100LL hinta?

Aloittaja masal, tammikuu 10, 2007, 09:57:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

masal

Eli mitä kuuluu tuon 100LL:n hinnalle. Mikä on mittarihinta juuri nyt eri puolilla Suomea? Mikä on tilanne sen haittaveron suhteen, tuliko vai onko homma vielä käsittelyssä?
Markku Salminen

Nuutti

Shellin hinnat (huomioittehan alv:n (22%) ja Finavian palkkion (1%), jotka puuttuvat hinnoista).

Nesteen viimeisin hinnasto.

-Tero-

Harri Heikkilä

12.1.2007: SIL lobbaa Euroopan komissiossa

Ilmailuliiton puheenjohtaja Hannu Halonen ja Turun Laskuvarjourheilijoiden puheenjohtaja Torsten Hoffmann vierailivat keskiviikkona 10.1.2007 Euroopan komission Verotuksen ja tulliliiton pääosastolla Brysselissä. Tapaamisessa keskusteltiin harrasteilailun lentopolttoaineita uhkaavan valmisteveron mahdollisesta käyttöönotosta Suomessa. Komissiota edustivat Valmisteverot ja liikenne-, ympäristö- ja energiaverot -yksikön päällikkö ja verotusasioita valmisteleva virkamies.

Liiton edustajat toivat esille tärkeimpiä asioita muistiosta, joka oli toimitettu Komissioon jo aiemmin englanniksi käännettynä (lue myös: Uutiset 18.10.2006). Erityisesti painotettiin koko suomalaisen yhteiskunnan huolta harrasteilmailun lisääntyvästä kustannustaakasta, joka vaikeuttaisi tulevaisuudessa lentäjien saamista mm. hinaus- ja hyppykoneisiin ja eritoten yhteiskuntaa palvelevan tärkeän lentotoiminnan tarpeisiin. Lisäksi painotettiin mahdollisen veron tuomia ongelmia suomalaiselle yleis- ja harrasteilmailulle sekä sitä kautta mm. palolento- ja SAR-toiminnalle. Edelleen suomalaisen ammatti-ilmailun rekrytointipohjan ja ilmailualan tunnettuuden huononeminen vaikeuttaisi motivoituneen henkilöstön saamista ilmailun eri ammatteihin. Keskusteluissa todettiin myös Suomen syrjäisen sijainnin ja suurten välimatkojen aiheuttama rasite jo nykyisiin polttoaineen hintoihin.

Tapaamisessa oli hyvä ilmapiiri ja keskustelu oli vilkasta sekä puolin ja toisin antoisaa. Komission edustajat pitivät hyvänä tapaamista ja totesivat heille olevan tärkeätä saada tietoa henkilökohtaisesti asianosaisilta. Komissio tulee lähiviikkojen aikana tekemään esityksensä Neuvostolle päätökseksi valmisteveroasiassa.

Liiton edustajat tapasivat myös Komission Liikenne ja energia pääosaston ilmatilanhallinta ja lentokenttäyksikön valmistelevan virkamiehen. Keskusteluissa oli esillä suunnitellut muutokset ilmatilaluokitukseen, radiotaajuuksien jakoon ja sitä kautta mahdollisiin vaatimuksiin ilma-alusten varustamiseksi uusilla VHF-radioilla, joiden taajuusväli olisi 8,33 MHz. Lisäksi puhuttiin uusien moodi-S-transponderien tulosta pakolliseksi tietyissä ilmatilan osissa. Keskustelussa vallitsi yksimielisyys siitä, että harraste- ja yleisilmailulle ei saa koitua kohtuutonta haittaa säätämällä uusia vaatimuksia sellaisiin ilmatilan osiin, joissa niitä ei todellisuudessa tarvita.

On selvää, että vaikuttaminen ja edunvalvonta Eurooppalaisella tasolla on tullut erittäin tärkeäksi. Aktiiviset yhteydet eri tahoihin mm. Brysselissä ja Kölnissä ovat välttämättömiä unohtamatta samalla hyvää yhteistyötä Suomessa Ilmailuhallinnon ja Finavian kanssa.

Alkuperäinen uutinen: http://www.ilmailuliitto.fi/index.php?mid=53&a=show&id=223

//Harri

masal

Erittäin hienoa! Ainakin yritetty on viimeiseen asti. Toivotaan järjen voittavan.
Markku Salminen

Tepsu

Aika näyttää. Noh medikaali puolella tuli ainakin mukava uudistus, varsinkin luokan 1 ja myös luokan 2 omistajat säästää selvää rahaa  :thumbsup: oikea suunta..


Harri Heikkilä

Uusimmat tiedot valmisteveron suhteen ovat, että EU-komissio on hylännyt Suomen hakemuksen lentopolttoaineiden valmisteverovapauden jatkamiseksi.

Päätös sinällään on melko odotettu ja seuraa samaa linjaa jo aiemmin tehtyjen vastaavien päätösten kanssa.

//Harri

Harri Heikkilä


Flying_Finn

Mikäs on nykyinen hinta Malmilla tai muualla Suomessa?

Paljos löpö kustantaa? Onko valmistevero tullu jo voimaan ja näkyykö se jo hinnassa?


-tuomo
**********************************
Lentoreissujen YouTube Kanava

skuosman

EFRY eli Räyskälä hinta 1,54 (22.6.07).

saku

Torsten

Veron perimisen edellyttämä lakimuutos ja siihen liittyvä valmistelutyö on käynnistynyt valtiovarainministeriössä ja tullihallituksessa. Työ, johon osallistuu myös Ilmailuliitto, vaatii aikaa ja se tarkoittaa sitä, että vero voidaan ottaa käyttöön aikaisintaan syksyllä 2007.

Lähde: www.ilmailuliitto.fi/index.php?mid=53&a=show&id=263


Lisätietoja polttoaineiden hinnoista löytyy mm. seuraavilta sivuilta (Huomioi päivityksien ajankohdat):
Neste: www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%3b2655%3b2710%3b2772%3b2775
(klikkaa oikeassa laidassa: Hinnasto)

Shell: www.shell.com/home/aviation-en/html/iwgen/app_profile/peoplepricesplaces.html 
(klikkaa oikeassa laidassa: Europe - > Finland -> valitse paikkakunta - > Price guide (sivun alareunasta) (Huom! Hintoihin lisättävä alv. 22 %)

Torsten

Flying_Finn

aika kallista!!

Täällä hinta pyörii siinä 0,88e paikkeilla per litra.

Kiitos linkeistä!

-tuomo
**********************************
Lentoreissujen YouTube Kanava

Nuutti

Polttoaineverotuksen käsittely on edennyt eduskuntakäsittelyyn ja sen etenemistä voi seurata täältä. Esityksen sisältö vastaa EU:n vaatimuksia.

kate

Lainaus käyttäjältä: Nuutti - syyskuu 19, 2007, 16:17:41
Polttoaineverotuksen käsittely on edennyt eduskuntakäsittelyyn ja sen etenemistä voi seurata täältä. Esityksen sisältö vastaa EU:n vaatimuksia.

Vaikuttaa siltä että koko tämän vuoden saa lentää vielä verottomalla polttoaineella
eikä niin kuin aikaisemmin pelättiin että vero olisi tullut voimaan syksyllä.
Nyt esityksessä puhuttiin vuoden 2008 veroprosentista. Eli byrokratian rattaat on
onneksi hitaita.

Esityksen sisältö vastaa EU:n vaatimuksia koska emme muuta voi. Pienenä helpotuksena
oli että laskuvarjohyppylennot ja hinauslennot laskettiin maksua vastaan tapahtuvaksi
toiminnaksi eli ei "hupi-ilmailuksi" ja ne saavat käyttää verotonta polttoainetta eli siis
hakea veronpalautusta. Näin siis vaikka taasen ilmailuhallinto ei olekkaan katsonut
niitä ansiolentotoiminnaisi. Toivotaan nyt että ei löydy yhtä niin "fiksua" byrokraattia
että osaisi lukea kahta lakia yhtäaikaa ja tulisi siihen tulokseen että kun nyt
hinaus- ja hyppytoiminta on määrätty kaupalliseksi toiminnaksi niin sitä pistetään
koskemaan kaikki muutkin ansiolentoa koskevat vaatimukset  :(

Muulta osin esityksen sisältö on juuri sitä mitä EU on esittänyt koska sille me emme
Suomessa voi yhtään mitään.

Se mitä saamme sitten seuraavaksi jännittää että mikä hinnan vaikutus on jatkossa
tankatessa. Itse vero tekee hintaan lisää 46 senttiä/l ALV:n kanssa eli nostaa hinnan
luokkaan 2.05 ..2.30 Euroa/l . Tämä siis sillä olettamuksella että myjät tyytyvät
vain lisäämään sen suoraan hintoihin.

Pelkään että korotus ei jää pelkästään tähän vaan ihan varmasti korotus siirtää
kulutusta 95E:n suuntaan ja siten vähentää 100LL :n menekkiä. Kun kiinteät
kustannukset eivät tästä muutu mihinkään niin pakkohan ne on jyvittää pienenevälle
kulutukselle. Paljonko tämä tekee, se jää nähtäväksi 2008 ja 2009 aikana. Oma ennustukseni
on että 2.5 Euroa menee rikki.


Kate


Kate



cumulus

Lainaus käyttäjältä: kate - syyskuu 20, 2007, 06:04:49
Vaikuttaa siltä että koko tämän vuoden saa lentää vielä verottomalla polttoaineella
eikä niin kuin aikaisemmin pelättiin että vero olisi tullut voimaan syksyllä.

Ihminen on sopeutuvainen olento. Nyt jo osataan iloita siitä,
että vielä voi pari kuukautta käyttää "edullista" polttoainetta..  :thumbsup:


Nuutti

Lainaus käyttäjältä: kate - syyskuu 20, 2007, 06:04:49
Pienenä helpotuksena
oli että laskuvarjohyppylennot ja hinauslennot laskettiin maksua vastaan tapahtuvaksi
toiminnaksi eli ei "hupi-ilmailuksi" ja ne saavat käyttää verotonta polttoainetta eli siis
hakea veronpalautusta.

Itse näen tuon kohdan vielä hieman laajemmin mielenkiintoisena, sillä perustelujen mukaan "Myös korvausta vastaan tapahtuvat ilma-alusten tai muiden esineiden hinauslennot, laskuvarjohyppylennot tai koulutuslennot voidaan katsoa kuuluvan verottoman käytön piiriin." Tästä päästään mielestäni mielenkiintoiseen tulkintaan siltä osin, että katsotaanko kaikki hinaus-, laskuvarjohyppy- ja koulutustoiminta jatkossa verottomaksi ja miten esimerkiksi kerhojen sisäiseen jatkokoulutukseen tullaan suhtautumaan.

-Tero-

Harri Heikkilä

Lainaus käyttäjältä: kate - syyskuu 20, 2007, 06:04:49


Esityksen sisältö vastaa EU:n vaatimuksia koska emme muuta voi. Pienenä helpotuksena
oli että laskuvarjohyppylennot ja hinauslennot laskettiin maksua vastaan tapahtuvaksi
toiminnaksi eli ei "hupi-ilmailuksi" ja ne saavat käyttää verotonta polttoainetta eli siis
hakea veronpalautusta. Näin siis vaikka taasen ilmailuhallinto ei olekkaan katsonut
niitä ansiolentotoiminnaisi. Toivotaan nyt että ei löydy yhtä niin "fiksua" byrokraattia
että osaisi lukea kahta lakia yhtäaikaa ja tulisi siihen tulokseen että kun nyt
hinaus- ja hyppytoiminta on määrätty kaupalliseksi toiminnaksi niin sitä pistetään
koskemaan kaikki muutkin ansiolentoa koskevat vaatimukset  :(



Kannattaa muuten huomata, että nykyisestä ilmailulaista on poistunut kokonaan käsite "ilmailusta ansiotarkoituksessa". Tästä seurauksena on se, että ilmailuviranomaiselle on jäänyt huomattavasti paljon vähemmin vastuuta vahtia ilmailun kaupallisuuteen liittyviä aspekteja. Sinänsä onkin loogista, että ilmailuviranomainen on virkansa puolesta vastuussa lähinnä ilmailun turvallisuudesta.

Palo-, SAR-, hinaus- ja hyppylennot on määritelty ilmailulaissa tällä hetkellä aina lentotyöksi. Kaupallista ilmakuljetusta ne eivät kuitenkaan ole. Lisäksi em. lentotyön lajit ovat erikseen vielä vapautettuja lentotyöluvasta, joten byrokratian määrä sinänsä aiempaan "yksityislentotoimintaan" ei ole kasvanut ko. lentotyön tekijöillä.

Eli hieman tarkkuutta kommentointiin näissä "ansiolentoasioissa". Sinänsähän tilanne on edelleen joiltakin osin sekava siinä mielessä, että ilmailumääräyskokoelmasta löytyy koko joukko määräyksiä joissa viitataan jollakin tavalla "ansiolentotoimintaan" tai "ansiolentolupaan". Mutta nähdäkseni tilanne on koko ajan paranemaan päin.

Terveisin,

Harri

PS. Myös Ilmailuliitto uutisoi asiasta: http://www.ilmailuliitto.fi/fi/uutiset/?a=show&id=329

Torsten

Ilmailun polttoaineiden valmisteverotus muuttuu 1.1.2008 alkaen.

Lue lisää Ilmailuliiton uutisissa: http://www.ilmailuliitto.fi/fi/uutiset/?a=show&id=350

Terveisin

Torsten

mari

Nesteen uusi 100LL hinnasto saapui postissa ja Räyskälän kohdalla lukee, että hinta on 2,115 eur/l 1.1.2008 alkaen.

Mari

Harri Heikkilä

Turussa 100LL Shellin automaatissa 2,23 EUR/l.

//Harri

Markku Koivurova

Tuolla SILlin sivulla sanotaan:

"Ilmailupolttoaineella tarkoitetaan lentopetrolia, lentobensiiniä ja muita ilmailussa käytettäviä polttoaineita. Lentobensiinin valmisteveron ja huoltovarmuusmaksun määrä on 43 senttiä litralta ja lentopetrolin 39,05 senttiä litralta, johon lisätään vielä arvonlisäveroa."


Pitääkö tuo tulkita niin, että autobensalla lentävien pitää tilittää tuo vero myöskin? Entäs minkä mukaan silloin tilitetään, kun lennetään moottoripolttoöljyllä tai autodieselillä? Lentopetrolinko?


Andrei Simonievits

Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - tammikuu 02, 2008, 19:25:10


Pitääkö tuo tulkita niin, että autobensalla lentävien pitää tilittää tuo vero myöskin? Entäs minkä mukaan silloin tilitetään, kun lennetään moottoripolttoöljyllä tai autodieselillä? Lentopetrolinko?


Empä usko että pitää. Tuotahan olisi mahdoton valvoa. Jompikumpi bensa pitäisi merkitä värillä polttoöljyn tapaan ja tähän tuskin lähdetään.

kvide

Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - tammikuu 02, 2008, 19:25:10
Pitääkö tuo tulkita niin, että autobensalla lentävien pitää tilittää tuo vero myöskin? Entäs minkä mukaan silloin tilitetään, kun lennetään moottoripolttoöljyllä tai autodieselillä? Lentopetrolinko?

Moottoribensiinin, dieselöljyn ja polttoöljyn kuluttajahintoihin on jo lisätty huoltovarmuusmaksu sekä valmiste- ja arvonlisäverot.

Eli muiden kuin lentopetrolin ja -bensiinin osalta mikään ei muutu. Ellei joku keksi ujuttaa tankkiin itseprässättyä sinappidieseliä.

t. Kvide

Torsten

Pieni tarkennus edelliseen: Pitää paikkansa että moottoribensiini ja dieselöljy on jo verotettu, eli tältä osin ei tapahdu muutoksia. Huomioitava on kuitenkin, että jatkossa myös moottoribensiinistä ja dieselöljystä maksetusta valmisteverosta voi tietyin ehdoin hakea palautusta, mikäli sitä on käytetty kaupallisessa ilmakuljetuksessa tai lentotyössä maksua tai muuta korvausta vastaan. Myös koululentojen aikana käytetyt polttoaineet ovat verottomia, mikäli lento-opetuksesta peritään maksua. Ks. tarkemmin tullihallituksen asiakastiedote.

Terveisin

Torsten

JaniL

Onko kukaan sattunut katsomaan JET A-1 uutta pumppuhintaa?

Jani

Tommi K

Wilgan tankkausta Sivorizissa viime syksynä...

Bensa tankattiin sinisistä tynnyreistä. Tankkaamassa Alex, paikallisen kerhon puheenjohtaja ja lennonopettaja, sekä Oleg, johtokunnan jäsen ja Jantar-pilotti.

Hinta ei tuolloin kiinnostanut, olisiko ollut noin 1/3 Suomen hinnasta? Itä-suomalaisten kannattaisi harkita tätäkin optiota. Avgasia saa varmaan Viipurista, ei tarvitse Pietarista asti noutaa.


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod