moottoripukki

Aloittaja lamsah, marraskuu 20, 2006, 12:03:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lamsah

kysymykseni on seuraavanlainen: Kuka saa hitsata ul-experimentalkoneeseen moottoripukin? lähinnä pitääkö olla "luokat" jotta ko. operaatio on sallittu. Tarkoitukseni on kuitenkin koekuormittaa moottoripukki... (tätä silmällä pitäen voisin ilmeisesti itsekkin sen tehdä?).

kysymys 2: tarviiko saumat tutkia hitsauksen jälkeen? esim tunkeumaväriaineella?tms(pakollista vai ei)

nimim... lupahakemuksen käsittelyä odotellessa  :)
T: Antti Kääriäinen

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: lamsah - marraskuu 20, 2006, 12:03:38
kysymykseni on seuraavanlainen: Kuka saa hitsata ul-experimentalkoneeseen moottoripukin?
nimim... lupahakemuksen käsittelyä odotellessa  :)

Oletan, että rakentelet itsellesi ultraa? Saat hitsata sen myös itse.
Hitsauksen jälkeen ON todennettava hitsauksen laatu (kotioloissa)
joko tunkeumaväritestillä tai rakenteita rikkomatta koekuormituksella.
Suosittelen käyttämään kumpaakin yhdessä.

Hitsauksessa täytyy myös huomoida se, että myös hitsimateriaalit
ovat oikeita, jotka täyttävät murto ja venymälujuudet.

Käytännössä pukkihan tulenee 4130N putkesta (ja pellinpaloista),
joten lisäaineena kannattaa käyttää jotain tämän dokumentin
lopussa olevista:

http://www.project-ch701.net/ch701_misc/FAQ4130N.pdf

Löytyy sitten muuten Biltemasta, että ei kannata lähteä
merta edemmäs kalaan. Vastaava suositeltu lisämateriaali
TIG-Rodina on: (kerron, kun pääsen kotio lunttaamaan)

tv:
http://www.project-ch701.net/start_ch701/downloads.php


lamsah

jep... rakentelen moottoripukkia, tuo täyteaine kiinnostaakin, en itse sitä hitsaa, mutta tuttu on Vaahto Groupilla hitsarina, joten ajattelin pistää hänet hitsaamaan(lupasikin jo). CrMo on materiaali, kyllä. odottelen vastausta.
T: Antti Kääriäinen

Markku Hiedanpää

#3
Lainaus käyttäjältä: lamsah - marraskuu 20, 2006, 13:56:04
jep... rakentelen moottoripukkia, tuo täyteaine kiinnostaakin, en itse sitä hitsaa, mutta tuttu on Vaahto Groupilla hitsarina, joten ajattelin pistää hänet hitsaamaan(lupasikin jo). CrMo on materiaali, kyllä. odottelen vastausta.

Rakennustyön valvoja on se jonka kanssa pitää nämä epäselvät asiat ratkaista ja sopia ;-) ei keskustelufoorumi.

Lisäys:
Muistutin vain marssijärjestyksestä kun se tuppaa rakentajalta unohtumaan.
Usein käy niin että valvojaparka otetaan mukaan vasta kun vahinko on jo tapahtunut, tai valvojalle ei edes kerrota näistä "omista ratkaisuista" ja niiden perusteista.

cumulus

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - marraskuu 22, 2006, 10:07:31
Rakennustyön valvoja on se jonka kanssa pitää nämä epäselvät asiat ratkaista ja sopia ;-) ei keskustelufoorumi.

Eikai ole vaarallista, jos tietämys leviää pienen piirin ulkopuolellekin.
Valvojan kanssa tehtäneen ratkaisut, mutta taustatietoa ja ratkaisuvaihtoehtoja ei kai mikään estä selvittämästä esimerkiksi foorumilla. :huh:


lamsah

Joo, niinhän se pitää. En ole tehnyt vielä muuta kun lähettänyt paperit EUT:lle, tässä odotellessa ajattelin laajentaa tietämystäni aihealueesta. On mielestäni enemmän kuin kohtuullista jakaa tietoa toisten ilmailijoiden/rakentajien kanssa eikä pantata sitä, kuten nyt ymmärsin  :huh:. Omasta mielestäni foorumi on erittäin käyttökelpoinen tapa asian hoitamiseen: Nopea, halpa ja lähestulkoon kaikkien ulottuvilla....voiko parempaa vaatia?

On äärimmäisen tyhmää olla kysymättä asioista, vetää omia johtopäätöksiä ja tehdä vääriä valintoja vaikka tietoa ja taitoa on tarjolla. Väittäisin, että kyllä tämä varmaan kiinnostaa muitakin ja kun kyseessä ei ole julkisuuslain nojalla a)viranomaiskäyttöön b)Henkilökohtainen c)salainen d) erittäin salainen asia/dokumentti, silloin se on julkinen. Tällöin kellä tahansa on mahdollisuus tutustua/saada tieto asiasta.

Ei ole mitenkään perusteltua sanoa, ettei tällaisesta saisi keskustella/kysellä foorumilla, vai olenko väärässä?

PS. olen töissä "Suuressa valtiollisessa vakuutusyhtiössä", josta päytetään lyhennettä PV -  jossa virkatie on äärimmäisen selkeä ja tiedä kyllä mikä se on.
T: Antti Kääriäinen

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: lamsah - marraskuu 22, 2006, 15:55:00

Nopea, halpa ja lähestulkoon kaikkien ulottuvilla....voiko parempaa vaatia?


Sitähän tässä olen itsekkin viimeiset 6 vuotta mesonnut  ;)

Käväsen just nyt tallissa.........................palasin. Tässä olisi tämä
suomalaisissa hitsimyymälöissä myytävä vastaava aines: "OK Tigrod 12.64"

lamsah

kiitos.... (vaikka tämäkin tieto olisi pitänyt onkia ilmeisesti esabilta tai kempilta jos olisi menty taiteen säääntöjen mukaan....  ;D)
T: Antti Kääriäinen

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: lamsah - marraskuu 22, 2006, 18:45:38
kiitos.... (vaikka tämäkin tieto olisi pitänyt onkia ilmeisesti esabilta tai kempilta jos olisi menty taiteen säääntöjen mukaan....  ;D)

Heh. Nooh. Itsekkin tuon vastaavuustaulukkokirjan tilasin aikoinaan,
kun ei kukaan olevinaan tiennyt mistään mitään  ;)

Markku Hiedanpää

#9
En minä muuten, mutta kun:

"CrMo" materiaaleja on ilmailukäytössä monia standardeja ja laatuja, esimerkiksi pelkästään jenkeillä on mm. SAE 4130, 4135, 4140, 4150, 4330, 4345, 4615, 4620, 4640 ja 4815. Näistä kuusi viimeisintä on seostettu myös nikkelillä ja niiden hitsaaminen voi edellyttää omaa täyteainetta ja suojakaasua. Lisäksi valmistusmaasta riippuen on käytössä myös muita ns "crmo" standardeja ja merkintätapoja, jotka tulisi selvittää ennen lisäaineen valintaa.

Eli lisäainetta (tai käytettävää suojakaasua) ei voi määritellä ennenkuin tiedetään.
- Perusaineen koostumus
- Hitsaustapa (kaasu vai TIG)
- Hitsattavan osan mahdollinen lämpökäsittely

Valitan aiempaa huonoa vastausta  ;)

Vähän täydennystä vastaukseen:
Itse kyllä käyttäisin lisäainelankana "OK Tigrod 13.13" ja suojakaasuna AGA-MISON Ar, mikäli materiaali on SAE 4130 ja hitsataan TIG menetelmällä. Huomioi että nuorrutusteräksellä (SAE 4130) tapahtuu hitsausalueen reunoilla karkenemista, joten se on lämpökäsiteltävä hitsauksen jälkeen, jotta rakenne ei käytössä väsyisi/murtuisi hitsauksen muutosvyöhykkeeltä.
kts: http://www.esab.fi/ESABHtml/Hitsauslisäainesuosituksia.pdf

Asiaan liittyvää normistoa: http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/air/m/aim1_08.pdf

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - marraskuu 23, 2006, 13:51:15

Itse kyllä käyttäisin lisäainelankana "OK Tigrod 13.13" ja suojakaasuna AGA-MISON Ar,
mikäli materiaali on SAE 4130 ja hitsataan TIG menetelmällä.


Meneehän se tuollakin. Oman vastaukseni tietenkin perustin sille, että
kertomani Tigrodi vastaa muualla käytettyä ER70S6 lankaa.

http://www.esab.se/index.asp?item=124761

Markku Hiedanpää

#11
Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - marraskuu 24, 2006, 09:38:47
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - marraskuu 23, 2006, 13:51:15
Itse kyllä käyttäisin lisäainelankana "OK Tigrod 13.13" ja suojakaasuna AGA-MISON Ar, mikäli materiaali on SAE 4130 ja hitsataan TIG menetelmällä.
Meneehän se tuollakin. Oman vastaukseni tietenkin perustin sille, että kertomani Tigrodi vastaa muualla käytettyä ER70S6 lankaa.
http://www.esab.se/index.asp?item=124761

Tuntuu aika huonolta valinnalta ja ESAB:n suositusten vastaiselta hitsata "CrMo" terästä lisäaineella, jossa ei ole kromia (Cr) eikä molybdeeniä (Mo) ja joka on aivan ilmeisesti tarkoitettu muuhun käyttöön, kts:

OK Tigrod 12.64
Type Carbon-manganese
OK Tigrod 12.64 is a copper-coated Mn-Si-alloyed W4Si1/ER70S-6 solid rod for the GTAW of non-alloyed steels, as used in general construction, pressure vessel fabrication and shipbuilding. It has a slightly higher manganese and silicon content than OK Tigrod 12.61 to increase the weld metal strength. This also promotes low sensitivity to surface impurities and contributes to smooth, sound welds.

OK Tigrod 13.13
OK Tigrod 13.13 is a 0.5Cr-0.5Ni-0.2Mo-alloyed, copper-coated rod for the GTAW of high strength steels with a minimum tensile strength of 690 MPa. The rod is also suitable for welding steels where good impact strength at low temperatures is required.


Kysymys, et kai vaan puhu MIG-hitsauksesta ???????

kts: ER70S6 is a mild steel welding wire that contains higher levels of manganese and silicon than other standard grades of MIG wire to produce high quality welds when used on dirty, oily, or rusty steel.  The high silicon content increases the fluidity of the weld pool, thus creating a smoother bead appearance and resulting in minimal post-weld grinding.  This wire is engineered to provide porosity-free, x-ray quality welds at the highest tensile strength (as welded) of all the plain carbon steel wires.  This product requires a shielding gas:  CO2 and/or CO2 mix.

Typical Applications
General shop applications with poor fit-up or rusty, oily plates Steel castings or forging salvage Home projects, tanks, sheet metal, construction work


AWS Specification           
AWS A5.18
AWS Classification           

ER70S6
Welding Current for MIG process

DCEP (Electrode Positive, Reverse Polarity)
Typical Wire Chemistry
C         0.07
Si        0.80
Mn       1.45

Typical Mechanical Properties (As Welded)
Yield Strength, psi              73,000
Tensile Strength, psi            90,000
% Elongation in 2"                25
Welding Positions
All Positions
Shielding Gas
CO2 or 75% Ar / 25% CO2

MIG-HITSAUS EI OLE ILMAILUMATERIAALIEN HITSAUKSESSA KÄYTÖSSÄ OLEVA JA ILMAILUMATERIAALIEN HITSAUSOHJEISSA HYVÄKSYTTY MENETELMÄ !!

JA "OK Tigrod 12.64" JA "ER70S6" OVAT RUOSTEISEN JA ÖLJYISEN "P-RAUDAN" HITSAAMISEEN TARKOITETTU MIG-HITSAUKSEN LISÄAINE !!

Itseppähän halusitte tarkkoja tietoja  ;-)


Jari Kaija

#12
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - marraskuu 24, 2006, 09:54:24

Tuntuu aika huonolta valinnalta ja ESAB:n suositusten vastaiselta hitsata "CrMo" terästä lisäaineella,
jossa ei ole kromia (Cr) eikä molybdeeniä (Mo) ja joka on aivan ilmeisesti tarkoitettu muuhun käyttöön, kts:



Jo aiemmin pistämäni linkki uudestaan. http://www.project-ch701.net/ch701_misc/FAQ4130N.pdf

Taustatietoa tuohon linkkiin:

Keskustelin pitkään ja hartaasti näiden eri lisäaineiden ominaisuuksista maapallon
toiselle puolelle muutamia vuosia sitten. Mitä pidemmälle mailivaihdossa, sekä
leko-cromo-hitsaajien kommenteissa päästiin, sitä varmemmaksi alkoi tulemaan
tuo 70S-6. 70S-2 on alkuperäinen lanka, jota on käytetty maapallon laajuisesti
tuossa hommassa. Kuitenkin monet cromo hitsaajat ovat siirtyneet käyttämään
-6:sta sen helpomman leviävävyyden vuoksi. Fanaattisimmat hiovat vielä
hiomapaperilla kuparipinnoitteenkin aina pois langasta, jota rupeavat käyttämään.

Näinollen, jos ER70S-6 langasta halutaan vastaavaa suomesta ostaa, menee
se juurikin tuohuon 12.64:een, olkoonkin swedut mitä mieltä asiasta tahansa.

Nyt kuitenkin, kun tuo Biltemakin tuon tönönsä tähän kylälle kärräsi, niin
sieltä löytyy jo valmiiksikin ER70S-6 lankaa, joten Tigrod ei ole enää ainoa
vaihtoehto suomessa lankaa ostettaessa.

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - marraskuu 24, 2006, 09:54:24

Kysymys, et kai vaan puhu MIG-hitsauksesta ???????



Ei EN puhu MIGistä.


Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - marraskuu 24, 2006, 09:54:24

ER70S6: The high silicon content increases the fluidity of the weld pool, thus creating a smoother bead appearance and resulting in minimal post-weld grinding. This wire is engineered to provide porosity-free, x-ray quality welds at the highest tensile strength (as welded) of all the plain carbon steel wires.

Itseppähän halusitte tarkkoja tietoja  ;-)




No tottakai! Hyvä, että sitä tietoa sentään tulee. Vielä kun osaa itse lukea niin  ;)

Eiköhän ne tuolla maailmalla tiedä pikkuista esabin nyrkkipajaa paremmin lopputekstin
"....plain carbon steel wires"  turhuuden. Hieman isommat putiikit kyseessä, Miller,
LincolnElectric, ja lukemattomat putiikit jotka tuota tavaraa työkseen hitsaavat ympäri
maalättyä.


Asiasta ohi: ps. Ei kupariakaan kuparilla juoteta.

Markku Hiedanpää

Se mitä jollain epävirallisella nettisivulla ollaan mieltä jonkin langan "soveltuvuudesta" ei ole sellaista varmaa tietoa johon rakentaessa voisi luottaa. Olen edelleen sitä mieltä että ER70S6 tai vastaavat vähäseosteiset langat ovat vääriä lisäainevalintoja ja niitä ei tulisi käyttää SAE 4130 hitsauksiin.

Aina ei pidä uskoa "vääriä profeettoja" tai mitä netissä kirjoitellaan :wacko:

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - marraskuu 24, 2006, 11:39:17
Se mitä jollain epävirallisella nettisivulla ollaan mieltä jonkin langan "soveltuvuudesta" ei ole sellaista
varmaa tietoa johon rakentaessa voisi luottaa. Olen edelleen sitä mieltä että ER70S6 tai vastaavat
vähäseosteiset langat ovat vääriä lisäainevalintoja ja niitä ei tulisi käyttää SAE 4130 hitsauksiin.

Aina ei pidä uskoa "vääriä profeettoja" tai mitä netissä kirjoitellaan :wacko:

Sinun käsityksesi mukaan onkin sitten ulkomailta ostetut eräät rättikoneet, zenairit jnejne
tuhoon tuomittuja  ja vain suomessa 13.13 langalla hitsatut kestävät :mellow:

EDIT: Kävin tuossa pikaisesti tutkimassa näiden "isojen" putiikkien mielipiteiden
arvon. Yllättäen löytyy yhtälailla sertifioinnit, quality controllit, kuin jollakin esabin
tyngälläkin...

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - marraskuu 24, 2006, 11:42:50
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - marraskuu 24, 2006, 11:39:17
Se mitä jollain epävirallisella nettisivulla ollaan mieltä jonkin langan "soveltuvuudesta" ei ole sellaista
varmaa tietoa johon rakentaessa voisi luottaa. Olen edelleen sitä mieltä että ER70S6 tai vastaavat
vähäseosteiset langat ovat vääriä lisäainevalintoja ja niitä ei tulisi käyttää SAE 4130 hitsauksiin.

Aina ei pidä uskoa "vääriä profeettoja" tai mitä netissä kirjoitellaan :wacko:

Sinun käsityksesi mukaan onkin sitten ulkomailta ostetut eräät rättikoneet, zenairit jnejne
tuhoon tuomittuja  ja vain suomessa 13.13 langalla hitsatut kestävät :mellow:

EDIT: Kävin tuossa pikaisesti tutkimassa näiden "isojen" putiikkien mielipiteiden
arvon. Yllättäen löytyy yhtälailla sertifioinnit, quality controllit, kuin jollakin esabin
tyngälläkin...

Etköhän nyt vähän kärjistä  :)

Annappa linkin näihin "isompiin" putiikkeihin niin katson  :)

Mielipiteeni lisäaineesta ja sen valinnasta perustuu siihen että, olen myös suunnitellut purjelentokoneiden metalliosia ja myös tarkastanut lekohitsaustoimintaa ja valvonut hitsauskelpuutuskokeita. Mihin tietoon ja kokemukseen sinun mielipiteesi perustuu ? ;-)

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - marraskuu 24, 2006, 12:43:21

Annappa linkin näihin "isompiin" putiikkeihin niin katson  :)


Aloitetaan tästä. Jokaisesta uudesta kysymyksestäsi saat yhden linkin lisää  ;D Kysymyksiä voit esittää
jotakuinkin 8 kappaletta tällä hetkellä. Enempä ei tässä töiden yhteydessä kerinnyt vielä linkkejä etsimään
jo käymiini paikkoihin. Tarpeen vaatiessa sitten lisää. Ai perhana. Täytyykin heti etsiä linkki noihin ilmojen
harley dawidson-rättikoneisiin, joissa ylläriylläri osassa myös 70S2/70S6 tavaraa....

http://www.lincolnelectric.com/knowledge/articles/content/chrome-moly.asp

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - marraskuu 24, 2006, 12:43:21

Mielipiteeni lisäaineesta ja sen valinnasta perustuu siihen että, olen myös suunnitellut purjelentokoneiden metalliosia ja myös tarkastanut lekohitsaustoimintaa ja valvonut hitsauskelpuutuskokeita. Mihin tietoon ja kokemukseen sinun mielipiteesi perustuu ? ;-)



Vastakysymys. Oletko myös opiskellut nykyisistä lisäaineista haettua tietoa valmistajilta ja käyttäjiltä, kuten allekirjoittanut?
Se ei oikeuta väittämään 13.13 lankaa ainoaksi oikeaksi, jos valvoo hitsikelpuutuksia. Pikemminkin tämä alkaa vaikuttamaan
siltä, että valvoja ei ole välttämättä ajan tasalla nykyisin käytössä olevista metodeista. Tämä EI ole sitten vittui*ua,
ettei jää epäselväksi!

Katsastajalle voinkin sitten tarvittaessa esittää kirjeenvaihtoni, mutta luulenpa, että häntä ei moinen kiinnosta k*kankaan
vertaa, kun työ on vain hyvin tehtyä!

EDIT: Ketut. Tos on yksi valmis guuggelilinkki:  http://www.google.fi/search?q=4130+TIG+weld+er70s&num=100&hl=en&newwindow=1
Noilta sivuilta löytyy sitten lisää linkkejä. Ja tietenkin pelkkä "4130N TIG weld" pelkästään avartaa guuggelissa maailmaa.
Sieltä sitten vain valita ihmisiä, joiden kanssa ruveta kirjeenvaihtoon.

Markku Hiedanpää

Siellähän suositeltiin ER80S-D2 lisäainetta, joka onkin seostukseltaan lähellä 13.13 tai 4130:aa  ;)

Ensimmäinen linkki antaa tuloksen:

Q. What filler material do I use?
A. Although there are several good filler materials, ER80S-D2, is one you should consider. This filler material is capable of producing welds that approximate the strength of 4130. ER-70S-2 is an acceptable alternative to ER80S-D2, as is ER70S-6, although the weld strength will be slightly lower.

ER80S:n koostumus:

NOMINAL CHEMICAL COMPOSITION:
Carbon 0.07-0.12 % Copper 0.50 % max.
Manganese 1.60-2.10 % Silicon 0.50-0.80 %
Sulfur 0.025 % max. Phosphorus 0.025 % max.
Nickel 0.15 % max. Iron Balance
Molybdenum 0.40-0.60 % Others Total 0.50 % max.

Toinen linkki tuo tuloksen:

PARENT MATERIAL: 4130
MATERIAL CONDITION: Condition (N)
MATERIAL THICKNESS: .035" Wall Thickness
FILLER MATERIAL: ER80S-D2 .035" Diameter
JOINT TYPE: 90º Tube to Tube.
.
.
.
TORCH GAS: Argon


Olen lähdössä lomalle, palataan aiheeseen viikolla 50 jos on tarvetta ;-)

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - marraskuu 24, 2006, 13:48:14

ER-70S-2 is an acceptable alternative to ER80S-D2, as is ER70S-6, although the weld strength will be slightly lower.

Olen lähdössä lomalle, palataan aiheeseen viikolla 50 jos on tarvetta ;-)


Ja tuosta lauseesta nimenomaan myös kohdat "acceptable alternative" JA "slightly".

Ei hemmetti. Kyllä se sinäkin osaat vängätä kun sillä tuulella olet ;D

Hyviä lomia vain! Aiotko kauemmaksikin?

Markku Hiedanpää

Kiitos !

Kiinaan, mutten soutuvenheellä  :thumbsup:

Jari Kaija

Tässä yksi linkki lisää hitsauskoulutuksessa mukana olleen kertomana...

http://home.hiwaay.net/~langford/sportair/

Ja yksi mualimman suurimmista hitsilaitevalmistajista (TIG) vastaileepi
foorumillaan tälviisiin...

http://www.millermotorsports.com/mboard/archive/index.php/t-119.html

FlyHigh

Niin, TIG hitsaus on oivallinen juttu, mutta tuntuisi kyllä, että MIG/MAG hyväksyttäisiin, kunhan tekee metelmäkokeet ja suorittaja on pätevöitetty hitsari.

Kun toimitaan EN 729:n mukaan, niin en usko siitä aiheutuvan todistelutaakkaa?? Vai kuin on?
Toisenpolven koneenrakentaja ja lentäjä

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: lamsah - marraskuu 20, 2006, 13:56:04
jep... rakentelen moottoripukkia, tuo täyteaine kiinnostaakin, en itse sitä hitsaa, mutta tuttu on Vaahto Groupilla hitsarina, joten ajattelin pistää hänet hitsaamaan(lupasikin jo). CrMo on materiaali, kyllä. odottelen vastausta.

Jälleen paikalla  ;D terveiset Guangzhou:sta.

Vähän tarkennusta aiempaan vastaukseen hitsauslisäaineen valinnasta:

Ilma-alusten hitsattavissa teräsrakenteissa on käytetty seuraavia periaatteita:

• Metalliosat tehdään ja lisäaineena käytetään suunnittelijan/valmistajan edellyttämiä materiaaleja,
• osa on yhtä luja kuin sen heikoin lenkki, hitsisauma on yleensä hitsatun rakenteen heikoin kohta,
• hitsauksen lisäaineen tulee olla lähellä perusaineen koostumusta, on tärkeätä käyttää aina oikeata lisäainetta koska lisäaineen seos ja lujuus ovat määrääviä ominaisuuksia sauman onnistumisessa,
• jos hitsataan yhteen kahta koostumukseltaan poikkeava terästä, käytetään yleensä lisäaineena "paremman" teräksen lisäainetta,
• purjekonevalmistuksessa on käytössä hitsaussauman lujuuden yleinen vaatimus 600 MPa hitsauksen jälkeen,
• ilma-alusten rakenteiden ja korjausten yleiset hitsausohjeet, kts: http://www.airweb.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgAdvisoryCircular.nsf/0/99c827db9baac81b86256b4500596c4e/$FILE/Chapter%2004.pdf

Seostamattomat teräkset (niukkahiiliset teräkset)

• DIN 2391, St 35 BK

o Lisäaine: AGA-44, OK Tigrod 13.09, ER70S-6 tai vastaava
o Voidaan hitsata myös kaasulla
o Lämpökäsittelyä ei tarvita
o Jos putkirakenteeseen tehdään kiinnityskorvake, se valmistetaan AISI 4130 levystä ja hitsataan OK Tigrod 13.13 tai vastaavalla CrMo-lisäaineella.
o Hitsattuna vetomurtolujuus alle 500 MPa, jos korvake hitsataan CrMo-lisäaineella, vetomurtolujuus hitsisaumassa noin 600 MPa.

Nuorrutusteräkset (niukkaseosteiset teräkset)

Kromimolybdeeniteräkset

• AISI 4130, MIL-S-18729 C (Cond. N), LN 1.7214.4 (levyt)
• AISI 4130, MIL-S-6736 B (Cond. N), LN 1.7214.9, 25 CD4S Normalise (putket)
• AISI 4130, MIL-S-6758 A (Cond. HT 150), LN 1.7214.6, RO 653 (ainestanko)
• DIN 25CrMo4, VLS 1452 (levyt ja putket)

o Lisäaine: AGA-68, OK Tigrod 13.13, ER80S-D2, AMS 6457, AWS A5.18 tai vastaava
o Voidaan hitsata myös kaasulla
o Lämpökäsittely tarvitaan jos halutaan hyödyntää kaikki materiaalin ominaisuudet.
o Hitsattuna vetomurtolujuus noin 600 MPa, nuorrutettuna yli 700 MPa.

Kromimolybdeenivanadiiniteräkset

• LN 1.7734.4 ja .9, 14 CrMoV6 9, 15CDV6, VLS 1604

o Lisäaine: LN 1.7732.2 tai vastaava (jos hitsataan LN 1.7734.4 ja St 35 yhteen, lisäaine LN 1.7324.0)
o Vaatii suojakaasun, ei sovellu kaasuhitsaukseen
o Lämpökäsittely ei välttämätön
o Hitsauksen vetomurtolujuus noin 700 MPa, nuorrutettuna yli 900 MPa.

Olen edelleenkin sitä mieltä, että:
Kaiva koneen piirustukset esille valvojan kanssa ja katsokaa mitä materiaaleja ja lisäaineita suunnittelija esittää käytettäväksi. Jos lisäainetta ei ole määritelty, kysykää sitä, jos vastausta ei tule niin valitkaa lisäaine ilmailussa yleisesti käytössä olevien ohjeiden mukaisesti AC 43.13 1B Chapter 4 tai Suomessa yleisesti lentokoneteollisuudessa (Valmet ja Eiriavion) vallinneen käytännön mukaisesti (kts. yllä) ei nettisivujen tai foorumikeskustelun perusteella.

Suunnittelusta poikkeavan ja heikomman lisäaineen valinnan vaikutus on sama kuin kone koottaisiin 8.8 pulttien sijaan 6.8 pulteilla tai epoksilla liimattavaksi suunniteltu lujitemuovikone liimattaisiin kokoon heikommin liimaantuvalla polyesterillä.




Ansis

Edellä kirjoitetusta päätellen ilmailuväline, jonka valmistamisessa tarvitsee tehdä kahden eri kappaleen liitoksia (eli sitä ei valmisteta valamalla, koneistamalla tai käyttämällä jotain muuta tapaa valmistaa kone yhdestä kiinteästä kappaleesta) se kannattaa valmistaa Sanginjoelta hankityista piirrustuksista sekä kokoonpanna Sanginjokelaisten luotettavaksi tunnettujen valmistusmenetelmien mukaan.  :thumbsup:
My mind is willing, but purse is weak.

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Ansis - joulukuu 12, 2006, 21:01:34
Edellä kirjoitetusta päätellen ilmailuväline, jonka valmistamisessa tarvitsee tehdä kahden eri kappaleen liitoksia (eli sitä ei valmisteta valamalla, koneistamalla tai käyttämällä jotain muuta tapaa valmistaa kone yhdestä kiinteästä kappaleesta) se kannattaa valmistaa Sanginjoelta hankityista piirrustuksista sekä kokoonpanna Sanginjokelaisten luotettavaksi tunnettujen valmistusmenetelmien mukaan.  :thumbsup:

Kyllä, hitsauksissa ja muutenkin kannattaa käyttää esittämääsi menetelmää, jos kohtaan "Sanginjoki" merkitään suunnittelijan/rakennussarjan valmistajan nimi  :thumbsup:

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - joulukuu 12, 2006, 16:32:39

Jos lisäainetta ei ole määritelty, kysykää sitä,


Juuri näin!

Kysytty on jo vuosia sitten z-valmistajaltakin, kun 'teistä' ei ollut piiruakaan apua :)

Ennemmin tuosta härdellistäni alumiinikiinnikkeet repeää/murtuu, kuin hitsisaumat pettää.

Pylvis

Lainaus käyttäjältä: lamsah - marraskuu 20, 2006, 12:03:38
kysymykseni on seuraavanlainen: Kuka saa hitsata ul-experimentalkoneeseen moottoripukin? lähinnä pitääkö olla "luokat" jotta ko. operaatio on sallittu. Tarkoitukseni on kuitenkin koekuormittaa moottoripukki... (tätä silmällä pitäen voisin ilmeisesti itsekkin sen tehdä?).

kysymys 2: tarviiko saumat tutkia hitsauksen jälkeen? esim tunkeumaväriaineella?tms(pakollista vai ei)

nimim... lupahakemuksen käsittelyä odotellessa  :)

Kylläpä nuo Hiedanpään vinkit ja tiedot menetelmien ja lisäaineiden suhteen ovat minusta aivan oikeita. Kun saat sen moottoripukkisi hitsausta vaille valmiiksi, voisin sen hitsata ja tehdä tarvittavan lämpökäsittelyn, mikäli näin haluat. Hitsauslangat ja laitteet on, sekä työhön tarvittava kokemus. (Rauno Pylväläinen, puh. 03-5320173, 0400-857659)

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Pylvis - joulukuu 17, 2006, 18:58:25
Kun saat sen moottoripukkisi hitsausta vaille valmiiksi, voisin sen hitsata ja tehdä tarvittavan lämpökäsittelyn, mikäli näin haluat. Hitsauslangat ja laitteet on, sekä työhön tarvittava kokemus. (Rauno Pylväläinen, puh. 03-5320173, 0400-857659)

Niille jotka eivät miestä tunne, voin todeta että Raunolla on yli 30 vuoden lekohitsauskokemus ja mm. Vinkan ja Redigon hitsaukset ovat hänen tekemiään.

Mikko Suokas

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - joulukuu 18, 2006, 11:12:54
Niille jotka eivät miestä tunne, voin todeta että Raunolla on yli 30 vuoden lekohitsauskokemus ja mm. Vinkan ja Redigon hitsaukset ovat hänen tekemiään.

Ja siihen päälle mm. itse rakennettu Tiira OH-IRB.

t. Mikko (nostaa hattua ja kumartaa syvään)

lamsah

Olen toki kiinnostunut kaikesta erikoisosaamisesta mitä tarjolla on....nimim sain juuri vanhan rotaxin menemään ja pitäisi hommata HKS 700E.... pukin kaikki ainesosat on hommattu, mutta hitsari ja taito uupuu vielä---- ::) mutta eiköhän tämä järjesty .... lupakin tuli äsken postista ja kohta HKS TOIMII! (kunhan eka saan sen :) )
T: Antti Kääriäinen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod