Sininen foam ja vinyyliesteri

Aloittaja Karoliina, maaliskuu 14, 2005, 10:58:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karoliina

Hei,

Kokeilut jatkuu hartsien ja lasikuidun kanssa (ei lentokoneen osia vielä, mutta kokeiluja jatkuu):
Eilen tuli kokeiluissa alustavasti havaittua että sininen styrofoam ei sula vinyyliesteristä vaikka
se sulaa polyesteristä. Ilmankos se suomen ainoa lentävä Cozy on pystytty tekemään vinyyliesteristä.
Vinyyliesteri näyttää olevan yhtä ruskeaa kuin Ez-Poxy.

Vinyyliesteri näytti olevan hirveästi ärhäkämpää kuin polyesteri ja tottumuksen mukaan sekoitettu
kovetin melkein sytytti seoksen palamaan. Jäi sellainen vaikutelma että vinyylikumihanskat tuplana ei
ihan ole riittävästi vinyyliesterille tai sitten hanskoja pitää vaihtaa koko ajan, vinyylilesteri tuntuu tihkuvan niistä läpi
siitä päätellen että hanskojen välissä oli hartsia.

Pitää tilata seuraavaksi MGS L285 epoksia ja jatkaa kokeiluja sillä kun sitä kuitenkin pitäisi jatkossa
käyttää.

t: Karoliina

Markku Hiedanpää

LainaaKokeilut jatkuu hartsien ja lasikuidun kanssa (ei lentokoneen osia vielä, mutta kokeiluja jatkuu):
Eilen tuli kokeiluissa alustavasti havaittua että sininen styrofoam ei sula vinyyliesteristä vaikka
se sulaa polyesteristä. Ilmankos se suomen ainoa lentävä Cozy on pystytty tekemään vinyyliesteristä.
Vinyyliesteri näyttää olevan yhtä ruskeaa kuin Ez-Poxy.

Vinyyliesteri näytti olevan hirveästi ärhäkämpää kuin polyesteri ja tottumuksen mukaan sekoitettu
kovetin melkein sytytti seoksen palamaan. Jäi sellainen vaikutelma että vinyylikumihanskat tuplana ei
ihan ole riittävästi vinyyliesterille tai sitten hanskoja pitää vaihtaa koko ajan, vinyylilesteri tuntuu tihkuvan niistä läpi siitä päätellen että hanskojen välissä oli hartsia.

Pitää tilata seuraavaksi MGS L285 epoksia ja jatkaa kokeiluja sillä kun sitä kuitenkin pitäisi jatkossa
käyttää.
Ruutia ei kannata keksiä uudestaan, eikä lujitemuovirakenteita!
Räyskälässä on kohta 30 vuoden ajan pidetty vuosittain kurssia "Lujitemuovi lentokoneen rakennusmateriaalina" toiselta nimeltään "Lujitemuovirakenteisen ilma-aluksen korjaaminen", joissa on käyty läpi juuri näitä asioita. Olen kuullut kurssin käyneiden kehuvan antia, suosittelen.

ps. opettajatkin ovat ihan mukavia ;-)

kate

Olen samaa mieltä, kurssi olisi hyvä idea.

Yritin päästä viime vuonna tuolle kurssille, mutta oli täynnä jo piiiitkästi ennen
kurssia. Nyt olen odotellut että koska seuraavaan kurssiin saa alkaa ilmoittautua
kun viimevuonna ei vielä ottanut ilmoittautumistani vastaan tämän vuoden kurssille.
Olisi kyllä kiva jos sinne joskus mahtuisi mukaan... Kun kurssi on niin suosittu että kaikki
halukkaat ei sinne yleensä mahdu, olisiko hyvä idea järjestää kaksi kurssia vuodessa?

Ilmailuliiton sivun kalenteriosio ei ole käytössä enkä ole nähnyt kurssista mainintaa
Ilmailu-lehdess, joten epätietoisuus jatkuu.


Karoliina

Oops, kirjoitin epähuomiossa Katen accountilla kun lainasin hänen läppäriä (sori..)...
Mutta ylläoleva viesti oli siis minulta.

Markku Koivurova

Lainaa
Vinyyliesteri näytti olevan hirveästi ärhäkämpää kuin polyesteri ja tottumuksen mukaan sekoitettu
kovetin melkein sytytti seoksen palamaan.
Näissä aineissa sekoitussuhteet määrittää valmistaja ja tämä korostuu tehtäessä lentokonelaatua. Esim. epoksin lujuusominaisuudet huononevat dramaattisesti jo pienilläkin poikkeamilla. Itse mittaan, hartseja ja liimoja sekoittaessani, aineet pienissä satseissa (alle 2 dl) injektioruiskuilla ja sitä isommissa vaakalla, jonka tarkkuus on 2g. Tämän lisäksi joka paukusta tehdään vielä koenappi, jonka kovuus voidaan tarkastaa barkol- kovuusmittarilla.

Markku

JPK1990

2" x 12" x 96" - 2 # high denisity blue or pink foam
Ohje kertoo että minun pitäisi ostaa suuri tiheyksistä sinistä tai pinkkiä foamia, mutta finnfoamia löytyisi aari kaupalla  :-\ Olen huomannut polyesterin kanssa sotkiessani että se sulattaa finkkua. Tarkoitus olisi jättää foam pysyvästi lavan sisään ja foamin sisälle alumiininen keskusputki. Onko finnfoamilla sitten leikattavuudessa ja kokoonpuristuvuudessa huomattavia eroja siniseen foamiin verrattuna? entäs miten se reagoi epoxin kanssa? entäs sininen foam? Tarkoituksena ostaa ohjeen mukaan joko safe-T-poxyä tai jotain structual epoxyä, eli suomennettuna jotain rakenteellista...

Mikko Nikunen

Finnfoam levyt ovat polystyreeniä jota voi hyvin käyttää epoksien kanssa, ei sula. Amerikan maalla käytettävän ja yleisesti puhutun sinisen foamin tiheys on noin 33,5 kg/m3 ja vastaavasti finnfoam ilmoittaa tiheydeksi 32-42kg/m3, hiukan levystä riippuen. Finnfoamia voi helposti leikata kuumalangalla.  Olen joskus tilannut Kevralta Helsingistä epoksia, tulee kätevästi lähimmälle matkahuollon asemalle. Samasta paikasta saat myös tarvittavat kankaat. 

kate

#7
Nyt ollaan yllaolevalla kurssilla. Vuodessa voi oppia paljon, kuten ylla voi havaita, pihallaolonaste oli vuosi sitten aika suuri...

Foamista (jpklle): sinista strofoamia myydaan nimella Solimate (k-rauta, sinista) ja
Finnfoam (Starkki, keltaista). Soveltuu ainoastaan epoksin kanssa
kaytettavaksi.

Ja: osta MGS L285sta.

t: karoliina joka kirjoittaa nokia 770lla katen accountista rayskalassa lujitemuovikurssilla

ps miuku on hyva tyyppi



JPK1990

Ohjeessa lukee s-class fiberglass #4533 ja safe-T-poxy or other structual epoxy.
Kyselin noista kevralta pari päivää sitten, ei oo vielä vastannut.

Liisa

Lainaus käyttäjältä: kate - lokakuu 27, 2006, 21:57:38
Ja: osta MGS L285sta. Sp-systemsin murtovenyma on liian pieni

Kumpi systemsin kamoista? Uunitettunakin?

Kari Aspiola

Kyllä sen polystyreenivaahdonkin päälle voi lammata polyesterillä, kunhan laittaa ensin vaahdon pintaan jonkin suojakerroksen. Suojakerroksen pitää tietenkin olla sellaista mikä ei sulata vaahtoa, epoxia, lateksia tms

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - marraskuu 21, 2006, 08:28:53
Kyllä sen polystyreenivaahdonkin päälle voi lammata polyesterillä, kunhan laittaa ensin vaahdon pintaan jonkin suojakerroksen. Suojakerroksen pitää tietenkin olla sellaista mikä ei sulata vaahtoa, epoxia, lateksia tms

Miten on, onko tuosta kokemusperäistä tietoa miten käy pitkällä aikavälillä? Todella hyvä, kaasuja pitävä ja hermeettisen ehjä tuon suojakerroksen varmaan ainakin tulisi olla.

Aikanaan Utu-purjelentokonetta valmistettiin polyesteri-laskuitulaminaatista. Ajan oloon ilmeisesti jälkikuivumisesta kuitenkin kehittyi kaasuja, jotka söivät ydinainevaahtoa kuopille. Ydinainevaahto siinä toki kyllä oli mm. paikalle siiven sisään vaahdotettua uretaania, joka sekin jälkikuivui ajan myötä ja kehitti niin ikään kaasuja.

Luulen kyllä, että tuossa polyesteri-polystyreeni-kombinaatiossa saattaa hyvinkin esiintyä samoja ongelmia pitkän ajan kuluessa, ainakin, jos suojakerros vähänkään on rikki eli vuotaa. Ainakin silloin varoisin, jos ydinaineelle on varattu myös rakenteen lopulliseen muotoon ja/tai lujuuteen vaikuttava rooli.

Miuku varmaan osaisi kommentoida tätä asiaa todella asian tuntevasti.

Risto Niemi

Karoliina

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - marraskuu 21, 2006, 08:28:53
Kyllä sen polystyreenivaahdonkin päälle voi lammata polyesterillä, kunhan laittaa ensin vaahdon pintaan jonkin suojakerroksen. Suojakerroksen pitää tietenkin olla sellaista mikä ei sulata vaahtoa, epoxia, lateksia tms

Kaivellaampa vanhoja juttuja:
- polystyreenivaahdon päälle voi laittaa suojakerroksen ennen polyesterin käyttöä jos
rakentaa esim venettä. Sen sijaan jos on rakentamassa moldless composite -tekniikalla rakennettavaa lentokonetta,
niin ei pitäisi tehdä, koska rakenteen lujuudelle on oleellista että pintalaminaatti on hyvin kiinni allaolevassa vaahdossa koska rakenteen vahvuus
ei perustu kuorirakenteeseen vaan lujuus on koko sandwitch-rakenteen yhdistelmä. Nyt jos esim. canard-lentokoneen siivessä
olisi välissä lateksia ja sen päällä vasta kuitu, siiven oleellisin rakenteellinen komponentti olisi aivan liian heikko.
Lisäksi suojakerroksessa olevat aukot/huokoset päästävät styreeniä läpi mikä aiheuttaa sulamista suojakerroksen
sisäpuolella. Tämä entisestään heikentää rakenteen lujuutta ja lopputuloksena on käytännössä että kuori on ydinaineesta
täysin irti.

Jos haluaa käyttää vinyyliesteriä, niin kannattaa käyttää styreenin kanssa yhteensopivaa ydinainetta, kunhan ei käytä uretaania.

Helpointa ja fiksuinta kuitenkin on käyttää epoksia. Sitä saa mm. Hannu Korhoselta (MGS) ja Kevrasta (SP Systems) jos ei halua ulkomailta tilata.
Lisäksi Divinycellejä maahantuovalla KG-Enterprisella on jotakin laminointiepoksia myynnissä. Vaikka epoksi on kalliimpaa kuin polyesteri,
ei se kuitenkaan ole suhteessa koko koneen hintaan niin kallista etteikö sitä voisi käyttää kun ottaa huomioon että moottorista, avioniikasta, potkurista
yms. tulevat kustannukset ovat niin korkeita että epoksi vs. polyesteri hintavertailu on näpertelyä. Lisäksi sopiva lasikuitukangas ei ole
ihan ilmaista. Lentokonekäytössähän ei voi käyttää mitä tahansa lasikuitumattoa. Samaten muut ydinaineet kuin polystyreenivaahto - Divinycell, Corecell, Airex -kaikki ovat
suht koht. kalliita.

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - marraskuu 21, 2006, 12:52:21
Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - marraskuu 21, 2006, 08:28:53
Kyllä sen polystyreenivaahdonkin päälle voi lammata polyesterillä, kunhan laittaa ensin vaahdon pintaan jonkin suojakerroksen. Suojakerroksen pitää tietenkin olla sellaista mikä ei sulata vaahtoa, epoxia, lateksia tms
Miten on, onko tuosta kokemusperäistä tietoa miten käy pitkällä aikavälillä? Todella hyvä, kaasuja pitävä ja hermeettisen ehjä tuon suojakerroksen varmaan ainakin tulisi olla. Aikanaan Utu-purjelentokonetta valmistettiin polyesteri-laskuitulaminaatista. Ajan oloon ilmeisesti jälkikuivumisesta kuitenkin kehittyi kaasuja, jotka söivät ydinainevaahtoa kuopille. Ydinainevaahto siinä toki kyllä oli mm. paikalle siiven sisään vaahdotettua uretaania, joka sekin jälkikuivui ajan myötä ja kehitti niin ikään kaasuja.

Uretaanin vaahtoutuksessa käytettiin ponnekaasua (frigen) joka nesteytyy/kaasuuntuu n 38 celcius-asteessa, tämä ponnekaasu vuoroin kaasuntui ja vuoroin nesteytyi uretaanin solukossa. Tämän kaasun kertyminen pintalaminaatin ja vaahdon väliin aiheutti niiden irtoamisen toisistaan.

Leo M

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - lokakuu 26, 2006, 20:27:16
2" x 12" x 96" - 2 # high denisity blue or pink foam
...Onko finnfoamilla sitten leikattavuudessa ja kokoonpuristuvuudessa huomattavia eroja siniseen foamiin verrattuna? entäs miten se reagoi epoxin kanssa? entäs sininen foam? Tarkoituksena ostaa ohjeen mukaan joko safe-T-poxyä tai jotain structual epoxyä, eli suomennettuna jotain rakenteellista...

Käytin siipikaareihin Finnfoam-500. Kuumalankaleikkauksen jälkeen pinta on erinomainen liimausta varten. Siipikaaren ympäri liimataan 2 mm vaneria, tässä käytin epoksiliimaa Hempel 05674. Liimaussauman murtokoeosoitti, että vaneri repeytyy Finnfoamilla eikä saumalla, ja sekin noin 15 kertaisella voimalla kuin suurin mahdollinen siipikaareen kohdistuva voima. Siis riittävän lujaa  ;D
Se olis sellainen kellertavan-vihertävä Finnfoam, sinisestä foamista en tiedä mitään...

Ovat eessämme kunniamme päivät, meitä oottaa taistelu ja työ! http://www.halla-aho.com/scripta/

Karoliina

JPK1990:
Safe-T-poxy on jo nykyisin vanhentunutta amerikkalaista epoksia joka on erityisen "unsafe" kertoman mukaan.
Monet canard-rakentajat yhä käyttävät sitä koska Burt Rutan oli suositellut sitä joskus 70/80-luvulla. Mutta edes
Burt Rutan itse ei enään käytä sitä.

Eräs suomalainen rakentaja nimittää sitä kuolemanepoksiksi tai syöpäepoksiksi. Mene ja tiedä, mutta tunnetusti
Suomessa on käytössä vähemmän terveydelle haitallista muiltakin ominaisuuksiltaan erinomaista epoksia
(mm. viskositeetti on Safe-T-Poxya parempi ja sillä on helpompi tehdä kevyempiä osia kun kama ei ole niin paksua);
MGS L285 jota maahantuo Hannu Korhonen / HK-Avionics. Myös Kevran SP Ampreg 22 on terveydelle paljon vähemmän
haitallista ja vähemmän allergisoivaa kuin Safe-T-Poxy ja myös se on viskositeetiltaan käsinlaminointiin paljon paremmin
sopivaa. Lisäksi uudemmat epoksit ovat tunnetusti yhteensopivia myös hiilikuidun pintakäsittelyaineen kanssa, mitä
ei näistä vanhemman polven epokseista osaa sanoa koska esim. Safe-T-Poxysta en ole löytänyt juuri muuta infoa kuin mitä
Aircraft spruce ilmoittaa webbisivullaan.

Väittämän mukaan Safe-T-Poxylle voimakkaasti allergisoituneet eivät
välttämättä saa reaktiota MGS:stä tai SP Systemsistä. Lisäksi toisaalta et varmaan olisi muutenkaan Safe-T-Poxya ostanut,
koska sen maahantuonti on hieman ongelmallista johtuen että sillä on hazardous material -luokitus ja Spruce ei välttämättä
suostu lähettämään sitä.

JPK1990

kuolemanepoksia  ;D mutta minun suunnitelmat tulee ja menee... pitää katsoa ensi-kesänä kun löytyy ylimääräistä aikaa niin vois rakentaa jotain

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod