Forum > Yleisilmailu

Lentoharrastuksen lopettaminen liian kalliina ?

(1/50) > >>

jukkis:

Yleensähän tuo lentoharrastuksen-lopettaminen-uhkailu on pelkkää uhittelua. Mietin tässä viimeaikoina, että PPL piloteilla voi kyllä oikeastikin olla ongelmia kun haittavero tulee (tuleminen ei liene aivan varmaa).

Itselläni rahatilanne on ainakin aika tiukka ja hieman laittaa mietityttämään lentolaskut.

Mielestäni voisi olla olemassa joku kohtuuhintainen ilmailumuoto (esim. tyyliin ultrakeveät purjekoneet), joka olisi hinnoiteltu jopa junioriystävällisesti. Kyseessä on kuitenkin harrastus.

Ehkä vain Sanginjoen lentäjälle lentäminen on kohtuuhintaista. Kateeksi käy, oikeastaan.

t. Jukka

pimattil:

--- Lainaus käyttäjältä: jukkis - Joulukuu 15, 2006, 02:10:23 ---Yleensähän tuo lentoharrastuksen-lopettaminen-uhkailu on pelkkää uhittelua. Mietin tässä viimeaikoina, että PPL piloteilla voi kyllä oikeastikin olla ongelmia kun haittavero tulee (tuleminen ei liene aivan varmaa).

Itselläni rahatilanne on ainakin aika tiukka ja hieman laittaa mietityttämään lentolaskut.
--- Lainaus päättyy ---

Paljonko tänä vuonna tuli sitten lennettyä? Jos ensi vuonna käytät saman summan rahaa lentämiseen, niin paljonko vähemmän lennät silloin? Näin voidaan ajatella, jos ei ole valmis sijoittamaan harrastukseen enempää rahaa. Ja toisaalta jos tuon jälkeen lentojen määrä jää hyvinkin pieneksi, niin sitten ehkä ei olla oikean harrasteen parissa.

Paljon kaikki on myös kiinni omista valinnoista: miten asut (riittäisikö kerrostalo lähiöstä), millä liikut (pitääkö auton olla alle 5 v vanha tai riittäisikö bussi) ja ihan pienemmistäkin jutuista kuten tuleeko maksu-tv-kanavia jne... Jos (ja kun) tulot eivät salli ihan mitä tahansa, niin sitten pitää miettiä mihin rahansa laittaa. Jos vaikka Canal+ on niin hirveän tärkeä, niin ehkä se lentäminen on sitten väärä laji (tuonkin hinnalla jo kompensoi mukavasti mahdollisesti nousevaa lentopolttoaineen hintaa).


--- Lainaus ---Mielestäni voisi olla olemassa joku kohtuuhintainen ilmailumuoto (esim. tyyliin ultrakeveät purjekoneet), joka olisi hinnoiteltu jopa junioriystävällisesti. Kyseessä on kuitenkin harrastus.
--- Lainaus päättyy ---

Kaikkiin harrastuksiin saa uppoamaan loputtomasti rahaa. Tiettyyn perustasoon pääseminen kuitenkin on toisissa lajeissa edullisempaa. Esim. experimental-koneen rakentamisen sijaan voi rakentaa jo suht' monta lennokkia. Ja miten siten lentämistä sitten laskee: paljonko sitä ollaan ilmassa vai missä tuli käytyä. Eli purjekoneella voi saada hyvinkin paljon tunteja, käymättä sen pidemmällä. Samassa ajassa moottorikoneella voi käydä pitkälläkin matkalennolla.

Mitä juniori-ystävällisyyteen tulee, niin olisihan se hienoa, että opintotuella voisi vielä lentääkin, mutta en oikein usko sen olevan mahdollista vielä pitkään aikaan.


--- Lainaus ---Ehkä vain Sanginjoen lentäjälle lentäminen on kohtuuhintaista. Kateeksi käy, oikeastaan.
--- Lainaus päättyy ---

Itse en näe tätä myöskään pahana vaihtoehtona. Rajoittaisihan se omalta osaltaan ehkä hieman lentämistä, mutta en usko että merkittävästi.  :P

Kusti:
Morjens,

Ei tuo Jukka ihan tavaton ajattelumalli ole. Itse olen ollut PPL:n haltija reilut 10 vuotta - ja siinä ajassa nähnyt monen aloittavan ja lopettavan. Ja suurimman osan juuri kustannusten takia. No nyt voi kaikki sanoa, että valinta- ja arvostuskysymys jne. jne. Mutta mitäs jos katsottaisiin vähän taas vaihteeksi avarakatseisemmin, eli toisin sanoen se oma kerho ei olisikaan koko maailma.

Kysymys "Jos ensi vuonna käytät saman summan rahaa lentämiseen, niin paljonko vähemmän lennät silloin?" ei oikein toimi, ainakaan ensi vuonna, niin kuin se on oletettavasti tarkoitettu. Finavian uudet kausikorttihinnat (+30 % ja lupaus uusista korotuksista tulevaisuudessa) ja bensaan tuleva vero nostavat tuntihintoja niin paljon, että se tuntuu kaikkien lompakossa. Jos siis se 20 vuositunnin pilotti (joka laittaa harrastukseen sen 3000 EUR / vuosi - huom 18 000 mummoa !) kohtaa kustannukset ja tiputtaa vuosittaisen määrän 10:een rahalla mitaten arvostus lajia kohtaan on sama, mutta laji puolestaan antaa puolet vähemmän. Vai ?

Ja noi valinnat... harrastuksen pitempiaikainen turvaaminen vaatii myös niiden uusien pilottien tekemistä ja kasvattamista = perhe. Eli se vuokrayksiö ja HKL:n kuukausikortti ei ihan kaikille ole vaihtoehto - ei vaikka lentämistä arvostaa ja haluaa harrastaa.

Itse olen erityisen huolissani kustannuksista juuri tulevaisuuden takia. Sekä lajin, että oman jälkikasvun puolesta. Jos kaikki kolme lastani haluavat 10-15 vuoden kuluttua aloittaa lentoharrastuksen, saan nykyisen omakotitalon myytyäni ja sinne vuokrayksiöön muutettuani ehkä teoriat maksettua (mikäli hintojen kehitys jatkuu samana). Lajin puolesta nesteessä ovat laskuvarjohyppääjät ja purjelentäjät - jonkun kun pitää ne hinaus- ja hyppykeikatkin lentää.

Kusti

P.S. Sanginjoelle minäkin siirryn - aikanaan...   

kate:

--- Lainaus käyttäjältä: pimattil - Joulukuu 15, 2006, 09:54:50 ---Paljonko tänä vuonna tuli sitten lennettyä? Jos ensi vuonna käytät saman summan rahaa lentämiseen, niin paljonko vähemmän lennät silloin? Näin voidaan ajatella, jos ei ole valmis sijoittamaan harrastukseen enempää rahaa. Ja toisaalta jos tuon jälkeen lentojen määrä jää hyvinkin pieneksi, niin sitten ehkä ei olla oikean harrasteen parissa.

--- Lainaus päättyy ---

Aika monella aktiiviharrastajalla pitäisi kysyä että paljonko sinun on mahdollista pistää harrastukseen, ei auta
vaikka olisi valmis pistämään kuinka paljon jos ei ole niin paljoa.

Jos tässä maassa vain ne olisivat oikean harrastuksen parissa joilla todellakin on mahdollista
lentää niin pajon kuin haluavat niin eipä taitaisi montaa harrastaa jäädä.

Tai on vaikeaa kuvitella miten kovat tulot pitäisi olla että ne riittäisivät lentämiseen
tai ainakin missä tavallinen palkkatyötä tekevä voisi sellaiset tulot saada.


--- Lainaus ---Paljon kaikki on myös kiinni omista valinnoista: miten asut (riittäisikö kerrostalo lähiöstä), millä liikut (pitääkö auton olla alle 5 v vanha tai riittäisikö bussi) ja ihan pienemmistäkin jutuista kuten tuleeko maksu-tv-kanavia jne... Jos (ja kun) tulot eivät salli ihan mitä tahansa, niin sitten pitää miettiä mihin rahansa laittaa. Jos vaikka Canal+ on niin hirveän tärkeä, niin ehkä se lentäminen on sitten väärä laji (tuonkin hinnalla jo kompensoi mukavasti mahdollisesti nousevaa lentopolttoaineen hintaa).


--- Lainaus päättyy ---

Valinnat ei aina ole niin yksiselitteisiä. Jos asut lähiön kerrostalossa, täytyy hommata tilat rakentamiselle,
huollolle ja korjaamiselle muualta ja se ei ole ilmaista. Jos menee bussilla, se rajoittaa aika paljon työpäivinä
käytettävissä olevaa lentoaikaa ja mahdollisuutta roudata kamoja ja bensaa koneelle. Jos omistaa
vanhan auotonräppänän niin sen koraaminen syökin kaiken aiajn ja rahat. Sama koskee
vanhaa taloa. Enpä meikäläisellä ole mitään Canalplussia mutta eipä taida sen
kuukausihinnalla Cessnalla pörrätä varmaankin kuin puolisen tuntia.
 

--- Lainaus ---Kaikkiin harrastuksiin saa uppoamaan loputtomasti rahaa. Tiettyyn perustasoon pääseminen kuitenkin on toisissa lajeissa edullisempaa. Esim. experimental-koneen rakentamisen sijaan voi rakentaa jo suht' monta lennokkia. Ja miten siten lentämistä sitten laskee: paljonko sitä ollaan ilmassa vai missä tuli käytyä. Eli purjekoneella voi saada hyvinkin paljon tunteja, käymättä sen pidemmällä. Samassa ajassa moottorikoneella voi käydä pitkälläkin matkalennolla.

--- Lainaus päättyy ---

Nykyisten hinnankorotusten myötä varsinkin moottorilentämisen osalta edes perustasollekkin pääseminen
alkaa tulla yhä useammalle ihmisille jo liian kalliiksi. Ongelmana on se että jos se on jo nykyisin ilmailuun
hurahtaneilla liian kallista niin mitä se on korotusten jälkeen.


--- Lainaus ---
--- Lainaus ---Ehkä vain Sanginjoen lentäjälle lentäminen on kohtuuhintaista. Kateeksi käy, oikeastaan.
--- Lainaus päättyy ---

Itse en näe tätä myöskään pahana vaihtoehtona. Rajoittaisihan se omalta osaltaan ehkä hieman lentämistä, mutta en usko että merkittävästi.  :P

--- Lainaus päättyy ---

Sanginjoen lisäksi varmaan korpekentiltä ultrilla pörrääminen lisääntyy. Kun on halpa ultra, toimitaan
vain korpikenttiltä ja mökkijärveltä niin ei kalliit kaskot, kausikortit paljoa paina ja bensaksikin käy
edullisempi autobensa. En vain usko että kokonaisuuden ja ilmailuturvallisuuden kannaölta tämä on enää kovinkaan
suotava trendi.


Kate

ervasha:
Muuten olen sitä mieltä, että lentäminen on aina hintansa väärti!

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod