Oman koneen kustannukset/v

Aloittaja jilmuri, marraskuu 19, 2006, 20:44:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jilmuri

Kasko 5000€/v!!!lentokenttäluvat 400€ ja matkustajavakuutus osa kokonaiskustannuksista.Mikähän on lopullinen viivan alle jäävä harrastuksen hinta per vuosi?Siis vakiokulut ilman lentotuntimääriä ja lisävarusteita?
Vuosihuollot koneelle pitkälti omatoimisia,oletan perustuen ilmailuhallinnon AIR M1-5 pykälään..mikähän on rakennusluvassa mainittu organisaatio?
Ilmailussa esim.potkurille lie max. käyttötuntimäärä kuten kaikille rakenteille.Uusittava,hyvä tai huono...
Kun on oma mökki rantamaisemassa niin kallistun vahvasti FK-9siin konevalinnassa.

Karoliina

Lentokenttäkausikortti oli kyllä luokkaa lähes 1000eur (Efhf+muut)

Markku Hiedanpää

#2
Lainaus käyttäjältä: jilmuri - marraskuu 19, 2006, 20:44:51
......... Vuosihuollot koneelle pitkälti omatoimisia,oletan perustuen ilmailuhallinnon AIR M1-5 pykälään..mikähän on rakennusluvassa mainittu organisaatio?
Ilmailussa esim.potkurille lie max. käyttötuntimäärä kuten kaikille rakenteille.Uusittava,hyvä tai huono...

Ultrien huoltotoiminta, katso AIR M5-10
http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/air/m/aim5_10.pdf

7. HUOLTOTOIMINTA

7.1 Yleistä
UL-lentokoneen huoltotoiminnassa on noudatettava tämän määräyksen lisäksi ilmailumääräystä AIR M1-5, jollei kohdissa 7.2 - 7.8 ole annettu tästä poikkeavia määräyksiä.

7.2 Määräaikaishuollot, vuositarkastus ja pienet korjaukset
UL-lentokoneelle on tehtävä huolto-ohjeiden edellyttämät huollot sekä vuositarkastus. Vuositarkastus on tehtävä ilmailumääräyksen AIR M1-5 mukaisesti. Määräaikaishuollot, vuositarkastukset ja pienet korjaukset saa tehdä huoltomekaanikon lupakirjan haltija, UL-lentokoneen omistaja, haltija tai käyttäjä.
Huom. Jos valmistaja ei ole laatinut huolto-ohjeita, voidaan määräaikaishuollon ja vuositarkastuksen ohjeina käyttää Suomen Ilmailuliitto - Finlands Flygförbund ry:n laatimia UL-lentokoneen huolto-ohjeita.

7.3 Suuret korjaukset ja peruskorjaukset
UL-lentokoneen peruskorjaus. Rakenteen ja järjestelmien korjaus. UL-lentokoneen peruskorjauksen tai kantavien rakenteiden tai ohjainjärjestelmien korjauksia saa tehdä huoltomekaanikon lupakirjan haltija, ilmailuvälinehuolto-organisaatio, UL-lentokoneen valmistaja tai muu organisaatio Lentoturvallisuushallinnon erillisellä luvalla. Harrasterakenteisen UL-lentokoneen korjaustyöt saa tehdä myös rakennusluvassa mainittu organisaatio.
Peruskorjauksen ja lentokelpoisuuteen vaikuttavan vaurion korjauksen jälkeen UL-lentokone on katsastettava
ennen lentotoiminnan jatkamista. Moottorin korjaus ja peruskorjaus Moottorin suuren korjauksen ja peruskorjauksen saa tehdä huoltomekaanikon lupakirjan haltija, hyväksytty huolto-organisaatio, UL-lentokoneen rakennusluvassa
mainittu organisaatio tai muu organisaatio Lentoturvallisuushallinnon erillisellä luvalla. Huoltotyön tekijällä on oltava siihen riittävät edellytykset ja toimenpiteet on tehtävä valmistajan ohjeita noudattaen.

Rakennusluvassa mainittu organisaatio, katso AIR M5-2
http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/air/m/aim5_02.pdf

6 RAKENTAMISEN VASTUUSUHTEET

6.1 Rakentaja
Rakentaja on vastuussa ilma-aluksensa rakentamisesta ja sen lentokelpoisuudesta. Rakentaja vastaa
myös siitä, että kohdassa 6.2. mainitulla rakennustyön valvojalla on mahdollisuus riittävästi seurata
rakennustyötä.

6.2 Rakennustyön valvoja
Rakennustyön valvojan tehtävänä on valvoa, että rakennustyössä noudatetaan ilmailumääräyksiä ja rakennusluvan
ehtoja sekä puuttua tarvittaessa havaitsemiinsa epäkohtiin. Hänen on seurattava rakentamista ja koelentotoimintaa alusta lähtien aina siihen saakka, kun ilma-alukselle myönnetään rajoitettu lentokelpoisuustodistus.

Huoltojaksot, katso AIR M1-5 http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/air/m/aim1_05.pdf

pimattil

Lähtisin kuitenkin tälläisiä laskelmia tekemään sen pohjalta, mikä on kaikille pakollista ja mikä ei. Näin ollen toinen lentää kivasti ilman kaskoja ja toinen ei. Toinen sitten saa lentotunnilleen vähän suolaisemman hinnan kuin toinen. Jos lähtökohtaisesti laskelmoit, että onnettomuuden sattuessa kuolet, niin uskoisin henkivakuutuksen olevan edullisempi -- ilot jäävät joka tapauksessa perikunnalle. ::)

Kuinkahan paljon niitä Malmin kausikortteja myytiin tänä vuonna uusin hinnoin viime vuoteen verrattuna. Voisi kyllä sen tornin lakkauttaa ja jakaa ne lennonjohtajien palkat avustuksena harrasteilmailulle...  tai palkata niitä lennonjohtajia jostain muualta kuin Suomesta, kun tuntuvat tekevän Malmin kentästä niin kalliin. :wacko:
- Pirkka -

JariS

Kalleus riippuu siitä, mitä rahalla saa. Itse lennän X-koneella, mutta kustannukset lienevät samaa luokkaa,
kuin ultrillakin. Huolto ei sinällään paljoa maksa. Vähän aikaa ja öljynsuodatin, öljyt, mahd. tulpat ja muuta.
Kasko on kiva olla olemassa, jos koneesta on velkaa, onpahan perikunnalle edullisempaa.
Talvella suksilta, niin ei kenttämaksut rasita. Onhan se kalliimpaa, kuin esim. kaksipyöräisellä, mutta tähän asti on ollut joka sentin arvoista. Kulut lienevät siinä 50€/h, ilman kaskoa 30€/h. Jos laskee koneen ostohinnan kuluksi, tuntihinta on minulla tällä hetkellä n.450 €, mutta jos kone jää lopulta ehjäksi, siitä saa myydessä osan pois (hinnat eivät laske samaa vauhtia, kuin autoissa).
Johonkin ne rahat kuitenkin menisivät. Parempi, että niitä tuhlatessa on hauskaa.
Lennän hitaasti ja nauttien

lamsah

Itse lennän kimppakoneella vesivehmaalta (yarrow arrow 2)
-ei kenttämaksuja.
-hallimaksu riippuen hallista ja onko sähköä vai ei(lämmitystä) 300 -500 €
-vakuutukset koneeseen 366€ (ei kaskoa) vain pakolliset
-bensaa menee johtuen 2-t voimasta 16 - 20 l/ tunti (tämä nostaa kustannuksia kokonaisuudessaan n. 30-40%)
-kone(moottorin kuoletus maksaa n. 12 € tunti)
-huoltohin menee jonki verran rahaa (25 t välein pitää vaihtaa sytystulpat 4 kpl ja tuulettajan  hihna...alkuperäis osa =á 10,90)

tarkoitus vaihtaa HKS 700E tuon 503:n tilalle lienee maksavan n.10 k € kokonaisuudessaan, mutta koneen kuoletus tulee olemaan entiseen nähden n. 7 € ja mensaa meen entisen 20 l sijasta 7l... laskeskelin, että uusi moottori on maksanut itsensä takasin 1,5 € litrahinnalla jossain 120 h paikkeilla....jos en nyt ihan väärin muista. tällöin kokonaiskustannukset voisivat olla tuossa 35€/h
T: Antti Kääriäinen

Tepsu

Lainaus käyttäjältä: pimattil - marraskuu 20, 2006, 08:29:24
Kuinkahan paljon niitä Malmin kausikortteja myytiin tänä vuonna uusin hinnoin viime vuoteen verrattuna. Voisi kyllä sen tornin lakkauttaa ja jakaa ne lennonjohtajien palkat avustuksena harrasteilmailulle...  tai palkata niitä lennonjohtajia jostain muualta kuin Suomesta, kun tuntuvat tekevän Malmin kentästä niin kalliin. :wacko:

Eipä taida ne lennonjohtajat olla syynä hintojen korotuksiin. Syyt on ihan muualla. Ja eihän malmin kentän touhuista tulisi aktiivisena aikana yhtään mitään ilman lennonjohtoa.

jilmuri

Moottoripyörissä sama suhtautuminen vakuutuksiin;itselläni 1200cc suzuki bandit jolla ajellut ihmeemmin koheltamatta 2 kesää. :wacko:
Osakasko joka minulla on kattaa suuremmat vastapuolen ja hirviin liittyvät onnettomuudet;loput sitten menee tyhmyyden,väärinarvioinnin tai hutiloinnin piikkiin.Aina tietysti kaikki mahdollista.




kate

Lainaus käyttäjältä: lamsah - marraskuu 20, 2006, 12:26:28
Itse lennän kimppakoneella vesivehmaalta (yarrow arrow 2)
-ei kenttämaksuja.
-hallimaksu riippuen hallista ja onko sähköä vai ei(lämmitystä) 300 -500 €
-vakuutukset koneeseen 366€ (ei kaskoa) vain pakolliset
-bensaa menee johtuen 2-t voimasta 16 - 20 l/ tunti (tämä nostaa kustannuksia kokonaisuudessaan n. 30-40%)
-kone(moottorin kuoletus maksaa n. 12 € tunti)
-huoltohin menee jonki verran rahaa (25 t välein pitää vaihtaa sytystulpat 4 kpl ja tuulettajan  hihna...alkuperäis osa =á 10,90)

tarkoitus vaihtaa HKS 700E tuon 503:n tilalle lienee maksavan n.10 k € kokonaisuudessaan, mutta koneen kuoletus tulee olemaan entiseen nähden n. 7 € ja mensaa meen entisen 20 l sijasta 7l... laskeskelin, että uusi moottori on maksanut itsensä takasin 1,5 € litrahinnalla jossain 120 h paikkeilla....jos en nyt ihan väärin muista. tällöin kokonaiskustannukset voisivat olla tuossa 35€/h

Onhan se toki edullisin tapa pysyä ilmassa moottorin voimin lentäen vain korpikenttiltä edullisella kaksitahtiultralla ja asua
pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Ei kausikortteja, ei kalliita hallimaksuja, ei kallista kaskoa.

Jos harrastukselta odottaa enemmän niin tilanne muuttu. Valvotuilla lentopaikoilla lentäminen
ja lennonjohdon kanssa toimiminen on osa harrastuksen viehätystä ja sellainen taito jonka
ylläpitä vaatii käyttöä. Sitten tarvitaankin kausikortti. Matkalentäminen on myös yksi harrastuksen
viehätys. Siinä on syytä olla luotettava nelitahtikone joka taassen maksaa enemmän ja
sitten kaskon ottamistakin joutuu miettimään vakavammin. Jos sattuu asumaan pääkaupunkiseudulla
niin taitaa matka sellaiselle kenttälle jonne yleensäkkään edes saa hallia olla noin puolitoista tuntia
suuntaansa autolla eli lähinnä Räyskälä ja Kiikala. Lähempänä toki löytyy mm Torbacka ja Hyvinkää
joille ei kaiketi halleja saa.

Tietenkin jos (kun ?) tämä kustannusten nousu jatkuu nykyisellä trendillä niin kyllä tässä pian
itsekkin joutuu miettimään koneen kotipaikan siirtämistä Räyskälään ja sitten sen pitämistä
vakuutuksissa ehkä kesän valoiset ja lämpimät kolme kuukautta jolloin on mahdollista
täältä ajaa valoisaan aikaan lentelemään. Siinä vaiheessa kun kone alkaa olla vanha ja moottorissa
enää niukasti tunteja jäljellä niin voi olla että kaskoakaan ei enää kannata pitää.

Kate


lamsah

Kallista on, mutta suosittelisin kokeilemaan esimerkiksi vesi/suksilentämistä....itse teen(suksi), saan harrastukselta enemmän ja kustannukset on ihan ok. Ei valvottuun tee mielikään(sinnekkin joutuu tosin kohta menemään Helsingin herrojen seuraan tämmöinen landepaukku...katsovat alas nenän vartta ja  silleen :lol:)Ei tuo 4-t konekkaan nyt niin kallis ole. En ainakaan ajatellut kaskoa ottaa kun vaihdan myllyn nokalle. Jos itse mokaa niin sitten maksaa. Pitää ajatella, että kyllä sitä aika paljon uutta osaa kaskon vuosimaksulla ostaa...Sitä paitsi, voihan aina harkita muuttoa pois PK-seudulta. nim. MAASEUTU KUNNIAAN!  :thumbsup:
T: Antti Kääriäinen

Karoliina

Lainaa
Sitä paitsi, voihan aina harkita muuttoa pois PK-seudulta. nim. MAASEUTU KUNNIAAN!  Thumb up

Muutto pois PK-seudulta ei onnistu jos on työ PK-seudulla ellei muuta PK-seudun lähiympäristöön josta
voi käydä töissä PK-seudulla. Työpaikka tuskin muuttaa ei omassa firmassa käyvän muuttajan mukana maaseudulle - etenkin
sellaisessa tapauksessa jolloin työ ei ole mikä tahansa työ vaan juuri se mitä haluaa tehdä ja joka työpaikka sijaitsee
ainoastaan keskustassa ja toisaalta ottaen huomioon että varteenotettavat vastaavat vaihtoehdot eivät löydy Suomesta eivätkä
varsinkaan maaseudulta. Sitäpaitsi eräässä maassa jossa on tarjolla myös mielenkiintoista työtä, elinkustannukset ovat niin kalliit
että koneen pitämisen kustannukset Malmilla ovat pientä siihen verrattuna.

Räyskälään tosin voisi muuttaa jos sinne saisi ILS-systeemit, kenttä olisi valvottu lentopaikka, auki 24h, olisi IFR-lupakirja ja alla olisi
tuplamoottori-IFR-kone joka on hyväksytty jäätäviin olosuhteisiin sekä niin ripeästi toimiva huolto-organisaatio ko. koneelle
että se olisi käyttökunnossa joka päivä. Puoli tuntia bussissa tai puoli tuntia lentokoneessa. Puoli tuntia lentokoneessa olisi
varmasti hauskempaa. Tosin myönnettävä on että Malmilta joutuu vielä istumaan toisen puoli tuntia bussissa ennen kuin
on työpöydän ääressä. Ja toisaalta Malmille ei voi laskeutua kehnoimmissa kategoria -keleissä ja toisaalta kenttä ei ole auki 24h.

Helpoin systeemi kaiken kaikkiaan lienisi pystyttää oma halli Malmille, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Ja se varmasti pidemmän päälle
lienisi yksi halvimmista vaihtoehdoista vaikka sillä onkin aloituskustannuksia.


Liisa

Räyskälään on stadista tunnin ajomatka. Monella on Kongosta (=Espoo) pidempi matka päivittäin työpaikalle.

Karoliina

#12
Räyskälään ajomatka kestää minimissään 1 h 30 minuuttia autolla ilman ruuhkia. Alkumatka Räyskälän päässä on todella hidas, samoin
loppumatka Helsingin päässä. Ruuhkien kanssa alle kahden tunnin ei matkasta kannata unelmoida.
Joten tunnissa sinne ei pääse kuin kuvitelmissa tai ajamalla niin paljon ylinopeutta että kortti menee kuivumaan jos
ajaa tutkaan (eli luokkaa >150 km/h moottoritiellä). Ja sehän on poikkeuksellisen helppoa koska koko loppumatka on poliisin nopeudenvalvontapömpeleitä täynnä ja sillä hirvien täyteisellä Lopen tiellä olisi aika kamikaze-touhua ajaa lujaa - hirviä on ollut tiellä useamman kerran kun tuosta ollaan ajettu. Hirvikolarissa lähtee helpommin henki kuin lentokoneella pakkolaskussa satunnaiseen paikkaan.

Työpaikka kun Ruoholahdessa, täytyy ajaa koko Helsingin läpi.

jilmuri

Minusta 2-tahtimoottorit on taaksejäänyttä aikaa vaikka kymmeniä keveyteen ja kustannuksiin viittaavia kommentteja tietysti on pakko tuoda julki.edelleen FK-9 omasta pihasta ja pirkkalan/hämeenkyrön kenttä ne miltä ajattelin liikennöidä.lähellä&helposti.

lamsah

Onhan se 2-t taakse jäänyttä elämää, mutta toimiva varmasti esim jossain renegadessa tms.... ei ole voitelun kanssa ongelmia jos lentää temppua. Tämän takia vaihdankin 4-t moottoriin ja kustannukset laskevat entisestään  ;D ! Sitä paitsi kyllä asia on niin, että turha sitä mihinkään kentille on vaivautua. Paras jos voi lähteä kotoa  :lol:
T: Antti Kääriäinen

UISU

Lisäksi viime vuodesta lähtien on tullut Ilmailuhallinnon 60€ vuotuinen rekisteröintimaksu.  Muualla liikenteessä vastaava maksu on vain rekisteröitäessä.  Mitähän maksuja keksitäänkään seuraavaksi?
Uisu

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod