Insinööritaitoa/maalaisjärkeä kaivataan

Aloittaja Toma, tammikuu 03, 2008, 01:11:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Hyvää uutta innovatiivista vuotta kaikille.
Nyt kun tätä tymää on jatkunut jonkun aikaa niin haluaisin hieman muuttaa/parantaa ranskalaisen insinööritaidon mestarinäytettä, eli vesiperäsimen ohjaus ja ylös/alas vetomekanismia

Tässä nykyisestä illustraatio (sorry kuvan huonoa laatua minulla oli vain yksi kuva koko peräsimestä ja jouduin suurentamaan sitä aika rankasti)



Eli tuossa on sivuperäsimen ohjausvaijerit kytketty suoraan peräsimeen ja liikkuu aina sitä liikutellessa. Narulla (dynema) vedetään peräsin alas ja kumppari nostaa sen takasin ylös kun päästää narun irti lukkohahlosta.

Nykyinen ratkaisu on kyllä kevyt ja toimiva mutta haluaisin muuttaa tuota rakennetta niin että saisin läpiviennit vesitiiviiksi. Tällä hetkellä ne ovat kyllä vesirajan yläpuolella, mutta jos keula vedetään rannalle niiin tuo perä tuuppa menemään sen verran syvälle että läpivienneistä tulee vettä sisään. (huom: keula/perä vedessä ja nokka/pyrstö ilmassa :) )

Kaikki ideat otetaan kiitollisuudella vastaan...
Tuossa kun huvikseen kyseltiin Kanadalaisilta (seastar jälleenmyyjältä) ratkaisua niin olivat melkein närkästyneitä ja vastaus oli että ei sitä tarvitse... voin kertoa että sitä todella tarvitsee, jos ei aina halua mennä vastatuuleen  ::)

Tuleeko jotain kevyttä, halpaa, helppoa ja vesitiivistä ratkaisua mieleen  :huh:
(pelkästään kevyt ja vesitiiviskin kelpaa)

Terveisin
Tom Arppe

taotao

Pistä naru kohtuu sopivaan suojaputkeen (luistavaan)
Niin vettä ei tule ainakaan montaa tippaa sisälle  *0*
Kunhan suojaputken pää on tarpeeksi sisällä ja jos laitat
vaseliinia putken sisään niin veden määrä voi käädä nollaan :)

Jukka Mäkelä

Hmm... löytyisiköhän jostain tarpeeksi pitkällä liikevaralla varustettu vaijerin ympärille tuleva haitarikumitiiviste - semmoisia olen nähnyt autojen käsijarruvaijereissa, yms. vaijerivermeissä. Toinen pää kiristyy tiukasti ( tai kiristetään) liikkuvaan vaijeriin ja toinen pää vuorostaan tulee liikkumattomaan osaan kiinni ( tässä tapauksessa lentskarin runkoon, esim. liimaamalla).

Arto

Ohjausvaijerien läpiviennit voisi siirtää ylemmäs lähelle moottorin runkoa. Jos sisäpuolella on tilaa. Tee läpivientikappale vaikkapa pienestä rosteriputkesta jonka taivutat ja kiinnität laippoihin siten että se ohjaa vaijerin kulkemaan sopivasti rungon yläpuolella hankaamatta missään asennossa. Nailoninen putkenpätkä olisi myös hyvä, se ei hankaisi, mutta sen kiinnitys runkoon on hankalampi juttu.
Ylösnostovaijerin siirto taitaa olla hankalampi juttu, se kun näyttäisi olevan keskellä. Täytyy funtsia...

Onnea askartelulle.
Arto

Toma

Kiitoksia ehdotuksista, noilla saa varmaan vedentulon melkein loppumaan...

Ohjausvaijerit ovat muuten nailonputkien sisällä (näkyy vain huonosti kuvassa) joten sieltä ei hirveästi vettä tihrua sisään, tuo alasvedon reikä on ongelmallisempi. Siihen voisi tosiaan kokeilla myös putkea ja "laardia"
Mutta... mites jos siirtyisi pneumatiikka/hydrauliikka osastolle, onko jollain kokemuksia siitä? Itse olen ollut hydrauliikka-asentajana mutta ne oli BobCat:eja ja Mitsubishin kaivureita ja niissä tuo paino ei ole silleen kauhian merkittävässä roolissa :)
Kestääkö pneumatiikka sylinterit vaikka ATF öljyä? Ne olisivat kevyitä suhteellisen korroosionkestäviä ja öljyn liikuttaminen olisi helpompaa kun ilmanpaineen tekeminen...
Terveisin
Tom Arppe

nuutihe


>Kestääkö pneumatiikka sylinterit vaikka ATF öljyä? Ne olisivat kevyitä suhteellisen korroosionkestäviä ja öljyn liikuttaminen olisi helpompaa kun ilmanpaineen tekeminen...


Fiksumpi on käyttää ihan vain tavallista ruokaöljyä esim. rypsiöljyä, niin pienet vuodotkaan eivät haittaa ketään.   Esim. riippuliidinten hinauspuntareissa käytetty aina rypsiöljyä.  Toimii hienosti !

T:Heikki

Arto

Hommaa pieni pneumatiikkasylinteri, ei tarvita varmaan paria senttiäkään halkaisijaltaan. Voimatarve lienee aika pieni. Alipaine moottorista ja kolmitieventtiili. Kevyt ja yksinkertainen.
Arto

Toma

Lainaus käyttäjältä: nuutihe - tammikuu 07, 2008, 12:23:05

>Kestääkö pneumatiikka sylinterit vaikka ATF öljyä? Ne olisivat kevyitä suhteellisen korroosionkestäviä ja öljyn liikuttaminen olisi helpompaa kun ilmanpaineen tekeminen...


Fiksumpi on käyttää ihan vain tavallista ruokaöljyä esim. rypsiöljyä, niin pienet vuodotkaan eivät haittaa ketään.   Esim. riippuliidinten hinauspuntareissa käytetty aina rypsiöljyä.  Toimii hienosti !

T:Heikki

Toimiiko rypsiöljy myös kylmemmällä säällä? Ei niin että pakkasella olisi niin paljon käyttöä vesiperäsimelle mutta hinauksia kai tehdään myös talvella...
Terveisin
Tom Arppe

Toma

Lainaus käyttäjältä: Arto Silvennoinen - tammikuu 07, 2008, 12:55:58
Hommaa pieni pneumatiikkasylinteri, ei tarvita varmaan paria senttiäkään halkaisijaltaan. Voimatarve lienee aika pieni. Alipaine moottorista ja kolmitieventtiili. Kevyt ja yksinkertainen.
Arto

Ongelma tuossa on vain se että ilman moottoria sitä ei saa alas, ei sinänsä mikään suuri ongelma mutta jossain tilanteissa se on hyvä saada alas myös melottaessa moottori seis...

Muuten pneumatiikka on kyllä hyvä kun se joustaa, eli jos tulee pohjakosketus niin sylinteri antaa periksi eikä lasikuitu...

Pitääpäs käydä hi-flex:lla katsomassa mitä löytyy ja mihin hintaan...

Norjalaisilla oli muuten vänkä systeemi laskea niitten amfibiossa etypyörä alas, pieni 12v kompressori joka puhalsi painetta pussin joka samalla toimi joustona. Paine pois niin nousi jousen avulla ylös.
Terveisin
Tom Arppe

nuutihe


Toimiiko rypsiöljy myös kylmemmällä säällä? Ei niin että pakkasella olisi niin paljon käyttöä vesiperäsimelle mutta hinauksia kai tehdään myös talvella...
[/quote]

pakkasen puolella rypsiöljy jäykistyy,  mutta ahkeralla hinaamisella pysyy nestemäisenä ja toimii... Tosin kelkan puntarissa onkin sitten  käytetty myös hiukan eri aineita eli 50% vesi-glykoli seosta. (norm. auton jäähdytysnestettä)

Ruotsissa ovat muuten käsittääkseni virittäneet FIB:n vesiperäsimen toimimaan juuri pneumatiikkasylintereillä.

T: Heikki

Toma

Lainaus käyttäjältä: nuutihe - tammikuu 07, 2008, 13:13:06

Ruotsissa ovat muuten käsittääkseni virittäneet FIB:n vesiperäsimen toimimaan juuri pneumatiikkasylintereillä.

T: Heikki

No perhana, kiitoksia tästä vinkistä Heikki, pitääpäs käydä ruottin puolen keskustelupalstalla katsomassa/kyselemäsä miten ovat toteuttaneet...

http://www.sportpilot.se/ taitaa olla hyvä paikka aloittaa...
Terveisin
Tom Arppe

Markku Koivurova

Ylösvetosysteemi on lentsikoissa yleensä  niin päin, että jousi vetää vesiperäsintä alas ja vaijeri ylös. Näin se ei vaurioidu pohjakosketuksissa.

Vesa Pehkonen

Pienimmät 12 V ilmakompressorit painavat luokkaa 500 g, täytyypä punnita omani. Siitä saa painetta muuhunkin tarpeelliseen, esim.
pyörien täyttöön. (!)

Toma

Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - tammikuu 07, 2008, 14:52:27
Ylösvetosysteemi on lentsikoissa yleensä  niin päin, että jousi vetää vesiperäsintä alas ja vaijeri ylös. Näin se ei vaurioidu pohjakosketuksissa.

Hyvä pointti, tuon saisi suhteellisen helposti muokattua siihen suuntaan.

Tosin haluaisin päästä yhdestä narusta eroon, niitä meinaan piisaa...
Landarit vedetään narulla ylös, tosin kammen avulla, sitten toisesta narusta nykästään että saadan ne jälleen alas (painovoima jeesaa). Sitten nokkapyörä vielä erillisellä narulla. Kaikki tämä kuullostaa siltä että nousussa ja laskussa olisi ohjaamo täynnä käsiä mutta se on käytännössä yllätävän toimiva ja kevyt ratkaisu.

Yksi naru vähemmän olisi silti asiaa  ;D

Terveisin
Tom Arppe

Markku Hiedanpää

Kompura on "insinööritaitoa" mutta naru on maalaisjärkeä.
Eli naru on aina kevyempi ja toimivampi kuin kompura.

Nimimerkillä; Audi 100:n kompuratoiminen keskuslukitus, aina yksi ovi neljästä auki tai kiinni  ;D

SamiM

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - tammikuu 08, 2008, 13:41:05

Nimimerkillä; Audi 100:n kompuratoiminen keskuslukitus, aina yksi ovi neljästä auki tai kiinni  ;D

Tämä tuntuu koskevan meitä kaikkia VAG-konsernin tuotteilla ajavia :vihaa: Mutta maalla on mukavaa, ei haittaa lukkojen toimimattomuus *0*

kuningas



Ruotsissa ovat muuten käsittääkseni virittäneet FIB:n vesiperäsimen toimimaan juuri pneumatiikkasylintereillä.

T: Heikki
[/quote]

Eikös tuossa fib:ssä kulje mukavasti paineilmaa mukana veneen muodossa heh heh. :2funny:

Kasti


Täytyypä palata vielä tähän aiheeseen, koska se on kiusannut mieltäni viimeisen vuoden aikana, johtuen siitä, että olen saanut kuluneena syksynä koelentokelpoiseksi miltei samanlaisen lentolaitteen kuin Toman "Aku Ankka"-koneen. Lentolaite on vain hiukan uudempaa versiota, jossa ei ole ollenkaan vesiperäsintä ja kulkee nimellä Super Petrel 100.

Harmittavasti talventulo keskeytti koelennot enkä ehtinyt konetta edes vedessä kokeilla, mutta maalaisjärkeni (ja myös rakennussarjan valmistaja) sanoo, että hitaalla nopeudella tai kovemmalla tuulella sivuperäsimen voima ei riitä ohjaamaan konetta vedessä.

Kaipaisin insinööritaitoa/maalaisjärkeä seuraavaan ajatukseen lisätä ohjattavuutta vedessä:

Koska noin reilu 10 cm peräosasta on aina veden peitossa, olisikohan Toman kuvan mukaisen vesiperäsimen tilalle mahdollista laittaa jonkinlainen pieni ja kevyt sähkökäyttöinen "tunnelipotkuri" vesirajan alapuolelle? Ts. pienemmällä nopeudella liikehdittäessä voisi potkurin avulla kytkeä vesivirtaus joko oikealle tai vasemmalle kulkusuuntaan nähden.

Parasta jälkiasennattavuuden kannalta olisi, jos sähkömoottori sijaitsisi potkurin yhteydessä. Tällöin riittäisi vain pieni reikä runkoon, jonka kautta sähköjohdot voisi kuljettaa.

Toinen vaihtoehto voisi ehkä olla, että moottori sijaitsisi rungon sisällä ja akselia käytettäisiin voimansiirtoon potkurille.

Veneisiin saa valmiina tunnelipotkureita. Soitin tänään Maritimille ja kysyin, millaisia saa valmiina. Pienin kuulema on 2 kW:n laite, 18 cm halkaisija ja painaa 13 kg.

2 kW:n teho saattaa olla hiukan ylimitoitettu reilun 300 kg:n painoiselle amfibiokoneelle, mutta paljonkohan sivuttaisvoimaa tarvittaisiin, jotta konetta voisi käännellä kohtuullisessakin tuulessa?

Oliskohan tällaiseen sovellukseen minkäänlaisia valmiita osia/komponentteja, jos nyt kuvaamani sovellus on edes ylipäätänsä toteuttamiskelpoinen?

Aki Suokas

Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Kasti


Kiitos linkistä. Jotain tuollaista voisi varmaan ajatella.

Alkuperäinen idea kysymykseeni tuli Kanadan suunnalta eräältä henkilöltä, jonka mukaan vesiperäsin kuuluu viime vuosituhannelle.

Hän ehdottaa seuraavaa ratkaisua ongelmaan: "The modification is mainly to put an other battery up front and plumb 3 water in/outlets into the hull as the jet is sitting in the back of the bulkhead or on one side up front and would require some modification's."

Painoksi järjestelmälle hän lupaa 15 lbs:ää + akun paino.

Taidampa jättää kuitenkin aiheen mietintämyssyyn myös seuraavaksi vuodeksi siitä huolimatta, että ilman lisäohjausta vedessä esim. rantautumiset saattavat olla koomisia etenkin, jos lennonvalmistelu on puutteellinen.

Muuten kyllä lentopelini näyttäisi pellittävän ainakin maatoiminnassa odotusten mukaisesti, mutta tuo ohjailu vedessä vähän arvelluttaa. Kiitollisuudella otan ajatuksia vastaan, mikäli jollain on lisättävää tähän.



jkettu

Jos thrusterilinjalle lähdet, niin miten olisi viritelmä jolla voisi koneen kääntämisen lisäksi myös siirrellä sitä vapaavalintaiseen suuntaan eteen/taakse/vasemmalle/oikealle?  Näin äkkiä ajateltuna kolme kiinteää kaksisuuntaista thrusteria pitäisi riittää, tai sitten kaksi vapaasti suunnattavaa.  (Tämä ihan vain ajatusten herättämiseksi. Olen hyvin tietoinen ettei käytännössä onnistu, paino- yms. syistä.)

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod