe

Tuomas Kuosmanen

Hih, sivujuonteessa pysyäksemme, eihän tuollaisen koneen maalaamiseen ole kuin yksi tapa  8)



//Tuomas

Toma

Aah, Kurenai no Buta a.k.a Porco Rossa eli Punainen sika, kuvaa hyvin olemusta ;-)
joo, sinänsä houkuttelevaa mutta kun en meinannut maalata runkoa uudelleen, se tehtiin muutama vuosi sitten ja ajattelin tehdä koristeet fassonin teipeillä niin on helpompaa jos muuttaa mielensä.
Terveisin
Tom Arppe

Theo Kutalevski

  Hei!

  Ilmailuterveiset

  Pari vuotta sitten Barkarby-showssa näin "SE-YTF" lentoveneen. Siinä oli nokassa koripallo laiturointia ajatellen. Siitä voi olla kuvia netissä. Sen väri on kokokeltainen ja siinä on hymynaama sivuvakauttimessa. Se on aika paljon lentänyt kone. Taisi olla myynnissä joku aika sitten. Sen konfiguraatio ts. lentopinnat yms samanlaiset. Taitaa olla peräti amfibio. Kylkilistojen tilalla "Dornier-lentovene"-tyyliset apukellukkeet, joissa kotelo pyörille. Siivenkärjet jyrkästi alaspäin.

  Valokuvani voivat olla myös CD:llä, että voivat löytyä näytteiksi.
 
  Veikko

Toma

Juuh kyseessä on Avid Amphibian, se alkaa olla aika wanha kone jo suunnittelunkin osalta.
Petrelissä tuota koripallon virkaa ajaa nokkapyörä joka nousee saman paikkaan ;-)

Terveisin
Tom Arppe

Toma

Lainaus käyttäjältä: Tuomas  Kuosmanen - helmikuu 04, 2007, 18:03:15
Hih, sivujuonteessa pysyäksemme, eihän tuollaisen koneen maalaamiseen ole kuin yksi tapa  8)



//Tuomas


Minä taidan olla kuitenkin tylsä ja kaavoihin kangistunut ja tehdä sen silleen kun ennen... eli näin:

               
Terveisin
Tom Arppe

lamsah

T: Antti Kääriäinen

Toma

#14
Ei valitettavasti vieläkään  :embarassed:

Viimeiset kaksi siipeä ovat päällystämisvaiheessa, sen jälkeen on rungon vuoro.
Talliin kun ei oikein mahdu kaikki samaan aikaan. Kaikki palikat on nyt kasassa joten eiköhän se runko mene työn alle tässä 3-4 viikon päästä.
Tosin siinä se moottoriasennus tulee viimeisenä koska sitä joutuu hieman veivaamaan että saa nousulistat sekä kaulukset rungon laskutelineaukkojen sisäpuolelle paikalleen.
Näillä kauluksilla voi sitten vetää landarit ulos vedessäkin (kun vauhti on pysähtynyt). Jos niin olisi tehnyt tähänasti, niin lentoveneestä olisi tippunut  se "lento" osuus pois ja korvaantunut sukellus sanalla, siitä olisi sitten tullut oikea U-312, Das boot oli hyvä leffa mutta en halua kokeilla itse ;-)
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod