Kuumalankaleikkaus

Aloittaja Mikko Nikunen, joulukuu 25, 2006, 10:51:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko Nikunen

Olen leikkaamassa mallineita polystyreenistä joiden koko on suurempi kuin aikaisemmin leikkaamieni lennokin siipien, joten käyttämäni mig hitsauslanka ei oikein enää sovellu. Olen kuullut että vastuslangalla pääsisi parempaan lopputulokseen. Osaisiko joku kertoa mitä tuo lanka on ja mistä sitä saa. 

Mikko Suokas

Lainaus käyttäjältä: mnikunen - joulukuu 25, 2006, 10:51:22
Olen leikkaamassa mallineita polystyreenistä joiden koko on suurempi kuin aikaisemmin leikkaamieni lennokin siipien, joten käyttämäni mig hitsauslanka ei oikein enää sovellu. Olen kuullut että vastuslangalla pääsisi parempaan lopputulokseen. Osaisiko joku kertoa mitä tuo lanka on ja mistä sitä saa. 

Ongelmasi taitaa pikemminkin olla siinä, että käyttämäsi virtalähteen teho ei riitä sulattamaan styroksia niin pitkältä matkalta kuin noiden mallineitteisi kanssa pitäisi. Oletko etsinyt ratkaisua lennokit.netistä? Laita hakuun "vastuslanka*", sieltä löytyy yksi pitkä säie, jossa keskustellaan niin erilaisista langoista kuin virtalähteistäkin. Toivottavasti sieltä löytyy apu. Omat kuumalankaleikkuuni olen hoitanut 0,5 mm pianolangalla ja Matti-akkulaturilla, jossa on jännitevaihtoehdot 6 ja 12 V. Jopa kuudella voltilla on onnistuttu, mutta leikkaaminen on luonnollisesti hitaampaa.

pimattil

Moi,

piti jo soitella tässä, mutta joulun pyhien takia en sitten kehdannut. Saadaan se tieto näinkin neutraalisti joulua häiritsemättä siirtymään.

Eli jutustelin tuttujeni kanssa aiheesta ja koska noita siipiä ei taas pariin vuoteen olla leikkailtu ja uusia välineitä hankittu pitkään aikaan niin muisti alkaa jo pätkiä itse kullakin. Eli ollaan käytetty niin vastuslankaa kuin teräslankaakin. Teräslangat ovat olleet kaiketi jotain 0.2 - 0.3 mm kamaa ja ilmeisesti jostain siimalennokeista. Vastauslangat ovat olleet kaiketi 0.5 - 0.6 mm tavaraa ja veikkauksena hankintapaikaksi voisi olla jokin elektroniikkaliike. Pisimmät jännevälit mitä olemme leikanneet ovat toista metriä. Ja kuten Suokas tuossa veikkaili, ei taida olla tehoa tarpeeksi virtalähteessäsi tai et ota siitä tarpeeksi irti. Periaatteessahan mikä tahansa lanka tarpeeksi kuumana hoitaa homman -- se taas miten se on järkevä toteuttaa niin onkin sitten toinen juttu. :)

En itse mennyt tuonne Lennokit.net:iin katsomaan mitä siellä oli tarjolla, mutta veikkaisin, että sieltä saat paremmin infoa.
- Pirkka -

Mikko Nikunen

Virtaa kyllä riittää, ongelmana tuppaa olemaan se että lämmitettäessä mig lanka venyy liikaa, eikä se muutenkaan kestä tarvittavaa kiristystä lämmitettynä.Teräslanka kestää kiristystä hyvin mutta se tuppaa katkeamaan parin leikkauskerran jälkeen. Langan meteriaalin ominaisuudet muuttuvat lämmityssyklien aikana. Vastuslangan seostus luulisi olevan tähän käyttöön paremman, mitä se sitten lieneekin.


Seppo Koivisto

Rutanin ohjeissa neuvotaan käyttämään 0,8 mm (0.032") ruostumatonta varmistuslankaa, jolla itse tein kokeita yli metrin mittaisella leikkurilla toistakymmentä vuotta sitten.

Vaihtoehtona Rutanin ohjeissa on 0,6 mm (0.025") "nicrome"-lanka, joka lienee sitä vastuslankaa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nichrome

kate

Meillä on juuri Raunon kuumalankasaha lainassa ja sen lanka kestää eikä veny.
En tiedä mitä lankaa siinä on.

Mikko Nikunen

Kate, mikä teidän virtalähde? jännite/virta?

JPK1990

Itselläni vanhan napistasuljettavan tietokoneen virtalähde ja metrin leikkuumatka, oli vähän lyhempikin mutta meni niin kuumaks että katkesi :P

Bebekiltä vois löytyä vastuslankaa, itsellä vielä pianolanka käytössä  ^-^

Karoliina

En ole vielä käynyt autotallissa mittaamassa lankaa kun on tullut vietettyä joulu muualla kuin autotallissa...
Tässä kuitenkin lanka jota voisi kokeilla:
http://www.aircraftspruce.com/catalog/cmpages/inconel600.php

Jos haluaa päästä helpolla, valmiin sahan kehyksen saa Sprucesta myös:
http://www.aircraftspruce.com/catalog/cmpages/frame.php

Lisäksi tämä amerikkalainen foam:
http://www.aircraftspruce.com/catalog/cmpages/polystyrene.php
on osoittautunut helpommaksi kuumalankasahata kuin K-Raudan Solimate.

Leo M

Viime viikolla tein siipikaaret kuumalangalla, tulos on oikein hyvä. Materiaalina Finnfoam-500, paksuus 50 mm. Lanka oli nichrom 0,5 mm, virtalähteenä säädettävä muunnin pienoisrautatie-lelusta. Paras lämpötila on alle langan punertamista. Jotta kappaleen kulmat olisi varmasti suorat, pitää olla kaksi identtistä sabluunaa (valmistettu lasikuitu laminaatista 0,8 mm, myy Tronti Oy), jotka tilapäisesti kevyesti kiinnitetään pienillä nauloilla (niin kevysesti että niitä asennat ja poistat sormilla). Sabluunan mukaan leikatut 50 mm paksut osat olivat myöhemmin leikattu kahdeksi levyksi toisella tasoleikkuulangalla, joka oli rakennettu pöydälle. Leikkuu-työkaluissa lanka on ehdottomasti jousitettu, jotta lanka olisi aina tietyllä voimalla kireänä. Sabluunoissa on "synkronointi" kohdat (pienet kolot), jotta ne olisi asennettu finnfoam levyn eri puolille täsmälleen vastakkain.
Ota huomioon, että sulanut uretaani palaa langalla ja päästää myrkyllisen savun. Jos joudut hengittämään tätä savua niin saat päänsäryn. Ratkaisuna on lähellä oleva tavallinen puhallin joka on suunnattu leikkuualueeseen ja poistaa savun.
Ovat eessämme kunniamme päivät, meitä oottaa taistelu ja työ! http://www.halla-aho.com/scripta/

Antsu

Bebec elektronicsilta köytyy vastuslankaa.
Virtalähteeksi paras vaihtoehto säädettävä muuntaja 3-30V / 3-4 Ampeeria vähintään.
Homma hoituu sitten sopivasti kaikille styrox paksuuksille, kun langan kuumuutta voi säätää.
Testattu, toimiin hyvin.

Karoliina

P.S. Huom. Styrox ei ole sama kuin lentokonekäytössä yl.
käytetty styrofoam eikä sillä saa styrofoamia korvata.

Antsu

Mutta leikkautuu samalla tavalla kuin styrox!

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod