Istuimen materiaalit

Aloittaja Tommi K, tammikuu 30, 2007, 12:18:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tommi K

Mistä aineesta kannattaisi tehdään lentoneen penkki, lähinnä pehmusteet ja päällyskangas? Amerikan ihmemaassa kovasti mainostetaan kovaan pyörätuolikäyttään tarkoitettua vaahtomuovia, joka suojelisi selkää mahdollisen kaputin sattuessa. Löytyisikö jotain vastaavaa kotimaista? Koneessa ei tosin istuta kuin saunajakkaralla, vaan puolimakaavassa esennossa.

Tommi K

Tuomas Kuosmanen

En osaa tuohon alkuperäiseen kysymykseen sanoa sen enempää, mutta tuon lisäksi pitää muistaa vielä paloturvallisuus ilmailukäytössä.

//T

Jouni Laukkanen

Ilmeisesti tarkoitat Confor Foam Seat Cushion -materiaalia.
http://www.aircraftspruce.com/catalog/cmpages/conForFoan.php

Luonnollisesti tämä materiaali täyttää kaikki vaatimukset. Itselleni ei ole tullut vastaavaa vastaan, joskaan en kovin ärhäkästi olekaan etsinyt.

Sovittiin, että omassa kimppa-Super Cub-projektissa (jos saadaan rakennuslupa joskus) hommataan Aero Oregonilta tämäntyyppiset http://www.oregonaero.com/p24_2001.htm kannettavat istuinpäälliset. Ainakin puskapilotit ovat ylistäneet tuotetta ja kehuneet että epäergonomisesta jakkarasta saadaan näin istuin jossa voi oleskella 8 tuntia päivässä. Ilmeisesti tuote toimii myös kuvatulla tavalla kaputtitilanteessa.

Aki Suokas

Vaikuttaa kovin tuo CFSC aines samalta mitä käytimme Corsariossa.
Sitä saa patjakaupasta Tempur tuotemerkillä.

Ja niitä muita suomalaisia käyttäjiä on vaikka Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivueen helikopterit.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - tammikuu 30, 2007, 19:11:21
Vaikuttaa kovin tuo CFSC aines samalta mitä käytimme Corsariossa.
Sitä saa patjakaupasta Tempur tuotemerkillä.

No kappas vaan: http://www.tempur.fi/page574.asp

Tommi K

Kiitos vinkeistä. Jos NASA suosittelee ja Rajavartiolaitos käyttää karuissa Suomen oloissa, niin varmaan sitten minäkin. Päälliseksi käy varmaankin mikä tahansa auton penkkien verhoilukangas, kunhan on palamaton ja muuten mukava?

Karoliina

Osaisiko joku selittää mitä eroa on tällä Tempurilla (tai US-tuotemerkiltään Conformfoam, entinen Temperfoam) ja tällä:
http://www.aircraftspruce.com/catalog/cmpages/backsaverfoam.php

Aki Suokas

Kokemusta on vain Tempurista, ja sen perusteella ei näyttäisi eroa olevan.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Theo Kutalevski

#8
  Goodyear to all! 

  Näin "vielä kirjapöytälentäjänä" muistan Ernst Heinkelin kertomuksen hänen muistelmistaan. Asiakas tilasi deluxe-mallisen lentokoneen. No se oli hieno, vaan ei jaksanut lentää. Joten korjaussarjana kaikki plyyshit ja nahkat revittiin irti. Kas, kone keveni aika lailla, ehkä jopa baarikaappi irroitettiin!

  Cozy-koneessa on sinisellä kankaalla pehmustetut lentokonelaadun vaahtomuovit. (INS.Ev.) Jyrki Laukkanen n. 1,5  v. sitten vaati lisää tyynyjä, jotta hän tyyppilennolla ulottaisi jalkansa polkimiin. Tyynyt otettiin Utin hallista, enkä tarkastanut niiden materiaaleja. Itse haluaisin luopua niistä tyynyistäkin, kun olen muutaman kerran istunut oikealla puolella koneen lentäessä. Koneessa on kiinteät penkit, jotka on rakennettu niin korkeiksi, että polvet ottavat helposti kojetaulun alareunaan. Mielestäni lentäjän asun pitäisi olla luonnonmateriaaleista staattisen sähkön eliminoimiseksi. Pehmustuksena kävisi sellainen litteä laskuvarjo, joita Utin Laskuvarjokerhon "Hyppykoneiden" lentäjät käyttävät. Hyppykone ei siis tarkoita hyppivää konetta, vaan hyppäysalustaa. Kengät pitäisi mielestäni vaihtaa, kun koneeseen astuu, hiekka ja koiranjätökset jäisi kulkeutumatta koneeseen.

  Oli tunnin keikka Cozyllä elokuussa. Kun oli sandaalit, niin sadepilvistä tuli kosteutta ja varpaat vähän kastuivat.
Kone säilyi ehjänä, kun ukkospilviä ja saderintamia väisteltiin. 

Theo Kutalevski

#9
  Anteeksi, että hra Laukkasen nimi tuli pienellä kirjaimella, pitää muokata. Täytyyhän sitä ajatella mitä, näin näppäinaikana, mitä näpeistään päästää.

  Tieteellisessä koelennossa, onhan Cozy oikea Experimental- eli koekone, voisi punnita ilma-aluksen päällikön ja matkustajat ennen ja jälkeen lennon. Vaatteet voisi punnita erikseen. Aikanaan Lasse Virenin lenkkitossut kehitettiin voittamista varten. Vaate painaa eri lailla jos se on kuivassa vaatehuoneessa, painavampi kun siinä on käyttäjän hikeä tai ulkoilman kosteutta. Samaten lumisateessa vaate + lumikerros painaa vaihtelevasti.

  Cozyssä on monta järjestelmää hylätty painon takia. Oikeastaan pidän siitä nykyisestä pienestä potkurista, kun moottorille se merkitsee pienempää rasitusta. Karoliinakin otti valokuvia iso käsilaukku mukana, kun hän syksyllä 2006 oli siinä oikealla puolella. Hän mahtui hyvin, vaikka on kookas. Raunon veli painoi aika lailla, joten hänet sijoitettiin takapenkille 2006 syksyllä. Mahtui kuitenkin ja veljekset tulivat ehjinä alas. Enempää en uskalla kirjoittaa, kun Rauski motkottaa kuitenkin.

  Kyllä Cozystä käsittääkseni voi hypätä. Sillä on melko pieni VnE, Velocity never Exceed. Avaa kuomun, vaikka rautakangella, sorkkaraudalla tai räjäytyspanoksella. Sitten pitää varoa potkuria. Vaan mitä väliä katkenneesta kädestä tai jalasta, jos henki säilyy. Jos esimerkiksi joutuisi pilvikerroksen päälle ja tulisi hätä, niin onhan maailmassa lentokoneita. Ne ovat korvattavissa tai silleen...

  Terveiset Karoliinalle ja Katelle!

  Toivoo Veikko

markoe

Tempuristina voin todeta että mukava patja , totutteluun menee tosin jokin aika.

Tempur muuten painaa tosi paljon sillä voi olla merkitystä lentohommissa. Ominaispaino tempus aineella on varmaan jotain 0,5-1.0 kg/litra .

t:marko

ohxmt

Tempur ja vastaavat materiaalit ovat ns. viskoelastisia vaahtoja. Toimivat kuten vesipatja. Laatu kehitettiin -60 luvulla Nasalle avaruuslentoja varten, koska se tasaa selkään kohdistuvaa painetta startissa ja mahdollisti astronauttien lennot avaruuteen.
Startissa lienee +10 G voimat kyseessä.

Viskoelastinen vaahto sopii varmaankin lämpimissä olosuhteissa myös lentokonekäyttöön, mutta kylmassä se muuttuu kovaksi ja kylmäksi jonka lämpeneminen kestää kauan.
Jos aikoo lentää Suomessa talvella viskoelastinen on sama kuin istuisi jääpalan päällä.

Omaan koneeseeni tein istuimet ER50 vaahdosta ja selät ER35 vaahdosta jotka tunnetaan myös HR vaahtoina paremmin, ovat ns. kimmovaahtoja ja myös palosuojattuja.

Näitä myyvät muovikaupat ja myöskin verhoiluliikkeiltä voi kysyä, varsinkin jos aikoo teettää ne verhoilijalla.

Verhoilukankaita löytyy parhaiten autoverhoomoista SL1 paloluokitus niissä on oikea lentolaitteeseen. Useammat autoverhoomot kyllä myyvät myös pelkkää kangastakin.

Terveisin Markku T.

TapioP

Asiaan liittyen E-A-R:n infopaketti: http://www.earsc.com/HOME/engineering/TechnicalWhitePapers/index.asp?SID=11  (Using Specialty Engineered Foams in Seating Design
). Liekö tämä CONFOR sama kuin aiemmin keskustelussa mainittu.

t:Tapio


Tommi K

Kävin juuri hakemassa sitä Tempur-ihmeainetta Tikkurilasta. Piti olla hukkapaloja neliöhinnan mukaan, mutta  jalomielisuuden puuskassa antoivat samaan hintaan kokonaisen patjan. En saa kaikkea kulumaan, vaikka vuoraisin purjekoneen kopin lattiasta kattoon. Mielekiintoista ainetta - ei aivan yhtä kevyttä kuin vaahtomuovi. "Aika iljettävää", totesi perheenjäsen...

Jos kiinnostaa voi luopua ylijäämästä edullisen hintaan.

Tv Tommi K, AC-5M; #104

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Tommi K - heinäkuu 10, 2007, 18:01:53

Jos kiinnostaa voi luopua ylijäämästä edullisen hintaan.

Tv Tommi K, AC-5M; #104

Kyllä kiinnostaa. Onko sinulla sitä kuinka paljon. Olisi kaksi kappaletta
penkkejä ja kaksi selkänojaa tehtävänä.

Antti Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - tammikuu 30, 2007, 16:08:28
Sovittiin, että omassa kimppa-Super Cub-projektissa (jos saadaan rakennuslupa joskus) hommataan Aero Oregonilta tämäntyyppiset http://www.oregonaero.com/p24_2001.htm kannettavat istuinpäälliset. Ainakin puskapilotit ovat ylistäneet tuotetta ja kehuneet että epäergonomisesta jakkarasta saadaan näin istuin jossa voi oleskella 8 tuntia päivässä. Ilmeisesti tuote toimii myös kuvatulla tavalla kaputtitilanteessa.

Kiitos vaan vinkistä, Jouni. Fedexin poika kantoi juuri ameriikantuliaisina Oregonista Tuuliaan uuden penkinpäällisen. Nyt vaan lentokautta odottelemaan. Hintaa tuli rahteineen $185+$88=$273, eli nykykurssilla ihan siedettävä summa, jos tuo oikeasti poistaa ko. lentsikan ainoan ikävän puolen, eli persien puutumisen ja selän tuhoutumisen tunnin lentämisen jälkeen. Alv. tulee kuulemma vielä maksettavaksi, mutta laskua ei toistaiseksi ole kuulunut.

-A-
Fly high in the sky and die...

Tommi K

Tunninko meinaat lentää? Purjelennossa tunti on "räpsähdys". No, vedin pleksit lukkoon ja istuskelin ohjaamossa radio Helsinki-Vantaan taajuudella, eikä projekti sinä paljon aikana edistynyt, ainoastaan mielikuvissa. Tempur istuin on mukava, mutta saattaa lentää ensimmäisenä pihalle, kun kone pannaan vaalle ja viisari nousee yli 170 kilon.

Antti Laukkanen

Jos nyt oikein tarkkaan mietit, hoksannet persienalustan hankkimisen idean olleen juurikin pidempien lentojen mahdollistaminen. Purjelennossa kovin moni muukin asia on toisin. Muissa ilmailumuodoissa taas ihan muulla tapaa. Kolmanessa lajissa saattakin olla kolmannella lailla.

-A-
Fly high in the sky and die...

Tommi K

Niinpä, Tuulian penkki ei ole mukavimmista päästä, tuntuu kuin se ulottuisi vain puoliväliin selkää, mutta lentojen pituutta näyttäisi kerhokäytössä rajoittavan lompakko. Viime vuoden tilastojen mukaan Tuulian lentojen keskipituus jäi noi 15 minuuttiin, vaikka se oli suosituin kerhon koneista. Purjekoneilla keskimääräisen keikan  näkyi olleen noin puolet pidempi. Wagonilla pelkästään hinauslentoja, Austerilla muutamia harjoituslentoja hinauksen lisäksi. Lennetyt tuntimäärät ja keikan pituudet korreloivat kustannusten kanssa, minusta olisi hauska lentää vaikka avaruusraketilla, jos vain lompakko antaisi myöten. Taidankin rakentaa sellaisen, kunhan saan nykyisen projektin alta pois.

Antti Laukkanen

No joo. En minä viitsi vartin takia yleensä nähdä sitä vaivaa, mikä koneen tarkastamiseen ja hallista ulosroudaamiseen liittyy. Jos kone on valmiina pihalla, saatan sillä joskus käydäkin pikaisen g-vitaminoinnin suorittamassa. Pääsääntöisesti olisi kuitenkin tarkoitus lentää matkaa ja seikkailla vähän Suomenmaassa, miksei vaikka etelänaapurissakin, jos sinne transponderitta saa mennä. En ole tarkistanut tilannetta viime aikoina. Schengen ilmeisesti avaa nyt aivan uusia mahdollisuuksia Baltian matkailuun tarvitsematta tärvätä matkakassaa isompien kenttien laskeutumis- ynnä muihin maksuihin. Tosin Tallinnaa lukuunottamatta muut ovat olleet ihan kohtuuden rajoissa tähänkin saakka.

No joo, olen tainnut kerrassaan kahdesti Tuulioida yli kahden tunnin keikan ja molemmilta muistuu mieleen sietämätöntä tuskaa persiissä, takareisissä ja selässä. Muutenhan siellä roikkuisi kyllä, mutta kun puolet matkasta saa väännellä itseään asennosta toiseen saadakseen paremman olon ja mielen, katoaa hommasta hauskuus.

Vaan katsotaan. Lekuri ei nähnyt esteitä medikaalin myöntämiselle, joten lentokausi alkanee tuota pikaa. Katsastus ja pikkusäätöä vain koneelle ja sittenhän se uuden penkin koeajo alkaa olla lähellä.

-A-

PS. Varkauden suuntaankin semmoinen vinkki, että potentiaalista kerholaista tai muuta tutkailijaa kiinnostaa ensi töikseen, paljonko niillä koneilla lentäminen maksaa. Sen ei pitäisi olla suuren suuri salaisuus, ja nytkin olisi kysymättä selvinnyt kuinka tolkuttomasti se kones oikein maksaa, jos Tuulialla lentämisen pahin rajoite on lompakko  ;)
Fly high in the sky and die...

Antti Laukkanen

No nyt se Oregonin ihme on sitten viimein koelennetty. Keikka ei tosin ollut kovin pitkä, mutta ensialkuun istuma-asento vaikutti olevan todella hyvä, pääntila riittävä ja ennenkaikkea tuki selälle ja persuuksille kohdallaan. Jotensakin homman luonne muuttui kokonaisuudessaan entistäkin lumoavammaksi. Täytyy käydä joku päivä kurnuuttamassa se parituntinen ja kummeksua miltä sitten tuntuu.

-A-
Fly high in the sky and die...

Tommi K

Eilen, 16.7 Tempur istuin, AC-5M koneeseen asennettuna,  pääsi luonnolliseen elementtiinsä ilmaan, jännittyneen pilotin persiin alla. Tosin on myönnettävä, että en huomannut istuvani jossakin kun tarkkailin korkeus- ja nopeusmittaria, kun en luottanut kierroslukumittariinkaan nousu 500 metriin oli mitoitettava sylinterinpään lämmön mukaan.

Kiitos kaikille kysymyksiin vastanneille. Kone säilyi ehjänä ja on valmis uusiin seikkailuihin, koelentosuunnitelman mukaan...
Tommi

Markku Hiedanpää

Onnittelut ensilennosta !  :thumbsup:

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod