Wanhoja kuvia

Aloittaja Toma, joulukuu 20, 2006, 18:25:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Toma

Näin joulun aluksi hieman kevyttä historiaa...

Perintöna isaltäni on kauhia kasa diakuvia missä on pieni osa suomalaista ilmailuhistoriaa. Jossain vaiheessa kun olisi ylimääräsitä aikaa niin pitäisi digitoida parhaimmat ja laittaa tuonna gallerian puolelle kaikkien kommentoitavaksi.
Iso osa niistä ovat semmoisia että en kertakaikkiaan muista mistä ne on tai siten en ollut vielä edes olemassa :)

Tässä pieni tunnistustrivia...




1.



1. Tämän minä tiedän ja muistan (koska olin itse paikalla) mistä se on mutta muistaako/tietääkö joku muu kuka tuo gubbe on ja koska ja missä kuvat on otettu.



Mistä kuvat 2, 3 ja 4... epäilys on että voisi olla Helsinki Airshow...


2.

2. Monimoottori Blanik!



3.

3. Mikä ihme tämä on?




4.

4. Entäs tämä?




5.

5. Missäköhän tämä on otettu?




Terveisin
Tom Arppe

Ari Simonen

Kaljupäinen paksu heppu on Cannon alias Villiam Condrat tai jotain sinne päin..

Toma

Aivan oikein heppu on Cannon eli William Conrad (http://www.imdb.com/name/nm0002016/) Nuoremmat ehkä muistaa "Jake and the Fatman" sarjan paremmin  :)

Ja paikka/tapahtuma oli...
Terveisin
Tom Arppe

Mikko Suokas

Lainaus käyttäjältä: Toma - joulukuu 20, 2006, 18:47:10
Ja paikka/tapahtuma oli...

Taisipa olla pursilennon MM-skabat Räyskälässä 1976 ja William Conrad alias Frank Cannon alias Nero Wolfe juuttui vatsastaan PIK-20:n ohjaamoon, ainakin pahat kielet kertoivat niin.

Toma

Lainaus käyttäjältä: Mikko Suokas - joulukuu 20, 2006, 19:52:47
Taisipa olla pursilennon MM-skabat Räyskälässä 1976 ja William Conrad alias Frank Cannon alias Nero Wolfe juuttui vatsastaan PIK-20:n ohjaamoon, ainakin pahat kielet kertoivat niin.

Aivan oikein!
Olitko itse paikalla?
Itse olin 12 kesäinen silloin ja niin olit sinäkin jos ilmoitamasi syntymäaika pitää paikkansa :)

Williamin sovitus Pik 20:een oli aika tiukka mutta kyllä hän sinne mahtui. Hänhän harrasti purjelentoa itsekin.
Minulla taitaa vieläkin olla hänen nimmarikin jossain...

Tosdistuksena läsnäolosta:



Arvatkaa kuka olen minä   ;)
Terveisin
Tom Arppe

Sakke

Nelonen on tietysti ICA (IAR) Brasov IS-29D. Kyseessä on Romanian anti maailman purjelennolle vuodelta 1970. Tai jos siinä on puusiivet, niin IS-29B.

Toma

Noniih, arvasinkin että täältä kyllä löytyy asiantuntemusta vaikka mihin :)

Kuva kolme näyttää jotenkin epäilyttävästi itäpuolen keksinnöltä myös, ehkä peräti rakas itänaapurimme jonka kanssa jaetaan pitkä raja...
Terveisin
Tom Arppe

Nils Rostedt

Tuo kolmonen on selvästikin joku WIG

Mahdollisesti joku venäläisen ESKA-1:n kehitelmä

tai sitten joku toinen saksalaisen Lippisch-konstruktion (X-112) jatkokehitelmä?

Aika jännä sivusto muuten, en olisi mitenkään arvannut että noin monta WIG-projektia on maailmassa ollut.    :)

Mikko Suokas

Lainaus käyttäjältä: Toma - joulukuu 20, 2006, 21:00:04
Olitko itse paikalla?
Itse olin 12 kesäinen silloin ja niin olit sinäkin jos ilmoitamasi syntymäaika pitää paikkansa :)

En ollut paikalla silloin, ja itse asiassa en ollut vielä edes kiinnostunut purjelennosta, se tuntui joltakin aivan saavuttamattomalta. Lennokkien kanssa nysväsin tuolloin ja vielä pitkään sen jälkeenkin, se harrastus jatkuu pienimuotoisena vieläkin. Samaisena kesänä tosin liityin lennokkikerhon kautta Hyvinkään Ilmailukerhoon ja purjelennon pariin päädyin oikeastaan vahingossa. Kesällä 1979 muutama muu lennokkipoika kehua retosteli lennokkikämpällä olleensa purjekoneen kyydissä, ja myöhemmin samana kesänä meille muillekin ilmoitettiin, että olisi tarjolla lennätyksiä. Pelotti niin maan perusteellisesti, mutta kasvojen menettämisen pelossa menin mukaan lennätykseen ja seuraavana kesänä olinkin sitten kurssilla. Eli tällainenkin rekrytointikeino toimii: nuorten miehenalkujen itsetunto on yleensä heikko, kaikki muut kaverit tuntuvat olevan paljon rohkeampia, kyvykkäämpiä, suositumpia jne jne, joten heidän kanssaan tasoissa pysymiseksi on tehtävä samaa kuin hekin tai mieluummin vielä jotakin sellaista, johon he eivät ehkä pystyisi, ja näin karavaani kulkee. Kun sitten pursipahvi pullistelee taskussa ja uljas nuori lentäjäsankarimme toteaa edelleenkin olevansa se hieman kummallinen veikko, jolle kaverit koulussa naureskelevat ja joka ei edes saa ottaa toisia kyytiin pursikoneeseen, tartutaan seuraavaan täkyyn: PPL-lupakirja, jokohan ne sen jälkeen uskoisivat, että kovia poikia tässä ollaan...

Noista vanhoista valokuvista puheenollen, minulla oli eilen tilaisuus nähdä erään kaverini vuonna 1972 Vrsacissa ottamia valokuvia sen vuoden MM-kisoista. Kuvat oli otettu alunperin diafilmille ja nyt niitä oli skannailtu sähköiseen muotoon. Sen aikaisen kaluston ja muun touhun katseleminen oli mielenkiintoista, eikä tiedä, vaikka nuo kuvat joskus ilmestyisivät nettiinkin kaikkien ihmeteltäviksi.

Theo Kutalevski

#9
    -Muokattu nykytilaa vastaavaksi. Theo

Toma

God morgon,

Juuh väärinpäinhän se, tuo on aina noitten diojen kirous, nyt kuitenkin oikeinpäin
Terveisin
Tom Arppe

Theo Kutalevski

#11
  Terveisin
  Väittäisin, että kuvan 4. kone on romanialainen ICA (IAR) Brasov IS-29, kuten "Sakke" Pyörre jo taisi todeta. Siinä on n:o 29 ja Romanian värit ynnä VR-rekisteri. Sailplanes 1965-2000, tekijä Simons, Martin, sisältää piirrokset IS-28 ja -29-koneista. Valokuvan koneen pyrstö vastaa aika tarkkaan Simonsin piirroksia ja valokuvia. IS-29 eri alatyyppeineen on 1970-luvun kone.
  Varmaan -70-luvun Ilmailussa voisi löytyä Ilmailunäyttelyjutuista tarkka koneen kuvaus.
  Kuvan 3. kone muistuttaa konstruktioita, joita oli neuvostoliittolaisessa Modelist-Konstruktor -lehdessä. Venäjää en osaa, vaan 12 numeron vuosikerrat maksoivat n. 20 mk 1970-luvulla. Jos järjestän ne lehdet, niin voisi löytyä samanlaisia ja vielä omituisempia laitteita vaikka skannattavaksi.
  Terv.
  Theo 

Jaska

Kuvassa N:o 1 ovat pilotteina   P Sydänmaa ja A Johansson .  :yee:

Theo Kutalevski

  Hei

  Yritän linkittää:
An historical review of WIG vehicles

OLLILA, R. G. (Battelle Columbus Laboratories, Columbus, Ohio)
AIAA-1979-2033
In: Advanced Marine Vehicles Conference, Baltimore, Md., October 2-4, 1979, Technical Papers. (A79-53611 24-85) New York, American Institute of Aeronautics and Astronautics, Inc., 1979, p. 119-135.

  Löysin tämä haulla "google > ekranolet". Ekranolet eli ekranoplan ovat venäläisiä termejä "pintaliitoaluksille".

  Terveisin Theo

Toma

Ei kukaan sattuisi muistamaan kuka tuo naishenkilö tuossa keskellä on? Hän olis vieraana Nummelassa joskus ~60 luvulla ja minulla on pieni aavistus mutta...

Terveisin
Tom Arppe

Nils Rostedt

Google-haun perusteella voisi hyvinkin olla Die Hanna  :)

Toma

No sitten epäilys osui oikeaan   :thumbsup:
Terveisin
Tom Arppe

jukka s

Noihin William Conrad alias Cannon kuviin. Kuvat olivat Räyskälästä vuodelta 1976 kuten aivan oikein todettiinkin. Itse olin paikalla, olin kisoissa hinauslentäjänä. Cannon kirjoitteli hinaajien "virkatakkeihin" taakse valkoiseen nahkaliuskaan nimikirjoituksia. Takki ei ole enää minulla tallella, valitettavasti. Ja olipahan aika kulunutkin kun sen lahjoitin pois. Takit sponsoroi Friitala.

Cannon mahtui kyllä PIK-20 ohjaamoon mutta tarvitsi hieman apua poistumisessa, painoa kun oli aika tavalla. Lyhyt ja tanakka mies. Suomestakin löydettiin "Cannonin näköinen mies" joka esiintyi eri yhteyksissä ja kävi tapaamassa esikuvaansa USA:ssakin. Hänen nimensä on Vilho Kohvakka (oli jokin taiteilijanimikin). Hän kuoli heinäkuun lopulla Lahdessa. Alkuperäinen Cannon on kuollut jo vuosia sitten. Räyskälässä tapaamani Cannon oli kuitenkin se ihan aito.

JTH

Lainaus käyttäjältä: Toma - joulukuu 20, 2006, 21:00:04
Lainaus käyttäjältä: Mikko Suokas - joulukuu 20, 2006, 19:52:47
Taisipa olla pursilennon MM-skabat Räyskälässä 1976 ja William Conrad alias Frank Cannon alias Nero Wolfe juuttui vatsastaan PIK-20:n ohjaamoon, ainakin pahat kielet kertoivat niin.

Aivan oikein!
Olitko itse paikalla?
Itse olin 12 kesäinen silloin ja niin olit sinäkin jos ilmoitamasi syntymäaika pitää paikkansa :)

Williamin sovitus Pik 20:een oli aika tiukka mutta kyllä hän sinne mahtui. Hänhän harrasti purjelentoa itsekin.
Minulla taitaa vieläkin olla hänen nimmarikin jossain...

Tosdistuksena läsnäolosta:



Arvatkaa kuka olen minä   ;)

Hei! Olin nimittäin itekkin paikalla ja saman ikäisenä! Vintistä löytyy Faijan Friitala Towing Team-takki ja faijalla on se nahka läpyskä tallella.
Mahtaisko sulta löytyä lisää kuvia mm-kisoista?

-Janne Heilä

Toma

MM  kisoista löytyy aika lähellä lipallinen dioja, ei vaan ole ollut olevinaan aikaa käydä niitä läpi, perhanan diaprojektorikin sanoi itsensä irti vain 40 vuoden palveluksen jälkeen... ei kellään sattuisi olemaan ylimääräistä   ;)

Skannerilla niistä saa ihan siedettäviä digikuvia mutta olisi niin paljon helpompi katsoa hyvät kokelaat ensin seinällä.

Jos et ole sattunut törmäämään netissä niin tuosta suuresta kansanjuhlasta löytyy oikein video youtubesta:


http://www.youtube.com/watch?v=SrGc5vH8GE4

Terveisin
Tom Arppe

JTH

Lainaus käyttäjältä: Toma - joulukuu 20, 2006, 18:25:48
   
5.

5. Missäköhän tämä on otettu?






Tämä on luultavasti elokuulta 1970 Porin kentaltä ilmailupäiviltä. Porilaiset ostivat koneen Ville Svanilta. 28.9 1970 Kallion Arska menehtyi koneen kaputissa.

Aape

Ei kyllä oikein näytä Porilta.
Kyseinen Bensenin gyrokopteri tosiaan tuhoutui Porissa 28.9.1970. Mutta tämä kuva on mielestäni jostain muualta.

Juhannus

Meikäläisellä ei noihin aikoihin ollut ilmailusta hajuakaan, mutta Cannonin Suomen vierailusta luettiin halulla mm. RATTO-lehdestä ;)

Toma

Lainaus käyttäjältä: Aape - marraskuu 27, 2010, 18:34:35
Ei kyllä oikein näytä Porilta.
Kyseinen Bensenin gyrokopteri tosiaan tuhoutui Porissa 28.9.1970. Mutta tämä kuva on mielestäni jostain muualta.

Nyt kun tarkemmin katsoo niin tuo voisi olla Nummelasta, ennen air motellin olemassaoloa. Kuvattu "lennonjohto" talon suunnalta.
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod