0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.
Yleensähän tuo lentoharrastuksen-lopettaminen-uhkailu on pelkkää uhittelua. Mietin tässä viimeaikoina, että PPL piloteilla voi kyllä oikeastikin olla ongelmia kun haittavero tulee (tuleminen ei liene aivan varmaa).Itselläni rahatilanne on ainakin aika tiukka ja hieman laittaa mietityttämään lentolaskut.
Mielestäni voisi olla olemassa joku kohtuuhintainen ilmailumuoto (esim. tyyliin ultrakeveät purjekoneet), joka olisi hinnoiteltu jopa junioriystävällisesti. Kyseessä on kuitenkin harrastus.
Ehkä vain Sanginjoen lentäjälle lentäminen on kohtuuhintaista. Kateeksi käy, oikeastaan.
Paljonko tänä vuonna tuli sitten lennettyä? Jos ensi vuonna käytät saman summan rahaa lentämiseen, niin paljonko vähemmän lennät silloin? Näin voidaan ajatella, jos ei ole valmis sijoittamaan harrastukseen enempää rahaa. Ja toisaalta jos tuon jälkeen lentojen määrä jää hyvinkin pieneksi, niin sitten ehkä ei olla oikean harrasteen parissa.
Paljon kaikki on myös kiinni omista valinnoista: miten asut (riittäisikö kerrostalo lähiöstä), millä liikut (pitääkö auton olla alle 5 v vanha tai riittäisikö bussi) ja ihan pienemmistäkin jutuista kuten tuleeko maksu-tv-kanavia jne... Jos (ja kun) tulot eivät salli ihan mitä tahansa, niin sitten pitää miettiä mihin rahansa laittaa. Jos vaikka Canal+ on niin hirveän tärkeä, niin ehkä se lentäminen on sitten väärä laji (tuonkin hinnalla jo kompensoi mukavasti mahdollisesti nousevaa lentopolttoaineen hintaa).
Kaikkiin harrastuksiin saa uppoamaan loputtomasti rahaa. Tiettyyn perustasoon pääseminen kuitenkin on toisissa lajeissa edullisempaa. Esim. experimental-koneen rakentamisen sijaan voi rakentaa jo suht' monta lennokkia. Ja miten siten lentämistä sitten laskee: paljonko sitä ollaan ilmassa vai missä tuli käytyä. Eli purjekoneella voi saada hyvinkin paljon tunteja, käymättä sen pidemmällä. Samassa ajassa moottorikoneella voi käydä pitkälläkin matkalennolla.
LainausEhkä vain Sanginjoen lentäjälle lentäminen on kohtuuhintaista. Kateeksi käy, oikeastaan.Itse en näe tätä myöskään pahana vaihtoehtona. Rajoittaisihan se omalta osaltaan ehkä hieman lentämistä, mutta en usko että merkittävästi.
Sanginjoen lisäksi varmaan korpekentiltä ultrilla pörrääminen lisääntyy. Kun on halpa ultra, toimitaan vain korpikenttiltä ja mökkijärveltä niin ei kalliit kaskot, kausikortit paljoa paina ja bensaksikin käy
Sain tänään kuulla, että Malmin kausikorttimaksut nousevat 30% vuoden 2007 alusta.
Ihmetyttää myös tässä tämä "liikelaitos/kustannusvastaavuus" logiikka.Tieliikenteeltä kerätään rankasi veroja, suurin osa polttoaineveroinaja näillä verorahoilla sitten kustannetaan teiden pito.Kun ultralla lennetään vuodessa n. 200 tuntia, vie se polttoainetta n. 3000litraajosta veroja tulee 2730 Euroa, siis tuplati enemmän kuin kausikortti.Moottorikonenkulutuksella ja nyt tällä tulevalla polttoaineverolla 100LL:lle maksetaan veroa yli 6000 Euroa !!!! Koulu/kerhokäytössä olevaltaja enmmän lentävällä koneella vieläkin enemmän.Samalla logiikallahan myös tiet ja niiden pito voitaisiin muuttaa liikelaitokseksijoka saisi rahoituksen vastaavasta käyttömaksusta mutta muu autoverotuspidettäisiin entisellään.
Eikö Tieliikelaitos ole ollut jo useita vuosia?
Lisäksi linkki valtion menoihin ja tuloihin tieliikenteessä vuosilta 1984 - 2007: http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tilastot_sivu.asp?sid=2309&pid=92
Terve Jaska,ja ihailuni positiivisesta - ja itse asiassa aivan oikeasta - suhtautumisestasi. Samassa voin myöntää, että jos olisin asemassasi, en varmasti suhtautuisi yhtä kypsällä asenteella.Tulipa vaan mieleeni, onko tuollainen 30 prosentin yksipuolinen hinnankorotus MONOPOLIasemassa olevalta palveluntarjoalta ihan laillinen ? Kansallisella tai EU tasolla. En muuten usko, että on. Viisaammat kommentoikoon.KustiSanginjoki Hang-Around...
Pelkään pahoin että korotuspaineita on vielä seuraavaksi moneksi vuodeksi ... Mitähän sitten kun jos on esim. 5 vuoden päästä1000 kg MTOW-kone, siinä saa pulittaa itsensä kipeäksi jos hinta on ensi vuonna luokkaa 2000 EUR, sitten korkoa korolle 5 v -> 7000 EUR!!Tosi kivaa.
Samaan hengenvetoon kysymys kuinka paljon ihan oikeasti PPL-kuski tarvitsee yö tai mittarilappua ? Miksei nauttisi pelkästään lentämisestä hyvässä kelissä ja varsinkin kohtuukustannuksin.
Terho ja muut:En missään nimessä sano, ettei YÖ-VFR olisi kivaa jne. Kysymys on vaan siitä, että kun kenttä ja sen palvelut eivät tätä vaadi, säästetään kustannuksissa aika lailla... Kilpailu Finavian kanssa tarkoittaa siis kustannuksiltaan kevyemmän vaihtoehdon tarjoamista. Puhun tietenkin nyt omana tylsänä perheellisenä keski-ikääntyvänä itsenäni, mutta toisaalta kaltaisiani on lajin parissa aika paljon. Siis meitä, jotka elävät poikavuosien unelmaa jo mopo-Cessnan puikoissa (ja jotka olemme jo tajunneet sen karmean totuuden, ettei Ilmavoimien komentaja heti nähdessään suorituksemme halua meitä Hornetin puikkohin hintaan mihin hyvänsä...)
Vielä pieni kevennys. Kuka tunnustaa kirjoittaneensa 23.12.2005 seuraavaa:"Olen keskustellut nykyhintatasosta Malmin lentoaseman päällikön kanssa ja vahvistan, että kyse on nimenomaan kulujen kattamisesta, jolta ei yksinkertaisesti voida välttyä...eli korotus johtuu erinäisistä asioista, mutta takana ei ole mitään ihmeellisempää kuin toiminnan ylläpito (ilman rahaa mikään ei toimi pidemmän päälle).Hyvä uutinen tässä on se, että ilmeisesti nyt lanseerattu hintataso pitäisi käytännössä olla sitten jatkossa aika stabiili, eli voitte huokaista helpotuksesta sen verran, että sitten tulevina vuosina todennäköisesti ei ole odotettavissa mitään suuria korotuksia tai kustannusten jatkuvaa kasvua.Nyt se kirpaisee, mutta kun osataan asennoitua tuohon oikein, niin toiminta jatkuu nykytasollaan ja tulee siitä vielä jopa kehittymään. Sanokaa minun sanoneen!"Sen verran poikkeaa alkuperäisestä, että toisen kappaleen lihavointi on mun tekemä. Sinänsä juttuhan on ihan totta - hintataso on stabiili, NOUSEE 30 % JOKA VUOSI !!!
Lainaus käyttäjältä: Kusti - Joulukuu 18, 2006, 00:41:47Vielä pieni kevennys. Kuka tunnustaa kirjoittaneensa 23.12.2005 seuraavaa:"Olen keskustellut nykyhintatasosta Malmin lentoaseman päällikön kanssa ja vahvistan, että kyse on nimenomaan kulujen kattamisesta, jolta ei yksinkertaisesti voida välttyä...eli korotus johtuu erinäisistä asioista, mutta takana ei ole mitään ihmeellisempää kuin toiminnan ylläpito (ilman rahaa mikään ei toimi pidemmän päälle).Hyvä uutinen tässä on se, että ilmeisesti nyt lanseerattu hintataso pitäisi käytännössä olla sitten jatkossa aika stabiili, eli voitte huokaista helpotuksesta sen verran, että sitten tulevina vuosina todennäköisesti ei ole odotettavissa mitään suuria korotuksia tai kustannusten jatkuvaa kasvua.Nyt se kirpaisee, mutta kun osataan asennoitua tuohon oikein, niin toiminta jatkuu nykytasollaan ja tulee siitä vielä jopa kehittymään. Sanokaa minun sanoneen!"Juu, ei siinä mitään tunnustusta tarvita...tai kehtaamista. Minä tuon olen kirjoittanut. Pelkästään siksi, että näin minulle kerrottiin. Vakuuteltiin, että kun nyt näin paljon nousee, niin ei sitten heti vuoden päästä nouse kovasti listää. Mitään en sille voi, ettei tämä pitänytkään paikkansa. Lupaus ei ollut minun.
Vielä pieni kevennys. Kuka tunnustaa kirjoittaneensa 23.12.2005 seuraavaa:"Olen keskustellut nykyhintatasosta Malmin lentoaseman päällikön kanssa ja vahvistan, että kyse on nimenomaan kulujen kattamisesta, jolta ei yksinkertaisesti voida välttyä...eli korotus johtuu erinäisistä asioista, mutta takana ei ole mitään ihmeellisempää kuin toiminnan ylläpito (ilman rahaa mikään ei toimi pidemmän päälle).Hyvä uutinen tässä on se, että ilmeisesti nyt lanseerattu hintataso pitäisi käytännössä olla sitten jatkossa aika stabiili, eli voitte huokaista helpotuksesta sen verran, että sitten tulevina vuosina todennäköisesti ei ole odotettavissa mitään suuria korotuksia tai kustannusten jatkuvaa kasvua.Nyt se kirpaisee, mutta kun osataan asennoitua tuohon oikein, niin toiminta jatkuu nykytasollaan ja tulee siitä vielä jopa kehittymään. Sanokaa minun sanoneen!"
Itse olen sitä mieltä, että jos ja kun huhtikuun 2007 jälkeen Malmin tulevaisuus alkaa selviämään, alkaa myöskin kaikki muut asiat mennä järkevämpään suuntaan. Nythän osa ongelmaa on se, että valtio tukee lentokoulutustoimintaa Porissa, mutta ei Malmilla. Jatkossa tämä asia pitää mennä eri tavalla...silloin kustannukset tulee helpommin katettua.
...(kenttä, löytyy Kirkkonummi/Siuntio suunnalla aika edullisesti maanviljelyn ollessa tällä hetkellä sen näillä leveysasteilla ansaitsemassa syöksykierteessä - minkä tuo täysin keinotekoisesti veronmaksajien rahoilla ylläpidettävä elinkeino toki ansaitseekin...)
Toma,Se on sananvapautta, että saa kommentoida mitä haluaa. Ja jos joku kumoaa kantani paremmilla tiedoilla ja näytöillä - niin muutan kantaani. Nykyään vaan pitäisi kaikkia ja kaikkea kumartaa ja silitellä myötäkarvaan. Ja sitten ihmetellään miksi kaikki menee niin kuin menee. Toisaalta se, että väittää ettei politiikka olisi osa jokaista harrastusta siinä kuin mitä tahansa muutakin toimintaa, se on sinisilmäistä tyhmyyttä. Jos esimerkiksi maanviljelijöillä on oikeus tukiin, jotka minä maksan verorahoistani muiden ohella, heillä on myös oikeus saada kritiikkiä kenen tahansa puuhan kustannuksiin osallistuvan toimesta. Tästä en tingi.Samalla toki ymmärrän kantasi ja kunnioitan sitä. Hiljenen täälläkin.
Onhan tässä näitä ehdotuksia tullut suuntaan jos toiseen. Aito kilpailu alentaisi varmasti hintoja ja parantaisi palvelua. Tässä näitä ideoita on pyöritelty ja Räyskälä tuntuu monen mielestä hyvältä valinnalta. Miksi sinne asti? Kaivelin nuo aiemmin käyttämäni kuvat kaupungeista ja muokkailin vähän ja siirsin kentät toisesta kaupungista toiselle kartalle. Kyllä siis tähänkin kartaan pitäisi kaiken järjen mukaan mennä enemmän kenttiä kuin siinä nykyisin on:Ja siis jos tuota Dallasin karttaa tarkastelee, niin tuossa alueella on +10 tornillista kenttää ja +20 yksityistä kenttää (R) ja lisäksi muutama isompi kenttä... Tuossa Helsingin ympäristössä on 7 kenttää, joista pari tornillisia eli aika paljon vähemmän. Toki myönnettäköön, että kentän perustaminen Dallasin alueella maan muodoista johtuen on toki helpompaa kuin täällä. Mutta eikö tosiaan Räyskälää lähempää löydy sopivaa pätkää, johon voisi kuvitella perustavansa lentotoimintaa, kun se muuallakin on mahdollista?Uskon myös että Malmilla toiminta tulee vähenemään ja kausikortteja sekä vierailijoita on entistäkin vähemmän eli ensi vuonnakin on perusteltua edelleen nostaa hintoja, jos kustannustasoa pidetään nykyisenä. Kun jakaa kausikortin hinnan lennettyjen tuntien määrällä, voi vain ihmetellä, miksi käyttää Finavian kenttiä. Samalla rahalla saa lennettyä vaikka aika paljon enemmän tai käytettyä ne muihin matkakustannuksiin kentälle menemisessä. Olisi kiva tietää, miten tämän vuoden hinnat muuttivat Malmin toimintaa...
Lainaus käyttäjältä: Ansis - Joulukuu 16, 2006, 16:39:46Eikö Tieliikelaitos ole ollut jo useita vuosia?On, mutta siltä ei vaadita "kustannusvastaavuutta" eli että se rahoittaisi toimintansa suoraan tieliikenteeltäperittävillä maksuilla vaan valtio tilittää osan tieliikenteeltä perittävistä verorahoista tielaitokselle teiden ylläpitoon.Olisiko liikaa vaadittu että osa kotimaisen yleisilmailulta perittavistä verorahoista tilitettäisiin ilmailulaitokselle yleisilmailun ja ilmailun koulutuksen aiheuttamien kustannusten kattamiseen ?Miltäs tuntuisi jos sielläkin toimittaisiin kuten ilmailussa, eli tielaitokselta vaadittaisiin kustannusvastaavuutta ja autoilijoille tulisi lisäksi vielä vuotuinentienkäyttömaksu nykyisten verojen päälle ?Kate
Räyskälä on sitä melkein (hyvä kaiken kaikkiaan) mutta ei ihan täydellinen:- hieman turhan kaukana PK-seudulta- kiitotiet eivät ole hirveän valtavat paitsi 12L/30R nyt juuri ja juuri menettelee paitsi että siinä on purjekoneita kynnyksellä usein poikittain,moottoripyöräilijät ovat vallanneet koko kiitotien tms. ja säännöt tyypillisesti kieltävät sitä käyttämästä kun siinä on purjekoneita poikittain kynnyksellä,jos olisi esim. nopea canard-kone, niin kentän sääntöjä noudattaen kentän käyttäminen olisi mahdotonta (juu ei ole minulla toistaiseksi). Starilla toki pääsee lyhyemmällekinpaanalle kun käyttää täysiä laippoja ja on tarkkana nopeusmittarin kanssa ja onhan siinä myös hyvät jarrut joila pysähtyy, tosin jarrupalat kuluu kun joutuu kovasti jarruttelemaan.
Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - Joulukuu 18, 2006, 01:01:16Räyskälä on sitä melkein (hyvä kaiken kaikkiaan) mutta ei ihan täydellinen:- hieman turhan kaukana PK-seudulta- kiitotiet eivät ole hirveän valtavat paitsi 12L/30R nyt juuri ja juuri menettelee paitsi että siinä on purjekoneita kynnyksellä usein poikittain,moottoripyöräilijät ovat vallanneet koko kiitotien tms. ja säännöt tyypillisesti kieltävät sitä käyttämästä kun siinä on purjekoneita poikittain kynnyksellä,jos olisi esim. nopea canard-kone, niin kentän sääntöjä noudattaen kentän käyttäminen olisi mahdotonta (juu ei ole minulla toistaiseksi). Starilla toki pääsee lyhyemmällekinpaanalle kun käyttää täysiä laippoja ja on tarkkana nopeusmittarin kanssa ja onhan siinä myös hyvät jarrut joila pysähtyy, tosin jarrupalat kuluu kun joutuu kovasti jarruttelemaan.Pikku tarkennuksia: Purjekoneiden lähtöpaikat 12L tai 30R ovat huomattavasti ennen kynnystä. Kynnysmerkit on vasiten siirretty, että ne jotka jostain syystä RÄPYn vastaisesti haluavat laskeutua hinausjonon eteen, voivat sen tehdä. Jos kynnyksellä on se normaali 50ft korkeutta, asiassa ei ole ongelmaa. Nopealla, pitkän kiitotien vaativalla koneella kannattaa Räyskälässä toimia silloin kun hinaukset eivät ole käynnissä. RÄPYssä on myös kuvaus siitä, miten toimitaan, jos halutaan koko rata tyhjäksi laskua varten, kohta 6.2.7. Tosin epäilen, että siinä kuvattu koukkimissysteemi ei johda haluttuun tulokseen. Vaikea kuvitella että esim 20 konetta siirrettäisiin sivuun. Ehkä yksittäinen koulukone.No niin... kaikki vierailijat ovat lämpimästi tervetulleita Räyskälään. Lämpimyyttä vielä lisää se, jos satunnainen vierailija pitää purjelentäjää kaverina - eikä esteenä.
Mielenkiintoista keskustelua...Tuohon Spyörteen vikaan lauseeseen jotain ajatuksia. Olen itse miettinyt samansuuntaisia juttuja... Ajattelin, että ultralla olisi reilu toimia kelipäivänäkin jos vain ei ala läpäreitä ajamaan. Ehkä? Pekka ja pätkä ovat mielestäni hoitaneet asian esim. todella tyylikkäästi. t. Jukka
Uskon myös että Malmilla toiminta tulee vähenemään ja kausikortteja sekä vierailijoita on entistäkin vähemmän eli ensi vuonnakin on perusteltua edelleen nostaa hintoja, jos kustannustasoa pidetään nykyisenä. Kun jakaa kausikortin hinnan lennettyjen tuntien määrällä, voi vain ihmetellä, miksi käyttää Finavian kenttiä. Samalla rahalla saa lennettyä vaikka aika paljon enemmän tai käytettyä ne muihin matkakustannuksiin kentälle menemisessä. Olisi kiva tietää, miten tämän vuoden hinnat muuttivat Malmin toimintaa...
[...] mutta kerrottakoon että ilmeisesti nousujen ja laskujen muodossa vuosi oli (tai tulee olemaan Malmilla) pitkään aikaan ennätyksellisin...eli ainakaan tämän merkin valossa uskosi ei ole ihan ainakaan vielä toteutunut.
Lainaus käyttäjältä: pimattil - Joulukuu 18, 2006, 18:23:23Uskon myös että Malmilla toiminta tulee vähenemään ja kausikortteja sekä vierailijoita on entistäkin vähemmän eli ensi vuonnakin on perusteltua edelleen nostaa hintoja, jos kustannustasoa pidetään nykyisenä. Kun jakaa kausikortin hinnan lennettyjen tuntien määrällä, voi vain ihmetellä, miksi käyttää Finavian kenttiä. Samalla rahalla saa lennettyä vaikka aika paljon enemmän tai käytettyä ne muihin matkakustannuksiin kentälle menemisessä. Olisi kiva tietää, miten tämän vuoden hinnat muuttivat Malmin toimintaa...Se vaara on, mutta minä en tuollaista manaisi. Itse uskon vahvasti vielä Malmin kehittymiseen ja kehittämiseen.Tämän vuoden hinnoista ei mitään varmaa näyttöä ole, mutta kerrottakoon että ilmeisesti nousujen ja laskujen muodossa vuosi oli (tai tulee olemaan Malmilla) pitkään aikaan ennätyksellisin...eli ainakaan tämän merkin valossa uskosi ei ole ihan ainakaan vielä toteutunut.
Herää heti kysymys, että millainen mittari nousut ja laskut ovat? Kertovatko ne vilkkasta opetustoiminnasta, huonoista oppilaista vai mistä? Eli aina löydetään kyllä mittareita, missä eri asiat näyttävät erilaisilta ja toisessa näkyy hyvää ja toisessa huonoa. En siis epäile, etteikö läpilaskut olisi pysyneet ennallaan: opetustoiminta on todennäköisesti lisääntynyt. :Jos taas lasketaan, kuinka monta eri konetta Malmilla kävi, niin siinä suhteessa ollaan varmaan vahvassa laskusuunnassa. Eli Malmilla lentää vain Malmilla olevat koneet ja muut vain erehtyvät sinne. Ihmettelen tosisaan, miten ne Malmin kulut voivat olla niin paljon kovemmat kuin monella muulla valvotulla kentällä. Minäkin toivoisin Malmin kentän kehittymistä ja toiminnan vilkastumista, mutta mielestäni sitä jarrutetaan parhaan mukaan. Pari edullista hallia, maksut paljon alemmas, saadaan paljon koneita lisää ja toiminta vilkastuu. Torni kiinni (jos sitä joku oikeasti päivällä kaipaa, niin maksakoon itse (tälläinenkin hinta löytyy Finavian AIC A -sarjan julkaisusta 7/2006 "1.3 Ylimääräinen avaaminen")) niin kaikki saavat lentää rauhassa ja tornin kiinni pitäminen ei maksa mitään, päin vastoin.Ilmailulehdessä (ei ole tässä niin en saa suoraa lainausta) mainittiin, että SIL "taistelee" kausikorttien puolesta. Ihmettelen vain, että mikä ongelma tässä nyt kausikorttien suhteen on -- nehän ovat olemassa niin kuin "aina" ennenkin. Ongelmana on enemmänkin niiden hinta. Myöskään en ymmärrä, miten 500 kg tai 2000 kg painava lentokone eroaa hintansa puolesta niin paljon... sama ***** radiossa ja melkein saman tilan se vie platalta. Vähän enemmän se kuluttaa ehkä asfalttia painonsa puitteissa, mutta hinnan erotukselle on vaikea etsiä vastinetta tarjonnasta.
Kyllä minun on aika vaikeaa jakaa uskoasi tai ainakin se uskon puute tulee viimeistään lompakon pohjan pilkistäessä. En minä oikein tiedä, mihin voit uskosi perustaa.Hyvin harvalla meistä on enää varaa kovin montaa tonnia lisää irroittaa ilmailuun kun se jo nyt vie enemmän kuin oikeastaan olisi varaa. Voihan toki meissä olla joitakin joille tulee jatkuvasti 30% vuodessa palkankorotuksia (valitettavasti ei meikäläisellä) tai jotka voi pistää puolison ja lapset kaurapuurolle ( jollei ole jo ) tosin tämäkään ei onnistu meillä.Valitettavasti meillä useimmilla täytyy kustannuksia leikata. Meidän tapauksessakoko vuoden kausikortin ostamista ei enää edes harkittu. Nyt vielä oli voden kortti kun sen sai ostetuksi 2005 puolella vanhaan hintaan.Oman koneen kannattavuden suhteen sillä täytyy lentää vodessa aika paljon (n. 200 tuntia)jotta sen pitäminen kerhokoneeseen verrattuna olisi kannattavaa. Mitä enemmän kiinteät kustannukset nousee, sitä ylemmäksi tuo kannattavusraja nouseeja sitä harvemmalla kannattaa konetta pitää ja sitä harvempi kausikortteja enää maksaa.Matematiikka on raakaa, kyllä se lopulta tosielämässä katteettoman optimismin päihittää.ykyisten käyttäjien kaikotessa lisää käyttäjiä ja tuloja tulee vain uusien harratajien muodossaja eiköhän jatkuva kustannusten nousu ala jä tätäkin virtaa jossain vaiheessatyrehdyttämään.Itse olen nuori ilmalija, n. 200 tuntia ja harrastuksen kanssa 3 vuotta. Jo nyt on oppinutettä joka vuosi tulee uusia ylläreitä joiden takia kustannukset nousevat kymmeniäprosentteja eikä näiden ylläreiden loppumiselle näy loppua. Jo nyt talous on entisten ylläreiden takia kiristetty äärimmilleen eikä yksinkertaisesti oleenää varaa enää maksaa virkamiesten hölmöläistouhuja.Eli eiköhän ole aika korvata sinisilmäisyys ja katteeton optimismi kunnon kapinamielialalla Kate
Tämä on vähän sivupolulla, mutta enpä malta olla tarkentamatta: Tielaitos jaettiin vuonna 2000 Tiehallintoon ja Tieliikelaitokseen. Tieliikelaitos on nykyään avoimilla markkinoilla täysin kilpaillussa ympäristössä (losseja ja lauttoja lukuunottamatta) toimiva suunnittelu-, rakennus- ja kunnossapito"yritys", joka yhtiöitettäneen tulevalla hallituskaudella.Tieliikelaitosta ja Ilmailulaitosta ei oikein voi verrata toisiinsa. Tieliikelaitos ja VR, tai entinen Tele, ovat lähempänä toisiaan.
Valtio ei tilitä tieliikenteeltä kerättyjä veroja takaisin tienpitoon. On vain yksi iso valtion pussi - budjetti - jossa ei ole korvamerkittyjä rahoja. Tieliikenteen verotuksen ja tienpidon rahoituksen välillä ei ole loogista yhteyttä.
Täsmennän, jos jäi epäselväksi: uskon Malmin kehittymiseen....en hintojen halpenemiseen tai lentäjien rahojen riittämiseen. Kaksi eri asiaa.
Miksi pitää omistaa se oma kone? Miksi omistaa kimppakone 1-2 hengen voimin? Jos ja kun se on älyttömän kallista, miksi ei voisi jakaa konetta useamman osakkaan kesken, jolloin kulut jäävät pienemmäksi (kiinteät). Miksi ei voisi lentää vain kerhoissa, joissa niinikään kiinteät kulut eivät sitten rasita yhtä jäsentä tai lentotuntia niin paljon? Vaihtoehtoja on...
Kritisoit katteettomasta optimismista ja sinisilmäisyydestä. Samalla peräänkuulutat jotain kapinaa.Henkilökohtaisesti en pidä yhtään kustannusten noususta ja olen omaa vapaa-aikaani uhraten ollut mukana (ainakin yrittämässä) työssä, jossa sitä/niitä vastaan taistellaan...monella rintamalla. Se, voiko sitä työtä kutsua "kapinaksi" vai joksikin muuksi, jääköön muiden arvioitavaksi tai suurimmalta osin ikuiseksi mysteeriksi.Se, mitä en vaan mitenkään voi jaksaa ymmärtää, on sitten taas tuo ylitsevuotava pessimismi, joka paistaa muutamien kirjoittajienkin teksteistä yli kaiken muun. Ei sekään kovin hyvästä voi olla. Kyllä se vaan niin on, että turhalla räksyttämisellä saa aika harvoin sitä mitä haluaa....jollakin muulla konstilla voisi ehkä saadakin...ainakin jotain. Kaikkea ei saa koskaan.Tunnen niinikään itseni hölmöksi jälleen kirjoittaessani tämän: näkisin mielelläni tällaisillakin palstoilla vähän vähemmän sitä räksytystä ja enemmän raportteja niistä teoista, joita itse kukin on tehnyt näiden asioiden parantamiseksi.
Miten Malmi voi kehittyä jos yhä harvemmalla on varaa maksaa sen käyttämisestä ? Voi ehkä kehittyä Helsinginuutena asuinalueena mutta ei se lentokenttä enää ole jos siellä ei kenelläkään ole varaa lentää.
En enää nykyhinnoilla ostaisi omaa konetta ainakaan Malmilla pidettäväksi. Korpikenttällä pidettäväUltra on varmasti edullisn tapa lentää. Kerhon koneella on kivaa lentää jos ei lennä paljoa. Suurellajakajajoukolle on vaikeaa sovittaa yhteen kolmea asiaa säätä, työtä ja vapaana olevaa konetta.Eli kerhokonetta on tosi vaikeaa saada työajan jälkeen hyvällä säällä. Silti, lennän kerhokoneellanyt talvella kun lentoaika jää jo pelkästään säistä johtuen senverran pieneksi että omaa ei kannataedes harkita.Kimppakoneesta, hyviä kimppoja on valitettavan harvassa. 100LL-käyttöiseen moottorikoneeseenei oikein uskalla sotkeutua ennen kuin on nähty mitä polttoaineen hinnalle tapahtuu.Diemond DA40 kimppaan varmaan lähtisin ja oman koneen myisin jos tuollainen kimppa olisi tarjolla.Tällä hetkellä siis oman oneen omistaminen on ainot mahdollinen keino päästä lentämäänjos haluaa lentää paljon. Kerhokoenn saatavuus on huono ja hyvää kimppaa ei ole.
Valitettavasti tuo pessimismi kyllä tässä asiassa tuntuu enemmän realismilta. Minun on ainakin hyvin vaikeaa jakaa optimismiasi järkiperustein. On ihan perusmatematiikkaa että joskäytettävissä olevat rahat ei lisäänny mutta hinnat nousee niin käyttö vähenee.Alkaa tuntua että tässä kustannusasiassa aletaan tarvita joukkovoimaa ja todellakin kapinaakoska viesti ei taida muuten mennä perille päättäjille.