Terve Ilmailijat ! Experimental lentokoneen moottorin time limit ?

Aloittaja Kinnp-24, joulukuu 25, 2006, 13:25:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kinnp-24

Terve kaikille!

Juttelin kaverin kanssa ja oli puhetta moottorin jaksosta Experimental koneessa.  Otetaan esimerkki Socatan Rallyestä. Kone perushuollettu, maalattu, muutettu kannuskoneeksi ja luonnollisesti rekisteröity Experimentaliksi. Moottori O-320 Lycoming  kokonaistuntimäärä 2450h. Miten tälläisessa tapauksessa, millon moottorista loppuu ns. tiima. Kuinka pitkälle se jatkuu kunnon mukaan, ja koskeeko edelleen Lycomingin bulletiinit moottoria. Miten moottorin jakso esim. Subarun automoottori modifikaatiossa?

Kiitos.!    -Pekka

Markku Hiedanpää

#1
Mikä Experimental? harrasterakenteinen, uudelleenrakennettu vai muutettu

Kts: Liite II http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/EU-asetukset/EASA-asetus.pdf

LIITE II

4 artiklan 2 kohdassa tarkoitetut ilma-alukset

Ilma-alukset, joihin ei sovelleta 4 artiklan 1 kohtaa, ovat ilma-aluksia, joiden tyyppihyväksyntätodistusta tai lentokelpoisuustodistusta ei ole annettu tämän asetuksen ja sen täytäntöönpanosääntöjen mukaisesti ja jotka kuuluvat johonkin seuraavista luokista:
a) ilma-alus, jolla on selkeä historiallinen merkitys, joka liittyy
   i) osallistumiseen merkittävään historialliseen tapahtumaan, tai
   ii) huomattavaan vaiheeseen ilmailun kehityksessä, tai
   iii) merkittävään asemaan jäsenvaltion asevoimissa,
ja joka täyttää yhden tai useamman seuraavista perusteista:
   i) ilma-aluksen alkuperäisestä tyyppisuunnittelusta on yli 40 vuotta;
   ii) ilma-aluksen tyypin valmistaminen on lopetettu ainakin 25 vuotta sitten;
   iii) jäsenvaltioissa on edelleen rekisteröitynä vähemmän kuin 50 alkuperäiseltä suunnittelultaan samanlaista ilma-alusta;
b) ilma-alus, joka on erityisesti suunniteltu tai muutettu tutkimus-, kokeilu- tai tieteellisiin tarkoituksiin ja jota valmistetaan todennäköisesti hyvin rajoitettu määrä;
c) ilma-alus, josta vähintään 51 prosenttia on rakentanut harrasterakentaja tai voittoa tavoittelematon amatööriyhdistys omiin tarkoituksiinsa ja ilman kaupallisia tavoitteita;
d) ilma-alus, joka on alun perin suunniteltu vain sotilastarkoituksiin;
e) enintään kaksipaikkaiset lentokoneet, joiden sakkausnopeus tai vakaa lentonopeus laskuasussa on enintään 35 solmua kalibroitua ilmanopeutta ja jonka suurin hyväksytty lentoonlähtömassa on enintään:
   i) 300 kg yksipaikkaisten maalentokoneiden osalta; tai
   ii) 450 kg kaksipaikkaisen maalentokoneiden osalta; tai
   iii) 330 kg yksipaikkaisen amfibiolentokoneen tai vesilentokoneen osalta; tai
   iv) 495 kg kaksipaikkaisen amfibiolentokoneen tai vesilentokoneen osalta edellyttäen, että toimiessaan sekä vesi- että maalentokoneena se alittaa tarvittaessa molemmat suurinta hyväksyttävää lentoonlähtömassaa koskevat rajoitukset;
f) liitimet, joiden rakenteellinen massa yksipaikkaisina on alle 80 kg tai kaksipaikkaisina alle 100 kg, mukaan lukien jaloilta lähtevät koneet;
g) miehittämätön erityislaatuinen ilma-alus, jonka toimintamassa on alle 150 kg;
h) muut ilmailussa käytettävät laitteet, joiden kokonaismassa ilman ohjaajaa on alle 70 kg.

Ilmailumääräys AIR M8-2 on yleismääräys ilma-alusten mottoreiden jaksoille, tähän on annettu vain ilmailumääräyksessä AIR M5-2 kohdassa 5.3 poikkeus harrasterakenteisille (ja asianomaisen määräyksen mukaisesti uudelleenrakennetuille) ilma-aluksille.

AIR M5-2 Ilma-alusten harrasterakentaminen

5.3 Moottorit
Moottorille tehtävistä toimenpiteistä on annettava selvitys.
Moottorin muutostyö tai moottorityyppi, jota ei aikaisemmin ole käytetty suomalaisessa ilma-aluksessa sekä tällaisen moottorin asennus, on asiantuntijan tarkastettava. Asiantuntijan lausunto on liitettävä rakennuskertomukseen.
Valmistajan suositteleman peruskorjausjakson käyneitä tyyppihyväksyttyjä lentomoottoreita voidaan käyttää harrasterakenteisissa ilma-aluksissa niin pitkään kun niiden kunto edellyttää. Moottorin kunto on tarkastettava ja valvottava ilmailumääräyksen AIR M8-4 mukaisesti. Tarkastukset saa tehdä huoltomekaanikko tai Ilmailulaitoksen erikseen hyväksymä henkilö.

kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/air/m/aim5_02.pdf


Muut experimental ilma-alukset (liite II) noudattavat AIR M8-2 mukaisesti valmistajan määrittelemiä peruskorjausjaksoja, niillä poikkeuksilla jotka on ilmailumääräyksessä AIR M8-2 mainittu jos ao ilma-alusryhmää koskeva erityismääräys ei muuta mainitse.

AIR M5-3 KOE- JA HARRASTELUOKKAAN KUULUVAN ILMA-ALUKSEN LENTOKELPOISUUS
JA HUOLTO


4 HUOLTOTOIMINTA
Ilma-aluksella on oltava huolto-ohjeet. Ilma-alukselle on tehtävä huolto-ohjeiden edellyttämät huollot, sekä ilmailumääräyksessä AIR M1-5 määriteltyä vuositarkastusta vastaavat huollot. Lentokoneiden ja helikoptereiden vuositarkastusta vastaavat toimenpiteet saa tehdä huoltomekaanikko. Purje- ja moottoripurjelentokoneiden ja harrasterakenteisten ilma-alusten vuositarkastuksen saa tehdä myös ilma-aluksen rakentaja tai omistaja.

Mikäli ilma-aluksella tai siihen asennetulla osalla tai laitteella on valmistajan määrittämät tai ilma-alusryhmällä on Ilmailulaitoksen määräämät peruskorjaus-, perushuolto-, erityistarkastusjaksot tai vastaavat on niitä noudatettava.

kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/air/m/aim5_03.pdf

AIR M8-2 LENTOMOOTTORIEN PERUSKORJAUSJAKSOT JA NIIDEN JATKAMINEN

3 MÄNTÄMOOTTORIEN PERUSKORJAUSJAKSOT JA NIIDEN JATKAMINEN

3.1 Peruskorjausjaksot

3.1.1 Käyntiaikajakso
Käyntiaikajakso on valmistajan suosittelema jakso, ellei lentoturvallisuushallinto muuta ole hyväksynyt.
3.1.2 Kalenteriaikajakso
Kalenteriaikajakso on valmistajan suosittama jakso, ellei lentoturvallisuushallinto ole muuta jaksoa hyväksynyt. Jos valmistaja ei ole määrittänyt kalenteriaikajaksoa, on jakso 10 vuotta.

3.2 Peruskorjausjaksojen jatkaminen

3.2.1 Käyntiaikajakso
Ilma-aluksen moottoria voidaan käyttää yli valmistajan suositteleman käyntiaikajakson, jos moottori hyväksytään peruskorjausjakson pidennystarkastuksessa peruskorjausjakson täyttyessä ja tämän jälkeen enintään 100 käyntitunnin ja enintään yhden vuoden välein, ellei Peruskorjausjaksoa ole muutoin rajoitettu, seuraavin rajoituksin:
a) ansiolentotoiminnassa ja peruslentokoulutuksessa enintään 20 % yli valmistajan suositteleman käyntiaikajakson
b) muussa yksityislentotoiminnassa kuin peruslentokoulutuksessa enintään 50 % yli valmistajan
suositteleman käyntiaikajakson

Peruskorjausjaksoa ei kuitenkaan voida jatkaa moottorille, jota käytetään pääasiassa maa- ja metsätalouslentotoiminnassa, vesilentotoiminnassa, laskuvarjohyppytoiminnassa,
purjelentokoneiden tai mainosten hinaustoiminnassa tai muissa näihin verrattavissa
olevassa rasittavassa lentotoiminnassa silloin kun valmistajatehdas on ohjeissaan määritellyt kyseistä toimintaa koskevia rajoituksia. Tällaisessa toiminnassa olevalle moottorille peruskorjaus on tehtävä moottorin valmistajatehtaan suosittaman peruskorjausjakson täyttyessä.

3.2.2 Kalenteriaikajakso
Kalenteriaikajaksoa voidaan jatkaa peruskorjausjakson pidennystarkastuksessa enintään vuosi kerrallaan.

Kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/air/m/aim8_04.pdf

Valmistajan ohjeet ja bulletiinit sekä IH:n muutosmääräykset koskevat kaikkia moottoreita, potkureita ja muitakin laitteita ja varusteita (sekä myös lentorunkoa), olivat ne sitten exp-koneessa (liite II) tai tyyppihyväksytyssä.

Harrasterakennetunkin (kotikutoisen) moottorin jakson määrittelee "valmistaja" (rakennusluvan haltija) ja sen tulee perustua moottorin käytöstä saatuun kokemukseen, ei toivoon, luuloon tai uskoon. Eli jakson pituudesta ja sen tosittamisesta tulee erikseen sopia.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod