Uuuden lentokonetyypin PIK27 ensilento tänään

Aloittaja Risto Niemi, joulukuu 21, 2006, 22:26:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Risto Niemi

Lahden Ilmailukerho ry:n rakentama PIK27 "Sehinu" - hinauslentokoneen prototyyppi OH-XYA lensi ensilentonsa tänään 21.12.2006 klo 12:45 ... 13:05 SA Lahti-Vesivehmaan (EFLA) lentopaikalla.

Konetta lensi sen suunnittelija Aki Suokas.

Akin mukaan kaikki sujui suunnitelmien mukaisesti hyvin ja kone tuntui mukavalta käteen.

Kaselijoiden mielestä meno näytti todella terhakkaalta, kuten varsinkin hinauslentokoneeen lentoonlähdön tietysti pitääkin näyttää, kun purjelentokonetta ei perässä vielä ole vedettävänä.

Saattokoneen ohjaajana tunsin tarvetta jakaa tätä hekumaa vähän teille muillekin tapahtumasta. On siinä aina omat hienot tunnelmansa, kun tuollainen projekti saadaan ensilennolleen, varsinkin uuden tyypin prototyyppi.

Suunnittelijan ja rakentajien on syytä olla ylpeitä aikaansaannoksistaan!

Windcraft Oy:n verkkosivuilla on muutama kuvakin tapahtumasta. 

Mikko Suokas

Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - joulukuu 21, 2006, 22:26:42
Lahden Ilmailukerho ry:n rakentama PIK27 "Sehinu" - hinauslentokoneen prototyyppi OH-XYA lensi ensilentonsa tänään 21.12.2006 klo 12:45 ... 13:05 SA Lahti-Vesivehmaan (EFLA) lentopaikalla.

Onnea hyvin sujuneen ensilennon johdosta niin koneen suunnittelijalle kuin kaikille sen rakentamiseen osallistuneille!

Osaisitko vielä Risto kertoa, mistä tuo "Sehinu" tulee? Muhinu oli Muovi-Hinu, Suhinu on Super-Hinu, mutta Sehinu... Sekarakenne-Hinu?

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Mikko Suokas - joulukuu 22, 2006, 08:04:15
Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - joulukuu 21, 2006, 22:26:42
Lahden Ilmailukerho ry:n rakentama PIK27 "Sehinu" - hinauslentokoneen prototyyppi OH-XYA lensi ensilentonsa tänään 21.12.2006 klo 12:45 ... 13:05 SA Lahti-Vesivehmaan (EFLA) lentopaikalla.

Osaisitko vielä Risto kertoa, mistä tuo "Sehinu" tulee? Muhinu oli Muovi-Hinu, Suhinu on Super-Hinu, mutta Sehinu... Sekarakenne-Hinu?

Jo vain osaan. Kyllähän tuosta nimestä voisi montakin johdosta taustoihin kehitellä, mutta oikea selitys on suunnilleen seuraavanlainen.

Tuossa matkan varrella noita kyselyjä projektin rakentamisvaiheen aikana aina satelee rakentajille.

Tässä tapauksessa on kerhossamme tietenkin puhuttu "hinusta", joka on lyhenne hinauslentokoneelle. "Hinu"-tuli lempinimeksi aikanaan myös kerhomme aiemmin rakentamalle PIK15, OH-YHC:lle.

Kun kyselijöille vastailtiin, että "hinua" tässä rakennellaan, seurasi jatkokysymys, että mitä ihmeen "hinua".
Asianmukaisen selvityksen jälkeen oli toteamuksena kyselijän ahaa elämyksenä usein toteamus: "Ai se hinu!".

Tuosta tuo nimi-idea tuli ja siiven yläpinnalla olevasta tekstistä itse kukin nyt käytännössäkin näkee, että juuri tämä kone on "Sehinu". 

Mikko Suokas

Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - joulukuu 22, 2006, 09:13:29"Ai se hinu!".

Tuosta tuo nimi-idea tuli ja siiven yläpinnalla olevasta tekstistä itse kukin nyt käytännössäkin näkee, että juuri tämä kone on "Sehinu". 

Tuollainenkin mahdollisuus käväisi mielessä.


The Hinu, Thehinu...

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Mikko Suokas - joulukuu 22, 2006, 12:17:25
Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - joulukuu 22, 2006, 09:13:29"Ai se hinu!".

Tuosta tuo nimi-idea tuli ja siiven yläpinnalla olevasta tekstistä itse kukin nyt käytännössäkin näkee, että juuri tämä kone on "Sehinu". 

Tuollainenkin mahdollisuus käväisi mielessä.


The Hinu, Thehinu...

Moi Mikko ja kaikki muutkin!

Minun pitää nyt hieman korjata aiemmin asiasta antaani tietoa "Sehinu"-nimen taustasta.

"Jysäyttivät" nuo velmut, Antti Rahikainen ja Yrjö Karjalainen minutkin perusteellisesti. Pientä jäynäähän kerhossa aina toki pitää harrastaa.

Antti on kerhomme nykyinen puheenjohtaja ja Yrjö aikanaan 20 vuotta kerhomme puheenjohtajana ollut "emeritus".

Antti on ollut koko hankkeen suurin puurtaja Yrjö taisteluparinaan. Heille suurin kunnia rakentamisesta kiistatta lankeaa.
Juhani Sorvali (myöskin kerhomme pitkäaikainen jäsen ja aikanaan mm. PIK15:amme rakentamassa ollut) on firmansa JS-Avion Oy kautta ollut rakentamassa pääosan tarvittavista lujitemuovitöistä muotteineen, maalauksen jne.

Vaan tässäpä nyt sitten se Antin minulle oikaisema versio "Suhinu"-nimestä. Kas näin se syntyi:
Jussi oli verstaallaan Nastolassa maalaamssa koneen siipeä ja soitti Antille: "Mikäs tämän koneen nimi on" johon Antti: "ei sitä ole mietitty, mihin sitä tarvitaan". Jussi: "No kun se menee nyt tähän siipeen". Seurasi vähän mietintää, johon Antti: "Sekarakennettahan tuo pääkomponenteiltaan on, olisiko Sehinu". Jussi: Se on hyvä, menee siipeen nyt.

Jatko oli sitten kyllä sellainen kuten kerroin.

"Jäynämielessä" nimeä perusteltiin juuri siten kuin aiemmin kerroin, nimi pidettiin pitkään jopa teipein peitettynä, mutta pakostihan sen pikkuhiljaa ainakin kaikki ne meistä, jotka osallistuivat koneen rakentamiseen, tulivat näkemään, mutta "jäynä" oli jo siihen mennessä purrut niin hyvin käytännössä, että "vipuun" menin minäkin, vanha jäärä. Hyvä veto velmuilta!     

Mikko Suokas

Se oli siis sittenkin Sekarakenne-Hinu!

Niin tai näin, tuo tarinasi koneen nimensaannista oli kerrassaan riemastuttavaa luettavaa, ja tallentukoon se jälkipolville vaikka johonkin kerhonne tulevaan historiikkiin tms.

JPK1990


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod